vill ha kommentarer till mitt beslut...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vill ha kommentarer till mitt beslut...

Knapplån

3 "nya" användare som enbart skrivit i den här tråden... okej... varav en som vill ta hästen på studs.
Men, om nu TS hade haft hästen kvar ( som jag vet att hon inte har ) hur skulle hon kunna lita på att hästen inte genast hamnade på en transport till Italien? Hur skulle hon någonsin kunna sova gott om något sådant krupit fram att det hänt hästen efteråt?

Jag vill bara tillägga en sak i diskussionen som jag tänkte på, - det var faktiskt ägarens beslut att avliva hästen, vad jag förstod. TS rekommenderade detta, men det var väl ändå inte hennes beslut?
Eller har jag missuppfattat detta?

Detta blir mitt sista inlägg här.

Läs vad tråden heter en gång till. Hon ville ha kommentarer till sitt beslut. Så jag har gett henne en kommentar. Tydligen ville hon inte ha kommentarer av den sorten, fine, då är det väl så. Jag har iallafall fått säga vad jag tyckte, och låtit alla andra säga vad de tycker. /JG

Du får gärna börja kalla mig för en massa saker, men det är snarare du som beter dig oproffsigt.
det är möjligt att det var så... men jag blir så irriterad när ngn(i detta fallet du) vägrar att ta in andra människors information... jag tycker det är mkt ouppfostrat faktiskt)
Och du har fortfarande inte svarat på min fråga.
VEM ÄR DU ATT DÖMA?

Om inte jag vet tillräckligt om historien för att veta att det gick att lösa så vet inte du tillräckligt för att veta att historien inte gick att lösa.

Det var därför jag PM ade med TS för att få veta hela bakgrunden!
SÅ jag vet!
Det är upp till var och en att ta reda på fakta ,eller hur.

Jag har aldrig sagt att jag vill att hästar ska lida, och om du har fått ut det ur texterna jag skrivit så råder jag dig att läsa igen.

Jag har läst det igen, och bett min man läsa dina texter och vi tolkar det likadant. Att djur till varje pris ska behållas i livet om en veterinär inte kan hitta ngt fel på dom!
Det tolkar vi båda som om du tycker det är Ok att låta djur lida, dvs att vi männsikor inte ska ta vårt ansvar och ta bort djuren i rätt tid.

flashlight;8888932]Måste kommentera att det är väldigt många "kravlare" dvs nya användare som hoppar på ts i denna tråd? Är det samma person:confused: Bara undrar. Lite lustigt är det i alla fall att flera av de mest hätska är helt nya:angel:

Alla kan väl inte vara månfarare, galaxspringare och planethoppare med en gång?! Nånstanns måste man väl börja...!;). Och, bara för att det står kravlare/krypare betyder inte det att man har mindre rätt att tycka! Vi är ju i ett forum.

Oavsett vad man anser om denna historia (för det är det nu...) måste jag säga att den är tragisk. Hoppas vi kan lära något av det.

// T

Senast ändrad:

Det värsta med sådana här hästar är att man måste veta precis vad man ska göra och exakt när. En sekund för sent, och det är.. försent. Det är svårt, och det går nog itne ge några tips över internet heller tyvärr.. Det jag vet som har fungerat på dom flesta, är att man totaldissar dom under en längre tid. Låt dom gå i hagen, greja med dom andra hästarna i närheten, ta in hästen någongång ibland, så den ändå får den sociala kontakten. Sen efter några månader, 2-3 så börjar man om från början, ifrån marken. Man visar tydligt vad man vill, och begär inte mycket av den och bara korta stunder. sedan ökar man gradvis hela tiden, men mkt sakta. Det krävs väldigt mycket tid, och detso mer tålamod, det är det värsta med hästar med taskig bakgrund.. Är du rädd för hästen (vilket jag kan förstå till 100% om du är i vissa lägen) Så skulle jag nog tycka att det vore bättre att lämna tillbaka hästen. //Ellinor

Sv: hjälpa dig

Det är sådana som du som göra att hästarna kommer i fel händer. Nu ahr jag ingen kunskap alls om hur mycket du kan och så, du kanske är jätte duktig vad vet jag! Det var inte så jag menade. Men folk tar sig an hästar som de tror folk avlivar för en struntsak. Sen när de får hem hästen så klarar de inte av den alls, så den får gå i samma hage år ut och är in för ingen kan flytta den, eller i en box tills den ruttnar bort, för att ingen vågar gå nära.
*KL* Såg först nu att tråden redan var löst, så mitt förra inlägg var väl aningen efter. Tycker ändå att TS gjorde ett bra beslut, istället för att skicka iväg hästen till någon annan. //Ellinor

Re: Sv: vill ha kommentarer till mitt beslut...

om en sk kamphund, alltså en hund av ex ras pittbullterrier uppvisar ett aggresivt beteende mot oss människor, pga av dålig hantering och osäkerhet, blir den dömd till ganska omedelbar död. den e fara för allmänheten. samma med folkilskna katter, kaniner, marsvin eller andra småkryp som vi har i vårt hem.
varför e d skillnad på hästar? en häst, mig veterligen, väger hästen oerhörrt mycke mer än en hund å andra småkräk, å är betydligt farligare!

Alla djur du skrev utan hästar, kaniner och marsviner är i ett helt annat katogori.

Två helt olika djur katogori en är rov djur (din pitbull terrier) och betes djur (hästar och kanniner). Ett sort är avlat fram för sina instinkter att jaga och döda det är i deras gener. Den andra sorten är har i sina gener att fly och över lever. En häst är ingenting som en hund och de har två helt olika psyke. Att förstår bådas sortens psyke kan man faktis undvika, hjälper, förstår varför de gör visa saker och hur man kan hantera de olika situationer.

Jag håller med att inte alla djur kan rädas men det är många som kan.

Igen, Jag skrever efter vad TS beskrev om sin häst. Och det var inget jag har inte sett förut och att dessa problemar var möjligt att ändras. Att detta handlade om en häst och inte en hund och det var frågat att har kommentar om hennes beslut om en häst, så håller jag till häst psykologi och inte hund.

Re: Sv: vill ha kommentarer till mitt beslut...

det är möjligt att det var så... men jag blir så irriterad när ngn(i detta fallet du) vägrar att ta in andra människors information... jag tycker det är mkt ouppfostrat faktiskt)
Och du har fortfarande inte svarat på min fråga.
VEM ÄR DU ATT DÖMA?
Döma du inte henne? Var har du fåt rätt att göra det?
Vägra du inte att ta in hennes information/erfarenhet av samma situation?

Det var därför jag PM ade med TS för att få veta hela bakgrunden!
SÅ jag vet!
Det är upp till var och en att ta reda på fakta ,eller hur.
Vi tar fakta som TS la ut i tråden. Och det är de fakta vi diskutera. TS frågade efter kommenarer och hon fick några, inte alla behöver vara lika. Tydligen du vill att JG erkänna att hon har fel, och du har rätt. Ni kasta lika mycket sten som ni säger hon gör.:smirk:

Jag har läst det igen, och bett min man läsa dina texter och vi tolkar det likadant. Att djur till varje pris ska behållas i livet om en veterinär inte kan hitta ngt fel på dom!
Det tolkar vi båda som om du tycker det är Ok att låta djur lida, dvs att vi männsikor inte ska ta vårt ansvar och ta bort djuren i rätt tid.
Vi har också läst det, men vi är för att hjälpa folk hjälpa sina hästar så vi tolka anorlund antagligen. Man kan tolka det precis hur man vill, det är bara den som skrev den som vet sanningen.

Monica ryttare, hästägare,utbildare/handlare ,elev i över 30 år.

*suck*

nu mena ja inte riktigt så bokstavligt....
utan mer att ett djur som anses som farligt för allmänheten bör kanske avlivas. oavsett o d e ett får, en häst, en hund eller ko!!!!!!

*Knapplån*

Nu börjar tråden ta en lite för trist vändning, av hätsk och ilsken karaktär. Därför låser jag den

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar