Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man vänder på saken - jag tänker att om jag upplevt detsamma som dom hade jag inte heller varit troende.Det låter inte överlägset, bara som att du inte respekterar dina icketroende/annorlunda troende medmänniskor.
Det intressanta är att de flesta av dom har liknade upplevelser och før många leder det till att de kommer till tro. Barn också som ju inte kan veta vad de førväntas uppleva och alltså inte berättar en historia. En läkare som heter Melwin Morse har skrivit en bok om barns nära døden upplevelser.Hallucinationer uppstår ju även vid akut syrebrist, chock och liknande. det finns mycket som kan förklara nära dödenupplevelser.
Tack för att förklarar för dumma lilla mig hur det egentligen ligger till. Nu förstår jag bättre.Jag tror på himlen och att om alla ni här på forumet som säger att ni inte vill dit måste ha missuppfattat hur det är där. Den värld vi lever nu är så infiltrerad av ondskan att det knappt går att føreställa sig en oførstørd värld. Gud skapade jorden myllrande av liv så klart det finns minst lika många arter där och även människor som håller på med musik, konst och annan kreativitet. Ingen ska behøva slita ihjäl sig bara før att få mat eller lida av sjukdomar. Jag tror vi är på jorden før att lära oss saker och utvecklas och att denna mognad är den vinst vi får med oss dit.
Darwin har också skrivit en intressant bok om vi nu ska ge varandra lite litteraturtipsDet intressanta är att de flesta av dom har liknade upplevelser och før många leder det till att de kommer till tro. Barn också som ju inte kan veta vad de førväntas uppleva och alltså inte berättar en historia. En läkare som heter Melwin Morse har skrivit en bok om barns nära døden upplevelser.
Jag har inget emot att läsa Darwins bok om arternas uppkomst, den är intressant. Och i slutet av sitt liv sa han att "När jag besinnar jorden och universum i dess helhet så vägrar førnuftet att acceptera det som ett resultat av slumpen". Jag har läst den och sett den mest som en naturlära. Då Gud kommit på en design som funkar, till ex fisk eller däggdjur så behøvde hen inte gøra något helt olika utan kunde fortsätta att gøra många fler arter på samma tema och därfør trodde Darwin att de var släkt. Jag tror att människa alltid varit människa och häst varit häst osv men att vi formats av vad som varit gynnsamt før vår øverlevnad och på så vis ändrat utseende.Darwin har också skrivit en intressant bok om vi nu ska ge varandra lite litteraturtips
Vilken av alla gudar tänker du på. Själv tycker jag asagudarna verkar vara intressanta och roliga typer.
Njae. Det är många som ”kommer till tro” i världen i någon av de tusentals religiösa diversa uppfattningar som finns och många som inte ”kommer till tro” trots existensen av dessa tusentals alternativ. Den kristna tron är utbredd men ändå bara en i en stor mängd väldigt olika religiösa beskrivningar av hur världen fungerar. Att upplevelser nära att hjärnan slutar fungera liknar varandra och starkt hänger ihop med vad som där finns inlagrat och förväntningar sedan tidigare känns rimligt.Det intressanta är att de flesta av dom har liknade upplevelser och før många leder det till att de kommer till tro. Barn också som ju inte kan veta vad de førväntas uppleva och alltså inte berättar en historia. En läkare som heter Melwin Morse har skrivit en bok om barns nära døden upplevelser.
Det här var ju en superfin tanke! Det är precis så jag tänker mig också men jag har aldrig riktigt kunnat reda ut det så bra som du gjorde. Jag är inte troende och tror väl egentligen inte att något händer alls efter döden men jag vill gärna tro och den här tanken får mig att må bättre.Jag vill helst inte tänka på vad som kommer att hända efter döden (dvs jag tycker att tanken på att försvinna är skitläskig). Kan få ångest av det.
Men! Jag måste ändå säga att om himlen finns så tänker jag mig att man snarare träffar de nära och kära som man har kvar i sig. Tex om jag skulle träffa min morfar, det skulle vara den lilla biten av honom i mig som manifesteras. För skulle det verkligen vara han så skulle han säkert vara ung och ha en massa andra personer som jag inte känner. Utan i min andliga upplevelse så skulle det vara min morfar som jag skulle träffa, delen av honom som finns kvar i mig.
Jag tänker inte på det som en kopia av honom utan det är helt enkelt en del av honom i min själ/liv/ande etc. Himlen kan lika gärna vara en illusion i mitt huvud, men det innebär inte att det inte är "sant".
“Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?”
Mina tankar om detta kommer från detta citat som har lugnat mig sedan jag läste det för första gången.
Bara för att det är en upplevelse i mitt huvud så behöver det inte vara overkligt.
Att flera har liknande nära-döden-upplevelser behöver ju inte betyda att de är på väg till ett liv efter detta eller att det finns en gud - det kan ju faktiskt bero på liknande kemiska processer i kroppen och hjärnan på alla som är på väg att dö.Det intressanta är att de flesta av dom har liknade upplevelser och før många leder det till att de kommer till tro. Barn också som ju inte kan veta vad de førväntas uppleva och alltså inte berättar en historia. En läkare som heter Melwin Morse har skrivit en bok om barns nära døden upplevelser.
Jag har inget emot att läsa Darwins bok om arternas uppkomst, den är intressant. Och i slutet av sitt liv sa han att "När jag besinnar jorden och universum i dess helhet så vägrar førnuftet att acceptera det som ett resultat av slumpen". Jag har läst den och sett den mest som en naturlära. Då Gud kommit på en design som funkar, till ex fisk eller däggdjur så behøvde hen inte gøra något helt olika utan kunde fortsätta att gøra många fler arter på samma tema och därfør trodde Darwin att de var släkt. Jag tror att människa alltid varit människa och häst varit häst osv men att vi formats av vad som varit gynnsamt før vår øverlevnad och på så vis ändrat utseende.
Det finns numera gott om evidens för evolutionsteorin - dels självklart fossila fynd, men också faktiskt något så påtagligt som ett virus (till exempel SARS-COV2) som muterar och blir till nya varianter som sprider sig bättre (det ÄR evolution, så man skulle till och med kunna säga att teorin är bevisad).
Det finns däremot noll evidens för att "människa alltid varit människa" eller "häst alltid varit häst" eller att någon högre makt skulle ha skapat världen, djuren, oss....
Det du skriver här är väl det jag har allra mest emot ett religiöst synsätt på världen - man utgår från att religionen är rätt eller sann, och så hittar man på egna teorier (kreationism, till exempel) som inte har någon verklighetsförankring men som "passar ihop" med religionen.
Så dags nu, liksom... Katolska kyrkan är rätt välkänd för att förfölja vetenskapsmän som ville ta reda på hur saker verkligen låg till istället för att gå i kyrkans ledband.Bara som info: En tidigare påve har gått ut med att det finns inget inom katolicismen som motsäger evolutionsteorin. Sen att många katoliker inte lyssnade, förstod eller höll med honom är en annan sak. Sen trodde han ju att det var gud som låg bakom evolutionen på nåt sätt (oklart hur). Bara för att vara tydlig: Jag håller inte med och är ateist som tror på vetenskapen och det vetenskapen kan bevisa.
Det finns däremot noll evidens för att "människa alltid varit människa" eller "häst alltid varit häst" eller att någon högre makt skulle ha skapat världen, djuren, oss....
Så dags nu, liksom... Katolska kyrkan är rätt välkänd för att förfölja vetenskapsmän som ville ta reda på hur saker verkligen låg till istället för att gå i kyrkans ledband.
Det finns ju också rätt många kristna kyrkor utöver den katolska. Den må vara den största (?) och mest inflytelserika, men det finns frikyrkor som absolut tar avstånd från evolutionsteorin. För att istället hitta på egna teorier, inklusive "det var gud som startade evolutionen". Vilket det ju också finns noll evidens för.
Ja, jag skriver ju att det INTE finns evidens för att "människan alltid varit människa".Nja, det finns väl icke-bevis för att "människan alltid varit människa" eftersom Gud skapade världen på 7 dagar och med kol-14 metoden kan vi ju se att människan inte funnits sedan världen skapades.
Och om man nu har ett svar på det betyder det att Gud fortfarande skapat efter de sju dagarna.
Jag har läst hela. Läser man noga så kan man hitta två skapelseberättelser i första mosebok, men ingenstans där gud ska ha skapat något "i efterhand".Med reservationen att jag inte läst hela bibeln och det står någonstans att han skapat i efterhand, vilket tar ifrån honom sin suveränitet, anser jag.