Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

nä, ja vet, men ja känner mig riktigt fånig som klagar över det, i jämförelse, lilla bekymmer jag har.
men som du säger, för mig är det lika jobbigt som dina problem är för dig. :crazy:

*KL*
4 dagar kvar till BF! Idag har det varit barnmorksebesök här igen. Allt såg ut som det skulle men magen har inte växt något på 2 veckor nu. Men förhoppningsvis är bebis ute innan jag blir tvungen att åka på extrakontroll. Från att under hela graviditeten ha legat mellan medelkurvan och den övre linjen på sf-måttet ligger jag nu strax under medelkurvan men antagligen är det ju för att magen sjunkit. Det var i alla fall viktigt att jag är uppmärksam på att bebis rör på sig som vanligt. Och det gör den ju!

För övrigt tycker jag att jag börjar känna lite mer att förlossningen närmar sig. Emellanåt känns det lite som mensvärk (fast jag minns knappt hur mensvärk känns). Jag antar att det är det man kallar förvärkar. Fast jag har inga värkar än, så än är det lugnt. Nu börjar det dessutom bli jobbigt för ryggen med den stora magen. Jag var ute och skottade lite nu utanför stallet för en stund sen (det är snökaos här i småland så det skulle inte förvåna mig om bebis tänker komma ut inatt eller imorgon) och att köra skottkärra och fodra hästarna ute i all snön var ingen lek när man är höggravid vill jag lova!

Ne he, nu ska jag gå o duscha o gå o sooooova så man är någorlunda utvilad om det skulle sätta igång.

...och för mig är det tre dagar över tiden nu... Är ruskigt trött på att vara gravid, har ruskiga sömnsvårigheter och mår piss, skit och valimekum... Så nu vill jag att det ska vara över... Får man sedan en bebis som inte kan sova om nätterna har man ju i alla fall en god anledning att vara vaken, nu är det mest vankande runt omkring...

Jag är livrädd för att få värkar och inte veta när det är dags att åka in. Hade värkar för en vecka sedan som var nere på var åttonde minut, jag låg och grinade för att det gjorde så ont och de höll på från 18 på kvällen till 05 på morgonen. Vid två-tiden tänkte jag att det måste ju vara dags, och ringde förlossningen (de var alltså nere på åtta minuter, och hade inte avtagit trots flera bad, panodil o.s.v). Men förlossningen sa bara till mig, ta ett till bad och lägg sen en handduk bakom ryggen och försök vila. Jättelätt när man knappt kan andas... Men ett par timmar senare så drog det ju över, så de hade ju rätt... Sen ingenting...

Så nu undrar jag, ni som tror er kunna beskriva hur en värk känns... Hur känns det??? För jag var så säker på att det var dags förra veckan, och om det inte ens var riktiga värkar... Huuuva... Då vill jag inte vara med.... Jag hoppas att vattnet går innan värkarna drar igång, för då vet man ju i alla fall att det är dags och att det som kommer är de riktiga värkarna:cool:

Och sen en till fråga som säkert är oerhört korkad men jag får ta risken att bli idiotförklarad... SKULLE vattnet gå... Känner man det då? Jag förstår att man märker det om man till exempel står eller går eller nåt, men om man till exempel sitter i badet (jag badar rätt mycket nu på grund av foglossningar och förvärkar), känner man det då tror ni? Säkert jättekonstig fråga men ändå:o

Mina förlossningar har börjat med vattenavgång, och med Tilde höll inte ens ikeas vattentäta madrasskydd, det kommer mycket vatten om båda fosterhinnorna spricker! Jag vaknade av att den första hinnan sprack, kändes som jag kissa på mig lite och de droppa lite när jag gick. La mig i sängen och någon minut senare sprack den andra å då blev det sjö ;)
Med Rasmus sprack båda hinnorna samtidigt och det både lät och kändes!

Sitter du i badet märker du det nog för det är massa vita små flingor i fostervattnet.

Riktiga värkar kommer du oxå veta, går inte förklara hur dom känns. Det fantastiska är att din kropp vet när det är dags utan att du känner av det. Kanske måste du gå på toa ofta, känner dig varm eller helt plötsligt kan äta massor!

Säger som jerseyko, när de riktiga värkarna så vet man. Jag hade samma funderingar förra gången och alla sa som jag säger nu :crazy: Och det stämde!

Vad gäller vattenavgång så har jag ingen erfarenhet, stod och tänkte samma sak i duschen igår.

Att gå över har jag däremot erfarenhet av! (Har ni hört det innan?):angel: BF+9 idag. Trodde jag skulle spricka när jag drog sonen till dagis så idag är jag rätt nöjd med att bli hemma, här är också mycket snö. Ska dock till bm i em.

*kl*

På tal om allt bebis sovande, och jobbigheter. VET ni vad Elise gjorde igår!! Sov 2h och 15 min i vagnen!! Jippi!!! Fasen jag ilade runt i huset och hann med lunch, plocka ur och i diskmaskinen, städa i köket, plocka upp torr tvätt och stoppa i ny, dansade zumbas snabbpass på 20 minuter, duschade och hann vila en stund. Fasen va effektiv man blir som småbarnsförälder! :rofl:

Sen sov hon igen i vagnen på kvällen en halvtimme! Och nu har jag precis fått henne att somna IGEN i vagnen :bow:

Vet nästan inte vart jag ska ta vägen av lycka :banana:

Mitt vatten gick aldrig, eller så vet jag inte när det gick. Inte hemma och inte på förlossningen :p. Satt iof i badet 5 min hemma, kanske gick då?

Värkarna började som mensvärk som blev starkare och starkare. När de var som starkast och tätast så fick jag vid varje värk ställa mig och upp och luta mig framåt, så ont gjorde det. Sen mellan värkarna kunde jag sitta eller ligga och pusta ut.
Jag var hemma lite väl länge, fick jätteont! Framme på förlossningen var jag öppen 8 cm :p

Förstår att det är drygt! Dax för lilla bebben att titta ut nu!

*kl*

Tillbaka igen efter att ha varit utan internet :)

Isaac är nu 27 dagar, imorgon blir han 4 veckor. Han kom för en vecka sen på att; hallå, det är roligt att vara vaken och se världen :P Och sen dess har det inte blivit mycket sömn. Men får sova 4 timmar i rad de gånger jag väl får sova, alltid något. Han sover allra bäst i famnen eller nära, nära, nära - spjälsängen är inte att tänka på. Vagnen funkar, om han somnar under promenaden, att lägga ner honom i den vaken och få honom att somna när den står still går inte ^^

Är nere på 58 kg igen, yeay, bara 2 kg kvar till ursprungsvikten. Tänkte börja träna lite mer seriöst med magen snart, trots den snabba viktnedgången så är magen inte fast utan fortfarande degplufsig, liten men degig. Haha. Kommer i alla mina gamla byxor igen och jag har fått tillbaka sexlusten på nytt. Så i det stora hela är livet toppen :)

Har haft en ruskig tur och fått en enkel bäbis, visst kände jag inatt att jag bara ville lägga mig ner och gråta. När jag försökt söva honom i 3 timmar (klockan var 4 i natt :P). Han hade ätit totalt i 2 timmar och fått blöjan bytt sisådär 4 gånger. Var helt urmjölkad kändes det som. Den stora nackdelen vi har är hans enorma aptit nattetid, han äter mycket och länge när han väl äter. Så sovandet är jobbigt då jag läcker som ett såll efter sisådär en halvtimma då brösten är sprängfyllda igen. Känner mig verkligen som en mjölkkossa.

Nästa söndag ska jag och maken ha lite egentid då mormor ska passa Isaac och vi ska på bio. Har redan förberett och pumpat ur rejält för den dagen. Ska bli myspys :)

Nackdelen dock är att jag har typ eftervärkar, misstänker att det är för att livmodern drar ihop sig. Men drygt är det, och ont gör det :O

Bidrar med en liten bild på mig och Isaac :) för två dagar sedan togs denna bild :love:

Isaac25dagar031.jpg

Nej nej nej, ni får inte visa sånna underbara små pluttebebisar :mad: ;)

Helt otroligt söt och fin är han :love:

Åh, fifan!:eek:

Jag hoppas verkligen att det kommer att ändra sig för dig. Min kompis fick ett kolikbarn. Men när det släppte efter tre långa månader så blev han helt ljuvlig. Sover som en stock på nätterna, så gott som alltid glad på dagarna.

Jag önskar att det blir så för dig med så att du kan njuta av att vara mamma. Bara omställningen är slitig nog. Själv rasade jag ihop totalt första veckan efter förlossningen trots en bra förlossning och ett barn som sover rätt bra.

När börjar man märka om man får ett kolikbarn? Norpan har haft ett par kvällar då han inte velat somna och skrikit lite. Men inte värre än så. Fast jag är ändå livrädd för att han ska få kolik. Vet inte om jag fixar det.

Sicken gullig lite bebis.

Norpan ser fortfarande ut som en liten farbror. Benjamin Button, MiniMe och allt vad han får heta.:p Men de kan ju se lite svullna ut efter en förlossning.

Jag skulle gärna väga mig och se hur mycket jag gått ner. Men vår våg har gått hädan så jag får väl väga mig nån annanstans. Jag vägde precis som du gör nu när jag blev gravid, 58 kg.

Tänkte bara hälsa från vår-mammor-tråden, och jag läser här och får ännu mer panik för förlossning och vad som komma skall än vad jag hade innan! Ni skrämmer oss med den brutala sanningen! ;)

Den "brutala sanningen" var för mig en smärta som gick att uthärda, blev så väl omhändertagen och hade underbart stöd av min sambo så jag säger som jag brukar; Jag skulle kunna utan att blinka, göra om det varje dag.

Alltså, det var inte så smärtsamt som jag trodde att det skulle bli, jag som inte tål smärta annars.

Jag önskar att alla fick samma upplevelse av förlossning som jag fick. Det är det bästa som hänt mig i hela mitt liv, mitt mest minnesvärda ögonblick.

4 timmar i sträck?! jag blir som eld och lågor när jag ser att det har gått TRE timmar sen jag kollade på klockan sist:D och moa är över tre månader:p

Det är precis vad jag hoppas på! Han är ju underbar en halvtimme då och då när han inte har ont och inte är övertrött. Den ungen vill jag ha mer av!

Det som är tråkigast är ju att jag inte lyckas ta hand om mig själv tillräckligt. Min kropp tog ju rätt mkt stryk av förlossningen och just nu är det för mkt annat för att den ska hitta orken att läka ordentligt. Blir avis när jag hör alla prata om sex, träning och viktnedgång. *vill oxå*
Men det får vänta, tyvärr. Min tid kommer väl också ;)

Ni skrämmer oss med den brutala sanningen! ;)

Du får väl läsa mina inlägg bara ;)

Tilde fortsätter sovandet men är superaktiv när hon väl är vaken, vilket blir mer och mer och hon börjar jollra och vara nyfiken :D

Försökte amma henne i natt men hon ville inte ha, tänkte att jag byter tutte och satte mig upp då somna hon. Bruden ville ju ha sängen för sig själv!
Kräkkalaset fortsätter, men så kom jag ju på att näringsdrycken jag tar innan jag går och lägger mig innehåller smultron och hon verkar reagera på röda frukter/färgämnen. (Kräks t.ex. om jag dricker saft) :idea:

Dom som känner mig vet att frukost i det här huset brukar ätas vid 10-tiden :angel: men idag kl 9:30 hade jag:
- Ätit frukost
- Matat båda barnen
- Bytt blöja på båda barnen
- Klätt på oss alla 3
- Startat en tvättmaskin
- Tänt en brasa
- Skottat halva parkeringen, härligt täckt av 3 dm snö :eek:

Sen blev det mellis och matning, kräkning, bajsning, kräkning och nya kläder för Tilde innan vi åkte till Tierp. Där fick Rasmus sin 2a knorr-spruta, han hade världens panik men tanten var duktig och han lugnade snabbt ner sig sen. Gick in på hälsokostbutiken för att köpa väder och vind salva men den var slut, men den trevliga tanten hade något som hette A-salva något hemmakockat jox såg det ut som ;) Fick en provflaska med mig hem som vi ska testa under helgen. Rasmus blir röd och fnasig om kinderna efter bara 5 min ute och man måste ju ut annars blir man ju galen!

o, vilken liten söt en!
å bäbisen är ju gullig den åxå.... ;):D

Cyllene:
ja lovar att du kommer tycka att det är såååååå värt det, oavsett hur ont eller inte du får och smärtan är av ett helt annat slag än vad du nånsin känt och en alldreles fantastisk smärta är det! :love:
(fast det tycker du inte när du väl ligger där..... ;) )

sen spelar det lixom ingen roll hur lite man får sova, hur mycket man får gå runt och vagga, hur ömma brösten är, hur jävla ofräsch man själv är och hur mycket skit man får torka bort från väggar, madrasser, kläder och fötter, ett enda leende och en ögonkontakt, så är alla onda minnen och tankar helt bortblåsta.

Cambrie:
mitt vatten gick på BB, och JA!!!!! det märktes! det blev en mindre sjö i sängen och när jag stog upp och fick en värk, rann det längs benen och bildade en ny liten sjö vid mina fötter.
det är nog nån liter som kommer ut på en gång, det går inte att misstolka!

när mina värkar börajde bara visste jag att det var just en värk jag fick. hela krppen tog en aus och blev helt fokuserad på värken och jag blev jättelugn inombords. själva smärtan är som mensvärk, fast starkare, men känslan var nått helt nytt för mig!
sen höll smärtan i sig i up till 2 minuter, det var åxå helt nytt för mig, mina SD bara krampade ihop och sen släppte.
värme hjälpte föga, likaså alvedonen.
du vet när det är en värk, det går INTE att ta miste på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka