vill ha kommentarer till mitt beslut...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vill ha kommentarer till mitt beslut...

Ni alla andra som pushar på, skäms ni inte? hade ni gjort likadant om det var en människa? då hade ni varit medhjälp till mord!!!!!

Tror ingen pushar på alls, i alla fall jag ger bara mitt stöd till TS i en mycket tråkig och svår situation.

Medhjälp till mord? :crazy:

Ja, vad svarar man på det? Det tycker jag bara var en oerhört dum kommentar av dig!

Om du inte har kontaktat någon mer kvalificerad person än dig själv som kan hjälpa till att reda ut det här så kan du knappast säga att du provat allt...

Om du nu vet att du tagit rätt beslut så skulle du inte gått ut på internet för att försöka få andra människors medhåll, särskilt inte människor som itne har något att göra med dig och din häst överhuvudtaget.

Om jag kan lösa det med min häst så skulle du kunna lösa det med din häst...

Att avliva en fullt frisk 5årig unghäst bara för att ägaren inte klarar av den är bara helt sjukt.

Då är du tyvärr ingen riktig djurvän. /JohannaG

Det här tar ju priset för okunniga inlägg. :mad:
Hästen har inte ont av att få somna in hemma värdigt. Däremot är det mycket möjligt att den har ont nu(huvudet eller kroppen) och kommer få ha ont(Eller ondare) ju längre tiden går. Ju mer människor TS involverar (någon annan som tar över den) desto mer utraget för hästen. TS har gjort det som står i hennes makt. Hon klarar inte av hästen mer, och då ska man inte ha kvar den! Det är farligt, för henne och hästen! Och bara lämna en sådan här häst vidare till någon annan tycker jag är hemskt oansvarigt. Om inte nästa människa heller klarar av hästen så kommer den vandra från hem till hem.
Låt oss säga att den får leva och TS skickar tillbaka den. Så hamnar den i ett nytt hem. Allt upprepas ledsen/arg/lidande häst får flytta till nytt hem, kanske både 2 och 3 gånger. Kankse under flera år. Låt oss säga att om 5 år så hittar denna häst sin människa, som får bukt med den och den får leva och uppför sej. Var det värt det?
5 år av fram och tillbaka, ont i kropp och själ?
Nej det är inte värdigt. Och dessutom är risken stor att den aldrig hittar sin människa och då har den verkligen gått igenom allt i onödan.

Jag hoppas att mitt luddiga inlägg går att förstå.
Hellre en lycklig häst i himlen än en olycklig i stallet.

KRAMAR till TS

Jag faktis håller med dig. Fy på er!!!

Inte en gång i detta tråd har någon taget upp hennes psyke, om en häst är frisk förklarat och man har kollat saddel (av som som kan) då är det nåt som hon har försökt att säger och mest av tiden folk inte lysnar. Jag har träffat många som "kan" för de har hållat på med hästar så länge och de visst inget.

Vet ni hur hjärna fungera överhuvudtaget? Hur hästarna kan reagera på ett sett för de är rädd och inte "Galen"? Hästar är inte omöjligt till männiksor kommer i bilden. Jag rysser att tänkar om hästar kunna skrika hur hämskt det skulle låter. Att folk säger deras hästar är "helt kokt i bollen" när det är 9 av 10 gånger ägaren som framkallas dessa problemar.

Allt som trådskaparen har skrivet för mig är det en häst som har ingen självförtroende och svår gräns "issues" (kan inte hitta samma ord i svenska), med gränsar menar jag att vissa hästar kan inte lämna sina kompisar, stallet eller hagen. Det är den ända ställen de känna sig "säkert/bekväm". Och det kan de flipa ut över. Som ett typ agorafobi (stavning).

Har sett hästar sånt den här och det finns lösningar, men men det ta tid och tålamod. och vet inte hur mångar gånger folk säger de inte har tid. Visst är det lätare att avlivas. Men jag kommer inte trösta folk som försöker att skylla på hästen för de är som de är, ett flykt djur med massor instikter för överlevande, istället för att ta ansvar och utbilda/lära mera sig själv eller söker hjälp av en som är utbildad.

De faktis har en hjärna de tänker med, lära nånting om det.

För det första så får ni faktiskt ta att jag reagerar på det ni skriver när ni gör det så offentligt som på ett forum på internet. Ville ni inte ha reaktioner skulle ni inte ha dragit upp det här öht.

För det andra är jag inte okunnig för att jag har andra åsikter än dig. Jag har dessutom egna väldig färska erfarenheter av precis samma saker som "TS" har fått gå igenom. Jag är den första att säga att det inte är någon lätt grej att få bukt med, men personligen kände jag alla gånger jag blev rådd att ta bort hästen att jag inte kunde göra det med gott samvete innan jag provat ALLT! OCh tro mig, det är många som sagt till mig att ta bort honom...

/JohannaG

Sv: Re: vill ha kommentarer till mitt beslut...

.
Har sett hästar sånt den här och det finns lösningar, men men det ta tid och tålamod. och vet inte hur mångar gånger folk säger de inte har tid. Visst är det lätare att avlivas. Men jag kommer inte trösta folk som försöker att skylla på hästen för de är som de är, ett flykt djur med massor instikter för överlevande, istället för att ta ansvar och utbilda/lära mera sig själv eller söker hjälp av en som är utbildad.

De faktis har en hjärna de tänker med, lära nånting om det.

och du tycker inte att TS har visat tillräckligt tålamod under tre år?

Sv: Re: vill ha kommentarer till mitt beslut...

och du tycker inte att TS har visat tillräckligt tålamod under tre år?

Tålamod har hon självklart haft, men jag tror ändå att man för sin egen skull mår bättre av att ta någon slags hjälp, och inte möta eländet helt ensam. När man sitter mitt i smeten är det svårt att se klart.... /JohannaG

Vad är det för fel på er människor?!!
Hur har ni ens mage att uppmuntra denna person till att avliva en häst som för det första inte ens är hennes egen?!

En av dom dummaste inläggen är av ngn som påstår att hon visst har gett hästen en ärlig chans, att hon har stått ut med tillräckligt.
Man kan aldrig någonsin säga att man gett en häst, som har blivit helt friskförklarad av en veterinär och dessutom är så pass ung, en ärlig chans när man inte ens har försökt att skaffa proffessionell hjälp med hästen!

Det är så vansinnigt många hästar som avlivas helt i onödan nu förtiden, låt inte detta bli ännu ett sånt fall!
Var en förnuftig människa istället, elr försök iaf att vara det, och ta hjälp av ngn som verkligen KAN horsemanship. Finns otroligt många duktiga människor där ute som verkligen vill ta tag i såna här problem och har både kunskapen och tålamodet.
Jag tycker att det är otroligt själviskt av Dig som ansvarig för hästen att ta detta idiotiska beslut, och ännu mer själviskt är det av ägarna att inte ta hem hästen och själva hitta en bättre lämpad person som kan och Vill ta hand om den!

Det behöver inte vara något fel på hästen i psyket, det kan mkt väl vara så att förhållandet mellan er som häst & människa har blivit värre och värre pga att du som människa blivit rädd och hästen tappat respekten för dig. Detta betyder INTE att hästen föralltid tappat respekten för människor, men den behöver en ny start!

Var inte dum, använd dig av dina såkallade "20 års erfarenhet av hästar" och lämna hästen till en proffessionell hästkunnig person.
Och ni som uppmuntrar dessa idiotier, Skäms!
Hur kan ni leva med er själva när ni håller på att uppmuntra ngn till att avliva en fullkomligt frisk häst, som tyvärr kommit i helt fel händer? Vidrigt!
/AlexandraG

Tycker att det är väldigt märkligt att denna person i fråga, "TS" först skriver att hon haft hästen i ca: 1 år.. sedan skriver att hon har kämpat med den och haft ett sådant tålamod med den i 3år?? hm.. hur många år ska det vara egentligen?

Varför använda sig av ett anonymt nick om man oskyldigt vill ha kommentarer till sitt beslut om hur man ska gå tillväga med sin häst?

Till vilken idiotisk anledning föser "TS" undan den enda kommentaren om hur det faktist Går att hjälpa såna här hästar, av en person som dessutom befinner sig i exakt samma situation och som faktist själv har fått positiva resultat.

Och vem i helvete (ursäkta språket) kan kalla sig djurvän elr ens påstå sig vara en omtänksam människa som älskar hästen i fråga när man skriver:
"Jag kan bara säga så här att jag vet innerst inne att jag har fattat rätt beslut och skulle jag bara sitta upp på henne idag så skulle jag vilja bryta nacken av henne på en gång."

Antingen är det något grovt allvarligt fel på denna människa och bör genast omhändertas av socialamyndigheterna elr så är detta en enda stor sjuk bluff alltihop, av någon, om möjligt, ännu sjukare person som antingen har grova psykiska problem elr har nån allvarlig störning och vill skapa en fruktansvärd hemsk debatt.

Jag hoppas innerligt på det sistnämnda. Jag vill gärna fortsätta leva i tron att såna här idioter till människor inte finns i hästbranschen.-
Så sluta för i h*lvete att uppmuntra "Dandyridge"!

/Alexandra G

Tycker att det är väldigt märkligt att denna person i fråga, "TS" först skriver att hon haft hästen i ca: 1 år.. sedan skriver att hon har kämpat med den och haft ett sådant tålamod med den i 3år?? hm.. hur många år ska det vara egentligen?

Varför använda sig av ett anonymt nick om man oskyldigt vill ha kommentarer till sitt beslut om hur man ska gå tillväga med sin häst?

Till vilken idiotisk anledning föser "TS" undan den enda kommentaren om hur det faktist Går att hjälpa såna här hästar, av en person som dessutom befinner sig i exakt samma situation och som faktist själv har fått positiva resultat.

Och vem i helvete (ursäkta språket) kan kalla sig djurvän elr ens påstå sig vara en omtänksam människa som älskar hästen i fråga när man skriver:
"Jag kan bara säga så här att jag vet innerst inne att jag har fattat rätt beslut och skulle jag bara sitta upp på henne idag så skulle jag vilja bryta nacken av henne på en gång."

Antingen är det något grovt allvarligt fel på denna människa och bör genast omhändertas av socialamyndigheterna elr så är detta en enda stor sjuk bluff alltihop, av någon, om möjligt, ännu sjukare person som antingen har grova psykiska problem elr har nån allvarlig störning och vill skapa en fruktansvärd hemsk debatt.

Jag hoppas innerligt på det sistnämnda. Jag vill gärna fortsätta leva i tron att såna här idioter till människor inte finns i hästbranschen.-
Så sluta för i h*lvete att uppmuntra "Dandyridge"!

/Alexandra G

Men Alexandra G!

Om du hade en häst som verkligen var en fara för människor att rida på, en häst som uppenbarligen inte alls är pålitlig att hantera mm, skulle du då kunna sälja/ge bort den till någon annan människa med gott samvete?

Hur skulle du må om det verkligen hände något med den nye ägaren? Eller för den dlen om det hände något med hästen, den kanske kastar sig handlöst ut i vägen helt apropå och blir påkörd tex.

Är det då inte bättre att hästen får sluta sina dagar i sin vana hemmiljö?

Eller anser du det bättre att den byter hem, kanske kommer till någon som ej heller klarar ut situationen, byter hem igen osv, samma visa om igen.

Säkerligen är hästen inte alls lycklig av den metoden, kanske till och med får spö under vägen.

Är det ett öde du skulle vilja ge en häst?

Jag skulle då inte det, skulle hellre välja att låta vem som helst av mina hästar få sluta sina dagar än att flytta runt missförstådda och vara en fara för andra.

Jag vet inte om du läste något av mina tidigare inlägg i tråden men jag har själv en liknande häst som TS, han ÄR verkligen en fara för både sig själv och för mig OM jag försöker att få honom göra något han inte har lust med.

Jag vet vad det vill säga att vara helt och hållet maktlös på hästryggen, man är totalt utelämnad till vad herren har lust att hitta på. Känslan är inget vidare kan jag lova dig.

Jag skulle inte för mitt liv få för mig att låta honom byta hem, nu är han ju iofs ganska gammal men även om han hade vart yngre så hade INGEN som inte hade mycket stor förståelse för hur han måste hanteras(läs daltas) fått ha hand om honom.

Absolut ingen "jag kan allt för jag är 14 år" människa, då blir han direkt livsfarlig.

Så jag har mycket stor förståelse för att man väljer att ta bort en så pass komplicerad häst, då kan man åtminstone sova lugnt i vetskapen att dom inte far illa.

Tyvärr är det ju så att allt går faktiskt inte att lösa, hur gärna man än vill.

Sen vet jag inte om jag tycker att debatten är hemsk egentligen, det finns ju faktiskt just fall med svåra hästar och svåra beslut som man ställs inför. Även det ska man ju kunna diskutera.

Att snacka om sociala myndigheter och omhändertagande av person tycker jag enbart är barnsligt.

Men Alexandra G!

Om du hade en häst som verkligen var en fara för människor att rida på, en häst som uppenbarligen inte alls är pålitlig att hantera mm, skulle du då kunna sälja/ge bort den till någon annan människa med gott samvete?

Hur skulle du må om det verkligen hände något med den nye ägaren? Eller för den dlen om det hände något med hästen, den kanske kastar sig handlöst ut i vägen helt apropå och blir påkörd tex.

Är det då inte bättre att hästen får sluta sina dagar i sin vana hemmiljö?

Eller anser du det bättre att den byter hem, kanske kommer till någon som ej heller klarar ut situationen, byter hem igen osv, samma visa om igen.

Säkerligen är hästen inte alls lycklig av den metoden, kanske till och med får spö under vägen.

Är det ett öde du skulle vilja ge en häst?

Jag skulle då inte det, skulle hellre välja att låta vem som helst av mina hästar få sluta sina dagar än att flytta runt missförstådda och vara en fara för andra.

Jag vet inte om du läste något av mina tidigare inlägg i tråden men jag har själv en liknande häst som TS, han ÄR verkligen en fara för både sig själv och för mig OM jag försöker att få honom göra något han inte har lust med.

Jag vet vad det vill säga att vara helt och hållet maktlös på hästryggen, man är totalt utelämnad till vad herren har lust att hitta på. Känslan är inget vidare kan jag lova dig.

Jag skulle inte för mitt liv få för mig att låta honom byta hem, nu är han ju iofs ganska gammal men även om han hade vart yngre så hade INGEN som inte hade mycket stor förståelse för hur han måste hanteras(läs daltas) fått ha hand om honom.

Absolut ingen "jag kan allt för jag är 14 år" människa, då blir han direkt livsfarlig.

Så jag har mycket stor förståelse för att man väljer att ta bort en så pass komplicerad häst, då kan man åtminstone sova lugnt i vetskapen att dom inte far illa.

Tyvärr är det ju så att allt går faktiskt inte att lösa, hur gärna man än vill.

Sen vet jag inte om jag tycker att debatten är hemsk egentligen, det finns ju faktiskt just fall med svåra hästar och svåra beslut som man ställs inför. Även det ska man ju kunna diskutera.

Att snacka om sociala myndigheter och omhändertagande av person tycker jag enbart är barnsligt.

Vad ni på nåt konstigt vänster inte verkar förstå är att Hästen ska lämnas bort! punkt! Inte till någon "daltande 14 åring" vilket för övrigt var det dummaste jag hört, utan, som skrivet hur många ggr som helst, till en PROFFESSIONELL HÄSTUTBILDARE. Ni verkar ju ha noll erfarenhet av såna människor så jag måste väl då även säga att dessa hästutbildare/horsemanship tränare vet precis vilken situation de sätts in i, de vet riskerna och de är tillräckligt intelligenta för att inse när någonting har gått för långt.

Jag har själv tagit mig an en hel del bråkiga unghästar och de matcherna har inte varit enkla, MEN efter mycket tålamod och vilja så har de blivit helt underbara individer.

vadå debatten inte är hemsk!? Människa håller ju för i h*lvete på att döda en häst!
Detta är inget svårt beslut.. Beslutet är enkelt, skicka hästen till en hästkunnig människa!

Håller dock fortfarande till mitt sista påstående, om att denna "TS" är en bluff. "20 års hästerfarenhet..." Hon skriver som en 15 åring. går inte ihop sig. och skulle hon hinna med veterinär besiktning, beslut om avlivning och tidsbokning för avlivning på mindre än 2 dygn.?!

Lägg ner.

Senast ändrad av en moderator:

"daltande 14 åring" vilket för övrigt var det dummaste jag hört,

Ska du citera vad jag skriver så gör det korrekt!

Jag skrev : "jag kan allt för jag är 14 år" människa

och

det var i helt olika meningar.

Vad ni på nåt konstigt vänster inte verkar förstå är att Hästen ska lämnas bort! punkt! Inte till någon "daltande 14 åring" vilket för övrigt var det dummaste jag hört, utan, som skrivet hur många ggr som helst, till en PROFFESSIONELL HÄSTUTBILDARE. Ni verkar ju ha noll erfarenhet av såna människor så jag måste väl då även säga att dessa hästutbildare/horsemanship tränare vet precis vilken situation de sätts in i, de vet riskerna och de är tillräckligt intelligenta för att inse när någonting har gått för långt.

Du har ingen som helst aning om vad de olika människorna i forumet har för erfarenheter, inte alls. Du har tydligen missat att det faktiskt finns en hel del kunnigt folk här.

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag har MYCKET stor erfarenhet av hästutbildare. En av mina bästa vänner är just vad du kallar Proffissionell hästutbildare, har utbildat hästar från scratch till svår klass, tar in även tillridningshästar och sk. problemhästar i sitt stall.

Jag har själv tagit mig an en hel del bråkiga unghästar och de matcherna har inte varit enkla, MEN efter mycket tålamod och vilja så har de blivit helt underbara individer.

vadå debatten inte är hemsk!? Människa håller ju för i h*lvete på att döda en häst!
Detta är inget svårt beslut.. Beslutet är enkelt, skicka hästen till en hästkunnig människa!

och jag hävdar fortfarande att DISKUSSIONEN i sig inte alls är hemsk! Att diskutera kan inte vara hemskt, möjligen hemskt nyttig för somliga men inte hemsk!

Självklart kan vissa hästars bekymmer lösas med rätt hjälp, dock så ska du ha himla klart för dig att vägen dit kan vara svår och i vissa fall faktiskt omöjlig!

Om du nu har så stor erfarenhet, hur kan du då hela tiden säga att det är fel att skicka hästen vidare till en kunnigare person.

Jag är ledsen men det verkar absolut inte som att en enda person i detta forum som pushar på "TS" har ens en gnutta kunskap om detta ämne. Skulle de ha det så skulle hon inte uppmuntras till avlivning. Tvärtom!

Om du nu har så stor erfarenhet, hur kan du då hela tiden säga att det är fel att skicka hästen vidare till en kunnigare person.

Jag är ledsen men det verkar absolut inte som att en enda person i detta forum som pushar på "TS" har ens en gnutta kunskap om detta ämne. Skulle de ha det så skulle hon inte uppmuntras till avlivning. Tvärtom!

Det är fortfarande ingen som pushar alls, i alla fall inte jag, jag har däremot förståelse för att TS väljer att ta det beslut h*n gör, just för att hästen inte ska fara illa och göra andra illa.

Om jag vore så nitisk till att avliva alla hästar som har egna sinnen och är stökiga skulle jag då ha kvar min gamla gubbe här tror du?

Nä du, jag undrar vem som har kunskap egentligen?

Det finns inte hem till alla hästar, faktiskt så är det den bistra sanningen. Många hästar har svårt att finna hem trots att de är fräscha trevliga att rida och bra mentalt. Det tas bort massor av sådana i sverige i dag(nu pratar jag om fd travare mm)

Många hästar som med rätt omskolning skulle kunna bli urtrevliga skogsmullar eller lätt klass tävlingshästar och bästa kompisar.

Därför så tror jag att det verkligen är svårt att hitta ett bra hem åt en häst som inte har bra förutsättningar att bli en trevlig rid/körhäst.

Om jag kan lösa det med min häst så skulle du kunna lösa det med din häst...

Att avliva en fullt frisk 5årig unghäst bara för att ägaren inte klarar av den är bara helt sjukt.

Då är du tyvärr ingen riktig djurvän. /JohannaG

Det var riktigt korkat skrivet:( Om du har löst det säger väl ingenting, varken om HUR du har löst det eller om denna häst. Är det samma häst vi pratar om???

Du kanske befinner dej på år 1 av den resan som ts gjort i 3 år......Det har hänt mycket på de åren och varit bättre men sen blivit sämre igen. Jag har fått en berättelse av ts och kan utifrån den bara säga att hon gör rätt, för sin egen skull och hästens.

Detta riktigt även till er andra "djurvänner".

Måste kommentera att det är väldigt många "kravlare" dvs nya användare som hoppar på ts i denna tråd? Är det samma person:confused: Bara undrar. Lite lustigt är det i alla fall att flera av de mest hätska är helt nya:angel:

Tex solitude skriver så här:

Med 4 inlägg.......knappast ny användare du heller, va?

Senast ändrad av en moderator:

Måste kommentera att det är väldigt många "kravlare" dvs nya användare som hoppar på ts i denna tråd? Är det samma person:confused: Bara undrar. Lite lustigt är det i alla fall att flera av de mest hätska är helt nya:angel:

Tex solitude skriver så här:

Med 4 inlägg.......knappast ny användare du heller, va?

Ja det är ju väldigt märkligt, jag har ju inte haft mitt nick sen Mars 2006 elr så...?! Herregud människor!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar