Sv: Vill ha renrasig katt!
Jag har en - och snart två
- ragdoll. I början visste jag inte heller vilken ras jag ville ha, bara att jag ville ha en långhårig katt. Och så hade jag sett loveponies vackra Samira såklart...
Jag åkte med familjen på kattutställning och kikade, samt surfade runt bland alla tänkbara kattsidor och rasringar och hemsidor och läste om raserna.
Tillslut bestämde jag mig dock ändå för att det skulle bli en ragdoll och började leta uppfödare. Efter första besöket hos världens raraste uppfödare och hennes sex små dunbollar och två otroligt vackra föräldrar så var jag frälst! Just innan jag skulle få hem min ragga så hittade jag en så enormt fin skogisflicka till salu och det var VÄLDIGT nära att jag köpte henne också. Men sen fick jag hem Dimma, och från den stunden var det inget tvivel. Det finns ingen annan ras som kan vara lika härlig som ragdollen!
(jag är mycket opartisk
).
De är vackra, lättskötta, sociala och orädda. Det är en "bekväm" ras som inte ställer till med så mycket bekymmer, utan att på något sätt vara tråkig eller slö. De håller sig helst i marknivå och river inte ner möbler och klättrar på väggar - har man bara ragdolls tänker man kanske inte så mycket på det men sen hör man andras berättelser.
De ska helst vara med jämt, går man till ett annat rum så följer de med. Pälsvården är närapå obefintlig, jag kammar mest för att det är roligt och mysigt för det behövs inte så ofta som jag gör det.
Ragdollen kallas ju för "the cool cat", och så är det verkligen. Min flicka är inte rädd för någonting, jag trodde inte att det fanns så lätthanterliga katter!
Det finns inte en gnutta ondhet i min lilla tjej, man kan göra precis vadsomhelst med henne och hon protesterar som högst med ett mjau och lite slingrande men skulle aldrig riva eller bita någon. Igår hade vi bekanta på besök och jag satt med henne i famnen som en bebis. De var totalt fascinerade över hur snäll hon var.
Jag tycker inte att det finns en endaste nackdel hos ragdollen, förutom möjligtvis att jag suktar lite efter en omaskad katt också. Å andra sidan suktar jag efter katter i alla färger och det är hursomhelst en omöjlighet.
Lycka till med kattvalet!
/Erica