vill ha kommentarer till mitt beslut...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vill ha kommentarer till mitt beslut...

Den lider inte av att få somna in.

Men hur många hästar ska behöva avlivas för att det börjar bli lite obekvämt för ägarna att ha dom kvar? Kan det lösas kanske man ska försöka lösa det, oavsett vilka syndrom jag nu må ha, så kan inte du säga att det inte skulle ha gått. Det får vi ju aldrig veta nu, och det är det som jag menar är synd.

Men hur många hästar ska behöva avlivas för att det börjar bli lite obekvämt för ägarna att ha dom kvar? Kan det lösas kanske man ska försöka lösa det, oavsett vilka syndrom jag nu må ha, så kan inte du säga att det inte skulle ha gått. Det får vi ju aldrig veta nu, och det är det som jag menar är synd.

TS avlivar knappast sin häst för att det var obekvämt att ha den kvar :mad:
Jag försepråkar knappast att det är fritt fram att avliva till höger och vänster för att man har lust. Men hellre ta bort den om risken är stor att den får lida i sitt fortsatta liv.
Jag tror absolut inte att det är vanligt förekommande att folk avlivar sina hästar för att dom tröttnat på dom. Tvärtom, dom säljer dom till första bästa och skiter i vart dom hamnar. Det kunde du lägga ner din energi på istället.

TS avlivar knappast sin häst för att det var obekvämt att ha den kvar :mad:
Jag försepråkar knappast att det är fritt fram att avliva till höger och vänster för att man har lust. Men hellre ta bort den om risken är stor att den får lida i sitt fortsatta liv.
Jag tror absolut inte att det är vanligt förekommande att folk avlivar sina hästar för att dom tröttnat på dom. Tvärtom, dom säljer dom till första bästa och skiter i vart dom hamnar. Det kunde du lägga ner din energi på istället.

Jag håller inte alls med där (oj?), min häst var nämligen helt frisk och en jättehärlig häst som skulle avlivas för att ägaren hade tröttnat på hästeriet och inte orkade hitta en köpare till den. Jag fick honom gratis och det är det bästa som hänt mig.

Jag lägger gärna ner min energi på det som jag själv vill tack, jag har iallafall rent samvete och inte hejat på någon om att ta bort en häst pga en situation som man inte alls vet något om.

Jag håller inte alls med där (oj?), min häst var nämligen helt frisk och en jättehärlig häst som skulle avlivas för att ägaren hade tröttnat på hästeriet och inte orkade hitta en köpare till den. Jag fick honom gratis och det är det bästa som hänt mig.

Jag lägger gärna ner min energi på det som jag själv vill tack, jag har iallafall rent samvete och inte hejat på någon om att ta bort en häst pga en situation som man inte alls vet något om.

Hellre en häst för mycket som avlivas än en häst för mycket som far illa.
Och det är ingen som har hejjat på TS som du kallar det.

Senast ändrad:

Hellre en häst för mycket som avlivas än en häst för mycket som far illa.
Och det är ingen som har hejjat på TS som du kallar det.

Och det är där vi inte kan komma överrens.

Det är just sådana som du som behöver vakna upp. Har du verkligen läst hela tråden???

Vakna upp ur den där rosa drömmen och kom in i verkligeheten!!!

håller inte alls med där (oj?), min häst var nämligen helt frisk och en jättehärlig häst som skulle avlivas för att ägaren hade tröttnat på hästeriet och inte orkade hitta en köpare till den. Jag fick honom gratis och det är det bästa som hänt mig.

Men herregud, det handlar ju för f*n inte om ngn som tröttnat på hästeriet!
SKILJ på OLIKA FALL!

Och sluta kasta sk*t på andra, och sluta vara självgoda.

JAG TYCJ`KER ABSOLUT HON GÖR HELT RÄTT- vem ska ta ansvaret den dagen hästen allvarligt skadat sig själv eller ngn annan?

Cathrine... som inte tog bort en häst i tid och krossade sitt bäcken, låg medvetslös och förlamad efteråt...

Och det är där vi inte kan komma överrens.

Ok. Med andra ord så ser du hellre en häst för mycket som far illa än en för mycke som avlivas.
Men du är väl inte så gammal. Jag kanske också resonerade så när jag var ung och dum.

Skickar lite tröstkramar.

Hoppas du inte tar åt dig för mycket av vad en del andra skriver.
Du känner/kände din häst bäst och jag tror säkert att du gjort allt i din makt för att lösa det på bästa sätt. Självklart är det "synd" att ta bort en så ung häst, men ibland måste man fatta svåra beslut.

Sköt om dig!

Okej... Det var mycket att ta in...
Synd att man är för sent ute, men man kanske kan få någon annan att tänka till...

Jag är MÄKTA trött på att höra om folk som påstår att de gjort allt! Garanterat så har du definitivt inte hunnit göra ALLT för hästen under 1 års tid! Du ville ju inte ens utreda henne ordentligt!
Efter vad jag förstod hade problemen snarast eskalerat under denna tid. Då måste det ju vara du som är problemet... Hon blev tillfälligt bättre i en lugnare miljö, men sedan fortsatte det bli sämre, eller har jag missuppfattat?

Du skriver själv att du varit med om en rejäl olycka tidigare och tänkte inte riskera din hälsa igen (ser du roten i problemet??). Din egen självbevarelsedrift satte sig emellan hästens och din kommunikation, förmodligen undermedvetet... Detta fick förmodligen hästen ännu mer osäker.

Har själv erfarenhet av en häst som hamnade fel. Häst och ägare kom på kant med varandra - hästen började med att resa sig vid ridning. Det blev värre och värre - tillslut reste hon sig vid longering och ridning så hon slog över baklänges. Hon var nu livsfarlig! Hon slog sin ägare halvt fördärvad och ibland medvetslös (= flera resor till sjukhuset) "Allt" gjordes! Tänder kollades - röntgen av ben och rygg - specialutprovad sadel, men inget hittades och inget hjälpte!

Hon skickades till ett utbildningsstall (välrenommerat ska nämnas) - gick att skritta runt ett par varv i ridhuset när hon kom därifån men inte mkt mer. Snart var de tillbaka i sina gamla spår igen!
Hon hade bevisligen inte ont så då måste hon ju vara mentalt störd! Ägaren ville inte erkänna att hon var rädd för hästen, så hon försökte med "allt". Jag måste säga att denna människa verkligen försökte med allt som stod i hennes makt!

Allt detta skedde med en 4-åring under ca 1,5 års tid!
De gav då upp av säkerhetsskäl - och MÅNGA, MÅNGA var de som under denna tid sa att de var GALNA som inte avlivade den där hästen! Men en stor eloge till denna envisa människa som till slut insåg att HON inte kunde reda ut problemet, men som ville ge hästen en chans - trots påtryckningar om att hästen inte var normal och skulle slaktas för omvärldens säkerhet!

Hästen kom till mig... Jag är absolut ingen expert, jag är ingen utbildad horsemanshiputövare eller dyl. Jag hade bara sysslat med hästar i drygt 20 år, på hobbynivå då hon kom. På två månader var hon en dröm att rida! I dag följer hon mig överallt i hagen, hon lyder minsta vikthjälp och är en helt otrolig varelse - helt orädd för allt! Hon skulle gå i döden för mig - helt säkert!

Hon har hittat sin rätta plats - det enda hon behövde var en trygg ledare som gav henne förtroende och som litade på henne trots hennes förflutna!

Så snälla, det finns alltid hopp för ALLA varelser!

Okej... Det var mycket att ta in...
Synd att man är för sent ute, men man kanske kan få någon annan att tänka till...

Jag är MÄKTA trött på att höra om folk som påstår att de gjort allt! Garanterat så har du definitivt inte hunnit göra ALLT för hästen under 1 års tid! Du ville ju inte ens utreda henne ordentligt!
Efter vad jag förstod hade problemen snarast eskalerat under denna tid. Då måste det ju vara du som är problemet... Hon blev tillfälligt bättre i en lugnare miljö, men sedan fortsatte det bli sämre, eller har jag missuppfattat?

Du skriver själv att du varit med om en rejäl olycka tidigare och tänkte inte riskera din hälsa igen (ser du roten i problemet??). Din egen självbevarelsedrift satte sig emellan hästens och din kommunikation, förmodligen undermedvetet... Detta fick förmodligen hästen ännu mer osäker.

Har själv erfarenhet av en häst som hamnade fel. Häst och ägare kom på kant med varandra - hästen började med att resa sig vid ridning. Det blev värre och värre - tillslut reste hon sig vid longering och ridning så hon slog över baklänges. Hon var nu livsfarlig! Hon slog sin ägare halvt fördärvad och ibland medvetslös (= flera resor till sjukhuset) "Allt" gjordes! Tänder kollades - röntgen av ben och rygg - specialutprovad sadel, men inget hittades och inget hjälpte!

Hon skickades till ett utbildningsstall (välrenommerat ska nämnas) - gick att skritta runt ett par varv i ridhuset när hon kom därifån men inte mkt mer. Snart var de tillbaka i sina gamla spår igen!
Hon hade bevisligen inte ont så då måste hon ju vara mentalt störd! Ägaren ville inte erkänna att hon var rädd för hästen, så hon försökte med "allt". Jag måste säga att denna människa verkligen försökte med allt som stod i hennes makt!

Allt detta skedde med en 4-åring under ca 1,5 års tid!
De gav då upp av säkerhetsskäl - och MÅNGA, MÅNGA var de som under denna tid sa att de var GALNA som inte avlivade den där hästen! Men en stor eloge till denna envisa människa som till slut insåg att HON inte kunde reda ut problemet, men som ville ge hästen en chans - trots påtryckningar om att hästen inte var normal och skulle slaktas för omvärldens säkerhet!

Hästen kom till mig... Jag är absolut ingen expert, jag är ingen utbildad horsemanshiputövare eller dyl. Jag hade bara sysslat med hästar i drygt 20 år, på hobbynivå då hon kom. På två månader var hon en dröm att rida! I dag följer hon mig överallt i hagen, hon lyder minsta vikthjälp och är en helt otrolig varelse - helt orädd för allt! Hon skulle gå i döden för mig - helt säkert!

Hon har hittat sin rätta plats - det enda hon behövde var en trygg ledare som gav henne förtroende och som litade på henne trots hennes förflutna!

Så snälla, det finns alltid hopp för ALLA varelser!

Varför skriver du till mej? Jag har inget problem alls med min häst.

Ok. Med andra ord så ser du hellre en häst för mycket som far illa än en för mycke som avlivas.
Men du är väl inte så gammal. Jag kanske också resonerade så när jag var ung och dum.

Ung och dum är jag absolut inte. Men jag förutsätter inte att en häst kommer fara illa bara för att den säljs eller lämnas till någon mer professionell tränare.

Ung och dum är jag absolut inte. Men jag förutsätter inte att en häst kommer fara illa bara för att den säljs eller lämnas till någon mer professionell tränare.

Vad är det för fel med att ta bort en häst som uppenbarligen inte mår bra?
Det är mycket möjligt att den någon gång i framtiden hade kunnat mått bra med rätt person osv. Men det är långt i från säkert då denna häst förmodligen hade en hel del i bagaget.

Det är just sådana som du som behöver vakna upp. Har du verkligen läst hela tråden???

Vakna upp ur den där rosa drömmen och kom in i verkligeheten!!!

Men herregud, det handlar ju för f*n inte om ngn som tröttnat på hästeriet!
SKILJ på OLIKA FALL!

Och sluta kasta sk*t på andra, och sluta vara självgoda.

JAG TYCJ`KER ABSOLUT HON GÖR HELT RÄTT- vem ska ta ansvaret den dagen hästen allvarligt skadat sig själv eller ngn annan?

Cathrine... som inte tog bort en häst i tid och krossade sitt bäcken, låg medvetslös och förlamad efteråt...

Lever inte i någon rosa dröm, har ju skrivit ca tusen ggr att jag går igenom precis samma sak med min egen häst´, och det är verkligen ingen drömvärld.

Vad är det för fel med att ta bort en häst som uppenbarligen inte mår bra?
Det är mycket möjligt att den någon gång i framtiden hade kunnat mått bra med rätt person osv. Men det är långt i från säkert då denna häst förmodligen hade en hel del i bagaget.

det är ju precis det det handlar om... jag är inte helt övertygad om att hästen mår så dåligt som alla andra verkar tro... jag kan bara tala från mina egna erfarenheter och dra slutsatser från det jag läst här.

folk talar om att hästen har ont nånstans, men den var ju friskförklarad av veterinär och då kan den iallafall gå någonstans som promenadhäst eller sällskapshäst. det är det jag tycker är synd, att hästar inte längre är något värda bara för att man inte kan rida på dem.

till er alla...

Jag skrev ett privat meddelande och i forrumet att jag kunde komma och hämta hästen!!!
Ni snackar alla massa skit om att ni vet allt om den här hästen, men för i helvete titta på "TS" första jävla inlägg, det säger inte jävla skit och ni säger att hon ska avliva hästen?
Vet ni egentligen va fan ni säger?

hellre att hästen kunde kommit till mig än att avliva en häst för att en ägare inte klarar av den!!!
Hon kunde lika gärna fått gå som en sällskapshäst, för problemen kom ju enligt den där "TS" när hon började ställa krav.

Jag hoppas att du "TS", har hittat på hela den här jävla historien för annars vettifan va vi har för hästägare i Sverige.
Och till er alla andra fy fan va patetiska ni är, ger upp hur lätt som helst och psuhar på henne, hoppas verkligen ni inte har egna hästar!!!!!!!

Jag håller med dig Christine!

:bow::bow::bow:

JohannaGron:Kanske inte du är ung, men otroligt omogen och oproffsig i ditt resonemang.
Vem är du som har rätt att döma?
Och hur kan du jämföra två olika fall??? Det tyder på allt för lite kunskap.
och vet du hur många hästar som LIDER trots att veterinärenrna inte hittar ngt "fel"?
Men bara dom får leva så gör det väl inget om dom lider...eller-det verkar vara så du tänker iallfall.

Jag har haft över 100 tillridnings/inridnings/problemhästar genom årens lopp.

En enda gång har jag gett upp, och skickat hästen till avlivning. Den hästens syskon (4 st)avlivades också allihop innan 10 års ålder...

Dålig avel? Dålig uppväxt?
Förmodligen en kombination...

Jag resonerade som du. tills jag vaknade förlamad två dygn senare och insåg att den hästen var farlig, jag berättar gärna historian för dig via PM, så ska vi se vad du hade haft för lösning åt den hästen...

Du får gärna börja kalla mig för en massa saker, men det är snarare du som beter dig oproffsigt.

Om inte jag vet tillräckligt om historien för att veta att det gick att lösa så vet inte du tillräckligt för att veta att historien inte gick att lösa.

Jag har aldrig sagt att jag vill att hästar ska lida, och om du har fått ut det ur texterna jag skrivit så råder jag dig att läsa igen.

allmänt till alla bara:

om en sk kamphund, alltså en hund av ex ras pittbullterrier uppvisar ett aggresivt beteende mot oss människor, pga av dålig hantering och osäkerhet, blir den dömd till ganska omedelbar död. den e fara för allmänheten. samma med folkilskna katter, kaniner, marsvin eller andra småkryp som vi har i vårt hem.
varför e d skillnad på hästar? en häst, mig veterligen, väger hästen oerhörrt mycke mer än en hund å andra småkräk, å är betydligt farligare!

förstår ni vart ja vill komma? farliga djur: fara för allmänhet. skulle du bli glad å säga; "stackars häst, den e dåligt hanterad. skicka hästen till utbildad och proffsig tränare" när den har stegrat sig mot dig, slagit över å landat i din barnvagn? eller på din lilla hund? eller på dig?

säger du;" stackars hund, den har haft en taskig barndom" när bernersennenhanen på 60 kilo precis har rivit upp hela din bröstkorg å bitit dig i halsen, så du måste sy 18 stygn?

sätt saker å ting i perpektiv till varandra å sluta upp med att försöka rädda hela världen.

/camilla, som absolut har egen häst, men ändå tycker att beslutet att avliva va rätt.

(om detta nu e en "riktig" tråd, men riktiga problem, vilket ja börjar tvivla på.)

om en sk kamphund, alltså en hund av ex ras pittbullterrier uppvisar ett aggresivt beteende mot oss människor, pga av dålig hantering och osäkerhet, blir den dömd till ganska omedelbar död. den e fara för allmänheten. samma med folkilskna katter, kaniner, marsvin eller andra småkryp som vi har i vårt hem.
varför e d skillnad på hästar? en häst, mig veterligen, väger hästen oerhörrt mycke mer än en hund å andra småkräk, å är betydligt farligare!

:bow::bow:

Vi hade en folkilsken hund för några år sedan. Hon var absolut inte elak mot oss eller ville människorna något ont utan hon var helt enkelt riktigt rädd. Men för allas säkerhet valde vi att avliva henne.

Så jag ser inte varför man inte kan avliva en farlig häst? Med rätt person kan hundarna också fungera normalt men ändå väljer vi att avliva de för andras skull. Ska inte hundarna också räddas från ett hemskt öde? För att inte tala om katter, kaniner, ormar m.fl.

Även om fallen är lika så är det olika individer det handlar om. Vad är det för garanti att ge för att en övning ska fungera bara för att fallen liknar varandra? Är det redan farligt så ska man inte utsätta sig för ännu mer.

Men nu vet vi ju vart vi kan skicka alla farliga djur :angel:;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar