Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Sv: Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Fast det har väl ingen större betydelse om hon har den reservationen eller inte.

Nej men hur blir det inför nästa bolag? Man vill ha ha en ren och bra försäkring åt sin älskling menar jag! :laugh:

Jag tror att det blir lättast om jag kontaktar både Agria och If för ett samtal, då får jag ju exakt info! :)

kl.
Min syster bytta från Agria till just If på sin häst, hästen hade en reservation på höger bak pga, lösa benbitar hos Agria men vid bytet hävdade Agria till If att hästen även hade en reservation från en gammal skada på ett av frambenen, vilket hästen inte haft tidigare innan hon ville byta försäkringsbolag. Hästen hade aldrig haft något problem med frambenen, bara ena bakbenet efter en spark. Det var lite lustigt..

Jag har haft If på min gamla häst från början..Alltid varit hjälpsamma och löste allt smidigt när han stod i Hbg för luftrörsproblem. Inga konstigheter. Samma när han bröt griffelbenet. Inga problem.
Sen när ja köpte unghästen så vart han försäkrad i Agria med en doldafelförsäkring. Eller va dom nu kallar det :D
Har ringt till dom o diskuterat saker om honom och tycker inte jag blivit bra bemöt alls så våren/sommaren 2009 bytte jag till If på honom oxå. Rakt av! 10 dagars karens blev det. Höjde liven litegrann och inga problem...Väldigt hjälpsamma. :)

Knapplån

Sen är det ju väldigt stor prisskillnad.... jag har precis köpt en häst som jag övertog försäkringen i IF förra ägaren betalade runt 10 000:- ...men när jag skulle överta den då blev premien 14700:- /helår, samma försäkring blev 7500:-/helår hos Agria...kan ha betydelse att jag aldrig varit kund hos IF men är och har varit kund hos Agria väldigt många år men ändå....

För syrran blev det tvärtom, If blev någa 1000-lappar billigare i månden medans Agria var dyrare men då hade hon även andra försäkringar hos If.

Själv har jag hästen försäkrad i Sveland men skulle vilja byta för att slippa den rörliga självrisken. Men hon har varit försäkrad där hela livet och dom har varit väldigt bra och betalt det dom ska.

Då är saken i stort sett klar, imorgon ringer jag till If och kollar läget! :laugh:

Får man höja livsumman bara sådär? (Hon har ju ökat rätt mycket i värde sen hon var 1 menar jag)

Hade en ponny som fick reservationer på samtliga tarm/matsmältningssjukdomar hos Agria efter att hon fått kolik, orsakat av att hon ätit för mycket löv som uttråkad 2åring utan kompis i hagen.

IF försäkrade upp henne fullt utan snack, och skrattade lite åt Agria när jag berättade varför jag hade reservationer på henne ...

Har idag samtliga hästar i IF, aldrig konstigheter, professionellt och trevligt bemötande.

Tack! :bow:

Precis så hoppas jag att dom bemöter mig också! :laugh:

jag är nöjd med IF men enl tidigare info har de tidigare inte följt ARN och därmed varit svartlistade.

Ang att byta bolag ska det finnas en överenskommelse sen 2-3 år mellan de stora bolagen som innebär att de inte får
sätta konsumenten emellan.

Tycker du gör helt rätt i att byta till If :) Även att det innebär en liten risk så är faktiskt agria inget att ha (enligt min erfarenhet).

Hade en häst (ej min nuvarande) försäkrad i agria, när han blev halt och skulle in på klinik pratade jag med agria redan innan för att försäkra mig om att de verkligen skulle direktreglera och ja det skulle dom givetvis, inga problem enligt dom...Några veckor senare kom ett brev från dom att dom "ångrat" sig och inte ville betala någonting (och även en saftig klinikräkning), dessutom skulle dom sätta en reservation för allt som kan härledas till ben, hovar och hältor vilket är typ allt...oj vilken bra hjälp man fick :grin:

Ja, jag känner att en reservation för ringorm inte gör varken till eller från. Det + en sparkskada på näsan är det enda *peppar peppar gånger 10000* hon har haft i sjukdomsväg! :)

Har kollat lite priser via internet och det verkar som att det är bra vilkor, ska ringa o kolla lite imorgon för att vara säker på att jag kryssar i rätt osv!
2700kr i självrisk är väl helt okej?

Någon som vet hur man kan lägga upp betalningen av premien? Just nu betalar jag varje halvår och det har funkat fint! :)

Borde inte det stå på deras hemsida? Jag betalar per helår.

Okey, ne jag hittade inte det! :laugh:

Att betala allt på en gång blir ganska häftigt måste jag säga! :crazy:

Jag har agria på mitt fullblod. Skit!!! För några år sedan när han blev halt för först gången (hade haft honom i 3 år) Åkte in på klinik och sedan fick jag en saftig räkning på 16000kr för dom hade slarvat bort besiktnings pappret på honom. Sedan skulle jag vänta ett halvår innan jag fick besiktiga hästen för att helförsäkra honom igen.... Dessutom hade jag betalt för en helförsäkring i 3 år. :confused::mad:

Nu har jag alla mina djur i dina försäkringar. Underbara att ha och göra med!!!

Jag betalar försäkringen per halvår, men är nästan helt säker på att man får betala per månad eller helår också om man hellre vill det :)

Jamen månad eller halvår känns bättre! Det blir ju en del att betala ändå! :)

Ja det känns lite som det! :crazy: Nä, jag ringer idag och kollar lite snabbt, sen klickar jag upp mig via hemsidan!!

m & p har ju bilar osv i IF så det kan ju vara bra att ha det på samma ställe! :)

Att byta försäkringsbolag är mycket vanskligt.

Vare sig det gäller häst eller människa. Jag skulle inte våga göra det. Min mamma har tyvärr fått erfara detta. 7 års väntan på en mindre ersättning blev det.

En häst kan ha pålagringar och fel redan som ung som visar sig efter en tids ridning. Går det inte att bevisa att det uppkommit först efter försäkringsbytet så sitter man rätt pyrt till och får ingen ersättning.

Tänk dig för innan du byter. Även om din häst är ung.

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 353
Senast: 360
·
Hästvård Har tittat på en ponny i dag som jag blev totalt nerkärad i :love: Den är i dag A1-försäkrad i Agria utan reservationer men jag kommer...
2
Svar
30
· Visningar
3 507
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka