squarepants

Trådstartare
Efter att ha diskuterat saken med en kompis och läst om fenomenet på diverse forum tänker jag att det bästa är att ta upp saken med allsvetande buke ;)

Kompisen sa idag att hennes hund hade "vilodag", och bakgrunden var att igår gick dom heeela 8km lång promenad..? Hunden är för övrigt en vuxen helt vanlig blandrashund av mellan-modell. 8km promenad igår, och idag fick hunden bara gå ut på korta rastningsrundor eftersom den "behövde det". (Som om 8km promenad är fysiskt ansträngande?) Jag ställer mig frågande till det här vilodagsfenomenet, och undrar vad det innebär för er?

Mina hundar har aldrig inplanerade fullständiga vilodagar. Vila får dom göra ändå om jag har ont om tid någon dag. Snarare vill jag dagen efter hårdare fysisk träning få ut dom på en lugn promenad på någon timme eller så eftersom jag inbillar mig att kroppen mår bättre av det. Och jag vet med mig själv att om jag själv har träningsvärk är det skönt att röra på mig.

Att hundarna behöver tid att återhämta sig efter fysisk ansträngning är jag helt på det klara med. Men frågan är då - hur ser en "vilodag" ut för era hundar, och vilken aktivitet föregår och orsakar att hunden är i behov av en vilodag? Fullständiga vilodagar helt utan fysisk aktivitet, har ni det?

Kanske är jag själv avundsjuk eftersom jag aldrig lyckats träna mina hundar så hårt att dom frivilligt vilar hela dagen efter.. ;)

Äh, trams. Hade det varit en pekignes så möjligtvis.

Klart de behöver återhämtning från hård ansträngning, men en frisk hund behöver inte vila efter 8 kms promenad...

Jag tänker snarare att om jag tränat mycket så är hunden slut i huvudet och då blir det bara fysisk motion. Det tackar sällan mina nej till.

Har inte heller några vilodagar utan vila blir när jag behöver, som nu när jag ligger kass i feber och elände. Eller om hunden är sjuk/halt.
8 km promenad är ju inget abnormt. Orkar min Dvärg flera ggr i veckan. Längre med.
Var nog matte som behövde vilodag efter åttakilometaren ;)

Här har vi vilodagar regelbundet, om det behövs. Vad som "krävs" för vilodag, det vet jag inte riktigt. Här blir det mer planerande av "viloperioder" och aktiva perioder. Tex tog vi det väldigt lugnt från förra årets sista LC-tävling fram till för någon vecka sedan, då började jag trappa upp motionen igen för att Aysu ska vara i toppform till nästa säsong.

Men ang att ha vilodag efter 8km promenad... vissa hundar kan säkert behöva det! Aysu blev ju tex helt(!) slut efter en 4km promenad när hon kom till mig. Visst var hon smällfet och stressad då, men ja, hon är ju knappast den enda hunden i världen som varit det tyvärr. När hon kom till mig gick vi 2-3km promenad per dag i någon vecka och jag hade då i alla fall 2 vilodagar per vecka för att hon inte helt skulle tappa orken eller lusten att vara ute och gå.

Nä, det där tror jag inte riktigt på.
Mina hundar har inga inplanerade vilodagar, det är väldigt sällan de tar ut sig såpass mycket att det skulle behövas. Och när jag inte är gravid handlar det om många mil promenad/spring/cykling under en vecka, plus träning i olika grenar.

(Kan förstå att till exempel en jakthund vill/behöver vila efter att ha jagat en eller flera dagar, men det är ju inte direkt en långpromenad på 8 km...)

Jag planerar in en vilodag i veckan och då är det vila som gäller. Enbart rastningsrundor och vistelse i trädgården.
Denna dag brukar falla in efter en mer fysiskt krävande dag. Och med fysiskt krävande menar jag betydligt mycket mer än 8km promenad. I regel har hundarna både skrittats i tex blåbärsris och kutat i detsamma. Alltså sprungit så de är rejält trötta efteråt. Tex 500m "sökskick" i full fart. Samma kväll som de fysas pressas, masseras hela kroppen.
Jag tror det är viktigt för fysiskt aktiva hundar att vilas helt och hållet emellanåt, så att kroppen återhämtar sig.

Jag planerar in en vilodag i veckan och då är det vila som gäller. Enbart rastningsrundor och vistelse i trädgården.
Denna dag brukar falla in efter en mer fysiskt krävande dag. Och med fysiskt krävande menar jag betydligt mycket mer än 8km promenad. I regel har hundarna både skrittats i tex blåbärsris och kutat i detsamma. Alltså sprungit så de är rejält trötta efteråt. Tex 500m "sökskick" i full fart. Samma kväll som de fysas pressas, masseras hela kroppen.
Jag tror det är viktigt för fysiskt aktiva hundar att vilas helt och hållet emellanåt, så att kroppen återhämtar sig.

Jag tänkte just säga att på våra vilodagar blir det kanske 40 -120 min promenad i skog och mark, med lösa hundar som väljer tempo själva. Då kutar de nån mil vardera. Typ det du skriver om som fysiskt hård dag :o

Annars vilar mina enstaka dagar efter längre perioder av hård träning eller arbete, oftast tenderar vilan att sammanfalla med min PMS eller mensvärk:p

Jag tänker iaf vilodag med Hiiri men det är mer att har vi varit igång mycket fysiskt två dagar i rad så kör vi en vilodag med endast vanliga promenader och lite lydnadsträning. Blir kanske eg rastas fysiskt två dagar, rastas mentalt en dag som rullar :p

Gör ett tillägg till mitt svar ovan:
Självklart blir det även vanliga promenader de dagarna, ca 1,5h lösa i skogen. Oftast även spår eller lydnadsträning också. Alltså de vanliga "vardagsaktiviteterna".

Mina vilar tillräckligt på nätterna och när jag är på jobbet, mer vila än så får de inte ;).

Skämt åsido, det är klart att nån dag kan det bli att de inte får göra någonting mer än att leka med varann på tomten (har 4500 kvm inhägnat) och leta lite godis, men det är de gånger då jag inte orkar göra något mer : P! I annat fall så ser jag bara till att variera träningen. Har det tränats agility ena dagen så kanske vi spårar dagen efter, har vi tränat ett rejält svårt lydnadspass med mycket tankeverksamhet så kanske vi bara kör något fysiskt dagen efter osv. Jag tror mer på omväxlande träning av varierande hårdhet/svårighetsgrad, än på rena hela vilodagar.

Sen så gäller det ju att känna sin(a) hundar, är de trötta och slitna så får de ju absolut ta det mer lugnt om de vill det. Det vill de oftast inte :p!

Kan tillägga att de gånger vi ska ha vilodagar under de aktiva perioderna, då "råkar" de alltid sammanfalla med de dagar då det är sämst väder :D (Jag har dock inte jättemycket emot att gå ut i regn, egentligen)

Vi har slappardagar med jämna mellanrum där hundarna inte gör så mycket mer än rastar sig på tomten. Det är nog däremot inte så mycket för att hundarna behöver det, mer för att jag behöver det ibland & för att jag trivs bäst med hundar som klarar att känna lugnet ibland utan att förfära sig över att ha lite tråkigt någon dag.

Jag tänker iaf vilodag med Hiiri men det är mer att har vi varit igång mycket fysiskt två dagar i rad så kör vi en vilodag med endast vanliga promenader och lite lydnadsträning. Blir kanske eg rastas fysiskt två dagar, rastas mentalt en dag som rullar :p

Din hund är ju fortfarande väldigt ung, och då känns det för mig självklart att hunden ska vila. Men samtidigt fystränar man ju inte en hund under året heller, utan det blev iallafall för mina hundar mer "ni ska kunna ta det lugnt också"-vila.

Jag var på en föreläsning med Annika Falkenberg (http://www.hundverkstan.se) och hon menade att vilodagen var minst lika viktig som fyspassen. Har hunden gått hårt så måste den vila, annars håller den inte lika länge. När hon menar vila så är det total vila, alltså enbart kissepromenader. Men 8 km promenad räknas nog inte som fyspass ;)

Vad är ett fyspass då? Sabbar jag Devil om jag tar ut honom på en halvmils lugn promenad dagen efter en jakt där han sprungit 2-3-4 mil eller varit ute på en 15-20km dragrunda? :D
Som sagt så får mina hundar också slippa aktivering helt vissa dagar (Pga lat eller upptagen matte), men det är inte inplanerat dagen efter fyspass utan blir mer någon dag här och var.

Den hunden som vilar mest är nog Zipper som också tränas minst, eftersom det är under hans värdighet att gå ut i spöregn och jag inte alltid känner för att stå och skära ost för att ha att muta honom med...

Vi har vilodagar när framförallt jag inte orkar med eller har migrän, eftersom Svansson troligtvis orkar mer än mig. :D
Enda gångerna jag verkligen bestämmer att vi ska ta det lugnt är t.ex efter kurshelg, nyår eller My Dog när det har blivit för mycket i huvudet på Svansson och hans ögon går i kors. Då stannar vi hemma och/eller går en av våra vanliga promenader så det inte blir för mycket intryck. :)

Jag försöker snarast se till att planerar in ordentlig aktivitet dagen före de dagar jag vet att jag kommer att ha ont om tiden för hunden... ;) Som exempel nu på lördag kommer han få vara själv/hos hundvakt eftersom vi båda måste iväg med barnen på deras aktiviteter och Orvar har det betydligt bättre hemma än ligga i en kall bil större del av dagen. Alltså måste jag jaga på fredag för att han ska vara någorlunda nöjd med hundvaktens långsamma promenad...

Slog mig att en 8 km promenad kan vara väldigt olika. När jag är hemma och går en likvärdig promenad går jag ensam med hunden och ca halva turen är i samhälle= koppel.
När jag är hos pojkvännen går vi nästan dagligen en tur på strax under milen med våra hundar. Då i enslig skog hela vägen. Då är de lösa hela tiden och de springer konstant. Före, efter, gör avstickare in i skogen och får springa ikapp oss, använder näsan mer osv. Har många gånger undrat hur lång sträcka de avverkar på samma tid som oss. Stegräknare på vovvarna? Skulle vara spänande och se hur mycket DE rör sig mot oss :)
Efter en sån tur är min hund trött sen. Men inte efter en koppelpromenad på samma sträcka. Men ingen av turerna erfodrar vila dagen därpå.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 819
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 682
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 356
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka