Vilket hö äter får?

• Lantbruksdjur
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 4 774
Ä

Ängslig

Vi vill skaffa ett par får till våren, men vilken typ av hö vill de äta?
Vi har fint hösilage, funkar det?
Har annars hört ryktas om att de bara vill ha ekologiskt tunnt kort hö.

Sv: Vilket hö äter får?

Nej får äter vilket bra hö som helst men lämnar grova stjälkar, så är det för grovt blir det mkt spill.
PL

Tror att får har väldigt dålig koll på om höet är ekologiskt odlat! ;) Som PL säger så tuggar de i sig det mesta som är bra, men dissar det som blir för grovt.

Kicki :laugh:

Har haft får som när dom varit högdräktiga ratat ensilage om det varit av våtare kvalite.
Får är ena riktiga skräpiga, kräsna djur. Dom drar gärna ut fodret och så fort det är på backen så äter dom det inte.
Så ha bra foderhäckar där fodret stannar kvar.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
952
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 194
Senast: corzette
·
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 399
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka