Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Jag fick nyss första svarsleendet :love:

Ny matad och ny bajsad kunde man bjuda morsan på ett smail :love:

Får försöka fånga de på bild när maken kommer hem, nu sitter hon och svarsler och snackar, armar och ben går i 200 så snart är det väl dags för mera mat;)
Här är Rasmus när han börjat smaila när man kittlas :love:
phpf0gte5.jpg

Och här satt vi och lekte med katten, bad Niclas ta kort och då skratta han högt för första gången! :love:
phpxewvvz.jpg

phphwonbr.jpg

Ja alltså leenden måste ju vara det bästa som finns!! :love::love:

'kl'

Alltså jag vet inte vad jag hade gjort utan min sjal! Gått under antagligen... Elise kan ju i princip vara själv och titta på en mobil i typ 5 minuter annars ska hon bara vara med. Och inte bara vara med utan det ska antingen ätas eller underhållas. Hon kan inte sova själv heller utan sover bara i vagnen OM man promenerar eller som tur är i sjalen!

Sjalen, ja utan den kunde jag inte göra nått, som tur är så har jag den och därför funkar allt bra ändå! :love:

Idag har Elise i sjalen då varit i stallet och mockat, städat, tömkört en häst och dansat Zumbas snabbpass. :D

Fick sina första vaccinationer igår, stackars liten va ledsen hon var...:cry: Väger nu 4750 och är 58 lång.

Håller med om sjalen! Vi sjalar hela kvällarna vi, känns som att det hjälper lite mot kvällskoliken också.

phu....
kanske skulle känt annrlunda om vi inte hamnat i göteborg. ska iallafall till SandraPsykolog idag och prata igen....

å nu vaknar Matilda.
Back to reality.

Tja, er början var ju allt annan än lugnt.

Själv ska stortjutarmorsan Kajsa till Kurator-Ulla på torsdag.

Men det har börjat vända för mig. Har börjat kunna slappna av mer. Men har ännu inte blivit påsatt. Det är fortfarande rätt ömt där nere än kan jag säga...:cool:

Förresten, vi var hos grannen med Viktor idag. (Kors i taket, mamma Kajsa tar sig utanför dörren med sitt barn!!!:eek: ). Grannen är morfars syster och mormor o morfar var där på besök. Vår trapp är lite för hal för mormor att ta sig upp på så vi gick dit med vårt lilla barn så mormor fick se honom. Han låg o sov i mormors knä och småflinade för sig själv. Mormor sa då att när de ler så så är det en reflex från att de har lite magknip! Det låter ju hemskt. Här sitter man och är glad åt småflinena och så säger hon att bebisen har magknip! Kan detta stämma?

Jag har hört att det är olika teorier om det där med leendena och att man faktiskt inte riktigt vet ifall det bara är en reflex.

OMG vad jag är less :(

Hu, låter jobbigt med ett barn som inte vill sova själv.

Har det varit så från start eller blivit så med tiden? Vår lille kille sover vart fasen som helst. Och gärna länge. Fick väcka honom efter 3,5 timmars sömn för det spruttade till i brallan på'n och så behövde jag tömma ajjajj-tutten som var som en betongklump. Snuttade en stund och stensomnade igen.

Han sover dock bättre på dagen än på natten. Brukar få ligga ett par timmar med honom på magen för att han ska komma till ro ibland. Vi somnar båda två. Rätt mysigt.

Men jag antar att såna här goda vanor kan förändras rätt mycket under tidens gång.

Norpan skrattade faktiskt häromdagen. Flinade till och sa "hahaha".

Bara att klämma på.;)

Sova är lyx. Som jag säkert sagt så många gånger så är sonen "ickesovare". Vi är fortfarande uppe till honom 4-6 ggr per natt och han är 3 i april. Man vänjer sig :grin:

Sån var min lillasyster. Jag tycker så synd om min mamma. Jag var iallafall 8 år när det tillkom tvillingar i familjen. Lillasyster var då 2 år och sov nästan enbart i mammas famn. Var väldigt gnällig och var tvungen att ha knäpptyst omkring sig för att kunna sova. Mamma fick inte sova ostört en natt på 5 år efter lillasysters födelse. Jag fattar inte hur man orkar. Men det gör man väl antar jag.

oj, å här gnäller ja för at ja fick gå upp 5 i morse, stackrs din mamma!!!

det där med vart barna sover tror jag är väldigt mycket styrt av vad man gör från början.
jag har varit skitnga med att inte låta Matilda somna i knä, utan i sin säng eller kärra och hitils har inte de varit några problem. ibland tar vi en tuplur tillsammans, bara för att det är så mysigt, men 90% av alla gånger somnar hon på sina egna platser.
jag skulle bryta ihop totalt om jag var i Veronas kläder. jag grejjar inte att ha nån så mycket uppå mig hela tiden.

pratade en massa bra saker med PsykSandra förut å nu har ja å Påsättar´n diskuterat sex åxå. han tyckte vi skulle prova till helgen å ja blev :eek: när han sa det! hjälp!!!! kommer ju knappt ihåg hur man gör, kmmer va skitnervös å dricka mig full för att få det överstökat kan ja ju inte, ja är ju mamma nu å har en liten att ta hand om!
men ja kan ju se det från den ljusa sidan - det blir iallafall inga syskon så länge vi inte pippar. :D

kollade FK:s sida förut, det fanns ingen utbetalning till mig i morgon, jättekonstigt, för det ska ja ju ha! ringde till dom å då visade det sig att dom hade glömt (hur fan dom nu kan göra det??!!) att koppla på min mammapeng igen efter vård-av-barn-pengen vi hade i göteborg.
jojo, man tackar........
så nu kommer pengarna på torsdag istället. störigt, men tur att dom kommer, jag har 143 kr kvar på kontot......

phu, är så trött, tror ja avlider snart.
senast 21.00 ligger iallafall ja i sängen å sover som en gris!!!!!! :d

det där med vart barna sover tror jag är väldigt mycket styrt av vad man gör från början.

Det trodde min mamma med efter att ha haft en unge som jag som stensov gött i min egen säng. Men det gick inte att vänja lillasyster. Barn föds som individer. Jag tror inte att det går att vänja alla barn vid allt.

Lycka till med påsättningen.;)

inte allt, men mycket. :)
men sen är ju inte matilda ammad heller, där tror ja att man har en stor fördel, eftersom hn aldrig fått in vanan att somna vid bröstet, sm min systerson gör. syrran har ett litet helvete varje kväl han ska sova, medans vi (än så länge ska väl tilläggas) ger henne kvällsmat, myser några minuter och sen nattar henne i hennes säng, där hon somnar med tutten i munnen.

hrrrnnnn.. ja lär ju återkoma med rapprt om huruvida det blir påsättning eller ej. :grin:

Vi har börjat testa napp på Norpan. Han är så jäkla åpen och vill bara äta o äta o äta. Sen ligger han trots rap och lite kräksikräksi och kväljer sig om man lägger ner honom. Kan börja kväljas efter nån timme och då sover han dåligt. Så vi tyckte att han istället för att hetsäta kan trösta sig lite med nappen. Jag vet inte om det är rätt men han sover mer sammanhängande och bättre redan. Vi skriver upp när han ammat senast så vi vet hur lång tid det gått. Skulle han vakna efter en timma så får han nappen istället för tutten. Och det har ju blivit bättre med kväljningarna. Det kan ju inte få plats hur mycket som helst i en sån liten magge.

Ang. lillasyster. Idag sover hon gott i egen säng.;) Hon fyllde 29 år i lördags.

kommer ju knappt ihåg hur man gör, kmmer va skitnervös å dricka mig full för att få det överstökat kan ja ju inte

:rofl:
Jag minns första gången efter Rasmus, fy tusan vad jag va nervös de var nog miljoner gånger nervösare än när oskulden rykte ;)

Jag instämmer med att de är individer.

Det går att styra vissa barn mer och andra barn betydligt mindre. Vi har nog provat alla tips och råd som finns att få, en del har gjort det bättre men inget har gjort det helt bra.

Sonen slutade amma till sömns när han var 3 veckor. Vi har provat sova-hela-natten, låta honom skrika, ligga hos honom, egen säng, vagga till sömns, vagn, stanna uppe, extremt fasta rutiner mm. You name it. Periodvis har jag varit expert på sovcykler, olika teorier ody.

Jag tror att sonen totalt sovit hela natten (som ju kan definieras lite olika beroende på barnets ålder) totalt cirka 7 nätter i sitt liv. Han är en orolig själ och har väldigt svårt att komma till ro. Man vänjer sig som förälder därför att man har inget val!

Får man fråga vad du (och ni andra också för all del) har för sjal?

Melba har bestämt sig för att dagen börjar någon gång mellan 04 och 05 på morgonen. Vi har gett upp att försöka få henne att somna om då och det känns som att en sjal skulle kunna ge mig (oss) lite frihet att röra mig (oss) runt i huset utan att få betongklumpsarmar. Vi har en bärsele (Manduca) men den känns lite klumpig att ha hemma.

Och sen lite mer allmänt:

Melba ligger gärna och bara snuttar på bröstet utan att äta och mina bröst klarar verkligen inte av det. Nappen hatar hon och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Hon har inte riktigt tålamod att vara vaken utan att äta/snutta. Vad gör man åt det? Står ut med smärtan eller står ut med arg liten bebis?

Till viss del håller jag nog med dig om vad dom är van med och till viss del tror jag det är olika mellan olika barn.

På grund av att Elise föddes tidigt började ju vi med känguru vård på en gång. Hon skulle vara nära oss, hud mot hud så mycket som möjligt och detta uppmanades vi även fortsätta med när vi for hem och de ville vi så klart för det är ju mysigt och det var det bästa för Elise. Men därför började ju hon sitt liv med att konstant vara med/på oss så jag förstår ju varför hon inte vill vara ensam oxå...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka