Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Sv: Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Nej dom lovade att jag inte skulle få några karensdagar och dessutom uppkom ringormens första tecken efter att dom dagarna gått ändå.

Så när jag skulle behöva betala 1000kr rätt i handen till dom utan anledning så räckte det för mig.

Det stämmer att If idag är det enda bolag med fast självrisk, dyrast är de också men jag valde dem iaf.
Fast självrisk är värt - allt.

Håller med! Det var därför jag bytte från Agria till If.

jag är nöjd med IF men enl tidigare info har de tidigare inte följt ARN och därmed varit svartlistade.

Ang att byta bolag ska det finnas en överenskommelse sen 2-3 år mellan de stora bolagen som innebär att de inte får
sätta konsumenten emellan.

Vet att tråden kanske klassas som gammal men den intresserar mig.
Vad menas med den fetmarkerade texten ovan?
Betyder det att om hästen visar sig ha lösa benbitar efter att jag bytt bolag så måste de ändå ersätta det och kan inte hävda att det är en gammal skada?

[/B]

Vet att tråden kanske klassas som gammal men den intresserar mig.
Vad menas med den fetmarkerade texten ovan?
Betyder det att om hästen visar sig ha lösa benbitar efter att jag bytt bolag så måste de ändå ersätta det och kan inte hävda att det är en gammal skada?

Ja, det betyder att ditt bolag ersätter och kräver i sin tur pengar av det gamla bolaget.
Inget jag skulle praktisera dock eftersom det till syvende och sist är en bevisningsfråga och vad jag vet finns inget prejudikat att hänvisa till.

*kl*

Nu har jag bytt och det blev precis som jag ville! :bow::love:

*kl*

Nu har jag bytt och det blev precis som jag ville! :bow::love:

Blev det If? Har du behövt använda den försäkringen?

Jag har/har haft IF till både mig själv, hemma, bilar,mc, hund, häst osv och det är det mest inkompetenta företaget jag någonsin varit i kontakt med.

Har hamnat uppe i rätten med dem 3 ggr men vunnit alla ggr som tur är, men det är inte gratis ska gudarna veta!

Enda försäkringen jag har kvar hos IF är min egen olycksfallsförsäkring pga det blir förmånga reservationer om jag skulle byta...
Men jag vet inte om det är värt det egentligen enligt mig är IF lika värdelösa som ingen försäkring och att hålla sig till Sveriges lagar och regler är inte deras grej. Så jag hoppas att du är riktigt duktigt påläst vad gäller det juridiska om du behöver utnyttja försäkringen.

Finns väl en anledning till att de är svartlistade...

Nej jag har nyss bytt, familjen har hus och bilar där också! = BRA rabatt! :d

Dom är väldigt nöjda och många jag känner har IF till både hästar och båtar, det har aldrig varit några problem alls! :laugh:

Du kanske har haft svåra fall eller liknande, då blir det alltid krångel.

Njae det vill jag inte påstå, en grej var när min bil blev stulen.

Då VÄGRADE de ersätta den för det är tydligen omöjligt enligt IF att kunna stjäla en bil som är nyare än -99a.

Efter det så blir det tydligen omöjligt att bryta upp/tjuvkoppla whatever en tjuv nu gör för att stjäla bilar.
För då är enligt de bilarna så säkra så det är totalt omöjligt att stjäla.

Yeah right liksom. Var ju inte bara jag som råkade ut för detta heller utan det var även uppmärksammat i media eftersom de ska ha premien och när det händer något så vill de inte ersätta.

Som sagt IF är svartlistade värt att tänka på.

Det är detta jag hört om IF också. För ett antal år sedan hade vi bilarna försäkrade i ett mindre försäkringsbolag som var mycket bra, men när detta köptes upp av IF så bytte vi till ett annat pga alla problem vi hört talas om när det gäller IF.

Jag skulle inte nöja mig med att fråga utan kräva skriftligt. Hur ska jag kunna bevisa att säljaren muntligt har lovat att inga reservationer ska uppkomma pga tidigare skador?

Jag skulle inte nöja mig med att fråga utan kräva skriftligt. Hur ska jag kunna bevisa att säljaren muntligt har lovat att inga reservationer ska uppkomma pga tidigare skador?

Håller helt med dig!
Skriftligt är det enda som gäller.

Tänkte att det kunde vara intressant att veta om det finns något bolag som vågar lova att man inte skyller på en gammal skada.

Njae det vill jag inte påstå, en grej var när min bil blev stulen.

Då VÄGRADE de ersätta den för det är tydligen omöjligt enligt IF att kunna stjäla en bil som är nyare än -99a.

Efter det så blir det tydligen omöjligt att bryta upp/tjuvkoppla whatever en tjuv nu gör för att stjäla bilar.
För då är enligt de bilarna så säkra så det är totalt omöjligt att stjäla.

Yeah right liksom. Var ju inte bara jag som råkade ut för detta heller utan det var även uppmärksammat i media eftersom de ska ha premien och när det händer något så vill de inte ersätta.

Som sagt IF är svartlistade värt att tänka på.

Som gammal försäkringsbolagsanställd vill jag hävda att samtliga bolag har rejäla säckar med skitigt byk.
När det gäller bemötande och handläggning beror det till stor del på vilken avdelning OCH handläggare du hamnar hos.

När det gäller hästförsäkringar tror jag det går på ett ut. Skadereglerarna följer i stort veterinärernas utlåtande och sedan tittar man på villkoren.

Det kluriga är när det dyker upp skador som kan hänvisas till gammal skada, men det problemet uppstår oavsett bolag.

För syrran blev det tvärtom, If blev någa 1000-lappar billigare i månden medans Agria var dyrare men då hade hon även andra försäkringar hos If.

Själv har jag hästen försäkrad i Sveland men skulle vilja byta för att slippa den rörliga självrisken. Men hon har varit försäkrad där hela livet och dom har varit väldigt bra och betalt det dom ska.

Sveland har fast självrisk på 1900 och nu även en högre, kom inte ihåg hur högt.
Har 1900 på alla mina hästar. buköppningen på en av hästarna gick på 101 kr för vår del.

Sveland har fast självrisk på 1900 och nu även en högre, kom inte ihåg hur högt.
Har 1900 på alla mina hästar. buköppningen på en av hästarna gick på 101 kr för vår del.

Mig veterligen så är det bara If som numer har fast självrisk, de andra har även en rörlig del på 10-20%.

Kolla här:
http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/Forsakring/Djur/Hastforsakring/Jamfor-hastforsakring/

Det skulle inte förvåna mig det minsta om även If kommer att införa rörlig självrisk. Det brukar vara så att bolagen följer efter varandra.

Hos Sveland kan man välja om man vill ha 0% eller 20% rörlig självrisk.

Jag skulle aldrig bryta en gammal försäkring men har man redan gjort det en gång så känns det som att det kvittar.

Det stämmer att du kan ha enbart fast självrisk hos Sveland och slippa den rörliga. Den fasta kan antingen vara 1 900:- eller 3 900:-.
Tillägget för fast självrisk är för ett halvblod 2 400:-/år.

Eftersom jag har jobbat på Sveland så vet jag detta till 100%.

A

Det skulle inte förvåna mig det minsta om även If kommer att införa rörlig självrisk. Det brukar vara så att bolagen följer efter varandra.

Finns i dag val möjlighet att välja fast eller rörlig och påverka din premie.
Finns även två fasta att välja på man får självklart lägre premie om man väljer den högsta.

Är inte så säker på det.
Var i kontakt med dem igår pga nyteckning och då sa de att just för att de har fast självrisk så har flera kommit över från både agria och folksam sedan de slopade sin fasta självrisk.

Så gör de något så tror jag det bara kommer handla om prisjusteringar.

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 353
Senast: 360
·
Hästvård Har tittat på en ponny i dag som jag blev totalt nerkärad i :love: Den är i dag A1-försäkrad i Agria utan reservationer men jag kommer...
2
Svar
30
· Visningar
3 507
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka