Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här har jag alltid känt vore bäst också. Men så pratade jag med en släkting som verkligen tror på himlen, och insåg att det blir lite problematiskt. Hennes version av himlen är att alla en älskar är där och allt är som en vill ha det. Jag svarade att jag kommer inte vara där, för jag vill inte till himlen, så det här med att alla en älskar är där fungerar ju inte.
Så antingen får hon inte himlen eller så får jag inte "min himmel". Eller så får hon en kopia av mig som inte är jag? Vi kom aldrig fram till något, hon blev mycket obekväm
Ja, jag tänker också att det blir väldigt konstigt. Hon menade också att alla ens djur fanns där, men det går ju inte sa jag, hunden bodde ju hos någon annan i tio år också - eller har alla delad vårdnad om husdjur i himlen?Inte för att kritisera din släkting (jag har extremt stor respekt för vad folk väljer att tro på) men med tanke på hur komplex vår tillvaro är så ser jag definitivt problem med någon Kumbaya-variant av himlen. En av våra gåvor från Gud (om en tillhör den kristna flocken) är ju vår fria vilja och att ta ifrån oss den när vi kommer till himlen lirar inte i min ögon, jag älskar sannerligen inte alla min omgivning och skulle inte se det som någon "förmån" att förvandlas till ett viljelöst får för att komma till himlen.
Samtidigt vet jag ju att jag inte är kristen och sannerligen ytterst obevandrad teologiskt så det finns säkert någon fin teologisk förklaring. Att alla plötsligt skulle älska alla ser jag som en väldigt infantil tro.
Edit: Sedan skulle jag inte ge mig in i en sådan diskussion med någon djupt troende. Det är helt enkelt för känsligt i mina ögon.
Edit 2: Teologi ÄR jättespännande men det finns inte tillräckligt med tid för allt som är spännande...
Vad tänker du händer när jorden inte finns mer?Jag har nyss sagt att jag vill vandra vidare på jorden men lite beror det förstås på omständigheterna. Att bara fara runt som en skugga bland levande vänner som gör en massa roligt som jag inte kan delta i verkar inte så lockande.
Så långt har jag inte tänkt än. Kanske kan man få en alternativ livsform på en annan planet, alternativt bli en del av rymden i sig.Vad tänker du händer när jorden inte finns mer?
Jo, ett par miljarder år eller så. Men kortare tid än det funnits liv på jorden. Och troligtvis inte så mycket liv kvar så länge till, solen kommer "snart" börja expandera.Så långt har jag inte tänkt än. Kanske kan man få en alternativ livsform på en annan planet, alternativt bli en del av rymden i sig.
Det blir svårt för mig att föreställa mig såpass långsiktigt. (Jag tänker/hoppas att det nog ändå dröjer tills jorden inte finns mer.)