Byta försäkringsbolag

Den ena har en skadehistorik och henne vill jag inte flytta på. Hon har agria sen födseln. Inte så sugen på att flytta från folksam till agria heller pga höga premier.

Kanske får fortsätta betala helt enkelt.
Folksam tar över risken från Agria dock (och sannolikt omvänt) så länge det är samma ersättningsnivåer.
Dock ersätter Folksam enbart urakut nödslakt. Alltså typ bryta benet i hagen och få avlivas direkt. De ersätter inte avlivning vid utdömning efter behandlingsförsök osv. Det kan beroende på ens möjligheter kosta en hel del

Jag kan inte sätta mig in i den logiken. Min försäkring täcker ifall min häst skulle bryta benet i hagen eller liknande, akut avlivning och veterinärvård. Det är det försäkringen är till för, att betala massa extra pengar som jag istället kan sätta på ett hästkonto då jag ändå inte skulle vilja avliva eller annat om hon skulle bli "hobby häst" vilket är vad dom flesta använder sitt oanvändbarhetsskydd till. Hästar rids sönder mm, slitage, hagskador etc, döms ut, avlivas och sen får man ut A1.
En trav och galopp försäkringen är inte nära av vad en A1 vetvård kostar. Ska betala 3'165 kr nästa månad och är 1 år för 2 hästar (XX och en swb korsning med hög självrisk) med ersättning på 120' var.

Så själv tycker jag absolut det är värt det istället för A2 medan jag inte tycker det är värt med A1 vetvård. En A2 vetvård ser jag personligen ingen vits med.

Folksam tar över risken från Agria dock (och sannolikt omvänt) så länge det är samma ersättningsnivåer.
Dock ersätter Folksam enbart urakut nödslakt. Alltså typ bryta benet i hagen och få avlivas direkt. De ersätter inte avlivning vid utdömning efter behandlingsförsök osv. Det kan beroende på ens möjligheter kosta en hel del
Gör de inte?
Är helt hundra på att Folksam ersätter avlivning, men kanske beror på försäkringstyp?
Edit: ja fan, verkar ha ändrats. Det var mycket tråkigt, avlivning av stor häst går ju lätt på 10 papp.

Jag hade en häst A2 försäkrad i Agria. De ersatte inte avlivningen efter behandlingsförsök.

Gör de inte?
Är helt hundra på att Folksam ersätter avlivning, men kanske beror på försäkringstyp?
Edit: ja fan, verkar ha ändrats. Det var mycket tråkigt, avlivning av stor häst går ju lätt på 10 papp.

Jag hade en häst A2 försäkrad i Agria. De ersatte inte avlivningen efter behandlingsförsök.
Vart hittar du det? Jag hittar varken att de ersätter eller inte i mina villkor! 🤔

Vart hittar du det? Jag hittar varken att de ersätter eller inte i mina villkor! 🤔
1000018068.webp
Liten bild men sista punkten under "stor veterinärvård"

En trav och galopp försäkringen är inte nära av vad en A1 vetvård kostar. Ska betala 3'165 kr nästa månad och är 1 år för 2 hästar (XX och en swb korsning med hög självrisk) med ersättning på 120' var.

Så själv tycker jag absolut det är värt det istället för A2 medan jag inte tycker det är värt med A1 vetvård. En A2 vetvård ser jag personligen ingen vits med.
Jag vet inte vad du svamlar om 🤷‍♀️

Gör de inte?

Ersatte dom inte för en skada som ingår i A2 liv?

Gör de inte?

De har tyvärr haft så länge. Var likadant för 10 år sen redan.
Och ja det kan bli dyrt om man tex vill eller behöver ta bort på klinik. Andra har ju möjlighet att gräva ner hemma och värderar hjälp med ersättning för avlivning lägre. Men det är bra att ha med sig då villkoret är lite luddigt skrivit även om de nu förtydligat. Och att det skiljer sig mot de andra stora bolagen.

Sen får man ju ställa det mot t ex enbart en självrisk per år osv.

De har tyvärr haft så länge. Var likadant för 10 år sen redan.
Och ja det kan bli dyrt om man tex vill eller behöver ta bort på klinik. Andra har ju möjlighet att gräva ner hemma och värderar hjälp med ersättning för avlivning lägre. Men det är bra att ha med sig då villkoret är lite luddigt skrivit även om de nu förtydligat. Och att det skiljer sig mot de andra stora bolagen.

Sen får man ju ställa det mot t ex enbart en självrisk per år osv.
Hm, när jag tecknade kollade jag specifikt på det där, men saker kan ju ändrats.

Det enda bolag jag har haft upprepade problem med är Folksam och mycket har bottnat i att deras handläggare inte har så bra kompetens.
Exempel 1.
Ställde samma fråga om samma häst tre gånger till olika handläggare och fick tre olika svar. Egentligen var det fyra olika men det fjärde var det inte jag som frågade utan en ev köpare av hästen.
Exempel 2.
Det finns en tilläggsförsäkring för kommande travhästar. Den tecknas som föl och faller ut med livvärdet om inte hästen kommer att kunna starta.
Jag ställde specifikt frågan om det skulle gälla även för ett gravt vindsvept föl. Fick till svar att det gör det.
Det gjorde det givetvis inte när nu det här fölet inte blev helt korrekt i sina ben.
Exempel 3
Samma typ av tilläggsförsäkring som i 2. Denna gången visar det sig att hästen har en ledcysta som börjar ge artros redan innan den kommit i träning. Då visar det sig att det finns en lista som ingen handläggare har nämnt någon gång. Den innehåller ett mindre antal orsaker som den här försäkringen gäller för. Inte så många och inte så vanliga saker.

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Ska troligtvis köpa katt (Norsk Skogkatt som kommer att vara drygt 4 månader vid leverans) som jag egentligen vill byta försäkringsbolag...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 864
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Min äldsta tik på 13 år har jag försäkrad i folksam. Tyvärr så sänks ju veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre hos folksam och jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 700
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka