Vill ha renrasig katt!

Sv: Vill ha renrasig katt!

Man kan inte regga katter själv. Överföra katter mellan olika förbund är inget problem, bara man har orginalstamtavlan, men en katt som inte uppfödaren registrerar kan aldrig bli registerad (som raskatt).

Ja men jag vet ju inte hur det går till, men så har hon sagt till mig. Jag vet bara att det inte var gjort när hon köpte dem och att hon höll på med en massa papper som hon skickade in till någonstans sen... :confused:

Jag har en Cornishrex flicka (som nu för tillfället har fem st kissebebisar då fast med bondkattpappa *misstag*)
Har även haft rex förrut och måste säga att jag inte skulle kunna tänka mig att ha någon annan katt nu!

Första gångerna jag såg dem tyckte jag visserligen inte de var så vackra, men nu tycker jag de är superfina.
Det jag främst upplever så positivt med rasen är att de är så otroligt sociala och snälla, vill alltid vara med och se vad som händer och följer en var man än går. Dessutom är det otroligt praktiskt att de inte fäller något hår alls som är något att tala om. Har jag varit hemma hos någon av mina katthavande kompisar är kläderna alltid fulla med hår, men trots att jag nu har 6st kissar hemma är jag totalt katthårlös.

Dessutom är mor min allergisk, men tål rexar. Kan vara praktiskt om man ska ha allergifolk på besök.

Så dom har stamtavla och så?
Det ytterst sällsynt att man får tag på så billiga ungar här i Sverige. Så det är absolut inget man ska räkna med. Registrering kostar 200:- /unge, vaccinering kanske drygt 5-600:- /unge, ID-märkning ca 2-300:- /unge, veterinärbesiktning ca 100-200:- /unge. Sen tillkommer mat, parning, försäkring på honan, semesterledighet när hon föder, resor t.o.f hane och veterinär osv. Som sagt, mycket svårt att få tag på så billiga katter som är registrerade och seriöst uppfödda i Sverige idag.

Mina får ju inte gå ut mer än på balkongen, men minstingen (nu 1,5 år och egen uppfödning) sitter gärna ute i regn och t.o.m hagel. Har hört att det beror på linjer och t.o.,m färg hur lekfulla dom är. Britten är ju känd för att vara just soffpotatis med tanke på storleken, men det stämme rinte lika bra numera. Inte här iaf :angel:

Jupp stamtavla har dem.. jag kan återkomma med exat stam, men nu är dem på semester här på gotland och det är inget dem kan i huvudet. Ringde nyss och fråga.

Athina skrev:
Jag har två Ragdoll korsningar, Mamman är Ragdoll och pappan en vanlighuskatt. Dom är helmysiga.

Läste på ett ställe att det där med att namnet skulle ha uppkommit för att katten hänger lealös när man tar upp den, bara var en myt...
Jo pyttsa...
Min erfarenhet säger att det stämmer.. min två gör det och deras mamma oxå. Funderar på att köpa en renrasig, såg i tidningen här nere att det var en som skulle få en kul om 2 veckor. 6500kr/st skall hon ha för bäbisarna.. :o

Det är ingen myt. Däremot är det en myt att de inte kan känna smärta, vilket påstods om rasen när den först kom till Sverige. Det är såklart inte sant.
Men att de slappnar av i kroppen då man lyfter dem stämmer, i alla fall på en rastypisk ragdoll.

Jag håller med, våran ligger raggis är heelt underbar! Vilken teperament! (Sen är ju den vanliga huskatten inte så mycket sämre, men här gällde det ju raskatter så!;) )

Stammen är inte så viktigt, men om hon vet i vilket förbund de är reggade och varför de var så billiga så är jag faktist nyfiken. En aby ligger prismässigt på runt 6000:- här, och då går inte uppfödarna med några vinster direkt...

Jag har en siames och en balines (föder även upp dessa raser) och kan inte tänka mig annan katt i stället för dessa!
Det är helt underbara raser som verkligen är hundlika=)

MissFideli skrev:
Ska du ha renrasigt får du räkna med dom priserna. Det är inte gratis att föda upp. Bara parningen kostar drygt 4000:- (mer eller mindre, men i snitt).

Som sagt, du har valt väldigt olika raser. Perser är en soffpotatis, siamesen är överallt jämt.

Va! Vad dyrt! Kollade på orientaler tidigare idag, och där verkar standardpriset vara 500 kr + 500 kr per kattunge. Om vi för enkelhetens skull antar att det blir fem kattungar i kullen så blir det summa 600 kr i parningsavgift per unge. Men 4000 per unge - jösses, det blir ju närmare 20 000 i parningsavgift, det är ju som en bättre halvblodshingst. :eek:

MissFideli skrev:
Så dom har stamtavla och så?
Det ytterst sällsynt att man får tag på så billiga ungar här i Sverige. Så det är absolut inget man ska räkna med. Registrering kostar 200:- /unge, vaccinering kanske drygt 5-600:- /unge, ID-märkning ca 2-300:- /unge, veterinärbesiktning ca 100-200:- /unge. Sen tillkommer mat, parning, försäkring på honan, semesterledighet när hon föder, resor t.o.f hane och veterinär osv. Som sagt, mycket svårt att få tag på så billiga katter som är registrerade och seriöst uppfödda i Sverige idag.

Men vilka horribla veterinärkostnader - när min syster veterinärbesiktade och vaccinerade sina kattungar kostade det 400 kr per unge, samma sak när vi besiktade och vacinerade mammas hittekatt, 500 kr kostade det. Och ungarna var inplanerade så att födseln inträffade under semestern, så där var det inga extra kostnader heller. Vilken tur vi har haft i vår familj!

Senast ändrad:

Du glömmer allt över parningsavgiften. På britter (ca 6000kr i inköp) kostar parningen drygt 3500-5000:-. Sen tillkommer avelsförsäkring på honan (500:- /år, onödig om honan inte är fertil), veterinärkostnad ca 700:- /unge, mat och sand under dräktighet och med ungar ca 2-300:- /unge. Reskostnad till hanen allt från en mil till 70-80 mil beroende på var han bor (vi tar definitivt inte första bästa, det är noga), reskostnad till veterinär 2-3 ggr/kull osv. Registrering 200:- /unge (SVERAK), ID-märkning av unge ca 270-500:- /unge. Avmaskning osv.

Det är mycket kostnader som den som inte är insatt inte räknar med. Sen kan det gå fel och kosta massor mer. Ett snitt på akuttid kostar drygt 10.000:-, det blir på min försäkring 1200:- + 2200:- i självrisk. Sen måste man ta semester när ungarna ska födas mm.

*lånar knapp*

Får man haka på?

Jag skulle vilja ha en elegant, inte pälsvårdskrävande, mycket social katt. Den kommer leva som innekatt i en lägenhet, och ska helst inte demolera den. ;) Vad rekommenderas?

Här kostar vaccination 270:-/katt. 2 vaccinationer per unge måste jag göra för att få sälja, där är vi uppe i 540:-. Besiktning kostade 200:-/unge i samband med sista vaccinationen. Den får inte vara äldre än 7 dgr, så blir en unge inte såld måste den in igen när den väl blir såld.
ID-märkning kostar hos mig 270:-/unge+120:- till Kennelklubben. Då är vi uppe i närmare tusenlappen. Vissa veterinären ger 10% när man har flera katter, men inte alla.

Alla korthår funkar, men ju mer underull desto mer fäller dom. Dom lite ädlare är ofta lite aktivare, dom lite större är lugnare. Rexarna är ju rätt aktiva men med lite päls. Bengalen är enormt aktiv, men med underbar päls.

Leta upp några som du tycker om utseendet på och sen är det bara att ringa runt till uppfödare. Ofta får man komma och hälsa på utan att vara intresserad av en unge, bara för att få träffa rasen.

"normalt" parningspris inom sia/ori är runt 5000kr för en parning. Sen kostar vaccinering runt 300kr per kattunge gånger två. Besiktning runt 250kr per kattunge(kan hända att man gör en ombesiktning ifall kattungen inte blir såld direkt vid 12 veckor).
Sen har du chip, kattsand, kattmat osv.
Att avla är ingen billig hobby och om något går snett eller kattungarna blir sjuka så kan det bli väldigt dyrt.
Katter är ganska så billiga om man jämför med vad hundar kostar.

Blir kattungen inte såld inom 7 dgr från kullbesiktningen måste du besikta om. Inom SVERAK iaf, vet inte vad IDP och TICA har för regler.
Och precis som du skriver måste man ju räkna in ev problem. Man kan ju knappast ta 1000:- mer för en kattunge ur en kull som är framsnittad.

MissFideli skrev:
Du glömmer allt över parningsavgiften. På britter (ca 6000kr i inköp) kostar parningen drygt 3500-5000:-. Sen tillkommer avelsförsäkring på honan (500:- /år, onödig om honan inte är fertil), veterinärkostnad ca 700:- /unge, mat och sand under dräktighet och med ungar ca 2-300:- /unge. Reskostnad till hanen allt från en mil till 70-80 mil beroende på var han bor (vi tar definitivt inte första bästa, det är noga), reskostnad till veterinär 2-3 ggr/kull osv. Registrering 200:- /unge (SVERAK), ID-märkning av unge ca 270-500:- /unge. Avmaskning osv.

Det är mycket kostnader som den som inte är insatt inte räknar med. Sen kan det gå fel och kosta massor mer. Ett snitt på akuttid kostar drygt 10.000:-, det blir på min försäkring 1200:- + 2200:- i självrisk. Sen måste man ta semester när ungarna ska födas mm.

Fast det var ju just parningsavgiften du pratade om, att den var 4000 per unge. Det tycker jag låter jättemycket, då kan man ju i princip försörja sig på att ha en avelshane om den har en parning i månaden. :banana:

Och då tyckte jag att orientalhanar måste vara rena kapet när det gäller raskattavel, eftersom det bara kostar 600 kr per unge istället för 4000.

Sen tillkommer förståss andra kostnader, jag har ju aldrig påstått att ungarna inte borde kosta mer än parningsavgiften!

Sen måste vi haft jättetur med veterinärer (tre olika) i vår familj, eftersom de bara tagit 400-500 för besiktning och avmaskning. ID-märkning kostade 300 kr. Det kanske är billigare i Stockholm. :)

Nu är ju inte jag insatt, men en katthona där man får räkna med att det blir problem vid förlossningen låter i min värld som en hona man inte borde avla på. Om det är ett generellt problem i rasen att det troliga är att man får problem vid förlossning så låter det som att man avlat oaktsamt, det kan väl aldrig ingå i avelsmålet? Men som sagt, vad vet jag, jag är ju inte insatt!

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 548
Senast: Asko
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 033
Senast: Åsa A
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka