Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

*kl*

Nu måste jag fråga en dum sak. Min sambo är oftast arbetslös december-april. Istället för att ta ut föräldrapenning skulle han kunna ta bara a-kassa istället utan att någon ifrågasätter det, mer än att han måste ta dom jobb han blir erbjuden (vilket oftast inte är några alls då det inte finns några jobb)? Rätt teoretiskt sätt borde det juh gå?

Senast ändrad:

Ja men det måste ju absolut vara rätt för det kan ju inte vara så att du inte får ta ut föräldrapenning bara för att han är arbetslös (för ni kan ju inte ta samtidigt) Så jag ser inte nått konstigt i det alls.

*kl*

Var hos BM idag igen. Hööögt BT först så BM började prata om inläggning mm men sen när jag hade vilat la det sig bättre och läkaren tyckte inte att det var nå fara så vi fortsätter som tidigare, nytt besök nästa vecka. Men man hann ju bli aaaaaaningens uppstressad! :eek:

BM tyckte föresten att bebis hade fixerat sig :banana: (fast jag vet inte hur mycket jag litar på det.. hon uttryckte sig liksom att "jo jag tror att bäbisen är fixerad)

Men om jag jobbar då och han är hemma med lillen men går på a-kassa istället för FP går det oxå? Känns så onödigt att slösa 100 dagar när han ändå är hemma för han har bara jobb april-dec (oftast iaf).

Fick mitt paket från tradera nu med 10 plagg i stl 62 o 5 plagg i 56. Väntar på ytterligare 22 plagg i stl 62/68, inser nu att vi har en hel del plagg i stl 62/68 :p Det var visst fler plagg i 50/56 vi behövde inte i 62/68. Men men, då behöver jag iaf inte tvätta hela tiden :rofl:

Senast ändrad:

De har 62/68 jättelänge så ta det lugnt. Man använder mycket mer i den storleken än 50 och 56. Jag har använt 80 till Sam i ett år nästan! (fast först var det ju för stort och nu börjar det bli för litet)

Jo men det måste oxå funka! Hade en kompis som gjorde så, hon var mammaledig men skrev in sig som arbetslös under sommaren och fick a-kassa (är lärare så då fanns ju inte heller nått jobb).

min gubbe ska åxå stämpla och jag är mammaledig.
finns inget konstigt med det!
dom står ju till arbetsmarknads förfogande och har alltså rätt till a-kassan. skulle det därimot bli aktuellt med snitt för någon av oss (vi mammor alltså, inte våra gubbar) så blir det vård av barn de får ta ut och vi blir sjukskrivna. jätteknepigt tycker jag.

vet nån förresten om man kan stämpla en vecka och vara mammaledig nästa?

å vem är det som är först ut av oss, är det Verona? minns inte hur listan ser ut....

Kombinera stämpa/FP brukar inte vara populärt hos både FK och A-kassa. Ses nog lite som "fusk" från båda sidor (tyvärr)

Var till Mvc för att träffa en psykolog idag, det visade sig vara samma som jag hade under min förlossningsdeppression så skönt bara att börja snacka eftersom hon mindes det mesta! Ska dit igen om 2 veckor och då ska maken med, för vi båda kom lite överens om att han verkar vara den som mår mest dåligt och drar med sig mig!

Ja jag kan tänka mig att de kanske är kinkiga om det handlar om kortare perioder men stämplar man en längre period kan de ju inte vara några problem för då vet de ju inte om man verkligen vill jobba eller inte.

Skönt med samma psykolog som tidigare så man är lite "injobbad" och inte behöver börja om på ny kula!

Nu är jag lite väl långt fram i tiden, är bara nyfiken hur det fungerar inför nästa vinter (inte i år). :p Jag kommer vara hemma januari-november nästa år, tänkte sen att sambon är antagligen arbetslös dec-april, om han kunde skippa fp o gå på a-kassa istället.

Så spar vi några dagar så kan jag vara hemma någon månad efter vintern.

Kan a-kassan motsäga sig detta?

PMM; Men om man ska se det som "fusk". Hur gör man då? Då borde det juh gillas mer o inte räknas som "fusk" om min sambo har a-kassa och jag jobbar?

Kan ju aldrig tänka mig att det skulle vara något problem för rent praktiskt så kan det ju vara så att ni är beredd att lämna den lill* på dagis om han får jobb och att det är det ni hoppas på.

Tänkte mer på om han tar ut en vecka a-kassa och en vecka FP, då tar det nog inte lång tid innan ett fint kuvert ramlar ner i postlådan från både a-kassan och FK.

Jobbar du deltid och går på a-kassa sänks ju dagarna ganska brutalt. Om du på en vecka bara jobbar 1 dag får du sen a-kassa för 3 dagar. Jobbar du fler dagar får man bara 1 dag från a-kassan! Har en kompis som började jobba extra på mitt jobb och fick hon inte ihop en 4 dagars arbetsvecka lönade sig det mer att gå hemma helt.

Det är väl för att folk ska jobba heltid antar jag.

När jag var arbetslös så tog ju inte jag ut någon FP, jag tog ut VAB bara när Rasmus blev sjuk. Rasmus var 15 månader gammal då och han inskolades ju redan när han var 12½ månad hos dagmamma så han gick 15h/veckan och jag tyckte det var skönt att jag kunde hoppa på ett jobb på en gång.

Sen är det ju lite annorlunda när man är arbetslös och har småbarn. Så sa dom till mig i alla fall, jag fick undantag de första 90 dagarna så jag slapp söka i hela landet t.ex.

i dom banorna har jag åxå tänkt, efter att jag slutat amma. gubben är ju hemma varannan vecka och min mamma ( i dagsläget iallafall ) har ingen sysselsättning undet sommarn, så då borde jag ju kunna stämpla från maj till sept och spara lite dagar? och jobba vore ju ganska kul åxå faktiskt.

eller åxå skiter jag i det å låter gubben försörja mig, tar hem hästen, lånar en sele och en kärra och tar upp körningen av henne igen. hon är ju faktiskt travhäst i botten. :)

eller åxå är jag bara ledig mamma.

kommer det ett jobb kan ja ju alltid hoppa på det då!

har varit på ATG med en vän och hennes kuse idag, jag tyckte det var jättekul, men min mage tycker inte riktigt samma. inte heller min högra fot (?)....

i möra är det klippning som står på schemat och inhandling av spånskivor till bäbbas skohylla!

drömde åxc att jag åkte till förlossningen inatt! hann dock inte föda jag heller.... jag tror att jag har ganska ont i magen och får ganska många sammandragningar på nätterna och att jag väver in det i drömmen. är ju inte första gången jag drömmer att jag åker dit med värkar....

vår_vinter:
om ni skolar in den lill* på dagis innan gubben blir arbetslös, så är det inga problem att stämpla. känns dock lite tidigt med december för det.
kan ni inte vara hemma båda då?
blir ju inte jättemycket pengar, men å andra sidan slipper ni ju kanske en massa bensinpengar och får tid till varandra och till bäbisen. du kan ju ta mammadagar och han kan stämpla?
känns som att vi får bjuda in någon från försäkringskassan och a-kassan och förklara detta för oss. :p

pmm:
jo, jag tycker åxå det känns som fusk, men jag skulle tycka det var jätteskönt att kunna jobba varannan vecka! eller iallafall deltid varannan vecka och eftersom jag står till arbetsmarknads förfogande, så borde jag ju kunna stämpla tycker jag....
eftersom man får jobba och ta ut föräldrapeng del av dag och det är ju nästan samma sak!
fast å andra sidan får man ju bara ha sysselsättning vid sidan av stämpling i 75 dagar, att vara förälder och ta ut föräldrapenning kanske räknas som sysselsättning vid sidan av?

andreas har fått reda på att dom ska jobba 3 dagar i borlänge under vecka 46, vår BF är v 47. usch, känns inge bra å ha honom över 4 timmar bort när det är så kort tid kvar!!! :crazy:
men vid en tiden kan jag nog inte göra så mycket mer än att bara ligga på sofan å glo ändå, så det händer nog inget revolutionerande under dom dagarna.... :grin:

Nä tänkte om han tar ut a-kassa tills han har jobb igen, hela tiden alltså antagligen från dec-april. Nu kanske han har jobb hela den vintern med, men då får han ta ut fp tills lillen kan börja på dagis. :)

Jag har jobb att falla tillbaka på efter föräldraledigheten, sen har jag funderat på ett nytt jobb efter föräldraledigheten, men vi får se om det blir så eller ej. :laugh:

Äh det där vart bara struligt, vi får ta det då. :D

Fast jag har fått erfara att fast anställning innan föräldraledigheten inte behöver vara någon trygghet. Jag blev varslad när Rasmus var 8 mån, och kunde inte förlänga min tjänstledighet pga det. Därför började han så tidigt :(

Läste lite snabbt om FP + A-kassa, visst kan man ta ut det deltid men då gäller samma regler som när man jobbar deltid. Dvs de drar ner ersättningsdagarna ganska saftigt!
Dessutom sänks ersättningen från a-kassan om man inte är föräldraledig 100%, är man ledig 100% så räknas det som överhoppningsbar tid och då beräknas ersättningen på den lön man haft innan.

Jo självklart kan man bli varslad. Vilket inte gör så jätte mycket direkt, då har jag en ännu större anledning till att hitta ett nytt jobb :angel:

Dock har jag nog jobb i vilket fall som helst efter föräldraledigheten. Det är vintersäsong här uppe då, o jag kommer ta taxi leg. Bofasta taxichafförer är mest eftertraktade då dom känner byn. Så det är bra. Sen har vi juh alltid hotell o restaurangbranschen som jag kan falla tillbaka på. Så det löser sig nog alltid. :laugh:

Det gör det nog, jag trodde inte jag skulle få ett enda jobb när jag sökte nytt just för jag har småbarn och är i "barnskaffar åldern".

Jag har nog inte riktigt förstått än att de är en bebis i min mage *trög* även fast hon är helvild!
Å en kompis har gått med förvärkar flera dagar nu och var på sitt (förhoppningsvis) sista besök hos sin BM igår!! Jag kolalr hennes blogg + webbisar typ 290548 ggr/dagen :angel:
Och jag är så sjukt avis, jag vill också ha en slemmig 3-kgs klump på bröstet :love:

Mina bröstvårtor har intagit "amningsform" (dom är superrunda och ser ut som små gelehallon, inga långa spenar!) hoppas hoppas bara på att jag inte börjar läcka pga det!

KL

Det var värst vad ni skriver när en annan är iväg på långjobb.

Jag ska ta kort och slänga in i magbildstråden idag tror jag, fast först ska jag fästa garnändar i min hemstickade bolero tror jag. Den är nog lite för stor för mig, jag ska göra allt på känn utan mönster och då blir det som det blir.

I helgen drabbades jag av den inte helt oförväntade huvudvärken from Hell. Från januari till maj skötte jag mig med kosten tills jag blev gravid och mådde illa och började trycka i mig allt, inklusive kakor. Så, nu så fick jag mitt straff. Min kropp klarar inte så mycket socker så jag blev liggande hela lördagen. Ipren är hittills det enda som hjälpt mot huvudvärken och frossan jag får och det får jag ju inte ta som gravid. Bara att lida. Och det fick min sambo göra med. Magen pajjade ju också.:D Jag luktade inte gott...
Så sen i fredags har jag inte ätit något kakaktigt eller godisaktigt. Och gått ner från 70,nåt till 68,nåt. Det ska väl vara då själva fan att man måste äta kakor för att hålla vikten. Ni skulle hissna om ni såg mina mackor, jag har drivor med ost och bregott. Men det hjälper inte. Tur att jag iallafall inte är underviktig. Men det är lustigt vad socker gör för vikten. Hjälper inte med ett astronomiskt kaloriintag via mängder med fett tydligen.

Och så har jag nog krånglat till det för mig på FK. Jag uppgav att jag had annat jobb förutom min fasta tjänst som PA. Och att jag tänkte ta enbart hp för PA-jobbet. Men se det gick inte. Konstmodelljobbet är ju bara 10-20% och verkligen inget fast och bara säsongsbetonat. Fanock. Nu blev det genast fler papper att skicka in till arbetsgivarna.:mad: Jag haaaaaaaaaataaaaaaaaaar papper och skit.

Och så får jag nog allt ta ut hela hp-tiden. I förrgårkväll fick jag ett knä i magen. Pga tystnadsplikten kan jag inte berätta så mycket om min vårdtagare men det är lite aggressiva utbrott och man jobbar mycket själv. Min vt höll på att ramla när han blev arg och jag försökte stötta upp och fick ett uppdraget knä i magen. Inte för att det var riktat med avsikt mot mig och inte gjorde det ont heller men det får mig att bli lite orolig. Senaste dygnet på jobbet var verkligen lite kaosartat, på gränsen att man ville ta en hästaspruta med domosedan kan jag säga.:angel:
En del trånga utrymmen och jag har blivit intryckt mot en vägg redan. Känns lite osäkert att jobba tiden ut kan jag säga. Men det är väl bättre att gå hemma och klättra på väggarna antar jag.:D

Igår när jag jobbade som modell på kvällen så fick Kottis spelet i en liggande pose. Den började hoppa o skutta så jag skrattade högt. Min mage bara guppade.:love:

Det blir en busig onge vill jag lova, men eftersom jag är så fenomenalt duktig på att sticka och att se proportioner så lär det lösas lätt med en kramasigsjälvtröja: :D

PICT0039.jpg

Se hur glad min systerson är över sin fiiiiiiiiiina tröja, (som jag av någon underlig anledning fick sticka om ärmarna på...).
PICT0050.jpg

Kanske ska jag göra stickbeskrivningar i olika storlekar och sälja, vad tror ni?

Förresten, mina tuttar har blivit slappare. Och magen med. Är det normalt mitt i graviditeten?

Och så var resan hem från jobbet igår inte rolig. Brännande värk i sidan och bak i ryggen vid de nedre revbenen på höger sida när jag satt i bussen. Det gick över när jag klev av.

Sedan så hade jag ont i magen för jag hade för mycket gaser tror jag. En ont-dag igår m a o.

:rofl:

Trots att du är ungefär 1000 ggr duktigare än vad jag är på att sticka så måste jag fnissa lite. Tröjan blev säkert jättepoppis sen när ärmarna blev lite kortare! Kan du inte sticka en sån åt din vårdtagare istället :D

Ja det är nog bättre för dig att gå hemma än att vara nervös att något ska hända om du får en spark i magen. Vad hände med den där tråden om att man kan bli beviljad ledighet om jobbet är för riskfyllt och de inte kan omplacera en?

Gråtande unge, måste gå. Ser fram emot nya bilder på din kagge!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka