Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Sv: Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Det stämmer att du kan ha enbart fast självrisk hos Sveland och slippa den rörliga. Den fasta kan antingen vara 1 900:- eller 3 900:-.
Tillägget för fast självrisk är för ett halvblod 2 400:-/år.

Eftersom jag har jobbat på Sveland så vet jag detta till 100%.

A

Vad dumt att det inte finns med i länken här ovan, tror inte jag är den enda som missat att sveland har fast. De jag känner väljer nu, en efter en, If bara pga deras fasta självrisk.
Hade varit intressant med en prisjämförelse If - Sveland, även om villkoren såg bättre ut på If.

3-årig halvblodsvalack IF
A1 10 000
Maximal vetvård 100 000
Fast självrisk med 2700kr
100 dagars självriskperiod (dåligt)

3300kr / År

För syrran blev det tvärtom, If blev någa 1000-lappar billigare i månden medans Agria var dyrare men då hade hon även andra försäkringar hos If.

Själv har jag hästen försäkrad i Sveland men skulle vilja byta för att slippa den rörliga självrisken. Men hon har varit försäkrad där hela livet och dom har varit väldigt bra och betalt det dom ska.

Fast du kan ju få den fasta självrisken jos Sveland med för det har jag på en av mina... Så vill du ha det så ring och prata med ditt ombud...

/Camilla

Vad dumt att det inte finns med i länken här ovan, tror inte jag är den enda som missat att sveland har fast. De jag känner väljer nu, en efter en, If bara pga deras fasta självrisk.
Hade varit intressant med en prisjämförelse If - Sveland, även om villkoren såg bättre ut på If.

3-årig halvblodsvalack IF
A1 10 000
Maximal vetvård 100 000
Fast självrisk med 2700kr
100 dagars självriskperiod (dåligt)

3300kr / År

Jag tror inte Sveland är intresserade av att använda sin fasta självrisk som marknadsföringsknep just för att som tex Agria också insett att det kostar att ha det. Men Sveland vill ändå ha den servisen till de kunder som vill ha det så..

/Camilla

KL
När Sveland kom in i bilden (när var det?) så hade de ett rykte om sig att vara oerhört billiga. Men vad har hänt? Nu har de gått förbi nästan alla bolag och är bland de dyraste? De måste ju ha fördyrat sina premier mest av alla bolag?

Jag tror inte Sveland är intresserade av att använda sin fasta självrisk som marknadsföringsknep just för att som tex Agria också insett att det kostar att ha det. Men Sveland vill ändå ha den servisen till de kunder som vill ha det så..

/Camilla

Klart det kostar men försäkringsbolag idkar ingen välgörenhet och deras premier korrigeras alltid efter utgifterna.
Så om folk kommer för fasta självrisken eller av andra orsaker tvivlar jag har någon betydelse, de flesta bolag uppskattar att ökade marknadsandelar.

KL
När Sveland kom in i bilden (när var det?) så hade de ett rykte om sig att vara oerhört billiga. Men vad har hänt? Nu har de gått förbi nästan alla bolag och är bland de dyraste? De måste ju ha fördyrat sina premier mest av alla bolag?

Sveland har bonussystem som inte de andra bolagen har, upp till 20 % om du har en skadefri häst. Så i längden är de inte dyrast. Sen behöver man inte heller göra en massa tillval då "det mesta ingår".

Och dessutom 150 dagar i självriskperioden, icke att förglömma ;)

Sveland har bonussystem som inte de andra bolagen har, upp till 20 % om du har en skadefri häst. Så i längden är de inte dyrast. Sen behöver man inte heller göra en massa tillval då "det mesta ingår".

Och sveland är okomplicerade och smidiga att ha och göra med också. Då min häst blev hundbiten och hamnade på klinik i 6 veckor (inkl 2 operationer och svindyr medicin) så betalade de sin del utan att blinka. Då han skulle komma hem och var tvungen att stå i dränerad grushage så betalade bolaget även för en lastbil full med grus för att vi skulle kunna anlägga hagen (vi fick be om veterinärintyg på gruset för att kunna bevisa att det skulle användas till hästen och inte till att anlägga en ny garageuppfart eller liknande).

Hvi blev bemötta då har gjort att jag numera har katter, hem och resterande hästar i samma bolag. Det är ingen markant prisskillnad och på kattförsäkringarna är de till och med klart billigast.

Läs Hästmagazinet nr 6/2010. Där görs en jämförelse mellan de olika bolagen både avseende premier och villkor med flera olika exempel och den jämförelsen är ganska översiktlig.
Dina är billigast rätt över men de har inte, och kommer inte att införa, fast självrisk. Sveland är dyrast i något fall men ligger bra till annars trots att det är räknat med deras fasta självrisk rätt över. Så det stämmer inte, det du skriver.

Fast självrisk innebär en fruktansvärd kostnad för bolagen och frågan är bara hur länge den går att bibehålla, ens med en tilläggskostnad eller med premiehöjningar. Det finns en smärtgräns för hur mycket det går att höja premierna.
Djursjukhus och kliniker har enorma kostnader för sin "maskinpark" samt för att t.ex hålla jourpersonal och dessa pengar måste tas någonstans ifrån. Då är det givetvis väldigt bra när en hästägare har fast självrisk och då ökar behandlingskostnaderna. Som hästägare själv tycker jag förstås att det vore underbart att bara behöva betala kanske 1 800-1 900:- och slippa resten men jag ser också den andra sidan av saken. Jag har aldrig haft fast självrisk på mina hästar för jag kan inte betala 10 000:- extra i premier om året som det skulle bli totalt för mina fyra. Då tar jag hellre de 20% rörlig sjävrisk om och när det kommer. Händer det ingenting på fem år så har jag ju sparat in
50 000:-

Den bistra sanningen är den, att i alla fall halvblodshästarna ligger någonstans runt 78% i skadekostnad, vilket innebär att 78% av inbetalade premier går till liversättningar och veterinärkostnader. Sedan kostar kanske driften (löner till anställda, kontorshyra, kontorsmaterial osv.) runt 22-23%. Var finns sedan vinsten som måste genereras för att driva bolaget?

Jo, gudskelov finns det många friska ponnyer som ofta bär upp verksamheten.
Samt andra raser som ardenner, nordsvenskar t.ex.

A

Har inte orkat läsa alla inlägg men jag kommer att byta från Sveland till Dina försäkringar som har medecin/förband upp til 3000kr ,helvet vård120000,liv 5000
eftersom det är onödigt att betala hästen 2ggr under dess livstid(han ska aldrig säljas)Då sparar jag 1200 totalt helår 2113kr .

Kanske inte riktigt, men jag jämförde försäkringar nu för en månad sen då jag skulle teckna. Jag har förvisso hög självrisk hos IF (5000 kr fast)
.
Men Svelands juniorförsäkring kostade väl 7000 kr ngt för ett halvblod (sa dom iaf när jag väl fick tag i dom och de skulle sedan ringa upp för beställning av försäkring vilket aldrig hände så jag tröttnade) och sedan ännu dyrare när den gick över till vanlig.

Jag betalar idag på IF (inga fler försäkringar i bolaget) strax över 4000 kr/år för 100' vetvård (inkl maxkostnad för ambulans, resor, medicin osv) och för liv/användbarhet 50', halvblod.

Låter som du har en jättebra försäkring!
Jag betalar 8800 idag.
Då har jag 40´ i A1 ch 40´ i A2 samt 50´ i veterinärvård.

Låter nästan som att det är värt att byta bara för detta.
HAr nämligen funderat på att sänka liv/anvbarhet till runt 50´.

Tycker även som någon annan skrev att det känns rätt meningslöst att betala hästen 2 ggr under dess livstid..

Kanske inte riktigt, men jag jämförde försäkringar nu för en månad sen då jag skulle teckna. Jag har förvisso hög självrisk hos IF (5000 kr fast)
.
Men Svelands juniorförsäkring kostade väl 7000 kr ngt för ett halvblod (sa dom iaf när jag väl fick tag i dom och de skulle sedan ringa upp för beställning av försäkring vilket aldrig hände så jag tröttnade) och sedan ännu dyrare när den gick över till vanlig.

Jag betalar idag på IF (inga fler försäkringar i bolaget) strax över 4000 kr/år för 100' vetvård (inkl maxkostnad för ambulans, resor, medicin osv) och för liv/användbarhet 50', halvblod.

För skoj skull gick jag in på deras sida och räknade.
Jag skulle få betala 12243 kr. :eek:
Har dessutom andra försäkringar i bolaget.

Det finns ett par olika nivåer på Svelands juniorförsäkring så du kan få premien här och det med 7 000:- är helt fel. Då måste antingen någon sagt fel på bolaget eller ni har missförstått varann.

Halvblod livvärde 8 000:- premie 2 085:-
20 000:- 2 853:-
30 000:- 3 693:-
40 000:- 4 533:-
50 000:- 5 373:-

Då är självrisken 1 900:- + 20% och veterinärvården 100 000:-. Om man vill ha enbart fast självrisk så är det ett tillägg på 900:-

A

Klart det kostar men försäkringsbolag idkar ingen välgörenhet och deras premier korrigeras alltid efter utgifterna.
Så om folk kommer för fasta självrisken eller av andra orsaker tvivlar jag har någon betydelse, de flesta bolag uppskattar att ökade marknadsandelar.

Klart dom uppskattar ökade andelar, men för deras del blir det nog ofta inte lika dyrt med den fasta självrisken just för att dom inte marknadsför den, så dom får inte lika många av de hästägarna som har klippkort hos vet med fast självrisk, utan mer dom som vill ha det för en extra trygghet.

Ett smart skött bolag inser att det är inte alltid en fördel att ta mer av marknaden :angel:

/Camilla

Jag hade Agria tills min häst fick magsår... Jag hade henne A1 försäkrad och liv 40.000 och vet 60.000.
Jag hade henne på ulltuna i 6 dagar och fick hem en räkning från Agria på 47.000:- och då hade dom stått för resten?? VAD BETYDER DET?
Plus att dom skulle sänka premien med 10 tusen så jag som hade L40 och V60 skulle få L30 och V 50 men månadskostnaden skulle bli det samma? hur går det ihop?
Ne, jag säger fy till Agria men dom som inte tjafsat med dom än har inte insett detta.
Efter den grejer så fattade jag beslutet att byta. Nu har jag folksam men min sambo ska flytta över alla sina försäkringar till Dina försäkringar så vi ska flytta över häst/hund/katt försäkringen dit också.(mängdrabbat/snabb hjälp/ärliga)
Med andra och snabba ord så tycker jag Folksam eller dina försäkringar.(alla har olika synpunkter)

.

Hur gammal är din häst?
Liv/användbarhet är det A1 eller A2 då?

Jag hade Agria tills min häst fick magsår... Jag hade henne A1 försäkrad och liv 40.000 och vet 60.000.
Jag hade henne på ulltuna i 6 dagar och fick hem en räkning från Agria på 47.000:- och då hade dom stått för resten?? VAD BETYDER DET?
Plus att dom skulle sänka premien med 10 tusen så jag som hade L40 och V60 skulle få L30 och V 50 men månadskostnaden skulle bli det samma? hur går det ihop?
Ne, jag säger fy till Agria men dom som inte tjafsat med dom än har inte insett detta.
Efter den grejer så fattade jag beslutet att byta. Nu har jag folksam men min sambo ska flytta över alla sina försäkringar till Dina försäkringar så vi ska flytta över häst/hund/katt försäkringen dit också.(mängdrabbat/snabb hjälp/ärliga)
Med andra och snabba ord så tycker jag Folksam eller dina försäkringar.(alla har olika synpunkter)

Usch!
Hemska tanke att få sig en sådan överraskning!

Kostar det ca 20 000kr / dygn att ha en häst installad för behandling på Ulltuna?
Vad är det som kostar?

Ja, och den överaskningen gjorde mig chockad, upprörd och fruktansvärt nervös. Vart skulle jag få dom pengarna ifrån?

Jag vet inte vad dom tog betalt för? Jag fick hem en faktura av SLU heter de så? och det var bara en klumpsumma, det hade vart e sak om det stog (inackordering = ****/dygn) eller om det var undersökningarna under dagarna som kosta. Jag vet inte alls..

//E

Jag blir så förbannad när jag får sådana fakturor.
Alltså där det bara står en klumpsumma.
Dom kan ju dra till med vad som helst, det finns inte en chans att kontrollera att den stämmer.
Jag kräver alltid att få fakturan specad - då kan jag iaf se att jag betalt för det jag ska och inte en massa annat.

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 353
Senast: 360
·
Hästvård Har tittat på en ponny i dag som jag blev totalt nerkärad i :love: Den är i dag A1-försäkrad i Agria utan reservationer men jag kommer...
2
Svar
30
· Visningar
3 507
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023