Sv: VILL man se ut så här??
Jag sminkar mig inte, jag gillar det naturliga, som man ser ut. I mina ögon är det finast. Men inför mina barn skulle jag aldrig säga att den där sminkningen är ful eller uttrycka sig som du "VILL man se ut så där". I ditt uttalande så visar ordet "VILL" på att du verkligen tycker att det är mycket konstigt att man ser ut så där, din åsikt om sminkningen är negativ. Använder du stora bokstäver i ett ord förstärker du det du säger. Det kan uppfattas tillrättavisande, som en knäpp på näsan på de som faktiskt vill se ut så där. Jag ser ingen skillnad på att vilja se ut så där och vilja ha kort hår, rött hår, lockigt hår, kavaj, mjukisbrallor, stövlar,vfoppatofflor, islandshästar, dressyrhästar, dobermanns, pudlar eller ens en rosa bil med svarta och gröna prickar på. Det är tycke och smak. Att jag inte tycker att shettisar är jättefina, eller inte vill ha blått hår eller en rosa bil med prickar på betyder inte att jag har rätt att uttrycka mig så starkt som du gör. Någon av mina barn vill kanske se ut så där en dag (du har väl söner också, varför pratar du bara om dina döttrar?) och vem är jag att diskutera "naturlig" sminkning med dem? För vad som är naturligt för mig behöver inte vara samma som de tycker.
Att lära sina barn att man duger precis som man är är viktigt, men det betyder inte att man inte duger om man sminkar sig, för att duga som man är innebär så mycket mer än smink, extrem klädsel eller att tycka om att bära shorts. Det innebär att grunden, den man är i utseende och själ duger, om man sminkar sig duger man för viljan att sminka sig är ju en del av en själv- man duger som man är.
Jag tycker inte om smink, det är sällan smink tillför något i mina ögon och ibland tycker jag att folk sminkar sig fult, men jag skulle inte framföra mina åsikter på det viset inför mina barn för jag tycker inte man sårar någons tycke och smak så där. Vill mina barn sminka sig, men har svårt för det, svårt att få det som DE tycker är fint, så kommer jag att hjälpa dem med tips och råd och se till att de får hjälp att få till det som DE vill ha det. Kommer de hem med ögonfransar som de på bilden så är de precis lika fina i alla fall. Verkligen.