Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Athina skrev:Jag har två Ragdoll korsningar, Mamman är Ragdoll och pappan en vanlighuskatt. Dom är helmysiga.
Läste på ett ställe att det där med att namnet skulle ha uppkommit för att katten hänger lealös när man tar upp den, bara var en myt...
Jo pyttsa...
Min erfarenhet säger att det stämmer.. min två gör det och deras mamma oxå. Funderar på att köpa en renrasig, såg i tidningen här nere att det var en som skulle få en kul om 2 veckor. 6500kr/st skall hon ha för bäbisarna..
MissFideli skrev:Ska du ha renrasigt får du räkna med dom priserna. Det är inte gratis att föda upp. Bara parningen kostar drygt 4000:- (mer eller mindre, men i snitt).
Som sagt, du har valt väldigt olika raser. Perser är en soffpotatis, siamesen är överallt jämt.
MissFideli skrev:Så dom har stamtavla och så?
Det ytterst sällsynt att man får tag på så billiga ungar här i Sverige. Så det är absolut inget man ska räkna med. Registrering kostar 200:- /unge, vaccinering kanske drygt 5-600:- /unge, ID-märkning ca 2-300:- /unge, veterinärbesiktning ca 100-200:- /unge. Sen tillkommer mat, parning, försäkring på honan, semesterledighet när hon föder, resor t.o.f hane och veterinär osv. Som sagt, mycket svårt att få tag på så billiga katter som är registrerade och seriöst uppfödda i Sverige idag.
MissFideli skrev:Du glömmer allt över parningsavgiften. På britter (ca 6000kr i inköp) kostar parningen drygt 3500-5000:-. Sen tillkommer avelsförsäkring på honan (500:- /år, onödig om honan inte är fertil), veterinärkostnad ca 700:- /unge, mat och sand under dräktighet och med ungar ca 2-300:- /unge. Reskostnad till hanen allt från en mil till 70-80 mil beroende på var han bor (vi tar definitivt inte första bästa, det är noga), reskostnad till veterinär 2-3 ggr/kull osv. Registrering 200:- /unge (SVERAK), ID-märkning av unge ca 270-500:- /unge. Avmaskning osv.
Det är mycket kostnader som den som inte är insatt inte räknar med. Sen kan det gå fel och kosta massor mer. Ett snitt på akuttid kostar drygt 10.000:-, det blir på min försäkring 1200:- + 2200:- i självrisk. Sen måste man ta semester när ungarna ska födas mm.