Villrådig ang stall, byta eller ej och till vilket? *långt*

95johsv

Trådstartare
Har tre val som kostar ungefär samma under följande premisser. Men jag vet i f*n vad som är bäst! Hjälp mig med lite input!

Stall 1: Tillgång till box. Kan åka buss dit men inte för sent hem eftersom sista bussen går ca 19:10. Kan fara ut alla dagar om jag åker buss. Mockning, fodring, in/utsläpp, täckesbyte ingår. Måste hjälpa till att hämta hö 3-4 ggr per år. Tillgång till bra paddock och ridhus. Ute ca 12 timmar per dag. Sommarbete utan fodringar.

Stall 2: Tillgång till box. Kan åka buss dit och hem när som. Kan fara ut alla dagar om jag åker buss, samt under sommaren fungerar moped utan problem. Fodringar, in/utsläpp, täckesbyte ingår. Måste betala en tjej att mocka separat. Tillgång till mjuk, lös paddock. Ute ca 10 timmar per dag. Sommarbete utan fodringar.

Stall 3: Tillgång till lösdrift. Måste åka bil dit och hem. Kan endast fara ut lördag och söndag. Mockning, fodringar, täckesbyte ingår. Stallägaren ställer upp och fixar hovslagare, vetrinär osv. Tillgång till gräspaddock när det är torrt. Ute dygnet om. Sommarbete med fodringar.

Min häst måste ha MicroBalans året runt. Han är inte igång hundra ännu, tränas två till tre dagar i veckan nu. Mycket bus och lek i hagen när han har sällskap, vissa dagar orkar han inte träna eftersom han redan har busat så mycket. Vet inte vad han håller för, kör igång långsamt efter ett stort tapp av muskler och fett.

Så hur resonerar ni kring dessa tre stall?

Sv: Villrådig ang stall, byta eller ej och till vilket? *långt*

Jag hade nog valt stall 1 eller 2. Men med tanke på vilken lyx ridhus så hade jag nog tagit alt. 1.

När kan du åka ut på dagen? Går du i skolan? I så fall kan du ju läsa läxor på bussen eller efter du kommit hem från stallet.

En mjuk lös paddock kanske inte direkt låter som det bästa för din häst. Hur är haarna och ridvägarna?

Jag hade valt stall 1 eller 2, beroende på hur det ser ut med dina arbetstider eller liknande. Jobbar/pluggar du så att du hinner åka ut i tid för att åka med sista bussen därifrån? Om inte, stall 2. Hinner du, stall 1.

Jag skulle inte välja stall 3, eftersom jag vill ha möjlighet att åka dit varje dag, även om det kanske inte behövs.

Vad gäller 1 och 2 verkar skillnaderna vara tillgång till ridhus samt bussarna. Här är det nog olika om man tycker att ridhus är viktigare än att kunna stanna kvar längre på kvällen. Beror ju på vad man har hästen till och hur mycket man vill kunna träna. (Men du kanske inte rider så mycket eftersom du kan tänka dig stall 3?) Jag antar att du mockar själv de dagar du är där, så om mockningen spelar in beror ju på hur ofta du åker dit.

Personligen skulle jag valt stall 2 om jag var begränsad till att åka buss, då jag jobbar och måste kunna vara i stallet kvällstid. Med tillgång till bil hade det blivit stall 1.

Glöm sedan inte att väga in sådant som bra stallkamrater/uterittsällskap, bra stämning, hagkompisar m m.

Jag jobbar, dag men ändå väldigt oregelbundet. Därav att mockning måste ingå sas, så jag är trygg i att hästen får det han ska även om jag måste jobba över.

Helgerna är ledig.

Hinna med sista bussen till stall 1, ja kanske 2 vardagar kanske. På helgerna är det inga problem alls.

Just idag kan jag fara ut när jag vill, jag är nog i stallet två dagar i veckan själv plus ute med en annan tjej en till två dagar.

Hagarna är likvärdiga på alla tre stall, tillgång till sjukhage. Samma storlek på vinter/sommarhagar ca och samma utformning.

Ridvägar:
Stall1: måste gå ca 10 min innan man kommer till grusväg. Finns ingen ren skog att ge sig ut i dock allt mellan 60 min till 6 timmars ridvägar.

Stall2: Begränsade ridvägar, finns en standardslinga på ca 40 min till ett par 1½ slingor. Lite skog att ge sig ut i om det är torrt.

Stall2: Finns 3 st 3km slingor, samt en del andra grusvägar. En del skog att rida i.

Senast ändrad:

För att förtydliga:

Jag har bil och körkort, problemet är till viss del pengar att fara ut superofta till stall 3 men även jobbet. Dels veta hur jag slutar och hinna dit, det tar 45min att köra enkel väg.

Personligen tycker jag att stall nr 1 låter bra, eftersom det finns ridhus.
Men det är ju värre med busstider..
Stall 2 låter bra med bussar osv men beroende på hur aktivt du tränar/rider så vet jag inte hur bra den banan är?

Tränar du aktivt året om med dressyr och hoppning? Då kan ridhus underlätta mycket.
Men samtidigt, det hjälper inte att ha ridhus om du inte kan åka till stallet för att du inte kan ta dig hem..
Finns det ingen som du kan samåka med?

Svårt val..

På den beskrivning du har givit, och om det inte finns andra för- eller nackdelar med de olika stallen (du skriver inget om ridvägar, allmän stämning i stallen, ditt första intryck vid besök, generell standard, om det är stökigt/snyggt och välstädat, hagarnas storlek t.ex.) så hade jag valt stall nummer 1. Dels för att det är längre utevistelse och mer service än i stall 2 och dels har du bättre träningsmöjligheter. (Lös paddock i stall 2 låter inte så bra.)

Stall 3 hade helt gått bort för mig, det är ju omöjligt att få till någon vettig träning om man bara har helgerna att tillgå!

Ha, ha! - Tankeläsning! Såg att du lagt in mer info under tiden jag skrev mitt svar - jag röstar fortfarande på stall 1 dock!

(Verkar vara bättre ridvägar, samt borde vara en lite större anläggning = bättre chanser att kunna ordna samåkning och dyl. med andra i stallet.)

Om du ändå bara tänker åka ut 2dgr i veckan oavsätt så kan ju alt nr 3 fungera. Men samtidigt vill man ju ibland ha helgerna lediga. Iaf vi som jobbar kontorstider.

Nr 1 låter ju eg bäst för din del.

Nr 3 bäst för hästen. Frågan är om du kan med den långa resvägen och att bara kunna vara där 2ggr/veckan. Det beror ju helt på hur man brukar vara i stallet.

Själv har jag min häst ca 30 min bort, och måste åka bil dit. Men det är bäst för min häst, stor lösdrift. Samt bra ridvägar och möjlighet att ta med hunden hur som helst, när som helst.

Hästen går alltid först. Det är trots allt han/hon som ska spendera sina 24/dag där. Det får man bara inte glömma.

Stall1 finns ingen att samåka med tyvärr. De som står där jobbar skift och ingen nästan är där samtidigt som mig som bor åt mitt håll.

Stall2 finns inte heller någon att samåka med, men där är det inget problem.

Stall3 kan jag samåka en dag ev någon dag till men kan inte räkna med det.

Jag är supersugen på ridhus, måste erkännas. Men jag tränar inte hoppning, jag är rädd och hästen hoppar inte i paddock/ridhus. Möjligtsvis över en bäck i skogen när han inte har något val. Dressyr tränas i den utsträckningen att jag har unghästform, samlar lite mer ibland men tränar mest ute i skogen eftersom han har mer go där.

Senast ändrad:

Hästen är under igångsättning. Kan inte träna alltför mycket just nu, är rädd för viktnedgång igen. Kom upp i 20 min trav och då började han tappa igen. Det är också därför han måste ha microbalans för att ge honom en chans att tillgodogöra sig maten.

Jaa du. Jag skulle inte velat stå i något av stallen om jag bara hade buss som alternativ.
Hur ofta vill du kunna vara i stallet?

Finns det inga andra alternativ?

Det är lite så jag känner, men samtidigt - jag har ju häst för att jag vill vara hos honom.

Suck! Så svårt!

Inga andra som jag har kommit på. Jag kan inte mocka, tyvärr! Måste ha med mockningen. Då blir det dyrare givetvis och jag får lov att ta mig till och från hästen billigare. Har inget emot att åka buss, jag åker gärna.

Jag vill åka ut till hästen 4-5 dagar i veckan. Det hade varit optimalt. Träna honom 3 kanske busa två. :)

Stall ett hade jag valt! Ridhus är helt ovärderligt vintertid och det blir mycket lättare att hålla igång, även om man "bara" är fritidsryttare.

Och du kunde ta dig till och från stall ett med buss två vardagar+helg?
Om det räcker för dig med 4 dagar i stallet tycker jag att stall 1 låter bäst. Eftersom att du även har bil och körkort så kanske du kan ta bilen någon dag i veckan om du vill ut mer än vad som funkar med bussen?

Ridhus är väldigt bra att ha på vintern och en bra paddock känns nödvändig.

Skulle tagit stall 1 eller . vill inte lamna min hast ensam under hela veckorna.

dessutom ar jag personligen inte sa mycket for losdrift

Mycket svårt. Kanske kan du prova det ena och sen byta om det inte funkar?

Det är inte så dyrt att åka bil heller. :) Billigare än man tror blir det i längden. Tycker jag iaf. *beroende av bil till både arbete, häst, affärer etc*

Det är inte så dyrt att åka bil heller. :) Billigare än man tror blir det i längden. Tycker jag iaf. *beroende av bil till både arbete, häst, affärer etc*

Inte så dyrt? Med tanke på vad bensinen kostar så är det väl fruktansvärt dyrt att åka bil just nu?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 419
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar