vill ha kommentarer till mitt beslut...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vill ha kommentarer till mitt beslut...

Du vet min åsikt...

Styrkekramar till dig!!!

Du gör helt rätt!

Låter "ancans" svar tala för mig också...

Antingen så har ni kommit till en vändpunkt där hon testar dig maximalt innan hon kan känna sig trygg, eller så har ni kommit till en punkt där det bara blir värre...

Det är väldigt svårt att avgöra genom text.
Men jag tycker du skall ta ut en NH instruktör, en utbildad.

Då var det klart. I morgon avlivas hon. Kommer bli så jobbigt att plocka ihop sakerna. Allt är ju hennes...:cry::cry::cry:

Men det är verkligen som (nästan) alla säger, helt rätt. En häst som mår så dåligt som du beskriver ska inte behöva fortsätta lida.

Tycker inte som det låter som "hon testar dig". Du har haft hästen i 3 år, så du känner henne väl. Dessutom har du 20 års häst-erfarenheter.
Nu känner jag dig inte alls. Men när jag läser det du skrivit, låter du som en person som verkligen BRYR sig. Det känns som om du verkligen försökt. Jag tycker du gör helt rätt!! Sen är det inget trevligt beslut att ta. Men hur långt ska det gå innan det händer något RIKTIGT allvarligt?? Det har ju redan skett en hel del allvarliga incidenter.
Fick själv avliva mitt sto i februari....så jag vet hur du känner dig!
En stor kram från mig!!

Jag hade en sådan ponny. Sålde den till en som kunde lägga ner mer tid på honom, vilket jag inte hade när jag gick i skolan. Tyvärr blev det en tråkig historia för den människan var inte alls vad hon utgav sig för att vara.. Nu är han dock tillbaka hos dem jag köpte honom av och lever livet som sällskapshäst, han var helt enkelt ingen ridhäst :)

Hej hej!

Jag går just nu igenom precis samma sak med min häst! Han är en föredetta travare som är 6 år. Han har blivit illa behandlad under hela sitt liv och innan jag tog över honom hade han bara stått och inte blivit hanterad alls i 6 mån.

Först gick allting jättebra i ungefär ett år, men nu har han börjat stegra sig under ridturer och ställa till med ett jäkla liv över ingenting alls egentligen.

Jag gjorde precis som du och slutade rida honom helt och hållet, men har istället börjat gå ut och gå mycket med honom. Han har testa mig på precis samma sätt under promenaderna, men det är klart lättare a´tt hantera det från marken. Nu har jag även fått hjälp av en tjej och vi har hållt på med lite horsemanship träning.

Problemet är att jag har låtit honom ta över kontrollen och gång på gång flytt problemen istället för att försöka lösa dem. Nu styr han hela vår tillvaro tillsammans och det är jättesvårt för mig att ta tillbaka kontrollen igen, men vi går framåt sakta, men säkert!

Spännande att se att du och jag har precis samma problem! Först har jag varit helt inställd på att hästen hade ont någonstans och att han var rädd för omgivningarna osv, men har nu kommit fram till att han bara testar mig och är en jäkligt dominant häst! Ger jag honom utrymme att ta över så kommer han alltid att göra det, och det gäller alltså för mig att stå på mig! :banana:

Hoppas det här kan hjälpa dig något, även om jag förstås förstår att det inte är lätt! Jag har köpt böcker och gjort olika dominans övningar och jobbar med hans uppförande överhuvudtaget, även inne i stallet, i boxen osv. Lycka till med allt! /JohannaGrön

Då var det klart. I morgon avlivas hon. Kommer bli så jobbigt att plocka ihop sakerna. Allt är ju hennes...:cry::cry::cry:

Efter att jag läst vad du skrivit kan jag bara säga att du gör helt rätt!

Hovslagaren sa något tänkvärt här om dagen: Om en hund biter en människa så anses det självklart att den ska avlivas. Men av någon anledning får en häst göra nästan vad som helst...

Håller dessutom med det några redan skrivit: hästen kan INTE ha något roligt liv när hon har detta beteende!

Självklart är det inte ett roligt liv för en häst som gör sådant, men i grund och botten gör hon ju så för att vi människor låter henne hållas på det sättet.

Att avliva en häst är inte rätt då det finns möjligheter att tillexempel låta någon annan ta hand om den och uppfostra den på rätt sätt.

Visst förstår jag att du kanske inte är sugen på att ta tag i det, men det finns andra som vill det.

Ge bort hästen! Jag talar från egen erfarenhet, det var så jag fick min. /JohannaGrön

Vad skönt att det gått att lösa för dej men denna dam går inte att lösa. Det är jag som är ledaren men vi har gått igenom detta så många ggr och nu är det värre så nu får hon inga mer chanser. Att lämna henne till någon annan är som att önska livet ur nån. Det är så många som har sagt åt mej att göra mej av med hästen så länge men jag skulle prompt lösa problemet. Det har inte gått för nåt fel är det på henne och i morgon så åker hon och får beta på de evigt gröna ängarna i trappalanda...

Jag kan bara säga så här att jag vet innerst inne att jag har fattat rätt beslut och skulle jag bara sitta upp på henne idag så skulle jag vilja bryta nacken av henne på en gång. Men det är väldigt lessamt att se henne stå i boxen och vara lite små kelig och titta på mej och säga "GE MEJ MAT". Jag älskar denna häst och Gud ska veta att jag har försökt och försökt och försökt. Hon har fått chans efter chans men nu finns det inga fler chanser.
Jag var den enda som trodde på henne och hon har varit trevlig. Men tänker jag efter så har det mest varit bråk med henne.

Jag kan inte göra annat än att gråta:cry::cry::cry:

Men kl 5 i morgon bitti så lastar jag henne för den sista färden till Trappalanda och de evigt gröna ängarna....

:cry::cry:

hej!
Nu har jag suttit här och läst igenom dina svar och alla nadras svar till dig, och jag måste säga va fan håller ni på med allihop?????
Det finns löäsningar och om man inte själv klarar av det får man lämna bort hästen, man skaffar inte en häst för att lätt säga med hjälp av andra människor som inte har en jävla susning och bakgrund om hästen att man ska avliva den.!!!!!!

Du sa själv att vet. hade friskförklarat den????
Jag själv hade kunnat ta an din häst, hon är 5år? hur kan du så lätt ta det beslutet?

Du har inte ens försökt lämna bort henne till en tränare eller horsemanshiptränare?

Ni alla andra som pushar på, skäms ni inte? hade ni gjort likadant om det var en människa? då hade ni varit medhjälp till mord!!!!!

Om du inte har kontaktat någon mer kvalificerad person än dig själv som kan hjälpa till att reda ut det här så kan du knappast säga att du provat allt...

Om du nu vet att du tagit rätt beslut så skulle du inte gått ut på internet för att försöka få andra människors medhåll, särskilt inte människor som itne har något att göra med dig och din häst överhuvudtaget.

Om jag kan lösa det med min häst så skulle du kunna lösa det med din häst...

Att avliva en fullt frisk 5årig unghäst bara för att ägaren inte klarar av den är bara helt sjukt.

Då är du tyvärr ingen riktig djurvän. /JohannaG

Hovslagaren sa något tänkvärt här om dagen: Om en hund biter en människa så anses det självklart att den ska avlivas. Men av någon anledning får en häst göra nästan vad som helst...

QUOTE]

:bow:WORD!!!:bow:
Detta är så sant som det är sagt!!! Tänk om fler använde sin hjärna och inte sitt hjärta!!! Det är inte ett lätt beslut som TS har tagit men det verkar vara det rätta!!!

Men kl 5 i morgon bitti så lastar jag henne för den sista färden till Trappalanda och de evigt gröna ängarna....

:cry::cry:

Tänker på er i morgon..

Du känner hästen mycket väl, har gett henne chansen till ett bättre liv trots det så gick det inte. Allt kan inte lösas, även om en del tror det.

Att ta det svåra beslutet är helt rätt, du vet att hon inte hamnar hos någon som inte förstår hur pass farligt det kan bli, du behöver inte oroa dig mer för hur hon har det.

*kramar* från C och tokiga farbror Ryan

Att avliva en fullt frisk 5årig unghäst bara för att ägaren inte klarar av den är bara helt sjukt.

Då är du tyvärr ingen riktig djurvän. /JohannaG

Jag håller ABSOLUT inte med dig här!

Det finns faktiskt problem som inte går att lösa!

Är hästen så pass opålitlig och "farlig" i ridningen så gör TS eller ägaren helt rätt i att välja avlivning, jag skulle vilja påstå att man då VERKLIGEN är en riktig djurvän!

Man tar ansvar för att hästen inte hamnar i orätta händer och gör sig själv eller andra människor skada, man vet vart den hamnar och behöver inte oroa sig för det.

Allt för många säljer sina hästar helt utan kontroll över vart de hamnar och i vissa fall så får hästarna ett rent helvete.

Av vad jag kan läsa i tråden så har TS verkligen försökt att få hästen trygg och hanterbar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar