Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det gör det inte (alltså vindskydd utan tak) Då kan man inte åstadkomma en torr och ren liggplats vilket är det som är vitsen med ligghall (möjlighet att skydda sig från väder och vind) Tre väggar är dock inget krav, men för att kunna åstadkomma de krav som djurskyddsreglerna ställer räcker det sällan med två väggar. I väldigt skyddade lägen kan det funka med två väggar, men eftersom hästar gärna vill ha fri sikt osv. så är risken den att de kanske inte använder ligghallen om den står för undanskymt.Tack Masse, men räcker det med vindskydd för hästar som går ute året runt, alltså aldrig är installade?. En ligghall förstår jag är ok för lösdrift året runt.
Nej, det är det inte. För det första så räcker ett vindskydd som är 3*3 meter till max två b-ponnys eller max 1 stor häst. Detta under förutsättning att hela ytan är tillgänglig som liggyta(som då ska vara torr och ren). För det andra så uppfyller ligghallen inte övriga krav (dvs. torr och ren liggplats samt skydd för väder och vind) Om ligghallen inte uppfyller dessa krav kan man inte anse att hästarna har tillgång till "stall" (som det står i föreskrifterna) vilket de ska ha. Har hästarna inte tillgång till ligghall eller motsvarande som uppfyller nämnda krav så får man inte ha dem ute dygnet runt vintertid.Men om vindskyddet har två väggar och tak med tidigare nämnda mått är det fortfarande inte ok enligt lag. Med risk för att verka tjatig så vill jag gärna veta. Har reagerat över att hästarna inte kan ligga ner eller få tillräckligt med skydd för väder och vind under vinterhalvåret. Framdelen får väl plats men hela bakkroppen blir blöt vid oväder. Nämnas bör att jag har inget som helst emot lösdrift bara det finns rimligt skydd. Finns det någon lag som reglerar detta och var hittar jag den. Vill veta vad jag pratar om om jag ska framföra relevanta synpunkter.