VILL man se ut så här??

Sv: VILL man se ut så här??

Jag skulle kunna säga att jag tycker det ser förjävligt ut med sladdriga rosa plyschbyxor kombinerat med svart kavaj och slips.

Då så tycker jag att du uppvisar ett ovårdat och obildat språk samt en fördömande attityd till andra människor och deras känslor.
Så gör inte en bildad och sofistikerad person.

Med sådana är uttalanden är du också väldigt normerande:

Och så kan man ju vara medveten om att jag som ung hade långa mörka svansar rent naturligt och även har "nedärvt" detta till mina avkommor...

.

Jag har också långa tjocka ögonfransar av födsel och ohejdad vana,

Jag har också så långa ögonfransar att de slår i insidan av glasögonen om jag målar på dem.

En av mina vänner i tonårstiden var övertygad om att jag alltid var sminkad, när vi lärde känna varandra, för att jag hade så långa mörka ögonfransar.

Du är oerhört noga med att poängtera att du själv har långa, mörka ögonfransar. Långa, mörka ögonfransar är alltså idealet, de är eftersträvansvärda - men de som är inte lika genetiskt begåvade som du får inte använda mascara för att deras ögonfransar ska bli längre och mörkare. Då ser de "för jävliga" ut. De ska vara "lagom". Mer begränsande går faktiskt inte att uttrycka sig.

Visst är det normerande. Och den norm jag vill stå för är att man duger som man är, utan att behöva hårdsminka sig.

Problemet med ditt resonemang är väl snarare att det verkar som att du tycker att man inte duger, om man sminkar sig som på bilden.

Jag förstår inte varför du betonar vikten av att det ser "naturligt" ut. Poängen med de flesta subkulturer och trender, är inte att det ska se "naturligt" ut, utan något annat - olika saker i olika subkulturer och trender.

Att du inte känner till manga, betyder inte att manga är alltigenom dumt.

Att ungdomar -särskilt ungdomar - under olika perioder och trender sminkar och klär sig lite småextremt, kan väl inte vara en nyhet för dig. Punk, tex?

Visst, jag har nämnt att jag har dessa ögonfransar. Men INTE för att det är något ideal - jag hade klarat mig bra om jag sett annorlunda ut också. Och jag har inte skrivit att man inte får sminka sig alls. Utan bara att jag inte förstår varför man måste göra det så extremt att det ser ut som att man har tre lager extralånga lösögonfransar bestående av supertjocka strån.

Jag ställde en fråga i min trådstart - VILL man verkligen se ut så? Och det vill man ju uppenbarligen, så det är väl jag som har fel då. Och det är okej, jag KAN acceptera annorlunda åsikter i frågan även om jag inte håller med.

Om du "accepterar annorlunda åsikter", varför skriver du då att det ser för jävligt ut?

Problemet med ditt resonemang är väl snarare att det verkar som att du tycker att man inte duger, om man sminkar sig som på bilden.
Snarare undrar jag lite varför man ser sig tvungen att göra det så extremt.
Jag förstår inte varför du betonar vikten av att det ser "naturligt" ut. Poängen med de flesta subkulturer och trender, är inte att det ska se "naturligt" ut, utan något annat - olika saker i olika subkulturer och trender.
För att JAG tycker det är snyggast så. Lagom är bäst.
Att du inte känner till manga, betyder inte att manga är alltigenom dumt.

Att ungdomar -särskilt ungdomar - under olika perioder och trender sminkar och klär sig lite småextremt, kan väl inte vara en nyhet för dig. Punk, tex?
Har jag sagt att manga är dumt?

Jag frågade mig om man verkligen VILL se ut sådär. Och bevisligen så vill somliga det.
jag har fått svar på min fråga.

Ja du har fel.
Man vill se ut så och på en massa andra vis som inte du tycker är fint.
Och du är oförskämd när du nedvärderar andras smak genom att påstå att det ser "för jävligt ut".

För att det är MIN åsikt. Och lite för att provocera...

Den som vill se ut på en massa för dig konstiga sätt vill nog också provocera.
T.ex. se om den kan bli accepterad av andra oavsett hur den ser ut.
Vilket de tydligen inte skulle bli av dig.

Varför skulle din provokation vara bättre än deras?

Provocera vem? Yngre osäkra tjejer som kämpar med snäva ideal?

:bow: Tack!

Jag kan ibland - eller ofta - bli lite irriterad på uttalanden om att smink ska se "naturligt och fräscht" ut. Eller ännu värre, för att man ska se naturligt fräsch ut. Ungefär som om man skulle vara ofräsh utan smink och måste tillbringa massor av tid framför spegeln för att skapa en "naturlig" yta som inte väcker någons anstöt.

Snarare undrar jag lite varför man ser sig tvungen att göra det så extremt.

Vadå tvungen? Ser du dig tvungen att sminka dig "naturligt"?

För att JAG tycker det är snyggast så. Lagom är bäst.

Men varför skulle ungdomar sminka sig utifrån din smak? Eller andra vuxna, för den delen?

Har jag sagt att manga är dumt?

Du har flera gånger skrivit att du inte vet vad det är, när någon har försökt förklara utseendestilen för dig. Du vet alltså inte vad det är och du tycker, trots att du tar upp en diskussion om utseendestilen, inte att det är värt besväret att lära sig något om det. Det antyder ju i alla fall att du tycker att manga är totalt oviktigt (vilket kan bli lurigt vilken dag som helst, med tanke på dina större barns ålder).

Jag frågade mig om man verkligen VILL se ut sådär. Och bevisligen så vill somliga det.
jag har fått svar på min fråga.

Om hela trådstarten bara handlade om huruvida någon vill se ut sådär, borde du ha kunnat formulera dig betydligt ödmjukare och mindre dömande.

Det är så likt bröstförstoringsdiskussionen. Bröst ska vara av en viss storlek och form för att se så bra ut som möjligt, man får gärna operera dem för att nå dit - men det får inte synas att de är opererade för fördöms man. De ska se "naturliga" ut.

Ytan kvinnor har att röra sig på krymper till ett frimärke.

Vad gäller just ögonsmink så är det dessutom både en mode- och generationsfråga, som flera påpekat. När jag först noterade hur mycket mascara som många yngre gillar att använda idag så fnissade jag åt mig själv. Att jag reagerade var ett sådant typiskt ålderstecken.

Jag mindes hur det var när jag började sminka mig: min pappa och min faster förfasade sig och sedan fick jag höra "ska du verkligen se ut sådär på ögonen?" från just dem - i bortåt 20 år ... :D

Men det får kanske några att tänka efter - vad tycker JAG om detta? Och märk väl, man FÅR tycka det är snyggt även om jag inte håller med!

Varför måste man tänka efter vad man tycker om en sån här sak? Kan man inte bara låta folk göra som de vill och klä sig/sminka sig/klippa sig som de själv vill?

Utanför mitt fönster just nu finns det med all säkerhet bilar som jag inte tycker är speciellt snygga, men inte känner jag att jag något behov av att tänka efter vad JAG tycker om just den eller den bilen för det.

Nu så börjar det att bli riktigt spännande.

Du skriver:
Ja, jag kan specificera det. Jag tycker det ser förskräckligt onaturligt ut och jag har aldrig sett någon som fått sådär långa och tjocka fransar bara för att det kommer lite mascara på.

Och sedan så visar det sig att du gör allt för att undvika att det skall bli sådär.
Nej, jag ser inte ut sådär ens när jag använder mascara, för jag vräker inte på såna mängder och jag väljer bort de sorter som ska ge långa täta ögonfransar. De få gånger jag använder mascara överhuvudtaget tar jag så lite som möjligt, för det känns bäst för mig.

Om du provar att använda den mascaran så kanske du skulle se ut så?
Har du verkligen inte provat?
Om så bara för att upptäcka att det blev för mycket och sedan ta bort det.

Utan bara att jag inte förstår varför man måste göra det så extremt att det ser ut som att man har tre lager extralånga lösögonfransar bestående av supertjocka strån.

Man måste inte! Ingen tvingar en, utan man gör det för att man vill.

Så svaret på din fråga i rubriken är: En del vill, och får som tur göra det i detta fria land.

Vad gäller just ögonsmink så är det dessutom både en mode- och generationsfråga, som flera påpekat.

I min (och flera andras) ungdom hade vi ljusblå och gröna ögonfransar. VILL man se ut så?? Nä, inte jag, inte år 2014, men nog i början av 80-talet :p
Snyggt var det! :o

Jag sminkar mig inte, jag gillar det naturliga, som man ser ut. I mina ögon är det finast. Men inför mina barn skulle jag aldrig säga att den där sminkningen är ful eller uttrycka sig som du "VILL man se ut så där". I ditt uttalande så visar ordet "VILL" på att du verkligen tycker att det är mycket konstigt att man ser ut så där, din åsikt om sminkningen är negativ. Använder du stora bokstäver i ett ord förstärker du det du säger. Det kan uppfattas tillrättavisande, som en knäpp på näsan på de som faktiskt vill se ut så där. Jag ser ingen skillnad på att vilja se ut så där och vilja ha kort hår, rött hår, lockigt hår, kavaj, mjukisbrallor, stövlar,vfoppatofflor, islandshästar, dressyrhästar, dobermanns, pudlar eller ens en rosa bil med svarta och gröna prickar på. Det är tycke och smak. Att jag inte tycker att shettisar är jättefina, eller inte vill ha blått hår eller en rosa bil med prickar på betyder inte att jag har rätt att uttrycka mig så starkt som du gör. Någon av mina barn vill kanske se ut så där en dag (du har väl söner också, varför pratar du bara om dina döttrar?) och vem är jag att diskutera "naturlig" sminkning med dem? För vad som är naturligt för mig behöver inte vara samma som de tycker.

Att lära sina barn att man duger precis som man är är viktigt, men det betyder inte att man inte duger om man sminkar sig, för att duga som man är innebär så mycket mer än smink, extrem klädsel eller att tycka om att bära shorts. Det innebär att grunden, den man är i utseende och själ duger, om man sminkar sig duger man för viljan att sminka sig är ju en del av en själv- man duger som man är.

Jag tycker inte om smink, det är sällan smink tillför något i mina ögon och ibland tycker jag att folk sminkar sig fult, men jag skulle inte framföra mina åsikter på det viset inför mina barn för jag tycker inte man sårar någons tycke och smak så där. Vill mina barn sminka sig, men har svårt för det, svårt att få det som DE tycker är fint, så kommer jag att hjälpa dem med tips och råd och se till att de får hjälp att få till det som DE vill ha det. Kommer de hem med ögonfransar som de på bilden så är de precis lika fina i alla fall. Verkligen.

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 473
Senast: Enya
·
Kultur Är det någon mer än jag som sett denna dokumentär? Jag såg en massa inlägg på sociala medier gällande den, där folk ville diskutera...
Svar
3
· Visningar
741
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
3 738
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar