Vill lära mej grunden

Sv: Vill lära mej grunden

Jag blev helt tagen av tråden och har läst igenom alltihop nu, vad modig du är! :laugh:

Jag kan säga att det verkligen finns hopp. Jag var en riktig liten skrämselhicka hela jag kring hästar fram tills för ungefär två, tre år sedan. Jag har alltså hållt på med hästar sen jag var sju, och var rätt rädd för dom och vad som skulle kunna hända, i femton år ungefär. Idag har jag nästan glömt bort det, det känns overkligt att jag tänkte på det sättet, för nu är jag verkligen aldrig rädd. Nu för tiden rider jag barbacka i grimma ganska ofta, och ibland har jag inte balansen och då faller jag helt enkelt och odramatiskt av. Och hoppar upp igen. Så med tanke på hur du tar för dig och gör framsteg så ska du se att det inte dröjer lång tid innan du faktiskt rider en hel ridtur på egen hand, och njuter av solen och din häst! :)

Det låter himla bra att du gör markarbete och övningar. Markarbetet ser jag som grunden för ridningen, och grunden för att sen ta sig runt överallt när man rider är att man tar med sig ledarskapet upp på ryggen. Det kan man göra genom att göra samma typ av övningar från ryggen, d.v.s. öva på att flytta hästen helt enkelt. Backa, framåt, stanna, flytta höger/vänster. Ett tips kan vara att bygga en bana i hagen eller var som helst, där du i skritt i förväg bestämmer dig för att här ska du stanna, här ska du gå runt trädet två varv, här ska du backa. När du sedan rider ut gör du precis samma saker, men med lite längre mellanrum. Att rida aktivt (då kanske det räcker att rida 20 min) ger ofta mer än att åka häst. :)

Jag känner mej inte så modig, utan mest som en fegis :)

Innan jag fick sladdbarnen köpte jag en varmblodstravare på 1.65. Hade honom på en lösdrift.
Där kunde jag utan problem gå in och hämta honom bland 7-8 okända hästar, som dessutom följde med ända fram till grinden.
Han var livrädd för vatten och okända saker. Det räckte med en torkad lerpöl så tvekade han och man kände hur han blev nervös. Han red jag ut med ensam i skogen utan problem och även över en trafikerad väg utan att tveka.

Och nu när jag haft häst ett tag, och borde vant mej så är jag rädd att hämta ett lugnt kallblod bland 3 hästar jag känner :o
Hon är dessutom inte rädd för nåt.

I allafall, igår var sambon ledig på dan, så vi gick ner med småkillarna och de fick sitta och åka på sambons häst.

Jag tog ut min och red runt på stallplan. Vi har 3 bilar stående där eftersom de blev insnöade i vinter, så jag använde dem att rida runt :)
Hon tvekade ett par gånger, men jag var bestämd och fick henne att gå dit jag ville.
Det lustiga var att när hon krånglat och jag fick henne att gå, så frustade hon varje gång, som att hon sa - Bra matte!!
Jag fick iväg henne ett par 100 meter till soptunnorna där det tog stopp precis som förra gången.

Sen testade sambon henne, och han som är mycket tuffare än mej och mer bestämd hade oxå problem med att få henne att gå, men då han inte gav sig så kom de iväg efter 3-4 stopp.

Skogen verkar hon gilla. Vi hann med några turer där i höstas, innan det blev för blött, så nu tänkte vi rida där i helgen och se om jag sedan kan få upp henne dit ensam. Då är man fortfarande nära hemmaplan, men det finns ändå en stig man kan följa som sedan går ut på den vägen hon inte vill gå nu. Så kanske jag kan få henne att förknippa den med nåt som är roligt oxå.

Bjussar på 2 klipp där 2 och 3-åringen fick åka häst för första gången, och de är inte rädda :love:

http://www.youtube.com/watch?v=BPUWauqqvEg

http://www.youtube.com/watch?v=hWOOLecdJ-c

vill bara ge dig det har:

:banana::bump::banana::bump::banana:

o beratta att for nagra ar sedan var jag sa radd for just quarters att jag skakade bara jag skulle leda en kvarting till hagen.... Heheheeee.. :angel: Radslor gar att overvinna o jag ar fullt och fast overtygad om att du fixar det har!! Du ar pa ratt vag, tycker du har tagit manga jattebra steg alla redan!! HEJJA TJEJEN!!!!!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 444
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar