Vilket papper ska med??

E

Egonson

Jag har en nordsvensk brukshäst som jag ska skaffa pass till nu i vår. Hon är registrerad tidigare och jag ska skicka in registreringsbevis och konturdiagram till FNH.
Men..
Vilket av alla pappren är registreringsbeviset??
När jag köpte henne från förra ägaren fick jag med en språngsedel samt ett protokoll för stambokförning av ston + exteriörbedömningsprotokoll.
Vilket av dem ska jag skicka in?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket papper ska med??

Jag har iofs ardenner men på hennes registreringsbevis står det just Registerings-Bevis med stora bokstäver högst upp på pappret. Och der är grönt, har för mig att dom brukar vara det.

Jag skulle gissa på att din häst faktiskt inte är registrerad än, eftersom du har kvar språngsedeln. Det är den man skickar in för att få ut registeringsbeviset.

Ska du nu skaffa pass, så behöver du inte skaffa regbevis först, utan då får hon pass direkt.

Jag tycker att du ska ringa till dem som har hand om reggningar och pass hos FNH, så kan dom svara på dina frågor, och hjälpa dig, om det nu är så att hon är reggad, och det pappret kommit bort.

Lycka till!
Häls Embla

Men hon va konstigt, hon är ju stambokförd och är de inte reggade då? :confused:
Hon är visad (Prem B) och har/har haft registrerade avkommor..

Dessutom är hon ganska gammal, f.1985.

Hm. Ja jag ska fråga id-kontrollanten när hon kommer (hon är ordförande i FNH-halland också).

Hade en bruksnordis som jag skaffade pass till. Jag skickade in det blåa regbeviset tillsammans med ett konturdiagram.

Ti_Ti

Okej.. Kan det vara så att vi inte fått något reg-bevis när vi köpte henne??
Nu är jag förvirrad, har alltid varit säker på att min häst är registrerad.

Har mailat registratorn nu och frågat om hon verkligen är registrerad, är hon det får vi ringa förra ägaren och fråga vad hon kan tänkas ha gjort av reg-beviset.. :smirk:

Jodå, har kollat lite närmare nu. Hon SKA och BÖR vara registrerad.

Min häst är införd i Grundstambok avd I (Register) och har identitetsnr, är inte det att hon är registrerad??

Utfärdade man inte registreringsbevis när min häst stambokfördes 1988 eller sitter förra ägaren och ruvar på min hästs reg-bevis?

Jodå, hon borde ju vara regaad om hon är stamboksförd. Jag tyckte bara att det lät konstigt att du hade språngsedeln kvar. Jag skulle tro att förra ägaren har det, eller oxå har det kommit bort.
Prata med id-kontrollanten så löser det sig nog! ;)

Häls Embla

Ja, hon är registrerad. Kollade med FNH (Föreningen Nordsvenska Hästen).
Vi har bara inte fått registreringsbeviset av förra ägaren, så vi ska ringa och fråga om det finns kvar, i så fall får hon skicka det på posten.

Passar på att fråga, om reg-beviset kommit bort, måste hon nyregistreras då eller kan man få skaffa pass direkt då??

Du kan söka pass direkt, men det tar lite tid. Du måste ha köpekontrakt, eller annat bevis på att hästen är din, och sedan annonserar FNH i Rdisport för att passet/regbeviset eventuellt ska kunna hittas och för att man ska kunna protestera mot att du tar ut ett nytt pass. Ex om den har blivit stulen, (hästen alltså) och du köpt den utan att veta att den var stulen.

Alla rasföreningar gör så, annonserar i Ridsport. Om den inte kommer in någon protest, så får du så småningom ut passet. :banana:

Häls Embla

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix