Vilket tvättmedel är bäst?

Badankan

Trådstartare
Vilket medel använder ni?
Jag använder av nån dum anledning Via Color mest fast jag tycker att det bleker alla kläder jättemycket.

Frågan är bara vad man ska använda annars? Vill ha nåt som bevarar färgerna, tips önskas!!

Jag använder av nån dum anledning Via Color mest fast jag tycker att det bleker alla kläder jättemycket.

Frågan är bara vad man ska använda annars? Vill ha nåt som bevarar färgerna, tips önskas!!
Jag använder Ocean och är extremt nöjd. Både med tvättresultat och av miljöskäl. Finns på Granngården.

Via sensitive, i varje fall när jag tvättar mina underkläder, annars får jag klåda i underredet. Det är en makalös reaktion om trosorna är tvättade med fel tvättmedel. Har mest lust att sätta mig på gräsmattan och kana sådär som hundarna gör när det kliar i rumpan

Vi använder flytande grumme plus och inget sköljmedel.
Blekmedel nån gång ibland vid tvätt av helvitt, som känns viktigt att det verkligen är helvitt. Vanish nån gång om det är väldigt smutsigt, men det innehåller också en del blekmedel så undviker det på färgade kläder.
Och så har jag börjat använda galltvål om jag har feta fläckar på plaggen.

Hade Ocean tidigare, men fick inte rent arbetskläderna. Det fungerade dock utmärkt till civila kläder, lakan etc.
Intressant! Förr när jag hade en arbetare i huset och själv hade stall och jobbklädeer så funkade Ocean utmärkt. Det blev rent. Med undantag av oljefläckar som jag fick lägga på mer för. Gjorde oftast gröt av tvättmedel och vattenoch strök ut på fläckarna. Det funkade de flesta gångerna.

Men de kan ju ha ändrat formulan senaste åren.

Om jag var du skulle jag vända mig till kommunen o kolla med dom. Valet av tvättmedel är beroende på vattnets kvalitet o PH-värde.

Jag använder Method och är jättenöjd.Diskmedel, handtvål och tvättmedel är alla lika bra. Så glad att jag äntligen har hittat något som passar min känsliga hud och inte är elakt mot naturen!

Åh tack för svaren hörrni!
Ska nog prova Ocean låter det som.
Nån som vet hur det brukar bli med Ariel? Eller är det samma sak som Via egentligen??

:confused: Totalförvirrad:confused: :banghead:

Använder flytande Via Black till allt, tycker den luktar gott. Har visserligen mest svarta kläder också så det lämpar sig väl :)

Tack för era svar :)
Måste dock undra eftersom att alla skriver att de inte använder sköljmedel:
Bleker sköljmedel färgerna??
För det använder jag.....

Använder Ica Skona och bara sköljmedel på handdukar och underkläder. Vissa material kan ta skada av sköljmedel, t.ex jackor med andasfunktion, men vet inte hur det är med vanliga bomullströjor..

Tack för era svar :)
Måste dock undra eftersom att alla skriver att de inte använder sköljmedel:
Bleker sköljmedel färgerna??
För det använder jag.....
Mina kläder bleks inte iaf, så det är möjligt.

Sköljmedel är en stor miljöbov, därför ska man inte använda det. Jag har klarat mig utan i typ 10 år, uppenbarligen noll betydelse för tvättresultat.

Använder Ica Skona och bara sköljmedel på handdukar och underkläder. Vissa material kan ta skada av sköljmedel, t.ex jackor med andasfunktion, men vet inte hur det är med vanliga bomullströjor..
sköljmedel är egentligen bara till för att ta bort statisk elektricitet från plaggen. Det fyller ingen funktion på t.ex bomull som inte blir statiskt.
Många använder det bara för doftens skull - då säger jag bara; Välj ett tvättmedel som luktar gott, så får du lagom doft i tvätten samtidigt som du både sparar miljö och slipper ha kvar en massa kemikalier i kläderna efter tvätt.

Nu blev jag lite klokare, tur att allvetande Buke finns!
Ska prova att tvätta utan sköljmedel ett tag då o se om det blir nån skillnad.
Får väl ge mitt medel en liten chans till sen provar jag nåt annat kanske :)

Återigen tack för upplysningarna! :bow:

Liknande trådar

Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Freazer
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 970
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 596
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka