Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Visst är det underbart med liten egentid?!

vi hade barnvakt igår med, farmor kom och passade Moa två timmar - som var på strålande humör hela tiden! hon hade inte gjort annat än smilat och pratat! eller jo, bajsat tre gånger:p

Det var så skönt att det funkade bra för hon har varit så himla mammig nu nån vecka. Jag och sambon tog fyrhjulingen ut i skogen och högg en gran och bara mös i det grymt fina vinterlandskapet!

ooo, nu blir det snart fler bebisar:bump:

Spännande! Jag ska hålla alla tummar för dig och Zatz imorgon, och kanske lite för mig själv också! Häftigt om vi fick tre bukebebisar på en dag ju, trots att jag var ensam om bf-datum i december hihi. Men som läget ser ut här nu händer det ingenting på ett tag. I morse tyckte jag till och med att han tagit upp huvudet ur bäckenet...

Det här har vi gjort idag för att försöka locka ut bebisen

och det här gjorde vi i helgen

Håller tummarna för 3 nya bukebebisar!! :D
Jag kände ju inget heller, och kommer du ihåg att jag avfärdade era hurrarop när jag sa att jag fått lite "mensvärk". Sen kom hon ju morgonen efter ;)

Vill se lite färska bebisar nuu!! :love:

Han är sååå söt Sam! Han ser ju nästan ut som en liten kopia av dig på byggar-bilden :D:love:

Villka underbara bilder! :)

KL

Själv har jag varit på inskrivning idag. träffat läkare, barnmorska och narkosen. Allt gick över förväntan. Hatar att vara på sjukhus! Men allt känns mycket lugnare nu. Är ju fortfarande nervös (funderar på vad som är värst; sprutan i ryggen, katetern eller att vara vaken när de öppnar magen :crazy:)och förväntansfull men jag vet att jag kommer fixa det här. Snart får man se vem som legat i magen o busat så många månader.

Håller med dig jacko, tur att man är två om detta, min sambo har varit superbra som stöd hela graviditeten.

Jag tror inte det blir mycket sömn natt, känns lite overkligt att veta att just imorgon ska vi få barn! :love:

//Zats

Jag förstår att det är blandade känslor, och lite pirrigt är det klart! Det är ju det största man gör i livet, att bli förälder!

Tänk, imorgon gäller det, imorgon vid den här tiden har du ditt lilla knytte i famnen:love:

Shit, det förstår jag att det känns overkligt! Lycka till, det kommer säkert gå jättebra! Förresten, vart kommer du göra ditt snitt?

Idag har vi varit på vändningsförsök, det gick inget vidare... Bricanylen var inte så obehaglig, fick lite hjärtklappning men det var ingen vara. Men själva vändningsförsöket var sjukt obehagligt. Eller obehagligt är egentligen fel ord, det gjorde helt enkelt helvetiskt ont, jag grät så ont det gjorde...

Så nu blir det snitt. Eftersom det är många helgdagar och så var det svårt att få tid för snitt, och de kunde inte planera in mig förrän den 13 januari, lite pirrigt eftersom hon är beräknad till den 17 januari! Så det är bara att hålla tummarna för att hon inte vill ut tidigare!

åh, va sjukt spännande!!!
jag håller alla mina två tummar för att allt går bra och att både du och jacko får en varsin finfin bäbis att visa upp för oss. :d

Tina: usch och fy! :eek: men vad händer om förlossningen drar igång innan snittdatum då?

Vindvissla:
hmmmm, det syns iallafall vem som är din sons mor, ingen tvekan på den punkten. :devil: ni är så fina så, diggar speciellt badmössorna! :angel:

vi har varit p vägning idag.
i måndags vägde hon 4055, idag vägde hon 4285. ojdå..... sköterskan undra om vi matade henne med grädde. :grin:
nja, nästan, hon har fått råmjölken denna veckan och den verkar ha gjort sitt!
fas om man tänker på att hon vädge 3780 när hon föddes för exakt en månad sen, så är det inte så mycket viktuppgång.

Senast ändrad:

Nån som känner igen sig och vet vad det kan tänkas vara? Är det bebisen som bunkar med sitt huvud på någon nerv man har där nere??

Det är bebisen som trycker mot muskelaturen i bäckenet. Hade så den sista 1-1½ månaden med Rasmus, ALLTID precis när jag somnat :mad:
Känt det flera gånger den här graviditeten oxå, speciellt om jag tar långa steg när jag går då "ramlar hon väl ner".

Var förresten hos barnmorskan idag, näst sista besöket. SF-mått samma som för 2 veckor sen men nu var hon helt fixerad (vilket även förklarar varför SF-måttet inte ökat för hon gått från rörlig - fixerad) 148 slag/minut picka hjärtat på och jag hade kanonvärden både socker, hb och blodtryck.

När BM fick veta att jag är bortrest till den 26e printa hon ut en journalkopia vi kan ha med oss till danderyd. Bebis har utegångsförbud till nyår!!

Själv har jag lipat för att maken inte får stanna första natten. :o Snacka om att hormonerna är galna och hjärnan är nervös...

Hur ska man klara första natten SJÄLV?! (Fast jag ska få dela rum med en annan förstföderska, det blir säkert toppen - och man har ju minst sagt kompetent hjälp i Lund :idea:).

Nu hör jag nog inte av mig på några dagar: men nästa gång vi hörs är jag (och förhoppningsvis några till!) mamma! Galet!

Kvinnor kan - glöm inte det. ;)

Lycka till!! Spännande. Märks vi är många som börjar bli spända. Jag börjar bli nervös för förlossningen, nervös som i skakig i benen och ont i magen. Livrädd att det ska bli lika apigt som sist, och ångrar faktiskt att jag inte begärt snitt vilket jag fått om jag velat (och ja, jag är insatt i att även det har risker med sig).

Samtidigt inser jag ju att sannolikheten att även nästa ska komma med fejan först är liten.

Synd att det inte lyckades, speciellt när det gjorde så ont! Men hellre snitt än rumpan först. Det verkar faktiskt som att de flesta vändningsförsök misslyckas eller vad tycker ni?

Cilla man måste ha såna löjliga mössor här, den enda som är söt i dem är Sam :love: Jag ser ut som fröken ägghuvud....

Vi har varit på ultraljud idag, jag och mamma. Dr Veejay fick världens braiga bild på ansiktet på bebisen, han ser ut precis som Sam hihi. Allt ser bra ut, han är inte fixerad det minsta och där är gott om fostervatten, så imorrn åker vi till Cork och shoppar :D På lördag ska jag tillbaka till sjukhuset, denna gången till förlossningen och jag tror de kommer göra en vaginal undersökning och möjligtvis en hinnsvepning. Men enligt det irländska ultraljudet är ju idag min bf så det är ingen brådska och bebisen har det toppen där inne, bara hans mamma som är lite otålig :angel:

Själv har jag lipat för att maken inte får stanna första natten. :o Snacka om att hormonerna är galna och hjärnan är nervös...

Hur ska man klara första natten SJÄLV?! (Fast jag ska få dela rum med en annan förstföderska, det blir säkert toppen - och man har ju minst sagt kompetent hjälp i Lund :idea:).

Nu hör jag nog inte av mig på några dagar: men nästa gång vi hörs är jag (och förhoppningsvis några till!) mamma! Galet!

Kvinnor kan - glöm inte det. ;)

Föder du i Lund? Kommer du ligga kvar på perinatalavdelningen (avd.44)? Det var där jag hamnade. Jag lipade varje kväll när min man var tvungen att lämna mig och Liam, kändes allt annat än bra att bli lämnad att klara av allt själv, när jag inte hade en aning om vad jag skulle göra och dessutom hade ont. Funderade lite på hur det kunde bli så att den "sjuka" föräldern blir ensam ansvarig för barnet medan den "friska" föräldern skickas hem, för jag var långt ifrån ensam, de mammor jag delade rum med var i samma situation.
Men personalen där var kanon och hjälper gladeligen till med allt vad man frågar om, så var inte rädd att ringa i klockan!
Och ett stort lycka till!!! Nu är det inte långt kvar innan du har knytet i famnen!

Och vi har också varit på vägning idag. När Liam föddes vägde han 4400, när vi lämnade sjukhuset var vikten 4370, förra veckan vägde han 4770 och idag hade han ökat ytterligare och nu sprängt femkilos gränsen, nämligen 5030! En riktig liten fetknopp! Han är idag 23 dagar. Enligt BM så har han mått och motorik som en 6 veckors bebis, alltså dubbla hans ålder! Hon noterade att han fixerar blicken och följer objekt (vilket vi såg för två veckor sedan :D), och hon fick också en uppvisning i när han lyfter huvudet med egen kraft för att se sig om i rummet, här hemma har han börjat trycka ifrån med armarna och lyfta både huvud och överkropp när han ligger på min mans bröstkorg :angel:. Har jag fött fram en liten hulk...?:rofl:

För övrigt har han de senaste dagarna börjat uppskatta att sova, så skönt, hoppas det håller i sig. Har varit lite jobbigt när han rejvat dag som natt, har vi lyckats få honom att somna har han sovit 10 minuter och sedan har allt börjat om igen.

Med lite tur så sätter undersökningen igång det! Så var det för mig sonen. Kom till sk överbördsundersökning utan några symptom på att det var på G och gick därifrån med påbörjade värkar :)

Jag ska till bm imorgon för "lägeskoll". Tycker själv att det känns som om bebisen fortfarande rör sig mycket, men troligen med huvudet ner. Däremot flaxar den hit och dit. Men jag här inte mycket för att klämma på magen och analysera utan det är mer utifrån hur rörelserna känns.

Sätter det igång tidigare åker vi in med direkten, så blir det ett halvakut snitt då!

Vad skönt att hon går upp som hon ska!

Lycka till imorgon! Jag bävar redan inför att behöva vara ensam första natten, men det går säkert bra det med! Jag tror du kommer klara det galant!

Ja, för den smärtan skulle man ju vilja ha lite bättre utdelning! De säger att chansen att det lyckas är 50%, men jag har inte hört om många som gjort det. Tanken att föda i säte har slagit mig, men eftersom jag är förstföderska rekomenderade läkaren snitt, eftersom man inte vet hur jag föder barn, för att en sätesförlossning ska lyckas måste allt flyta på som det ska, med öppning värkar och så.

Lycka till i morgon då! Hoppas att det kommer att gå jättebra.

Kul med två som ska ha bebis imorgon.

Men trist att inte pappan får sova över. Jag skulle bli jätteledsen om det inte var möjligt. Men eftersom det är många som ska ha barn i samma veva som jag så är risken den att jag får tillbringa natten utan barnafadern jag med om jag inte föder på natten vill säga.

Fast inte ens jag som andragångsföderska känner mig speciellt sugen på att föda med ändan först, när jag läste på om det så finns det rätt så mycket komplikationer som kan hända på vägen. Och jag tänker som så att det måste finnas en bra anledning till att de flesta sjukhus automatiskt ger snitt vid säte. Hade det varit lika bra hade man säkert fått välja själv utan att de propsat på snitt. Nä, det är bättre du satsar på en unge till så du får testa vaginalt sen :D

Snovind ja förhoppningsvis kan hon rota igång det. Idag sa hon att eftersom han inte ligger med huvudet fixerat är det inte lönt att göra en hinnsvepning, men jag vet inte om hon försökte förskona min julafton så att jag slipper fira den på sjukan haha. Vilket jag är tacksam för iofs, ett par dagar mer eller mindre kvittar liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka