Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Å bara för att jag ser så grotesk ut (notera min irländska kroppsfärg, haha jag måste ha dolda gener eller nåt :D)

Stort lycka till imorgon jacko! Klart att det känns jättekonstigt och nervöst nu, och himla trist att inte maken får vara med. Det är ju inte bara Mollis som är nyfödd, ni är nyfödda som föräldrar med. Men ni kommer att komma in i det efterhand. Och personalen på BB är underbar hälsar min kompis som fött i Lund två gånger :laugh:

Jag håller med vindvissla, hade inte testat föda i säte ens andra gången. Min lille var sen på att vända sig så jag hann prata en del om saken med min BM och läsa på själv. Vårt landsting har nämligen infört att man kan få föda i säte som omföderska om man absolut vill. Men man får såklart snitt beviljat annars och förstisar snittas alltid. Sätesförlossningar kan tydligen dra ut på tiden mer än en vanlig, och risken för bristningar och akutsnitt ökar. Så även om jag tyckte tanken på snitt var väldigt obehaglig hade jag hellre valt ett planerat sådant än att testa säte. Hellre ett planerat snitt som jag mentalt kan förbereda mig för, än riskera att behöva göra ett akut och bli rädd inför det. Och min första förlossning var utdragen och jag sprack en massa, så varför riskera att nästa förlossning blev värre på det viset? Men som tur var lyssnade tvåan på mina övertalningsförsök och snodde till sist runt av sig själv :)

Men :love: dej då! Jag känner mig stor som en hel valross!

Nej, du är inte valrossig någonstans! Du är jättefin och jag är såååååå avundsjuk! :)

KL

Har varit hos BM nyss. Järnvärdet har stigit en del sen sist. 128 hade jag för två veckor sen när jag tog blodprov, hade börjat ta järntabletter varannan dag ett tag innan. Första provet visade 120 och andra 117 eller 115. Så jag behöver inte ta om jag inte vill.
Magen var 34 cm lång. Men bebis har sjunkit rätt djupt ner i bäckenet. Där får den ligga minst tio dar till!!! Det är så många som fått flera veckor för tidigt i höst o vinter nu så jag tänker bryta trenden med att knipa jag.

Och så har vi hämtat en bilbarnstol. Vi hade tur och fick en som var sprillans ny. Etiketterna satt kvar. En Brio för att matcha barnvagnen.:D

ska också snart iväg till bm, men bara för en snabb lägeskoll.

Babyskydd måste vi fixa i mellandagarna. Alla i min närhet bara skrattar åt mig och mina "det fixar vi sen" och undrar vad jag gör om bebisen bestämmer sig för att komma tidigt. Jag är så himla bombis på att den kommer sent ;)

Passa på nu innan julafton då har britax erbjudande att man får med deras bas värd typ 800 kr om man köper en stol av dem. Finns i 4 olika färger. Jag har sett erbjudandet hos alla som säljer stolen.
För mig kommer det i alla fall vara guldvärt att bara kunna klicka fast stolen och slippa hålla på med bilbältet eftersom jag har Rasmus att hålla koll på oxå.

Själv börjar jag nog precis inse att bus är färdig bakad där inne och nu bara ska få lite fin färg ;) Varje morgon pustar jag ut för hon är kvar :rofl:

Imorgon blir det shopping med min mamma :D Ska handla julklappar åt Rasmus och lite kläder till bebis.
Hos barnmorskan igår var förresten maken med, och han är verkligen 1 miljon gånger mer klar än vad jag är! Vilket if känns ganska bra eftersom han ska köra bilen ;)

Och hans chef är ju bara för snurrig!
Ringde igår morse och fråga vart han var, då sa han att han är ledig idag och han har sagt de varje vecka nu i 2 månader.
Sen hade chefen pratat med hans kollega igår och hur januari kommer se ut. Då säker kollegan "Men Niclas kommer ju vara borta typ halva januari om inte mer" då säger chefen: "Ja just det, han ska ju åka till kanarieöarna över nyår" :eek:

Snacka om snurrig gubbe...

vi fixade babyskydd när vi hämtade vagnen, en vecka innan BF. Sen behagade ju Moa vara kvar i värmen 12 extra dagar men det visste man ju inte innan. jag blev nämligen också så att "ääähh, spelar roll, det löser sig":D

och i övrigt håller jag med jerseko, bas är fantastiskt!

Bas hade vi förra gången och ska absolut ha nu med. Däremot bar jag inte runt på själva stolen så mycket förra gången som jag trodde att jag skulle. Men de gånger man gör det är det ju guld värt. Innan julafton blir svårt, hade tänkt det eftersom jag sett erbjudandet men det kom lite Kina-resor och annat i vägen;) Och de här dagarna finns det inte på kartan att komma iväg. Det man inte har i tid får man betala sig ur :angel:

Låter som hur jag är som chef...... en medarbetare hade skrivit mail i söndags att hon vabbar halva mån och tisdag samt skrivit upp det på vår närvarotavla och jag skickar ändå mess idag och undrar vart hon är. Lite många bollar att komma ihåg ibland...

*kl*

Det kanske finns lite smartare människor här än vad jag är. :D

Jag fattar inte detta med skatten hos FK.

Jag ska betala enligt skattetabell 33 då jag gått ur kyrkan. Jag pratade med FK o dom säger att dom kommer dra 29% skatt (enligt skattetabell 33). Om jag då tjänar tex 11350 kr så kommer dom dra 3275 kr i skatt, men enligt skattetabellen skall jag bara betala 2034 kr i skatt :confused: Men ändrar dom inte skatten beroende på vad jag tjänar eller drar dom en fast skatt?

Åhh jag fattar inte! Det skiljer juh faktiskt 1000kr/mån mellan dessa o det är mycket pengar i mina ögon. :crazy:

Jo skatten blir olika beroende på vad man tjänar. När du begär ersättning får du upp hur mycket FK kommer dra i skatt på just de dagarna ersättning.

Okej. Men när man gör det där "planera din FL med e-leg" så har jag för mig att där stod att det skulle dra 29% skatt (sitter på jobbdator så kan inte kolal) o det vart nästan 3000 kr där oxå, alltså betydligt mycket högre än vad det borde vara.

Men är ser det annorlunda ut när man begär FP? Jag har inte gjort det ännu. Får man då upp på en gång vad man kommer få för dom dagarna?

Åhh jag är ett sånt kontrollfreak o vill ha sten hård koll på allt..... vilket jag inte har när det gäller detta..:crazy:

Jo det ser annorlunda ut när du begär sen.

Klicka bara in lite snabbt och kolla. Innan man godkänner kommer man till en sida där står det:
Prel. ersättningsdatum, summa före + efter skatt och sen en ruta man fyller i om man vill betala extra skatt vid tillfällena.
Nu glömde jag kolla om summorna men skulle jag få 13 före skatt skulle de bli nått på 9 efter skatt.

okej då ska jag kolla på det ikväll. Tack så mcyket! Måste ändå begära FP snart.

Men då har jag en till fråga. Först går man in på begär föräldrapenning (står det så?) och sedan efter det på anmäl föräldraledighet eller nått?

Eller räcker det med begär föräldrapenning så skall det vara klart. Jag vill juh inte göra fel :D

Anmäld blev du när du skicka in moderskapsintyget.

Du går in på begär ersättning, sen står det för barn med BF XXXXX
Sen kommer du till en sida du väljer datum, hur stor ersättning (heldag, halvdag osv) vilka veckodagar du vill ta ut. Efter det en annan sida där du fyller i om du t.ex. jobbat deltid, ska ta ut mer FP sen efter den här begäran.
Efter de kommer det en kontrollsida med alla dina uppgifter och inkomst och sånt, även vad du kommer få i ersättning före + efter skatt.

Jag fixade de idag. Är ju sjukskriven till den 29e så jag begärde från den 30/12 - 20/1 så kommer jag få det utbetalat den 25/1. Tog 7 dagar/vecka då. Tycker de känns smidigast, sen från februari kommer jag bara ta ut så många dagar ja behöver och jag kommer begära månad för månad. Men skönt att ha de klart nu så jag slipper stå där sen och har glömt de eller de blir något hopp och jag förlorar min SGI (är ju arbetslös).

Det stod även att allt är prel. uträkningar just nu för sen kommer allt att kollas igenom igen när barnet fått ett personnummer. Min inkomst och sånt (Nu var ju t.ex. min FP uträknad på min SGI från mitt nya jobb, men min ersättning ska vara det samma som med Rasmus eftersom jag blev gravid inom 1 år och 9 mån)

Jag kanske ska filma när jag rör mig? Det är väl mest då jag känner mig grotesk. Eller när jag försöker ta mig upp från golvet eller ur sängen... Bebis är hjärtligt välkommen ut precis när som helst... efter jul då alltså. Och innan nyår :D

ja, gärna det!
varken fule betty eller desperata hemmafruar går ju idag, så jag har ändå ingen underhållning på tvn. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka