VILL man se ut så här??

Sv: VILL man se ut så här??

Alltså, om man ska förändra sitt utseende med hjälp av make up, varför inte göra det efter egen smak? Jag hade förstått om du hade predikat att dina barn skulle vara nöjda med sitt utseende och inte behövde sminka sig öht, men att predika en specifik stil av make up, och så bestämt som du uttrycker dig här dessutom?
och med det vet du också hur jag diskuterar - obs DISKUTERAR, inte predikar! - med mina barn?
Det kanske ÄR just att kunna vara nöjd med sitt utseende utan att häva på sig en massa spackel som vi diskuterar... Varför dra såna slutsatser av några få meningar jag skrivit här?

Såg just en TV-reklam om mascara, så här såg resultatet ut:
mascara_zps9a1722f3.jpg

VILL folk verkligen se ut sådär?
Jag tycker det ser för jävligt ut, rent ut sagt...

...och där sågar du massor av tjejer, schysst, verkligen... :cautious:

Jag tycker det ser ut som en helt vanlig snygg sminkning, med undantag för de undre fransarna som jag personligen inte skulle använda mig av.

Själv har jag långa fransar, har mer än en gång fått frågan om jag har lösögonfransar, och jag ser ut sådär en helt vanlig torsdag, eller måndag. Vardagssminkning helt enkelt.

Fast vet du, den bästa tjänsten man kan göra sina döttrar och andra flickor och kvinnor är att inte dra upp ramar för hur kvinnor bör se ut genom t ex diskussioner på internet.

Hur du än vrider och vänder på det så är såna här diskussioner normerande. Oavsett om det handlar om kläder, smink eller kroppsform/vikt.

Slutsatsen kommer från hur nedsättande och värderande du uttrycker dig i den här tråden. Tycker du att inte att "häva på sig en massa spackel" visar din egentliga inställning?

Såg just en TV-reklam om mascara, så här såg resultatet ut:

VILL folk verkligen se ut sådär?
Jag tycker det ser för jävligt ut, rent ut sagt...

VILL man så är det ju toppen att det finns en mascara som hjälper en att få till det :)
Toppen!

Och jag upprepar mig, jag har ingen aning om vad manga är ens...

Och det är ju det verkliga problemet i den här tråden.

Bl.a. så ingår att klä ut sig till dessa Japanska Figurer.
Så sminkningen är inte menad att vara för att bli en vackrare sig själv utan den är menad som att klä ut sig.
Som när barn sätter på sig en Stålmannen-dräkt.
Det är ju kul även om man duger som man är.

Jag har också så långa ögonfransar att de slår i insidan av glasögonen om jag målar på dem.

Och ändå ser du inte ut så där med bara mascara?
Det gör jag då.

Och helt ärligt så tycker jag att du är litet oförskämd som har åsikter om andras ögonfransar på det viset.
Min ena son har så långa och tjocka ögonfransar att han klipper dem för att inte se konstig ut och dina åsikter eldar ju på det.
Att han skulle se konstig ut när han är helt naturligt.
Han vill inte se ut som en "kille med mascara".
Tänk vad fördomar kan göra med oss....

Slutsatsen kommer från hur nedsättande och värderande du uttrycker dig i den här tråden. Tycker du att inte att "häva på sig en massa spackel" visar din egentliga inställning?
Fast nu är det kanske så att hur jag uttrycker mig här och vad jag diskuterar med mina döttrar kan vara två skilda saker. Men ja, jag tycker att lagom är bäst, att det ska se naturligt ut. Och det kommer jag nog också nämna för döttrarna den dag då smink blir aktuellt för dem. Det är det inte än...
Fast vet du, den bästa tjänsten man kan göra sina döttrar och andra flickor och kvinnor är att inte dra upp ramar för hur kvinnor bör se ut genom t ex diskussioner på internet.

Hur du än vrider och vänder på det så är såna här diskussioner normerande. Oavsett om det handlar om kläder, smink eller kroppsform/vikt.
Visst är det normerande. Och den norm jag vill stå för är att man duger som man är, utan att behöva hårdsminka sig.
Och det är ju det verkliga problemet i den här tråden.

Bl.a. så ingår att klä ut sig till dessa Japanska Figurer.
Så sminkningen är inte menad att vara för att bli en vackrare sig själv utan den är menad som att klä ut sig.
Som när barn sätter på sig en Stålmannen-dräkt.
Det är ju kul även om man duger som man är.
Fast grejen är ju att det INTE är bara när man "klär ut sig" som man sminkar sig sådär.
Det lär ju inte vara så många som kör clownsminkning när de går på stan även om de sminkar sig så när de leker clown
Och ändå ser du inte ut så där med bara mascara?
Det gör jag då.

Och helt ärligt så tycker jag att du är litet oförskämd som har åsikter om andras ögonfransar på det viset.
Min ena son har så långa och tjocka ögonfransar att han klipper dem för att inte se konstig ut och dina åsikter eldar ju på det.
Att han skulle se konstig ut när han är helt naturligt.
Han vill inte se ut som en "kille med mascara".
Tänk vad fördomar kan göra med oss....
Nej, jag ser inte ut sådär ens när jag använder mascara, för jag vräker inte på såna mängder och jag väljer bort de sorter som ska ge långa täta ögonfransar. De få gånger jag använder mascara överhuvudtaget tar jag så lite som möjligt, för det känns bäst för mig.

En av mina vänner i tonårstiden var övertygad om att jag alltid var sminkad, när vi lärde känna varandra, för att jag hade så långa mörka ögonfransar.

Och nej, jag tycker INTE det är samma sak att ha det naturligt, som att dessutom lägga på tjocka lager mascara för att "framhäva" ögonfransarna så extremt som gjorts på nämnda bild.

Visst är det normerande. Och den norm jag vill stå för är att man duger som man är, utan att behöva hårdsminka sig.

Varför vill du pränta in någon annan norm än att var och en väljer det smink hen vill?

"Det ser för jävligt ut" skrev du. Då fördömer du i ett slag alla som väljer att sminka sig på ett liknande sätt.

Du ser uppenbarligen inte samma sak som jag ser. För det jag ser i bilden jag lade in är VÄLDIGT mycket mer mascara än på de bilder du visar.

Och jag tycker att man duger som man är även om man inte sminkar sig alls.
Samtidigt som jag tycker att det är en kul grej att uttrycka sig med sitt utseende med både smink och kläder.
Som en sorts konstform.

Jag tycker att du är trist och tråkig i dina värderingar.
En riktig glädjedödare faktiskt.

Övre fransarna, ja tack. Undre - nej tack ;) Mina naturliga fransar skulle ändå inte bli så som på bilden utan lösfransar då mina är korta. Jag köper därför mer än gärna värstingmascara. Använder jag naturlig mascara får jag ingen skillnad alls på fransarna.

Varför vill du pränta in någon annan norm än att var och en väljer det smink hen vill?

"Det ser för jävligt ut" skrev du. Då fördömer du i ett slag alla som väljer att sminka sig på ett liknande sätt.
Nej, jag fördömer inte. Jag bara talar om vad jag tycker. Det är faktiskt inte samma sak.
Jag skulle kunna reagera precis likadant om någon kombinerar kläder på ett, för mig, väldigt udda sätt. Jag skulle kunna säga att jag tycker det ser förjävligt ut med sladdriga rosa plyschbyxor kombinerat med svart kavaj och slips.
Och grejen är att både smink och kläder är sånt man kan välja fritt och man måste också få tycka fritt. Sen var det måhända provokativt att uttrycka sig som jag gjorde. Men det får kanske några att tänka efter - vad tycker JAG om detta? Och märk väl, man FÅR tycka det är snyggt även om jag inte håller med!

Jag har inte på något sätt pratat om att jag ska pränta in någon norm, jag KAN faktiskt diskutera från olika synvinklar med mina barn. Och jag kan säga att jag tycker det är snyggast om man sminkar så det ser mer naturligt ut. Och vi kan diskutera om varför man gör si eller så. osv.

Jag håller inte med om att fenomenet är nytt.
Jag hittade inga färgbilder som visade vad jag ville visa.
Men jag antog att de flesta skulle kunna komma ihåg både hur Monica Zetterlund såg ut på 60-talet och hur Lena Philipsson såg ut på 80-talet.

F.ö. så nej jag ser nog inte samma sak.
Det blir ju så där för mig även om jag är försiktig med mascaran.
Så det används bara sällan och i kombination med kontaktlinser.

Och jag tycker att det är förödmjukande att du uttrycker att det ser "för djävligt" ut.
Och jo jag hårdrocksminkar mig och klär mig i svart när jag går på hårdrock-konsert.
Jag t.o.m. färgar håret svart och rött då.

Varför är det då viktigt för att dig att uttrycka att andra ser för jävliga ut, i smink- eller klädval? Vad är det för fel på att var och en väljer själv utan fördömande åsikter från andra? Hur tror du att det påverkar flickor/kvinnor när du säger att deras val ser för jävliga ut?

Det låter som om du missat hela den offentliga diskussionen om utseendefixering, normer och hur ffa flickor/kvinnor fördöms/begränsas av andras åsikter om deras val.

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 473
Senast: Enya
·
Kultur Är det någon mer än jag som sett denna dokumentär? Jag såg en massa inlägg på sociala medier gällande den, där folk ville diskutera...
Svar
3
· Visningar
741
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
3 738
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar