Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Så spännande vet jag inte om jag vill kalla det. Men reaktionerna har varit positiva ang min graviditet. Roligt att teckna former. Jag har själv tecknat gravid modell. Det blev en del fina bilder faktiskt.

Vad hände med den där tråden om att man kan bli beviljad ledighet om jobbet är för riskfyllt och de inte kan omplacera en?

Bara att gå in på arbetsmiljöverkets hemsida och sen söka på gravid så får man upp deras folder. Och man ska tänka på att allting är rekomendationer.

Jag utsattes för buller, stötar, vibrationer och "oergonomisk hantering av last" tror jag det kallades + typ tusen saker till som blodsmittor och annat trevligt. Det gjorde att min arbetsgivare kunde stänga av mig från jobbet och de kan de göra redan från dag 1 i graviditeten om man jobbar med något riktigt farligt.

Jag gick med 1 månad avstängning och 2 månader HP. (Ersättningen när man blir avstängd är samma som HP)

:rofl:

Trots att du är ungefär 1000 ggr duktigare än vad jag är på att sticka så måste jag fnissa lite. Tröjan blev säkert jättepoppis sen när ärmarna blev lite kortare! Kan du inte sticka en sån åt din vårdtagare istället :D

Ja det är nog bättre för dig att gå hemma än att vara nervös att något ska hända om du får en spark i magen. Vad hände med den där tråden om att man kan bli beviljad ledighet om jobbet är för riskfyllt och de inte kan omplacera en?

Gråtande unge, måste gå. Ser fram emot nya bilder på din kagge!

Jodå, tröjan har använts flitigt. Storebror fick en likadan fast svart o vit och med lagom långa ärmar från början.;)

Tråden om riskfyllt arbete vet jag inte var den tog vägen.
Jag har så kort tid kvar och ska nog lyckas skydda mig.

Kaggebilder blev det i magtråden. Efter minst tio misslyckade försök.

*kl*

Nu när kallelse på vaccinera sig mot svininfluensan börjar komma, hur ställer ni er till det? Kommer ni vaccinera er?

Vill höra vad ni som finns i denna tråd säger, då vi alla sitter i samma situation o väntar barn nästan sammtidigt.
Finns juh många andra trådar o har även skrivit en länk till en väldigt pålitlig artikel som säger att gravida INTE ska vaccinera sig i en svininfluensa tråd.

Länkar till dom även här :laugh:

http://www.amalgamskadefonden.se/news.asp?id_News=111&ref=142

http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=186

Jag kommer inte vaccinera mig iaf. Jag hoppas på att alla andra gör det. Här uppe så kommer ALLA som går i skolan bli vaccinerad under skoltid.

"* Foster hos gravida. Här kan den svåraste skadan uppträda eftersom fostrets hjärna är extremt känsligt för kvicksilver. De skador som kan inträffa kan leda till att fostret får hjärnskador som redan tidigt i livet kan yttra sig i form av diagnoser som autism, Damp/ADHD. Varje förälder som har fått barn med sådana diagnoser vet vilken smärta och oerhörd kamp det kan vara för att hjälpa sina barn till ett någorlunda drägligt liv."

Då jag jobbar med en autistisk person skulle jag aldrig utsätta mitt barn i magen för dessa risker. Inget vaccin för min del.

Håller med dig. Min första pojkväns bror hade svår autism och epelepsi (?), dte var ingen lätt kamp som dom får utstå, inte bara med honom utan mot hela kommunen och samhället. Det finns så många risker och saker som kan hända ändå under en graviditet/födsel så varför ska jag utsätta barnet frivilligt inför det? Jag tror inte chansen är så jätte stor att jag smittas. Enligt smittskydds.... så har antal anmälningar om svininfluensan minskat den senaste månaden inte bara i sverige utan hela världen.

Det är helt klart för riskabelt. Tycker det är konstigt att socialstyrelsen inte beställde det kvicksilver fria vaccinet som fanns som alternativ utan valde det med kvicksilver trots att dom fått anbud på det (o nu är det försent då all kvicksilver fri vaccin är uppbokat av andra länder) o dessutom när det infördes förbud mot kvicksilver i juni! Det verkar tyda på att dom inte har någon kunskap alls om hur kvicksilver påverkar gravida/barn. undra hur dom tänkte där egentligen :grin:

Angående vaccinering vet jag faktiskt inte. Tycker inte att det känns kul men är ju så klart rädd att bli sjuk själv oxå då vi är riskgrupp. Men som ni säger så minskar ju smittspridningen nu och det är ju inte långt tills man ska få!

Alltså kan ni hjälpa mig med det här! Jag fattar ingenting.. Jag sover som en KOSSA på nätterna. Sover säkert inte mer än en timme innan jag stönar, vänder på mig, går på toa osv men NU mitt på dagen så la jag mig och skulle vila, somnar som en stock! och vaknar inte fören tre, helt utan att ha gått på toa, vänt mig en gång. Sååååååå skönt! Jag trodde jag var i himlen, sov som en dröm :love: Hur fasen kan det komma sig att att jag helt plötsligt på dagen ligger underbart skönt och sover som aldrig förr men aldrig på nätterna då man ska sova :cool:

Var emot vaccinering, men sen när de börja minska antalet besökare på förlossningen och lite avdelningar så tänkte jag om lite. Men nu är jag emot det igen, men hoppas att maken tar det så jag slipper föda ute i korridoren för han inte kan följa med ;)

Verona Beror helklart på bebisen! Med Rasmus sov jag massor och länge, han hade sina "galna" perioder i magen och vid den tiden var han även "galen" när han kom ut.

Den här ungen sover nog aldrig *suck* har skitsvårt att somna + att hon väcker mig flera ggr/natt så jag bara ligger och vänder för allt är obekvämt, för henne! (Vilket betyder att jag får stryk...)
Som tur är får jag sova på morgonen, vi har sovit till en bra bit efter kl 9 :angel: Jag, bebis och Rasmus. Rasmus är världens bästa son, går och lägger sig ca 19:30 och sover till efter 9 ;) Kan de bli bättre? (Sen kan han sova 1-4h på dagen oxå!!)

Här har jag inte hört något om att dom planerar att förbjuda besökare HELT pga svininfluensan på vissa avdelningar/bb/förlossningen (står inget om det på hemsidan iaf). Endast pappor och syskon får vistas på BB/förlossningen men så har det varit i många år. Vilket jag tycker är mer än rätt. Det behöver inte vara mer folk än nödvändigt där. Det räcker med pappan eller EN annan anhörig som följer med och besöker på BB. Oftast stannar man ju inte så länge på BB.

Jag föder nog oxå i korridoren om inte sambon får följa med, jag vägrar föda ensam (tror inte jag är ensam om den åsikten ;) )

Det kommer tydligen dröja till årsskiftet innan hela sveriges befolkning är vaccinerad då vaccinet kommer veckovis. Det jag har hört så är det även försenat, men det kan bara vara rykten.

Senast ändrad:

Här på förlossningen har de bara gått från 2 anhöriga till 1 anhörig. Inget konstigt, men är han vaccinerad så är man ju trygg att han inte kommer bli sjuk, men vi hinner nog föda innan det är dags.
Besöksförbud på BB var de redan när jag födde Rasmus, då fick bara pappa och syskon komma upp. Släkt och vänner fick man gå ner i entrén. Helst ville de inte att några syskon skulle komma heller.

När jag var upp på bedömningen så var det superstängd på den avdelningen. Där är det lite blandat, det är UL för gravida både rutin och om man måste gå vidare och träffa läkare.
De som har typ havandeskapsförgiftning läggs in där och så i andra sidan några nyförlösta för där låg jag med Rasmus.

Jag var först helt emot, eftersom jag inte kände mig tillräckligt säker på att det inte skulle kunna ge fosterskador, men i tisdags var jag hos BM, och då pratade vi lite om det. Då berättade hon att de nyligen tagit upp det på ett möte, och att eftersom vaccinet var uppbyggt av proteiner så kunde det inte passera över via moderkakan. Så det är säkert för barnet.

Nu lutar det åt att jag kommer ta det, inte för att jag är rädd för att bli sjuk själv, men för att jag inte vill riskera att bli sjuk och kunna smitta bebis när hon är född, av samma anledning kommer sambon ta det.

Det är uppbyggt på proteiner MEN innehåller även ett konserveringsmedel som heter tiomersal. Tiomersal innehåller 2,5 mikrogram etylkvicksilver vilket kan påverka fostret negativ (kan få autism, adhd/damp, hämmad utveckling i hjärnan hos barn upp till 10 år).

Jag tog upp detta med BM oxå, hon hade inte ens en aning om att det innehöll kvicksilver utan trodde att det enbart innehöll protein. Den informationen hade dom fått från högre instanser. Det är även det dom går ut med, jag kan inte hitta att dom nämnt att det innehåller kvicksilver. Förutom aftonbladet/expressen som skrev om det för ett tag sedan.

Vilket även forskaren påpekar i artiklarna jag länkade till.

"- När myndigheterna påstår att vaccinet är säkert lurar man folk. Myndigheterna måste helt enkelt ta fram ett kvicksilverfritt alternativ för barn och gravida kvinnor, menar Berlin."

Läser man på bipacksedel till Pandemrix så står det så här

Graviditet och amning
Information om användning av Pandemrix under graviditet saknas. Läkaren måste väga nyttan mot de eventuella riskerna med att ge vaccinet om du är gravid. Tala därför om för läkaren om du är/misstänker att du är gravid eller planerar att bli gravid.
Pandemrix kan ges under amning.

Men det är ett helt fritt val. :) Blir bara irriterad när både BM och myndigheterna inte informerar om detta. :mad:

Om någon mot all förmodan är lika "intresserad" att läsa om svininfluensan som jag är så kan dom läsa denna anmälan.

Det är en analytiker och frilansskribent som har gjort en anmälan mot regeringen, Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet, Läkemedelsverket mm ang svininfluensa vaccinet då det anses vara såpass osäkert osv.

Den är lång, men väldigt intressant att läsa iaf (tycker jag, inte min sambo som fick den uppläst av mig :angel:)

Efter att ha läst denna anmälan och dom andra artiklarna så kommer jag inte vaccinera mig iaf.

Min doktor nämnde inte ens vaccinet förra gången jag var där. Jag känner inte alls för att vaccinera mig. Har inte ens varit förkyld på flera år. Skulle aldrig fundera på att vaccinera mig mot vanliga influensan heller.

Inte min BM heller, det var jag som frågade om det. Då börjar dom vaccinera om någon vecka här. Sen att man inte går ut med alla information är oroväckande.

Anmälan som jag länkade till är rätt intressant, har läst halva anmälan nu. Karln menar iaf på att vi kommer starta en pandemi om vi börjar massvaccinera pga vaccinet (om jag fattade det rätt iaf). Sen tar han även upp att det verkar som att detta virus är ett virus som framställts i labratorium. Det är alltför komplicerat, min hjärna är alldeles slut efter halva anmälan :p

Fortsätter läsa imorgon. :D

Ska sluta informera och tråka ut er om det nu. Är det någon som är intresserad av att läsa så har ni iaf artiklarna. Men om man tänker vaccinera sig så skulle jag rekommendera att iaf läsa länkarna innan. :)

Hm jag kollade länken.... Kan du inte sammanfatta? Jag kommer inte ha tid de närmsta 10 åren att läsa så mycket text :D

Jag är inte lika bortskämd som pmm med en sovande bebis, min somnar runt 22 och sover till 07:30, plus max en timme på dagen.

Jag föder nog oxå i korridoren om inte sambon får följa med, jag vägrar föda ensam (tror inte jag är ensam om den åsikten ;) )

Jag vägrar också å det bestämdaste att föda utan min man. Han ska vara med, punkt slut.

Och sen så känner jag inte någon hysteri inför det här med svininfluensan. Kanske är jag korkad men den har ju inte spridit sig så som man trott? Jag känner inte att jag vill vaccinera mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka