Sv: vill ha kommentarer till mitt beslut...
Tycker att det är väldigt märkligt att denna person i fråga, "TS" först skriver att hon haft hästen i ca: 1 år.. sedan skriver att hon har kämpat med den och haft ett sådant tålamod med den i 3år?? hm.. hur många år ska det vara egentligen?
Varför använda sig av ett anonymt nick om man oskyldigt vill ha kommentarer till sitt beslut om hur man ska gå tillväga med sin häst?
Till vilken idiotisk anledning föser "TS" undan den enda kommentaren om hur det faktist Går att hjälpa såna här hästar, av en person som dessutom befinner sig i exakt samma situation och som faktist själv har fått positiva resultat.
Och vem i helvete (ursäkta språket) kan kalla sig djurvän elr ens påstå sig vara en omtänksam människa som älskar hästen i fråga när man skriver:
"Jag kan bara säga så här att jag vet innerst inne att jag har fattat rätt beslut och skulle jag bara sitta upp på henne idag så skulle jag vilja bryta nacken av henne på en gång."
Antingen är det något grovt allvarligt fel på denna människa och bör genast omhändertas av socialamyndigheterna elr så är detta en enda stor sjuk bluff alltihop, av någon, om möjligt, ännu sjukare person som antingen har grova psykiska problem elr har nån allvarlig störning och vill skapa en fruktansvärd hemsk debatt.
Jag hoppas innerligt på det sistnämnda. Jag vill gärna fortsätta leva i tron att såna här idioter till människor inte finns i hästbranschen.-
Så sluta för i h*lvete att uppmuntra "Dandyridge"!
/Alexandra G
Men Alexandra G!
Om du hade en häst som verkligen var en fara för människor att rida på, en häst som uppenbarligen inte alls är pålitlig att hantera mm, skulle du då kunna sälja/ge bort den till någon annan människa med gott samvete?
Hur skulle du må om det verkligen hände något med den nye ägaren? Eller för den dlen om det hände något med hästen, den kanske kastar sig handlöst ut i vägen helt apropå och blir påkörd tex.
Är det då inte bättre att hästen får sluta sina dagar i sin vana hemmiljö?
Eller anser du det bättre att den byter hem, kanske kommer till någon som ej heller klarar ut situationen, byter hem igen osv, samma visa om igen.
Säkerligen är hästen inte alls lycklig av den metoden, kanske till och med får spö under vägen.
Är det ett öde du skulle vilja ge en häst?
Jag skulle då inte det, skulle hellre välja att låta vem som helst av mina hästar få sluta sina dagar än att flytta runt missförstådda och vara en fara för andra.
Jag vet inte om du läste något av mina tidigare inlägg i tråden men jag har själv en liknande häst som TS, han ÄR verkligen en fara för både sig själv och för mig OM jag försöker att få honom göra något han inte har lust med.
Jag vet vad det vill säga att vara helt och hållet maktlös på hästryggen, man är totalt utelämnad till vad herren har lust att hitta på. Känslan är inget vidare kan jag lova dig.
Jag skulle inte för mitt liv få för mig att låta honom byta hem, nu är han ju iofs ganska gammal men även om han hade vart yngre så hade INGEN som inte hade mycket stor förståelse för hur han måste hanteras(läs daltas) fått ha hand om honom.
Absolut ingen "jag kan allt för jag är 14 år" människa, då blir han direkt livsfarlig.
Så jag har mycket stor förståelse för att man väljer att ta bort en så pass komplicerad häst, då kan man åtminstone sova lugnt i vetskapen att dom inte far illa.
Tyvärr är det ju så att allt går faktiskt inte att lösa, hur gärna man än vill.
Sen vet jag inte om jag tycker att debatten är hemsk egentligen, det finns ju faktiskt just fall med svåra hästar och svåra beslut som man ställs inför. Även det ska man ju kunna diskutera.
Att snacka om sociala myndigheter och omhändertagande av person tycker jag enbart är barnsligt.