Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kommer jättegärna till himmelen om det innebär att jag får fortsätta vara nära mina nära och kära. I andra hand blir jag gärna pånyttfödd. Jag älskar att leva och tycker det är en superdeppig tanke att allt bara ska ta slutVi låtsas att Gud finns och att man kan komma till himlen/himmelriket när man dör.
När jag pratade med äldre släkting som "vet" (ur hens perspektiv) att Gud och himlen finns så kommenterade hon att djuren bara lever en gång - de kommer inte till himlen när de dör.
Då vill inte jag heller komma till himlen sa jag. Då stannar jag hellre och spökar på jorden. Jag vill vara där det finns djur.
Sedan samtalet har jag funderat lite på det där och insett att alldeles oavsett djurens vara eller inte vara i himlen så vill jag för alltid vandra kvar på jorden. Jag vill ingen annanstans (trots att det periodvis känts som att jag är från en annan planet).
Vad vill (inte tror, vill!) du? Födas igen, att sluta existera, komma till himlen eller något annat förslag?
Fast om människa alltid har varit människa, vad fanns före vi såg ut som idag? Var vi människor när vi var amöbor också? Eller drar du gränsen när vi började gå upprätt? Hur hanterar du upptäckten av att vi har neandertalar-DNA mixat med vårt eget? Är neandertalarna i himmeln? Kommer neandertalardelen av oss att stanna på jorden när delen med människo-DNA åker till himmeln? Hur kommer vi se ut där upp i himmeln när vi inte är hela längre?Jag har inget emot att läsa Darwins bok om arternas uppkomst, den är intressant. Och i slutet av sitt liv sa han att "När jag besinnar jorden och universum i dess helhet så vägrar førnuftet att acceptera det som ett resultat av slumpen". Jag har läst den och sett den mest som en naturlära. Då Gud kommit på en design som funkar, till ex fisk eller däggdjur så behøvde hen inte gøra något helt olika utan kunde fortsätta att gøra många fler arter på samma tema och därfør trodde Darwin att de var släkt. Jag tror att människa alltid varit människa och häst varit häst osv men att vi formats av vad som varit gynnsamt før vår øverlevnad och på så vis ändrat utseende.
Har du läst Grays Darwiniana? Den framstående botanikern Asa Gray var ett av Darwins största fans samt troende. De skrev många brev till varandra. Bland annat beskrev Darwin delar av sin evolutionsteori för Gray via brev några år innan den sedan publicerades. Gray bidrog väldigt aktivt till spridningen av Darwins idéer i USA, försvarade hans publicerade verk samt kommenterade dem i egna publicerade kommentarer. Darwin skrev en bok (The different forms of flowers on plants of the same species) som han tillägnade Gray. Gray bidrog också på sätt och vis till att stärka Darwins bevis genom sin egen forskning inom botaniken. Jag är inte troende själv, men jag kan tycka att Grays kommentarer ändå är en kulturellt betydelsefull del av hur Darwin diskuterades när han precis publicerats och under sin livstid, när religionen fortfarande spelade en ganska stor roll.Jag har inget emot att läsa Darwins bok om arternas uppkomst, den är intressant. Och i slutet av sitt liv sa han att "När jag besinnar jorden och universum i dess helhet så vägrar førnuftet att acceptera det som ett resultat av slumpen". Jag har läst den och sett den mest som en naturlära. Då Gud kommit på en design som funkar, till ex fisk eller däggdjur så behøvde hen inte gøra något helt olika utan kunde fortsätta att gøra många fler arter på samma tema och därfør trodde Darwin att de var släkt. Jag tror att människa alltid varit människa och häst varit häst osv men att vi formats av vad som varit gynnsamt før vår øverlevnad och på så vis ändrat utseende.
Bara som info: En tidigare påve har gått ut med att det finns inget inom katolicismen som motsäger evolutionsteorin. Sen att många katoliker inte lyssnade, förstod eller höll med honom är en annan sak. Sen trodde han ju att det var gud som låg bakom evolutionen på nåt sätt (oklart hur). Bara för att vara tydlig: Jag håller inte med och är ateist som tror på vetenskapen och det vetenskapen kan bevisa.
Ja, jag skriver ju att det INTE finns evidens för att "människan alltid varit människa".
Jag har läst hela. Läser man noga så kan man hitta två skapelseberättelser i första mosebok, men ingenstans där gud ska ha skapat något "i efterhand".
Ja, jag håller med. Åtminstone finns det starka evidens som styrker att människan inte alltid varit människa och att det dessutom funnits flera olika sorters människor med samma ursprung som vi!Sorry lite otydlig……….jag håller med. Däremot finns det bevis på att människan INTE alltid varit människa. Speciellt om man har skapelseberättelserna Som grund.
Att allt fanns i olika tidsepoker går ju inte att förklara bort med något ickevetenskapligt.
Ja, jag håller med. Åtminstone finns det starka evidens som styrker att människan inte alltid varit människa och att det dessutom funnits flera olika sorters människor med samma ursprung som vi!
Många religiösa (inte minst den kyrkan jag tillhörde i min ungdom) har också väldigt svårt att "förklara" dinosaurierna. Finns inte med i skapelseberättelsen eller i bibeln i övrigt och verkar dessutom vara mycket (!) äldre än de ca 6000 år som en del av de bokstavstroende kristna tror att jorden funnits...
Det är väl Jehovas Vittnen som menar att såna arkeologiska fynd är djävulens fotspår?Ja, jag håller med. Åtminstone finns det starka evidens som styrker att människan inte alltid varit människa och att det dessutom funnits flera olika sorters människor med samma ursprung som vi!
Många religiösa (inte minst den kyrkan jag tillhörde i min ungdom) har också väldigt svårt att "förklara" dinosaurierna. Finns inte med i skapelseberättelsen eller i bibeln i övrigt och verkar dessutom vara mycket (!) äldre än de ca 6000 år som en del av de bokstavstroende kristna tror att jorden funnits...
Detta inlägg fick mig att tänka på personer som tror vi lever i en datasimuleringa som någon styr.Ibland tänker jag, vi kanske är döda? Att när vi dör här föds vi egentligen i en annan värld. Men vi tror att vi lever i den ”riktiga” världen men vi kanske är i det vi kallar himlen?
Tänkte just på Jehovas Vittnen.Det är väl Jehovas Vittnen som menar att såna arkeologiska fynd är djävulens fotspår?
Ibland tänker jag, vi kanske är döda? Att när vi dör här föds vi egentligen i en annan värld. Men vi tror att vi lever i den ”riktiga” världen men vi kanske är i det vi kallar himlen?