Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Jag gjorde en tråd härom veckan om vändning av bebis.

Ställ in dig på att det är rejält obehagligt, jag tyckte det var ganska äckligt faktiskt och jag är väldigt tålig. Min svärmor har också fått bebis vänd, och hon tyckte inte det var nåt, så det är nog väldigt olika. Men det är lika bra att ställa in sig på att det är läbbigt, så kan du ju bara bli positivt överraskad.

Mitt vändningsförsök lyckades inte så på tisdag kommer tösen ut med snitt istället. Ja, så blev det. Hon skulle eg kommit 2/1, men nu blir det en julbebis istället.

Ja, jag förbereder mig på det värsta, så blir det en positiv överraskning om det inte blir så! Är ganska inställd på att hon inte kommer gå att vända, hon har suttit i säte i ca 2 månader nu. Och dessutom har hon huvudet vid min navel, så hon verkar ju ha sjunkit ner med gumpen en bra bit! Men det är ju värt ett försök!

Lycka till! Går det så går det! Och du är förvarnad om bricanylen du får och hur man blir av den?

Och dessutom har hon huvudet vid min navel, så hon verkar ju ha sjunkit ner med gumpen en bra bit!

oj, ja det måste hon ju ha gjort!
hur går det att vända då då? eller dom kanske har pratat nått om det med dig? tycker det skulle vara bökigt å få upp henne först och sen vända om... fast å andra sidan kanske hon kilas fast bättre om hon redan har gått ner i bäckenet en gång! :idea:

fast bäbis med snitt är ju mycket bättre än ingen bäbis alls och det kanske kommer ett syskon i framtiden som vill komma ut den vanliga vägen. :p

hund har ja ingen med 2 katter, varav den nea fått totalfnatt sen vi kom hem. hn är egentligen väldig skygg och blyg av sig, men numer kommer hon ch gosar med mig och lägger sig bredvid mig nästan varje gång jag pumpar och hon vill hemskt gärna ligga i knä när jag ger matilda flaskan... ch hon har aldrig gjort så innan.
hon kanske saknade oss när vi var i götet. :grin:

vad gör man med barn som vänder dygnet?
somnar vid 20-21, vaknar 1-2 och äter. somnar om
vaknar igen vid 5, äter och vill INTE somna om!
mat igen vid 8-9 och sover sen sött fram tills 13-14 då det är mat igen och är sen vaken från och till fram tills 20-21 då det är kvällsmat och natta för henne.
hur får man henne å va vaken lite längre på kvällen å sova lite längre på morgonen? vi går ju å lägger ss vis 22-23, hon får hemska gärna följa våra rutiner......

Ha så ljust som möjligt under dagen och så mörkt som möjligt under natten. Låt henne sova med lampan tänd om det är lite halvdunkelt i rummet dagtid - det kan ta ett tag men till slut fattar kroppen!

Nu har Moa lärt sig att vid 22 blir man trött - för då går jag och lägger mig med henne. Igår var vi på julmiddag och vid 21 blev hon trött och somnade till lite, vid 22 somnade hon riktigt och sov sen en och en halv timme - precis som hemma! Det var väldigt skönt att se att det funkade även att vi var borta:laugh:

Försöka få henne att sova lite vid 17? Annars som comfort sa, gör nattlik och daglikt osv. Men hon är ju så liten ännu så det tar ett tag innan de förstår dag och natt.

Du menar hjärtklappningen? Japp, den är jag beredd på! Tack och lov har jag inte fått några problem med att ligga på rygg, det ska visst vara extra obehagligt om man har problem med det!...

Precis. Bara det kommer ut en bebis så kan det kvitta vilket håll den tar! Och som sagt, om det blir snitt får jag förhoppningsvis uppleva en vaginal när det blir dags för syskon!

*KL*

Nu är Lillaliv tillbaka på moder jord igen, haft det så jobbigt att jag i princip isolerat mig från omvärlden, men nu är jag tillbaka igen.

Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt... Här kommer min förlossningsberättelse:

Nu är det tre veckor sedan som min Liam föddes. Det gick väldigt fort, vaknade till vid tre-tiden på natten mellan fredag och lördag och funderade på om jag skulle gå upp och kissa, beslutade mig för att vänta lite och somnade om. Kände ingenting speciellt. Vaknade sedan vid fem-tiden igen, och gick upp på toaletten. Tillbaka i sängen igen kände jag den första värken, inte så lång, inte så smärtsam, men noterade att nästa kom åtta minuter senare, och de andra följde med åtta minuters mellanrum. Låg och slumrade och stirrade på klockradion.

Vid halv sju var det sju minuter mellan och de gjorde lite ondare så jag kände för att gå upp. När jag steg upp ur sängen rann det klar vätska mellan benen, vattnet gick trodde jag, så jag gick in i duschen för en uppfräshning och ringde sedan förlossningen. De ville att jag skulle ringa igen när jag hade 3-4 minuter mellan värkarna. Jag passade på att äta frukost och någon timme senare så var värkarna nere på 4 minuter mellan. Fortfarande så var de korta, ca 30 sek, och inte så smärtsamma, så när jag ringde förlossningen tyckte de att jag skulle vänta ytterligare tills de var längre och gjorde mer ont.

Ytterligare någon timme senare var värkarna inte mycket längre, ca 40 sek, men gjorde ont så nu ville jag åka. När jag pratade med förlossningen så lät de inte så pigga på att jag kom redan, men jag sa att redo eller ej, nu kommer jag. Vi hade 30 minuters bilresa till sjukhuset och under bilfärden var det ungefär två minuter mellan värkarna, de gjorde så pass ont att jag fick sluta prata när de kom.

Vi var framme på förlossningen vid 10 tiden, där fick jag en särk och uppmanades att gå in på toa och kissa. Kissa kunde jag inte och värkarna blev tätare och tätare. BM undersökte mig och jag var öppen 8 cm, vattnet hade inte gått ännu, och min urinblåsa var sprängfull och det skulle försvåra för barnet att ta sig ut så jag skickades in på toaletten igen. Kunde fortfarande inte kissa, och nu tog värkarna i konstant och jag började dessutom krysta okontrollerat. Tillbaka till sängen där de fick tömma min urinblåsa manuellt. Det var försent för smärtlindring, men nu plockade de äntligen fram lustgasen. Ville hela tiden krysta mer än jag var redo för så blev från start tillsagd att bara snabbandas i munstycket på gasen och att inte trycka på när krystningarna kom.

Det tog inte lång tid innan jag var fullt öppen, men däremot tog det ett tag för den lille att komma ner ordentligt så jag stog på knä och hängde över både stolar och sänggavlar och flåsandades gas, hela tiden med strikta tillsägelser att inte krysta, dock var det lättare sagt än gjort, kroppen tog liksom över och körde sitt eget race och det kändes omöjligt att hålla emot när krystningarna kom. Det kändes som en evighet innan BM sa att bebis var redo och jag fick börja hjälpa till. Det gick framåt, men mina värkar var fortfarande korta, och jag hann inte krysta tillräckligt på varje värk, så de gav mig värkstimulerande dropp för att få värkarna att hålla i längre.

Ca 20 min aktivt krystningsarbete och när huvudet blivit synligt behövdes bara en värk till, ut for Liam och fostervattnet på en krystning med en sådan fart att navelsträngen tog stopp och han spann runt ett varv på sängen. Han var bedårande och faktiskt helt ren, inget blod eller slem alls. Han skrek och rörde armar och ben så frenetiskt att BM gav honom en tia direkt. Han föddes 13.20, vägde 4400g och var 53 cm lång. Från första värk till att han var ute tog det knappt åtta och en halv timme.

Förlossningen gjorde ont och var jobbig, men den var ingenting mot det som komma skulle.

De la upp honom på mitt bröst och började undersöka hur det gått för mig. Jag hade gått sönder mycket, både utvändigt och invändigt, och hematom (blodfickor) hade uppstått. Doktorn fick komma ner och sy, dels det jag spruckit, men hon fick också skära upp hematom och tömma ur blod innan hon sydde igen dem igen, så det var en hel del trocklande. Fick lokalbedövning och hängde konstant i lustgasmasken, men det gjorde ändå så ont att jag låg och skrek. Doktorn sa att det var gränsfall om de skulle ta mig till operation, men hon chansade och sydde på förlossningsrummet. Hon konstaterade även att jag skulle få mycket ont och få svårt att sitta en tid framöver.

Jag förlorade ganska mycket blod, och doktorn ville att jag åtminstonde skulle stanna över natten på perinatal-avdelningen för observation, så efter att vi fått vår fikabricka så rullades vi upp till sjukhusavdelningen. Vår plan hade hela tiden varit att ta in ett par nätter på patienthotellet för att få hjälp att komma igång med föräldrarskapet. Nu slogs planen i kras, min man fick inte stanna över natten, utan jag blev ensam kvar med Liam. Jag hade vansinnigt ont, kunde knappt ta mig i och ur sängen, och Liam tyckte inte att man behövde börja sitt jordeliv med att sova. Jag hade aldrig tidigare ens hållt ett så litet barn, nu var jag ensam med att försöka trösta och amma. Jag kunde ringa på sköterskor om jag ville, men det kändes så fel att ringa in hjälp så fort han började gny i sin säng, eller så fort jag skulle lägga honom till bröstet, så jag bet ihop och kämpade. Vaken hela natten bökandes och stökandes, det var skönt när min man kom tillbaka dagen efter och kunde ta över, Liam ville fortfarande inte sova, men nu kunde jag åtminstonde få någon timmes sömn.

Jag blev kvar på sjukhuset i fyra dygn, sedan skrev jag ut mig själv. Blodvärdet hade gått åt rätt håll, ingen feber eller något annat som tydde på infektion, och jag kände det som att jag bara låg där och åt smärtstillande, och det kunde jag lika gärna göra hemma, nätterna var sömnlösa och hemma var vi ju två som kunde dela på jobbet.

Väl hemma fick jag mer värk, jag kunde varken ligga, sitta eller stå still, utan det var endast när jag gick långsamt som jag kunde stå ut med det onda. Det gjorde att jag gick i stort sett 20 timmar om dygnet, jag vandrade runt som en orolig våldnad här i huset hela nätterna. Jag tvingade mig att sitta (på gummiring med isblock inkilat mellan benen) när jag ammande, men det gjorde oftast så ont att jag satt och galltjöt medans han drack. Någon timme varje natt sov jag, ihopkrupen i fosterställning över en hög med kuddar i soffan, förmodligen när jag blev så trött att kroppen gav in, men vaknade så fort kroppen återhämtat sig tillräckligt för att känna smärtan igen, och då var det bara att stiga upp och gå igen. Jag blev ett vrak, konstant ont och ingen sömn på tio dygn, jag grät och grät. Det värsta var inte den konstanta smärtan, det var att inte kunna/få sova.

Tio dagar efter förlossningen klarade jag inte av det längre utan åkte tillbaka in till sjukhuset igen. Jag hade fått en infekton i en av stygnytorna och de gav mig starkare smärtstillande och antibiotika. Fortfarande ont men det blev mycket bättre redan dagen efter jag startade kuren. Kuren varade i sju dagar, lite orolig var jag när jag tog sista tabletterna och jag fortfarande kände av det onda, men det blir långsamt bättre och bättre för var dag som går. Jag kan nu sova på sidan, måste stiga upp när den sidan jag ligger på somnar, för att byta sida, kan inte ligga på rygg. Jag kan heller inte sitta ännu, jag kommer hjälpligt undan om jag sitter med ena benet uppvikt under rumpan, men det är jobbigt att sitta still så länge som det behövs när jag ammar.

De tre veckorna som gått har jag varit totalt ointresserad av något annat än mig själv och mitt onda, men nu har jag börjat intressera mig mer för omvärlden igen, titta in på buke, kolla in nyheter, kontakta familj och goda vänner etc. Det känns skönt att äntligen kunna skingra tankarna med något annat än att älta smärta och sömnbrist dygnet runt.

Så små bebisar har ingen dygnsrytm så som vi har, dom äter sover och är vakna lite när det faller på. Du kan ju försöka med att göra så som råden i tråden säger dock..

Min bebis hade inte alls sjunkit så långt ner, och mig "grävde" de liksom underifrån på, för att först få upp hennes rumpa ur mitt bäcken. De känner först så att bebisen öht går att rubba, går inte det får man tid för snitt direkt. Bebisen i min mage gick att få upp en bit (det var faktiskt ganska obehagligt och gjorde ont, just att få upp henne ur bäckenet), men sen när de försökte vända stångade hon envist huvudet i revbenen och ville absolut inte runt. :laugh:

Speciella_tina: jo, jag menade hjärtklappningen och skakigheten. Det känns ju lite läbbigt om man inte är beredd på det. Försök andas så lugnt du kan under vändningsförsöket och du åker väl inte själv, antar jag? Det är skönt att ha sin sambo/man med sig!

himmel vilken pärs! jag lider med dig, även att jag inte kan föreställa mig hur det känns:crazy:

Men stort gattis till Liam!

Tackar! :)

Jo, det har varit en riktig pärs, men Liam är värd det, skulle inte vara utan honom en sekund! Tänkte tanken när jag låg på sjukhuset hur det skulle vara att vara där fast för bebisens skull och inte för sin egen, och det skulle varit sju gånger värre! När jag läser här om Cilla och hennes bebis så tycker jag trots allt att jag kommit lindrigt undan.

När jag läser här om Cilla och hennes bebis så tycker jag trots allt att jag kommit lindrigt undan.

haha, jag tycker samma när jag läser om dig, att ja kommit lindrigt undan! jag hade problem att sitta i några dagar bara å det för svanskotan...... :D

men usch, vilken pärs du har haft! att få fram de små liven är minsann ingen barnlek!!! tur att ala hormoner träder in och gör sitt jbb, annars hade man nog lagt ifrån sig bäbis och inte låtsas veta m att de existerar..... :crazy:

å vet ni, såhär i efterhand, så kan jag faktiskt se det braiga i att vi fick åka till götebrg.
-jag fick vila upp mig efter de första dagarna och det med råge, vi sv ju i egna sängar.
-vi fick all hjälp vi ville ha med hennes skötsel och var vi minsta osäkra, så stöttade sköterskorna och hjälpte oss.
så om man bortser från anledningen till varför vi hamna där, så är den hjälpen i starten få förunnat.

men jag skulle nog välja 3 veckor av sömnlöshet och skrikigt spädbarn m jag fick..... önskar att jag fick använda de första hormonerna till det de är meningen att användas till!

Oj hjälp som det blev för dig. Tack för att du delade med dig och grattis till lilla Liam! Hoppas du läker fort, Arnikadroppar kan fungera om du inte redan tar det...

jemaha jag tycker du kan föda lite barn nu, min verkar för blyg för att komma ensam :bump:

Tycker jag med ju...:D Har fortfarande molvärk å enstaka värkar, men det verkar inte vilja komma igång.. :(
Skulle passa bra nu när barnen ändå sover hos mormor inatt, men hur får man bebis i magen att förstå det? Försöka få med maken på en färdknäpp kanske?:D Han är nog inte svårövertalad iof....

Är jäkligt trött på kylan här nu, inatt frös varmvattnet i köket, så nu har vi 5 m vattenrör ligger på upptining i hallen.. Har eldat i kaminen sen igårmorse, maken ställde klockan inatt å gick upp och la in ved, ändå är det bara 19 grader inne... Förstår varför bebis vill stanna i magen..

Grattis till Liam. Kan inte föreställa mig hur du haft de de här veckorna men jag har alltid fått höra att underlivet är det som läker snabbast av allt i kroppen.

Grattis till Liam! :) Jobbigt med förlossningen, hoppas du blir bättre snabbt.

Åh fy din stackare!!! Lider med dig - jag hade också mycket problem efter sonens förlossning så jag ryser i hela kroppen när jag läser din historia.

Blev nästan orolig idag, maken och jag passade på att mysa när sonen sov lunch, vilket gav rejält med förvärkar. Blev nästan skraj att det drog igång, med tanke på att maken just nu sitter på flyget till Kina.:crazy: Diskuterade just hur jag skulle gjort om han är iväg när det drar igång - det finns ingen som jag vill ha med mig istället så jag hade nog fått köra själv. Nu har det iallafall lugnat sig tack och lov.:)

Så vart de för mig oxå, tiggde till mig lite, eller de var snarare "Jag ska ha!!" :angel: Sen låg jag vaken i princip hela natten och var bombsäker på att f*n nu kommer hon. Så nu blir de inge mer först efter nyår!

Nu är det coollugnt i magen, sparkar och bökar runt och har gott om plats. Näst sista BM besöket på måndag. Då måste jag komma ihåg och fråga hur det funkar med internet på sjukhuset ;)

Det var bra många som blev förvånade på julbordet igår. "Men N. ska ni ha en till? När då?" Svar: "Ja om typ 2 veckor..." Jag kände mig stor som ett hus! Idag är det en paus från julmaten, i morgon är det dags för julbord igen hos kusinen med alla släktingar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka