Jag har 3 fasta dagar i veckan där jag och min hund tränar muskelbyggande träning sen har vi resterande dagar där vi har så kallade "fasta motionstimmar" som oftast brukar vara vanlig motion i skogen. Där emellan kombinerar vi även spårträning och lydnad. Man märker oftast hur mycket han klarar av och inte.

Slog mig att en 8 km promenad kan vara väldigt olika. När jag är hemma och går en likvärdig promenad går jag ensam med hunden och ca halva turen är i samhälle= koppel.
När jag är hos pojkvännen går vi nästan dagligen en tur på strax under milen med våra hundar. Då i enslig skog hela vägen. Då är de lösa hela tiden och de springer konstant. Före, efter, gör avstickare in i skogen och får springa ikapp oss, använder näsan mer osv. Har många gånger undrat hur lång sträcka de avverkar på samma tid som oss. Stegräknare på vovvarna? Skulle vara spänande och se hur mycket DE rör sig mot oss :)
Efter en sån tur är min hund trött sen. Men inte efter en koppelpromenad på samma sträcka. Men ingen av turerna erfodrar vila dagen därpå.

Jag skulle tippa att mina hundar går ungefär 4-5 ggr så långt som jag de turer de kan vara helt lösa. Dessutom rör de sig ju i betydligt mer omväxlande terräng och olika tempon än jag.

Har många gånger undrat hur lång sträcka de avverkar på samma tid som oss. Stegräknare på vovvarna? Skulle vara spänande och se hur mycket DE rör sig mot oss :)

Har en vän som har någon form av sändargrej på sin ena hund när han är lös. Tror det är något som egentligen är tänkt för jägares hundar. Hur som helst så kan hon då se inte bara var hunden befinner sig utan också hur långt han sprungit totalt. En gång när jag och hans matte hade gått ca 2km, då hade han sprungit lite över 10km och min Wahidah hade sprungit lite mer än honom :p

Jag har gps-halsband på min under jakten, och om jag gått 2-3 km har hon i regel sprungit 1-2 mil. Lite olika förstås, beroende på om hon hittar vilt. Finns det vilt i området som hon hittar och driver sticker det så klart iväg. Snitthastigheten brukar en normal jaktdag ligga på typ 10-13 km/h.

Jag hade sökträning med henne häromdagen, för att hon ska ta sig längre ut från mig när vi är i skogen. Jag satt stilla i ett jakttorn i drygt 1 timme och under tiden sprang hon 8 km :p

Devil hade gps-halsband när vi var på jakt förrförra gången, jag gick drygt en mil och han sprang drygt fyra! Då är han ändå väldigt trång i både sök och stöt, söker inte mycket mer än max 200m åt gången och förföljer max 500m om man utgår från den gången. Så en vanlig promenad där han inte får jaga springer han nog ändå det dubbla mot vad jag går..

Att hundarna behöver tid att återhämta sig efter fysisk ansträngning är jag helt på det klara med. Men frågan är då - hur ser en "vilodag" ut för era hundar, och vilken aktivitet föregår och orsakar att hunden är i behov av en vilodag? Fullständiga vilodagar helt utan fysisk aktivitet, har ni det?

Vilodag får de efter 4-5 dagars intensiv jakt med ca 3-4 mil +- nån km under tassarna per dag, ibland blir det fler dagars jakt innan vila också. Definitivt inte efter en normal promenad på 8 km i raskt tempo O_o

Senast ändrad:
Jag har gps-halsband på min under jakten, och om jag gått 2-3 km har hon i regel sprungit 1-2 mil. Lite olika förstås, beroende på om hon hittar vilt. Finns det vilt i området som hon hittar och driver sticker det så klart iväg. Snitthastigheten brukar en normal jaktdag ligga på typ 10-13 km/h.

Jag hade sökträning med henne häromdagen, för att hon ska ta sig längre ut från mig när vi är i skogen. Jag satt stilla i ett jakttorn i drygt 1 timme och under tiden sprang hon 8 km :p

Det skulle vara sjukt spännande att se hur långt mina går på en dag. Antar att sändarna är rätt dyra?

Det skulle vara sjukt spännande att se hur långt mina går på en dag. Antar att sändarna är rätt dyra?

Definiera dyr... ;)
Ett nytt halsband + handenhet kostar ca 5500. Har Garmin Astro 320 och DC50-halsbandet till min.
Men ska du bara ha det hemma för skojs skull behöver du ju inte ha det nyaste, och ett äldre går säkert komma över för någon tusenlapp :)
Det finns ju dessutom modeller där du bara har halsband + laddar ner en app till telefonen och inte behöver ha någon handenhet.

I och med att du inte behöver veta var de är precis just nu utan vill kolla i efterhand så borde man kunna hitta en billigare lösning. Typ aktivitetsarmband eller liknande? Runkeeper appen borde kunna fungera rätt bra för dig!

Vi har totala vilodagar (ca 20-30 min promenad) men det är mest när min tid eller ork tryter. Tycker inte att mina hundar har behov av det.

Den vila jag planerar in är att vi tex inte drar eller bär två dagar på raken, dvs inte samma typ av ren fysträning då muskler byggs under vila. Inte agility heller, där lika mycket för det mentala.

När man tränar weightpulling/DW så rekommenderas det att man inte ska göra det 2 dagar i rad utan det ska vara en dag emellan. Därmed är det inte sagt att det ska vara en total vilodag, utan då gör man annat t ex tränar lydnad, spår eller liknande. Så då blir det alltså varannan dag fysträning och varannan dag får de tänka till lite.

Runkeeper tycker att min snabbrunda varierar mellan 2.6 och 42.000 km, så jag litar inte riktigt på den ;)
Hm nä det verkar lite väl stort spann även för dig... ;) Men jag undrar om det inte finns typ tracker eller liknande som man kan sätta fast på hunden.

Just nu är alla tre hundarna sjuka eller konvalescenter så givetvis blir träning och vila satt efter det.
Annars har de sällan planerad vila, det är om jakthundarna gått hårt någon helg som de får "skrittvila" en dag eller så. Brukar se rätt väl på dem om de behöver vila men jag tror helt klart att det är rätt bra att GÅ en lugn runda så att slagg och skit rensas bort och musklerna mjukas upp.
Försöker variera mig med träningen så att det blir omväxlande både fysiskt och mentalt, eftersom jag inte alltid mår så bra så blir det ändå lugna dagar emellanåt då de får mindre aktivitet, kanske bara drälla omkring i stallet eller så.

Jag har ju 3 hundar så dom får vilodagar emellanåt, dock ska jag erkänna att jag inte planerar det. I regel blir det att jag tar med två hundar på träning (nu under vintern när vi är begränsade till fasta träningstider tillsammans med andra blir det för lite plats och träning om alla följer med) och den tredje vilar.
Nu är ena hunden skadad så då blir det mer träning för dom två andra.

8 km promenad är dock ingenting att vila för. Själv gick jag två 8 km promenader dagen före en agilitytävling och hunden orkade vinna en klass ändå.

Jag tycker nog att det är rätt... sorgligt, om en hund ska ha vilodag för att ha gått 8km. 8km är mera "en av dagens promenader" än det är något slags motion!

Däremot gör jag som @dpmatte och kör inte muskelbyggande träning två dagar i rad, och tar det dessutom lite avsiktligt lugnare dagen efter vi kört tunga vikter i korta, intensiva pass (till skillnad från lättare vikter under promenad).

Kan också lägga in en sorts vilodag (promenader blir det ju ändå, men lite mindre helt enkelt) dagen efter någon ovanligare ansträngning, som om vi varit ute och gått på myrar i flera timmar dagen innan, då kan det vara läge att vila nästa dag. Å andra sidan kanske det mest är jag som sätter stopp där! :p

Min väninna är sån men där är det främst HON som behöver det då hon har fibro. Hennes hundar skulle glatt gå med varje dag 1 mil om de fick. Ja kanske inte 13 åringen. Mina hundar anpassar sin motion själva. Samma väninna är rädd jag övermotionerar mina om jag är ute VARJE dag och går typ 1 mil 2 ggr och mellan 7-9 km övriga dagar....hon menar att hundarna vänjer sig vid den aktivitetsnivån då. Jag svarar då att även om det är så så är det det nivån jag vill ligga på så vad spelar det för roll?? Mina hundar brukar röja järnet varannan/var tredje dag o de andra dagarna bara lunka med så de anpassar själva om musklerna behöver vila eller inte. Mina är lösa 75 % av rundorna.

Jag har väldigt sällan planerade vilodagar. Mina hundar får vila när jag inte hinner/orkar jobba med dem.
Ibland kan jag tycka att Ila behöver en lugnare period eller så om hon vi har haft intensiva träningar under en längre tid, och valpen ser jag till att han inte överaktiveras. Men egentligen är det väl mer att mina hundar får vila från mental träning om vi tränat intensivt just mentalt. Jag brukar inte tycka att de behöver vila fysiskt, så länge de är friska såklart.
Jag är dock usel på att fysträna mina hundar så det är inte särskilt ofta som jag liksom kör slut på dem fysiskt..

Samma väninna är rädd jag övermotionerar mina om jag är ute VARJE dag och går typ 1 mil 2 ggr och mellan 7-9 km övriga dagar....hon menar att hundarna vänjer sig vid den aktivitetsnivån då.

Det där tycker jag är intressant... Har själv fått höra "du ska inte gå så mycket med din hund, den vänjer sig vid det då och sedan kommer den kräva så mycket för att bli nöjd!" Eh... Ja? Jag vill vara aktiv med hund. Jag vill inte ha hund för att sitta hemma i soffan ändå.

Det där tycker jag är intressant... Har själv fått höra "du ska inte gå så mycket med din hund, den vänjer sig vid det då och sedan kommer den kräva så mycket för att bli nöjd!" Eh... Ja? Jag vill vara aktiv med hund. Jag vill inte ha hund för att sitta hemma i soffan ändå.

När Devil flyttade hit 8v gammal fick jag ett "klokt" råd att inte träna eller spåra ALLS med honom före 1,5 års ålder, för att han skulle bli mycket lugnare som vuxen om han inte vande sig vid att få träna..... Han skulle bara få gå promenader. Eh, ok..?

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 805
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka