VILL man se ut så här??

Sv: VILL man se ut så här??

Jag hade blått på 80-talet, som många andra:D

Men just det där med för mycket mascara, som Ameo reagerar på - det tror jag är generationsbundet. Min pappa och min faster var nog inte de enda som tyckte att vi unga hade för mycket mascara på oss.

Fast jag tycker att du överreagerar. Det jag reagerar på är att det är så extremt mycket mascara.

Jag har också långa tjocka ögonfransar av födsel och ohejdad vana, men det skulle aldrig falla mig in att kleta på såna mängder mascara att det tar över. LAGOM är väldigt bra...

Men det behövs ju inga mängder av mascara för att få det att se ut så. Iallafall inte på mig. Varför måste allt vara lagom och varför är det ditt lagom som ska gälla?

Varför får du tycka att det ser för jävligt ut men jag får inte bli ledsen för att du fördömer ett utseende för då överreagerar jag? Hade du tyckt att det var lika okej om någon startade en tråd om hur fet någon var eller hur smal någon var och hur för jävligt fult det är? Eller hur hemskt det är när folk kan med att visa sig utan smink? Folk får väl se ut som de vill. Huvudsaken är att de är trivs med sig själva.

Att du ska lära dina barn att sminka sig lagom är som gjort för bråk. Varför vill du lägga dig i sådana saker? Det är väl inte viktigt. Du har väl inte med att göra hur de väljer att sminka sig? Dina barn har rätt att klä sig och sminka sig som de vill precis som alla andra människor. De är ju inte dina ägodelar bara för att de är dina barn. Ditt lagom behöver inte vara deras lagom och varför skapa bråk om en så simpel sak?

*lite halvt kl*

VILL man se ut så här??

Obese-women_992046c.jpg

I min (och flera andras) ungdom hade vi ljusblå och gröna ögonfransar. VILL man se ut så?? Nä, inte jag, inte år 2014, men nog i början av 80-talet :p
Snyggt var det! :o

Nu är jag yngre än du (höll på att skriva äldre :D) och när jag var tonåring på -90talet hade jag troligtvis gärna haft sådana ögonfransar som på ameos bild! Jag var en normbrytare men allra mest i hjärtat för jag hade inte modet att vara det inför andra. Sminka mig har jag aldrig gjort och aldrig gillat smink heller, men om jag gillat det så hade det nog varit så här. I dag skulle jag inte sminka mig så, men jag har ju inte samma åsikter som när jag var tonåring längre.

I dag har jag fortfarande inte modet att klä mig som jag skulle vilja. Jag skulle mötas av blickar och mumlande om vad personer tycker om min klädsel, som då ändå inte skulle vara konstig i sig. Men cowboyhatt, skjorta, jeans med grov livrem i läder med stort spänne samt mönstrade boots DET tycker jag om. Men med tanke på folks starka åsikter så avstår jag! :o

I min (och flera andras) ungdom hade vi ljusblå och gröna ögonfransar. VILL man se ut så?? Nä, inte jag, inte år 2014, men nog i början av 80-talet :p
Snyggt var det! :o

Jaaa, visst var det snyggt, är nästan sugen på att prova igen :D

Men där så finns det en skillnad.
Det ena är inte bra för hälsan och det andra spelar ingen roll.

Ehh...mitt tips - prova inte ;) Det är inte riktigt lika snyggt mera...
...eller gör som du vill och känner för - för att du kan och VILL.

Mitt tips är att testa och berätta för oss om hur trångsynta folk reagerade :D

Haha, ska jag berätta att jag och dottern (4 år) stod o klämde på några paket lösögonfransar häromdagen? hon ville ha de som var lila.. men mitt förståndiga jag hängde tillbaka dem.
Alltså vi köpte inga alls, inte ens de svarta.

Fast det finns ju människor som vill se ut så där. Inte jag däremot. Kanske inte de flesta heller, men det finns ju. Jag förstår inte riktigt varför man vill se ut så, men jag tror det beror på att jag helt enkelt inte känner lika dant, jag är tyvärr fast i normen att man ska vara smal, att tjock inte är accepterat. Och därför vill jag inte själv se ut så, jag vill gå ner i vikt för mitt utseende skull (och för hästen), men inte för att det är skadligt att se ut så.

Att lära sina barn att man duger precis som man är är viktigt, men det betyder inte att man inte duger om man sminkar sig, för att duga som man är innebär så mycket mer än smink, extrem klädsel eller att tycka om att bära shorts. Det innebär att grunden, den man är i utseende och själ duger, om man sminkar sig duger man för viljan att sminka sig är ju en del av en själv- man duger som man är.

:bow:
Väldigt bra formulerat och väldigt viktigt ämne, tycker jag. Men jag vill tillägga att det gäller i mina ögon ALLA människor.
Bara för att jag inte tycker att det är jättefint att vara osminkad, klä sig i senaste modet, ha mellanbunt naturligt hår eller bära handväska har jag ju ingen rätt att trycka upp det i ansiktet på alla andra. Och ännu mindre anledning!
Jag kan istället se ut som jag vill, i blått hår och jättetjocka spindelbenögonfransar om jag vill, bara för att jag vill. Inte för att jag känner mig tvingad eller för något annat, utan för att jag vill. Och det är bra så.

Jag förstår inte varför man ska krångla till det mer än så. Ingen "måste" något, ingen bör "känna sig tvingad" till något vad det gäller utseende, utan alla ska få sminka sig så mycket eller lite de vill. Det tycker jag man ska pränta in i sina, grannarnas och alla andras barn.

Haha, ska jag berätta att jag och dottern (4 år) stod o klämde på några paket lösögonfransar häromdagen? hon ville ha de som var lila.. men mitt förståndiga jag hängde tillbaka dem.
Alltså vi köpte inga alls, inte ens de svarta.

Varför var det ditt förståndiga jag? :)

Ja, självklart gäller det alla människor, men jag pratade om barn för att ameo också gjorde det. :)

Visst tusan kan jag ha åsikter om något jag tycker verkar konstigt, men jag skulle aldrig uttrycka mig sådär och definitivt inte säga något eller rynka på näsan typ.

Varför är det då viktigt för att dig att uttrycka att andra ser för jävliga ut, i smink- eller klädval? Vad är det för fel på att var och en väljer själv utan fördömande åsikter från andra? Hur tror du att det påverkar flickor/kvinnor när du säger att deras val ser för jävliga ut?

Det låter som om du missat hela den offentliga diskussionen om utseendefixering, normer och hur ffa flickor/kvinnor fördöms/begränsas av andras åsikter om deras val.

Klok som en bok. Som vanligt.

Jag tycker det är skitviktigt att folk vågar vara sig själva, känna sig nöjda och trygga med att vara precis som de är. Att låta bli att sminka sig, eller bara sminka lite, lite behöver inte vara att våga vara sig själv. För en del människor skulle det vara att vara sig själv att gå upp okammad, oduschad, utan tandborstning och loda iväg till jobbet utan att behöva bry sig ett dugg om att justera sitt helt naturliga utseende. För andra skulle det kunna vara att vräka till med lila påfågelsögonfransar, glitter, diamanter, höga slitsar och djupa urringningar även en helt vanlig sketen tisdag. Det senare har precis lika lite med dåligt självförtroende och -förakt som det tidigare. Och inget av det är inte accepterat i samhället. Man måste ju se naturligt fräsch ut.

Och ärligt talat, när det gäller kläder och smink så är det faktiskt pojkarna och männen som lider mest av trånga normer. En tjej kommer undan med med mycket mer än en kille. Det är mer stigmatiserat för en kille att bära pumps än för ett tjej att dra på sig... ja ungefär vilket killplagg som helst i passande storlek, vilka mönster som helst och vilka färger som helst. Man kan inte klä sig hur man vill som tjej, inte på långa vägar, men min killes garderob är glesare och framför allt mycket monotonare än min. Då är jag ändå väldigt beige och trist och dessutom mycket ointresserad av kläder. Misstänker starkt att det gäller majoriteten av alla förhållanden...

Jag är kluven i den där frågan.

Jag håller med om att tex herravdelningen på vilken vanlig klädaffär som helst, är mycket mer enahanda och likartad från säsong till säsong än damavdelningen. Damavdelningen är dessutom större.

Samtidigt är det ju kvinnors klädsel som regleras i lagar och regler i en del länder och verksamheter, det är kvinnors klädsel som problematiseras i samband med att kvinnor utsätts för sexuella övergrepp och det är snarare kvinnors utseende än mäns som blir föremål för diskussioner som i den här tråden.

Kort sagt: var är maktanalysen?

Och det är okej, jag KAN acceptera annorlunda åsikter i frågan även om jag inte håller med.
Men vad är det som är så eftersträvat i att se naturlig ut? Vad är det som är så bra med att inte sminka sig för mycket? Vad spelar det för roll?

Ditt liv blir ju varken bättre eller sämre för att dina döttrar sminkar sig för mycket eller håller det på "en naturlig nivå". Eller inte sminkar sig alls. Hur påverkas du av hur andra människor väljer att sminka sig?

För mig känns det så enormt konstigt att ens uttrycka att man kan acceptera annorlunda åsikter, för just den meningen jag har citerat har en underton av att du faktiskt inte accepterar. Du kan acceptera, men du gör det inte.

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 473
Senast: Enya
·
Kultur Är det någon mer än jag som sett denna dokumentär? Jag såg en massa inlägg på sociala medier gällande den, där folk ville diskutera...
Svar
3
· Visningar
741
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
3 737
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar