Vilket hundfoder?

Got2Be

Trådstartare
Jag läser och läser om olika hundfoder (torrfoder) och olika tester, men självklart så står det ju både bu och bä om diverse sorter. Jag känner mig halvt vilsen i foder-djungeln. Vad ska man välja?

Vad äter era hundar? Vilket märke och varför ger du det fodret?
Jag vill ju ge min valp bästa förutsättningar och jag betalar hellre mer för ett foder som jag vet att han mår bra av. Kan ju tillägga att han är en schäfer/rottweiler-korsning.

Tack på förhand!

Vad man ska välja finns det lika många åsikter om som hundraser.
Jag väljer Magnusson M&B, det är svenskt, jag förstår innehållsförteckningen, jag vet från säker källa att deras anläggning är av god kvalitet.
Detta toppas med slaktavfall och rester från jakt som jag får av en jägare.

Vad man ska välja finns det lika många åsikter om som hundraser.
Jag väljer Magnusson M&B, det är svenskt, jag förstår innehållsförteckningen, jag vet från säker källa att deras anläggning är av god kvalitet.
Detta toppas med slaktavfall och rester från jakt som jag får av en jägare.
Jag har läst övervägande bra saker om Magnusson faktiskt. Nån enstaka som det inte fungerade för, men det är ju alltid så. Mycket är väl individuellt också.
Tycker du att det är prisvärt?

De foder vi ger är Acana, Simpsons Premium och Magnussons Meat & Biscuit. Acana har vi gett i flera år och det passar den kräsna hunden som bara äter Acana och Magnussons Meat & Biscuit Adult. Alla andra foder spottar hon ut (hon gillar inte Magnussons Grain-Free av någon anledning) Av Acana gillar hon alla utom Acana Grasslands (för mycket lamm kanske). Orijen gillar hon förstås, men det är för energirikt, tycker jag.

Om du tänker på miljön och hur djur behandlas och vill känna dig trygg, så är Magnussons bäst eftersom det är det enda torrfodret som har alla råvaror från Sverige. Det är bakat och milt för magen och därför bra om du är rädd för magomvridning hos din hund. Sorten Magnussons M & B Grain-Free har livsmedelskvalitet.

Acana tillverkas av kanadensiska Champion Petfoods. De har aldrig haft några återkallningar och de kanadensiska lagarna för köttproduktion är stränga. Acana/Orijen har livsmedelskvalitet på råvarorna.Jag litar mer på dem än på t ex dansk köttproduktion.
Ur miljösynpunkt är förstås europeiska och helst svenska råvaror bäst.

Simpsons Premium är ett brittiskt torrfoder av livsmedelskvalitet. Det får högsta betyg i foderbedömningssiter i Storbrittannien. Det är väldigt prisvärt och du ska välja spannmålsfritt och inte sorterna med ris (arsenik i ris). Vi ger 449 kr för 12 kg hos bitiba för spannmålsfritt lammfoder från Simpsons Premium.

Spannmålsfritt eller inte? Spannmålsfritt är det som är inne nu. Jag väljer bort ris och majs pga arsenik i ris och risk för mögelgifter i både ris och majs. Övriga spannmål har jag inga problem med. Vi ger Magnussons M & B Adult som godis och den sorten har spannmål. Supergott säger den kräsna.

Allting beror ju på vad din hund behöver - energimässigt, hur den är i hull osv.
Jag råutfodrar ju egentligen mina hundar, men nu har dom fått torrisar en tid på morgonen. En får av ett bantningsfoder (hennes magkatarr hålls borta av det) och dom andra får Purizon. Kommer dock gå över till Brit Care med kanin till den ena, då hon behöver magermat efter två operationer och lång rehab (lagt på sig). Så det är svårt att säga exakt vad din hund ska ha för foder, för det behövs mer bakgrund på hundenoch vad du själv vill ge för ingredienser :)

Allting beror ju på vad din hund behöver - energimässigt, hur den är i hull osv.
Jag råutfodrar ju egentligen mina hundar, men nu har dom fått torrisar en tid på morgonen. En får av ett bantningsfoder (hennes magkatarr hålls borta av det) och dom andra får Purizon. Kommer dock gå över till Brit Care med kanin till den ena, då hon behöver magermat efter två operationer och lång rehab (lagt på sig). Så det är svårt att säga exakt vad din hund ska ha för foder, för det behövs mer bakgrund på hundenoch vad du själv vill ge för ingredienser :)
Ja, jag förstår att det behövs mer bakgrunds-info.:)
Men tack ändå för all hjälp.
Jag känner att det är bra att först få lite övergripande info och sen kan jag liksom skala av utefter min hunds behov. Jag är definitivt mer intresserad av Magnusson nu.

Jag läser och läser om olika hundfoder (torrfoder) och olika tester, men självklart så står det ju både bu och bä om diverse sorter. Jag känner mig halvt vilsen i foder-djungeln. Vad ska man välja?

Vad äter era hundar? Vilket märke och varför ger du det fodret?
Jag vill ju ge min valp bästa förutsättningar och jag betalar hellre mer för ett foder som jag vet att han mår bra av. Kan ju tillägga att han är en schäfer/rottweiler-korsning.

Tack på förhand!
Mina hundar barfas. Vissa perioder köper jag färskfoder, av lathet. Då köper jag flera olika sorter och varierar mellan dem. Jag är övertygad om att råfoder är det bästa (så länge man inte börjar barfa utan kunskap och tex får för sig att hunden kan leva på enbart köttfärs, det blir aldrig bra).
Jag undviker i möjligaste mån att ge kyckling, kalkon och odlad lax. Det är pga djurhållning och miljö, samt att jag misstänker att om slaktdjuren har usla liv, då är nog inte köttet av så bra kvalitet som det borde vara heller.

När jag gav torrfoder så försökte jag ge foder med en kort innehållsförteckning och då en som jag förstod mig på också.
Vad jag minns så har jag gett Purina pro plan (flera sorter), Royal canin (något foder för stora hundar), Pedigree (vanligt vuxenfoder), Magnusson Meat & Bisquit och Standardt normal. Jag har också haft hund hemma som ätit Eukanuba, osäker på sort.

Purina Pro Plan och Pedigree fungerade väl ungefär likvärdigt. Halvtrist päls, hårade mycket, mycket bajs som inte luktade direkt trevligt om man säger så.
Royal Canin gav jag bara tillfälligt, när jag vunnit en säck sådant. Det blev extremt mycket illaluktande bajs av det.
Eukanuba gjorde att hunden (samt vänners hundar) pruttat hysteriskt, hårat massvis, glanslös päls, bajsat enorma mängder som stank så mycket att jag blev direkt spyfärdig av illamående...

Magnusson Meat & Bisquit trodde jag att fungerade bra. Det visade sig dock att det fodret var boven i dramat som gjorde att ena hunden blev extremt känslig i magen (hon klarade till sist inte av att äta något annat än just det fodret. När jag väl lyckades byta foder så fick hon stålmage och klarade allt) och den andra hunden fick extrema problem med fuktexem/svamp mellan trampdynorna under höst/vår. Det försvann också när jag bytte foder.

Standardt var det foder som fungerade minst sämst. Jag upplevde då att det fungerade utmärkt, tycke att hundarna hade glansig päls, bajsade lite och inte speciellt illaluktande.. typ så. När jag sedan bytte till färskfoder så fick hundarna en miljard gånger bättre päls, bajsade mindre och i princip luktfritt, de slutade få tandsten och min ena hund blev dessutom mycket(!) mer avslappnad inomhus samt mycket mer fokuserad vid arbete.

Läs innehållsförteckningen! Det är det enda objektiva sättet att jämföra foder på.

Jag vill ha kött som huvudingrediens. Inte "köttprodukter utav animaliskt ursprung" eller "animaliska biprodukter", jag vill veta vilket köttslag det är. Jag vill också veta hur många procent. Det är vanligt att man skriver en innehållsförteckning såhär: "Kycklingköttmjöl, majs, majsgluten". Då delar man upp majsen, för att kunden ska tro att det är mest kött i fodret. Men lägger man ihop majsen, så är det mest majs. Hade det åtminstone stått "Kycklingköttmjöl 23%", och ingen annan animalisk råvara deklarerats, så hade jag vetat att fodret innehåll 23% kött. I ovanstående exempel är det omöjligt att veta hur mycket kött fodret innehåller.

När det gäller valpar, så är jag lite tveksam till att vissa torrfodertillverkare rekommenderar samma foder till valpar som till vuxna hundar. Dessa hade jag undvikit, speciellt om jag hade haft en stor hundras.

Spannmål eller inte spannmål då? Där får man nog bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker personligen att lite spannmål är okej. Jag har kört flera spannmålsfria foder till min äldsta hane, men inser i efterhand att hans mage inte var alltför glad i all växtfibrer de innehåller. På en långpromenad kunde han skita 3-4 gånger, och för var gång blev det lösare och lösare.
Majs undviker jag helt. Jag anser att det är en helt onödig ingrediens i hundmat. Det är billigt och det är lätt att utvinna protein ur. Därmed lurar ofta konsumenten att tro att fodret innehåller mer kött än vad det gör (för många tror ju att protein = kött). Hundarna brukar inte ta upp majs särskilt bra heller.

Jag har tidigare kört Brit Care, och det tycker jag har fungerat super.
Nu har jag precis testat Nutrima, och det funkar bra än så länge. Man har lite mer fiffiga ingredienser i (t ex högre dos glukosamin eller prebiotika i sorter som är anpassade för stora eller känsliga hundar). Enligt den kinkiga hunden här hemma verkar det smaka bättre. Dessutom känns produktionslinjen lite säkrare. Så det kommer jag nog att fortsätta med.

Mina hundar barfas. Vissa perioder köper jag färskfoder, av lathet. Då köper jag flera olika sorter och varierar mellan dem. Jag är övertygad om att råfoder är det bästa (så länge man inte börjar barfa utan kunskap och tex får för sig att hunden kan leva på enbart köttfärs, det blir aldrig bra).
Jag undviker i möjligaste mån att ge kyckling, kalkon och odlad lax. Det är pga djurhållning och miljö, samt att jag misstänker att om slaktdjuren har usla liv, då är nog inte köttet av så bra kvalitet som det borde vara heller.

När jag gav torrfoder så försökte jag ge foder med en kort innehållsförteckning och då en som jag förstod mig på också.
Vad jag minns så har jag gett Purina pro plan (flera sorter), Royal canin (något foder för stora hundar), Pedigree (vanligt vuxenfoder), Magnusson Meat & Bisquit och Standardt normal. Jag har också haft hund hemma som ätit Eukanuba, osäker på sort.

Purina Pro Plan och Pedigree fungerade väl ungefär likvärdigt. Halvtrist päls, hårade mycket, mycket bajs som inte luktade direkt trevligt om man säger så.
Royal Canin gav jag bara tillfälligt, när jag vunnit en säck sådant. Det blev extremt mycket illaluktande bajs av det.
Eukanuba gjorde att hunden (samt vänners hundar) pruttat hysteriskt, hårat massvis, glanslös päls, bajsat enorma mängder som stank så mycket att jag blev direkt spyfärdig av illamående...

Magnusson Meat & Bisquit trodde jag att fungerade bra. Det visade sig dock att det fodret var boven i dramat som gjorde att ena hunden blev extremt känslig i magen (hon klarade till sist inte av att äta något annat än just det fodret. När jag väl lyckades byta foder så fick hon stålmage och klarade allt) och den andra hunden fick extrema problem med fuktexem/svamp mellan trampdynorna under höst/vår. Det försvann också när jag bytte foder.

Standardt var det foder som fungerade minst sämst. Jag upplevde då att det fungerade utmärkt, tycke att hundarna hade glansig päls, bajsade lite och inte speciellt illaluktande.. typ så. När jag sedan bytte till färskfoder så fick hundarna en miljard gånger bättre päls, bajsade mindre och i princip luktfritt, de slutade få tandsten och min ena hund blev dessutom mycket(!) mer avslappnad inomhus samt mycket mer fokuserad vid arbete.
Intressant! Jag har bestämt mig för att testa med Magnusson nu och jag håller verkligen tummarna för att han klarar det. Vill ju varken ha glanslös päls, dålig mage eller hudproblem!
Men det återstår att se!:down::nailbiting:

När det gäller valpar, så är jag lite tveksam till att vissa torrfodertillverkare rekommenderar samma foder till valpar som till vuxna hundar. Dessa hade jag undvikit, speciellt om jag hade haft en stor hundras.

Det har jag personligen inga som helst problem med, då många valpfoder innehåller alldeles för mycket fett vilket kan vara förödande för vissa raser/hundar. För mig är innehållet viktigast, inte vad som står som namn på påsen.

Undra hur vargar och andra vilda hunddjur kan föda upp sina ungar utan speciellt valpfoder :D

Det har jag personligen inga som helst problem med, då många valpfoder innehåller alldeles för mycket fett vilket kan vara förödande för vissa raser/hundar. För mig är innehållet viktigast, inte vad som står som namn på påsen.

Undra hur vargar och andra vilda hunddjur kan föda upp sina ungar utan speciellt valpfoder :D
Ja så är det ju verkligen.
Och det här läste jag på Magnusson´s hemsida, vilket kan tyckte lät vettigt. Rätta mig om jag har fel.
"En valp växer inte för fort på grund av att den får ett foder som innehåller mycket protein. Däremot har foder som innehåller mycket protein även ofta en högre fetthalt. För mycket av ett sådant foder kan därför resultera i en för snabb tillväxt samt övervikt. I det avseendet kan både en hög protein- och fetthalt bidra till skelettproblem – men proteinhalten i sig är alltså inte det egentliga problemet."

Jag har börjat ge Rollo Majstor Lamm & Ris Genuin. Är inte galet mycket grejor i fodret och han verkar inte klia ihjäl sig så det känns helt ok att ge. Normalt äter han Royal Canins Hypoallergenic för att han är så allergisk.

Tonto äter olika foder varje vecka då han tappar matlusten lätt, just nu äter han Royal Canin, Ziwi Peak och Barf.

Jag hade gärna valt bättre foder till båda, men det är svårt när man har en som är allergisk och en som helst äter gurka.

Vi ger våra Four Friends. När vår Pinscher kom till oss, hade han klippkort hos veterinären... Päls, hud, avföring, öron you name it. Snart har vi haft honom i två år och frisk som en nötkärna samt får vi kommentarer på bägge hundarna att de glänser :) Har haft olika foder till tidigare hundar, bäst var när jag lagade själv, men tiden räcker inte till längre...

Intressant! Jag har bestämt mig för att testa med Magnusson nu och jag håller verkligen tummarna för att han klarar det. Vill ju varken ha glanslös päls, dålig mage eller hudproblem!
Men det återstår att se!:down::nailbiting:

Jag har gett Magnusson Grain-Free nu i 3 månader nästan och är väldigt nöjd. Mycket prisvärt och jag gillar innehållet och att det år svenskt.
Billigast är det på mitt Ica Maxi där 4,5 kg kostar 165kr. Annars har jag fått det hemkört gratis av Magnusson direkt men då ligger det några tior dyrare.

Nu har jag precis testat Nutrima, och det funkar bra än så länge. Man har lite mer fiffiga ingredienser i (t ex högre dos glukosamin eller prebiotika i sorter som är anpassade för stora eller känsliga hundar). Enligt den kinkiga hunden här hemma verkar det smaka bättre. Dessutom känns produktionslinjen lite säkrare. Så det kommer jag nog att fortsätta med.
Nutrima har brunt ris i sina foder. Allt ris och speciellt brunt ris skulle jag undvika. Ris innehåller arsenik och brunt ris mest. Mest arsenik finns i skaldelen i brunt ris. Vet ej om Nutrima har några spannmålsfria sorter. De jag kikade på hade alla brunt ris. Ris och majs är också de spannmål som oftast drabbas av mögelgifter. Två anledningar alltså att inte ge ris. Jag tror Four Friends har spannmålsfria sorter vilket är bättre.
Bra pris på spannmålsfritt foder har Simpsons Premium. (449 kr för 12 kg hos bitiba.) Det är av livsmedelskvalitet och ett brittiskt foder som får högsta betyg i brittiska foderbedömningssiter.En av våra hundar är lammfodret och det är milt för magen och funkar väldigt bra. Fodret finns med flera olika smaker. Välj inte Simpsons sorter med brunt ris som också finns.

Inte för att vara sån men att inte överleva på köttfärs... köttfärs vore rena drömmen för många av världens hundar.
Vad har hundar överlevt på i alla tide ?
Överleva är absolut fel ord.

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 083
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag vet att det redan finns trådar om just vilket hundfoder som är "bäst" och jag har läst dem alla men ändå inte riktigt hittat rätt i...
2
Svar
38
· Visningar
10 672
Senast: nilie
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 239
Senast: SusieQ
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur