Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

*KL*

Grattis Jacko och Zats !!!! :bump::bump::banana: Skönt att allt gått bra och att ni fått komma hem nu!

Liam ville inte sova alls de tre första veckorna, på sjukhuset sov han nästan inte alls, när vi kom hem kom han väl upp i sammanlagt åtta timmar om dagen i sovtid. Den senaste veckan har han börjat ta igen förlorad sömn, nu sover han mest hela dygnet förutom lite kvalitetstid då och då för mat, busa och leenden, då är det underbart att vara mamma:love:!

Och blöjbyten... ser ut som senap och luktar inte mumma. När han var vaken mest hela tiden bajsade han också konstant, ibland fick vi byta blöjan tre gånger innan vi ens lämnat skötbordet, för att inte nämna de gånger när vi vid blöjbyte stog rätt i skottgluggen och blev nersprejade själva... Nu har han lugnat ner sig något, första veckorna gick det 20-25 blöjor om dygnet, nu är vi väl nere på ca 12-15 st per dygn:D.

Jag klarar varken av att handmjölka eller pumpa. När jag för ett par veckor sedan tillbringade 12 timmar utan att amma, Liam var hemma med pappa och jag på sjukhuset för att undersöka varför jag fortfarande hade ont, så fick jag så vrålont i brösten. Jag frågade efter pump där jag var, men de hade ingen utan sköterskorna tipsade mig om att mjölka ur för hand istället. Jag stog vid handfatet och masserade och drog ett tag och fick ut ett patetiskt antal droppar. Väl hemma tog Liam hand om brösten och någon dag senare hade det onda försvunnit. Men tanken väcktes om att kunna mjölka ur själv när jag behöver, och jag besökte apoteket där en mjölkpump inhandlades. Har nu vid försökt använda den, och efter ca 20 minuters misshandel av bröstvårtan har jag fått ut några droppar mjölk och gett upp. Mycket mjölk har jag, oftast när Liam äter så svämmar det över av mjölk, och om jag sover utan bh med ilägg så vaknar jag i mjölkindränkt tröja.

Kan ni mjölka ur för hand? Hur mycket mjölk får ni ut, ska det droppa eller rinna? Hur lång tid ska det ta innan man fått igång urmjölkningen och innan man är "färdig"? Vad skulle ni tipsa om att jag prövar?

Vore ju väldigt skönt om jag kunde få det att fungera.

Voltis: Guuud vilken söt tomte! :love: Den hade man gärna haft besök av vid julklappsutdelningen i år! :D

Senast ändrad av en moderator:

By the way... jag sitter, visserligen på en gummiring, men jag sitter för första gången på fyra veckor utan att det gör ont!!!:banana:

Senap?
Bara att smeta på skinkan och griljera den då :idea: :D

Kan ni mjölka ur för hand? Hur mycket mjölk får ni ut, ska det droppa eller rinna? Hur lång tid ska det ta innan man fått igång urmjölkningen och innan man är "färdig"? Vad skulle ni tipsa om att jag prövar?

Jag hadmjölkade bara med Rasmus. Vänster hand till vänster bröst och tvärt om. Kupade handen under bröstet och tröck sen ganska hårt med tummen så långt upp jag nådde och ner mot bröstvårtan och när jag kom ner till vårtan klämde jag lite med fingertopparna på dom andra fingrarna och kunde hålla så ett bra tag nere vid vårtan och det sprutade mjölk en lång stund sen var de bara att dra tummen igen. Det var hårt tryck, för mjöka jag i ett drycksglas så skvätte de ut.

När Rasmus var 6 veckor tömde jag 250 ml/bröst på bara några minuter :o

Vad är det för pump? En sån man drar ur mjölken eller en sån som masserar ut mjölken?

Tips är varma händer, kanske barnolja kan hjälpa?

Det är bara att träna på att mjölka.
Det funkade inte i början för mig heller, men när jag fick in tekniken så kom det ca 1 dl ur varje bröst beroende på tiden på dygnet.

Är det apotekets egen pump du använder eller?
Den är urkass, gör ju svinont att använda den.
Prova avent isis, den tycker jag är suverän.
Det finns ju elektriska från medela också om man inte orkar handpumpa, men jag tycker manuell pumpning funkar bra :).

På amningshjälpens hemsida kan du läsa ganska mycket om handmjölkning och pumpning ;).

Grattis till ännu en liten tjej!

Oj, vad var det som hände vid snittet? Mådde hon inte bra?
Och vad tidigt man får komma hem efter ett snitt. Men det kanske bara är skönt.

By the way... jag sitter, visserligen på en gummiring, men jag sitter för första gången på fyra veckor utan att det gör ont!!!:banana:

Vad skönt att det går åt rätt håll! Jag ryser bara vid tanken på att spricka upp så och få så ont.

Vissa kan ju inte pumpa alls, men det är klart det behövs lite övning, speciellt för handmjölkningen. Handmjölka för mig var otroligt hårt arbete, jag hade ont i händerna efteråt. För att det ska funka måste utdrivningsreflexen sätta igång, och då kommer mjölken mer av sig själv. Jag youtubade på expressing milk och fick fram den här som var rätt så bra

http://www.youtube.com/watch?v=rmEtX43KQWc&NR=1&feature=fvwp

Annars är mitt bästa tips att knåda, tänka på barnet och försöka härma deras sugrytm, typ snabbt i början för att sätta igång det och sen långsammare.

Grattis till att du kan sitta igen!

kl

Imorrn ska jag till sjukhuset och förlossningen, min doktor ska göra en ny undersökning, kolla vattenmängd och moderkaka och kanske även göra en hinnsvepning. Idag är jag så sjukt trött på det hela att han gärna får komma typ nu med det samma, jag är tung, trött och grinig.

Imorrn ska jag till sjukhuset och förlossningen, min doktor ska göra en ny undersökning, kolla vattenmängd och moderkaka och kanske även göra en hinnsvepning. Idag är jag så sjukt trött på det hela att han gärna får komma typ nu med det samma, jag är tung, trött och grinig.

Jag oxå, blev ju helt plötsligt sådär jätte höggravid men har nu kommit på att de beror nog på all god mat jag ätit hela julen :angel:

Hoppas allt ser bra ut hos läkaren i morgon. Själv sa jag ju när jag fick BF så nära nyår att jag så himla gärna den här graviditeten går över tiden och jag tror den 4e men UL säger den 12e och de är bra sen kanske några dagar på det.
*hrm* jag tror jag ångrar mig. Hon får mer än gärna komma ut den 4e.

Och det är ju flick-boom. En bekant till mig fick en dotter idag!

Tur jag går mot strömmen då :D Min är fortfarande ordentligt med grabb om man säger så, hö hö hö.

Aaawww, har du fått en Ellen! :love::love::love: Stort grattis till dig Jacko, hon är jättesöt. Och jag blir ju lite extra fluffigt glad av det namnet, han den lille söte saken som däckat i soffan hos sin pappa skulle ju varit en Ellen om han sett till att bli en flicka. Sköt nu om er och all lycka till er lilla familj!

Grattis till underverket!

Haha, lite lustigt att alla vinterbebisar med planerat snitt föds/ska födas i Lund!

Som maken sa efter han fått Rasmus: "De är bara dom som inte bottnar eller drar ur den för tidigt som får flickor...." ;)

Det bor nog en liten spelnörd i min mage förresten! Hon puttar och har sig som bara den när jag sitter och spelar Dragon Age på ps3!

Förresten, vår lilla tjej har nog inte läst på om fostrets utveckling och så, fast så har hon visserligen inte läst hur bebisar ska ligga i magen iheller... Det står i typ alla böcker jag läst att bebisen i magen blir lugnare mot slutet när där är mindre plats i magen. Nå inte min! Hon har varit väldigt lugn hela tiden, men den senaste veckan har hon varit helvild!

Inte min heller! Helt tokig är hon och fast hon är fixerad vänder hon sig från höger till vänster sida! Men för mig känns de tryggt som sagt, har hon så mkt plats att röra sig borde hon inte känna nån press att komma ut ;)

Fler bebisar som inte läst "Handboken för bebisen".:D

Norpan har varit mycket stygg i natt och igårkväll. Fast jag lyckades somna till slut efter midnatt nån gång. Trots att partajjet fortsatte i magen enligt mannens utsago. Han gillar att ligga o klämma på magen om han vaknar.

22 dagar kvar tills bäst före-datumet går ut.

kl

Nu är vi tillbaka från sjukhuset, bebisen ligger fortfarande i magen men barnmorskan har gjort en hinnsvepning :bump: Jag tror jag har liiite mer mensvärk, men vågar inte riktigt säga det. Iaf ville hon boka in mig för igångsättning den 31a december men jag lyckades förhandla mig till en ny tid tror jag. Ska till konsulterande obstretiker på tisdag morgon. Om de ändå ska sätta igång mig kan de gott vänta till den 2a eller 3e, vem fn vill fylla år på nyårsafton, och dessutom alltid vara yngst i klassen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka