Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Usch det där med vändningsförsök låter inte alls kul! Glad att jag sluppit behöva testa det.

Jag blev snittad på Lunds KK och har sedan legat på avdelning 44.

Men nu ska jag inte hålla er på stäckbänken längre;
:bump::bump::banana::bump::bump:
Den 22 dec kl 09.26 föddes vår dotter! 3640 gram och 50 cm lång och alldeldes alldeldes underbar :love:

Personalen på både operation och avd 44 har varit helt underbara! Ryggbedövningen som jag todde skulle göra riktigt ont kändes faktiskt knappt. Det var inte värre än en vanlig spruta. Känslan av att vara bedövad känndes ungefär som att benen somnat (det lixom stack i dem) men man kände ingenting av att lärken var o greja med magen. Jag upplevde att tiden gick jättefort på operation men man var väl så koncentrerad på allt annat då. På uppvaket där man sedan hamnar till man kan röra benen igen gick tiden såååå sakta. Då ville man ju bara vara med sim sambo o sin lilla bebis.

Tyvärr så tålde jag inte katoganen som ges som smärtlidring efteråt utan jag kräktes massor (inte alls kul med nyopererad mage!) och hade ganska ont hela första dygent. Men sedan vände det och dag två mådde jag mycket bättre och kunde njuta av min nya famlilj. Eftersom jag avsyr att vara sjukhus åkte vi hem dag tre. Dvs idag. Idag kan jag röra mig bra måste bara tänka på att inte använda magmusklerna. Kan ta promenader och har inte ont.

Så nu ska jag bara njuta av att vara mamma! Håller tummarna att allt funkade bra för Jacko med!

God jul allihop!

//Zats

Glömde fråga.... hur mycket sover era bebisar?

Vår dotter bara sover och sover. Hon äter bra och har haft bra på alla kontroller. Hon är nästan bara vaken när hon äter och ibland ligger hon och tittar en stund men för det mesta sover hon. Jag vet att bebisar brukar sova mycket men man har ju inget att jämföra med när det är första gången.

//Zats

Grattis till lilla dottern! :banana:

Skönt att det gick så smidigt! Jag var också rädd för ryggbedövningen, nålen ser ju liiite läskig ut! Men det var absolut värt det, inte värre än ett getingstick tyckte jag.

Angående sömnen så kommer det att ändras fram och tillbaka, ibland sover de mycket, ibland sover de lite. Så länge hon äter, kissar och verkar alert (svårt när de är så små men du förstår kanske vad jag menar) när hon är vaken så oroa dig inte. Jag har hela tiden kört på principen att mitt barn får sova när han är trött och vara vaken när han vill och det har funkat bra för oss.

Grattis till dottern!

Skönt att det gick så bra ändå. Och var glad du att hon sover. Du behöver säkert också ta igen dig. Passa på att sova du med.

Grattis till den lilla flickan, och vad skönt att allt gick så bra, förutom kräket då! Det låter betryggabde, jag ska snittas i Lund den 13 januari!

Grattis till dottern :bump: att kräkas efteråt lät inte alls trevligt :crazy:

Rasmus sov massor som bebis och gör det fortfarande (2år)

Min bebis i magen är helvild och jag har nu givit min mamma pet-förbud på henne för hon petar på henne så hon blir helt tokig där inne. Igårkväll satt alla å titta på magen och såg ut såhär :eek: och sa "oj oj oj" när hon höll på, sen tog hon satts med båda fötterna och "hoppade" men utgången var ju stängd och fy f*n vad ont de gjorde de kändes nästan som hon var halvvägs ut och vände ;)

Senast ändrad:

Våra barn lär bli nåt alldeles extra.:D Vi lär få springa häcken av oss efter dem när de börjar gå/skena.

Norpan killar man bara lite på rumpen när man vill få upp hjärtljuden. Även om Norpis lugnat sig lite så är det fortfarande revbensgym som gäller eller om det bara är träning på att ta sats ut.;) Och jag håller med dig, det är oskönt.:cool:

Min man får nog tuppjuck på mig om jag dillar mer om vad man ska planera att köpa hem till en sån liten knort. Så jag frågar er, vad bör man ha hemma när en nyfödd anländer?
Barnvagn, bilbarnstol finnes. Fårskinn till vagn finnes. Sängkläder och täcke o kudde finns också. Byrå att ha som skötbord, (blir fjärde generationen som ligger på den...), lite blöjor, lite våtservetter, napp, blöjhink, lactacyd och det var nog allt.

Vad ska man ha o smörja rumpor med? Vilken sort är bäst? Idominsalva kan svida sägs det för att det är mandel- eller jordnötsolja i har jag för mig. Puder?

Jag ska iallafall shoppa lite imorgon. Behöver ett par mysbyxor för jag går visst omkring med en glipa under magen. Inte så snyggt. Ska köpa ett par ammningstoppar på HM, de säljs i tvåpack och är billiga. En eller två ammningstoppar, lite ilägg, fetvadd att värma tuttisarna med eller nåt. Tofflor behöver jag med, mina gamla är så snedtrampade. Fultrosor och stora bindor eller om man ska satsa på en rejäl blöja om vattnet går hemma.

Min är ganska härdad efter att Rasmus hoppat på henne, hon blir inte upprörd hos barnmorskan t.ex. Men Rasmus blev galen när hon kände på honom pulsen kunde ligga på kring 180 och sen fick hon hålla dopplern jättelöst på min mage för han skulle lugna ner sig ;)

Jag använder inotynol och tycker de är bäst, puder kan du använda potatismjöl istället.

Jag tyckte de var jätteobekvämt med stora bindor, höll på å bli galen. Hemma när vattnet gick var de badhandduk i stl. XXXL som gällde ;)

Det finns någon slags forskning som visar på samband mellan talkpuder och livmodercancer. Jag har inte använt det alls utan haft potatismjöl istället. Det finns flera bra krämer på apoteket beroende på om det är vätskande blöjexem eller om det bara är lite rött, så mitt råd är att vänta. Sam har till exempel bara haft blöjexem en enda gång och då var han 1.5 år och fick kindtänder.

Annars låter det rätt bra med saker du har, lite kläder på det sen får man ju himla mycket också. Och så kan man köpa efter behov när bebisen är ute.

Rasmus har aldrig haft blöjexem, där emot har han reagerat på våtservetter (inte liberos som bara innehåller rapsolja) och fått som röda små blåsor. Sen kan han bli röd om han ätit mkt tomat t.ex.

Grattis Zats! Då måste vi ha gått om varandra i korridorerna!

Jag snittades vid 11 den 22 dec och 11.31 kom Ellen ut. Allt var bra till att börja med men sen dippade hon rejält och skrämde slag på maken (själv syddes jag ju då). Men allt löste sig! Hon var 48 cm lång och vägde ca 3430 g.

Vi kom hem idag och försöker njuta av varandra. Ellen får tillskottsmat, för hon låg lågt i socker och sover bra efter hon fått mycket mat, men nätterna är hon aktiv på.

Lägger in en kass bild, tagen med mobilkamera, men jag garanterar att hon är otroligt söt och intelligent! ;)

DSC00448.jpg

Grattis, å vilken perfekt storlek (Rasmus var 48 lång å vägde 3420 :D)

Här är allt cool-lugnt. De känns tryggt. Rasmus är parkerad i sin sittsäck framför Nicke Nyfiken DVDn och jag sitter och spanar på slalompjäxor och skidor, åhh vad jag vill åka!

jag använder inte salvor eller puder alls. Är bebisen bara torr när man sätter på blöjan brukar det inte bli rött. När andra har bytt på Moa och inte varit lika noga har hon blivit röd, så hon är nog rätt känslig för det kan räcka med en gång. Då har det hjälpt att se till att hyn är torr - och byta blöja ofta- så har det gått över på någon dag.

Zats och jacko: STORT grattis till era små bäsar!

Grattis jacko till lilla Ellen, hon är toksöt! :love:

Tyvärr verkar det inte som om min har några planer på att komma ut, jag får snart skriva in mig i vårmammetråden istället :D Min egen mamma åker hem på måndag :cry:, hon har verkligen varit otrolig hjälp här hemma, önskar jag kunde behålla henne här för alltid :D

Men det var mig en envis rackare den där bebisen du har! När mormor är på plats och allt!

Jag är ju part i målet, men tycker nog att Ellen är otroligt söt. :laugh:

Tycker inotyolsalvan är bäst.
Den använder vi på jobbet också :laugh:.

Blöjhinken har inte jag packat fram än trots att lillskruttan är 3 månader.
Sålänge man ammar luktar bajset bara filmjölk, så då kan man kasta blöjorna i vanliga sophinken.
Jag kommer nog att börja använda blöjhinken när hon börjar äta "riktig" mat, för då lär ju bajset lukta mer illa.

Annars tycker jag att det verkar som att du har allt som behövs :).

Grattis till både dig och zats!
Flickorna dominerar i år :D.

grattis zats och grattis jacko! :banana:

Sålänge man ammar luktar bajset bara filmjölk,
inte matildas, det luktar apa och har framkallat kräkreflexer flera gånger på mig..... :crazy:

Vad ska man ha o smörja rumpor med?
ja säger bara bepanthen!!!!!! jag är helt såld på den och smörjer in typa allt med den, hennes rumpa, mina torra läppar och mina pöntade bröstvårtor. har kommit på att om ja smörjer in bröstvårtorna efter att ja pumpat, så fastnar dom inte lika lätt i amningsinläggen och jag slipper få ont när ja tar bort dom!

å ja blir så less på att aldrig få flyt på livet.
först detta med amningen , sen göteborg. väl hemma funkar inte pumpningen och betäller en svindyr medela och passar på att ta med en bärsjal för att slippa få så ont i ryggen.... får mer ont i ryggen av bärsjalen och kan nu knappt lyfta henne alls.
har använt vanlig bh, med bygel och klämt en mjölkgång och haft mjölkstockning i 2 dygn, med över 39 i feber och ont i varende led. *suck*
till råga på allt, så fick matilda för sig att tokvända dygnet igår! sov HELA dan, vakna vid 10, med och såg ut ungefär såhär: 8) (jätteögon) somna igen vid 1.......
en jättebra kväll att vara busvaken på, eftersm jag var så pigg. *inte*
blir dock bättre och bättre för varje gång jag pumpar!
apropå pump...
jag ska ta ett kort nästa gång jag pumpar, så ska ni få er ett gtt skratt. :D

Moas bajs luktar INTE filmjölk kan jag lova! det nya är att senaste veckan har det luktat och sett ut som senap.. kanske skulle lägga det i en burk osh sälja?! :p
Annars sen det ut lite hur som helst, typ lika grönt som karamellfärg, och luktar lite hur som.. ILLA! :D

Nä det har verkligen inte varit en lätt start för er! Du kanske behöver gå till en kiropraktor/naprapat/massör? Det tar lite tid innan man vänjer sig vid att snedbelasta så med en bebis. Och försök bära henne mitt på magen rakt upp om hon tycker om det.

Här har vi en till med filmjölksbajs, så länge vi bara ammade. Nu luktar det som Hultsfreds sammanlagda bajamajor ungefär och han bajsar 4 gånger om dagen typ *spysmiley*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka