Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Sv: Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Vad är Agrias motivation till att det inte skulle gå på försäkringen ?

Mia

Jag har min häst försäkrad i If. Har haft många hästar tidigare i andra bolag, men har aldrig blivit så snabbt och bra bemött som av If. Är hur supernöjd som helst! Inget snack någonsin om att betala ut pengar, och de är extremt snabba på det också. Anmälde skada ena dagen (med fakturaunderlag från distrikstveterinären) hade pengar på mitt konto dagen efter, och fick dessutom ett telefonsamtal där de ville kolla att pengarna kommit fram och att all kontakt fungerat bra. Det är service! :)

Lägger in en tråd allmänt, inte riktat till just dig nu...

Själv har jag haft båda Agria för hundarna och If för hästen, kan väl säga såhär att jag är rejält missnöjd och har bytt av div orsaker. Det första är för dyr för det man får ut i slutänden å flera undantag i försäkr kolla bara på hältor...(MIN åsikt).
If tex, hade jag till hästen men bytte nu i år, då de smyghöjt försäkringen på iallfall de senaste två åren från det jag började ha henne där. :devil:Hon stod som A1. Fult gjort eller hur, och nej de hade inte informerat om höjningen före varken via tel eller brev. :mad:Ringde då och frågade varför men fick inget mer svar än att - vi måste ju höja, då allt blir dyrare för oss med vet. kostnader etc (syftade på bolagets kunder i allmänhet tydligen)??? De ville inte ens förhandla om priset på försäkringen då de bevisligen var mycket dyrare än två andra bolag. Det borde väl vara intressant för dem att veta vad andra ligger så att de kan konkurera, men nej, tydligen inte, jag var väl ingen stor kund enligt dem...:crazy:

Vad är då poängen med detta inlägg? Jo, tänkt till och läs det finstilta i försäkringarna före du tecknar. Att skriva sig för en försäkring via enbart säljare kan bli dyrt. Det finns många sjukdomar som är undantagna i försäkringarna idag och som är restrikt på tex hälta, fång etc.

Slutligen: Vi har alla olika åsikter om div bolag så jag tror att alla måste bilda sig en egen uppfattning och läsa trådar som den här mycket kritiskt. Man måste väga pengarna som sätts in mot det man får ut då det är dags att tulla på försäkringen.

Lycka till i försäkringsdjungeln!

*KL*

Sitter och klurar på om jag ska byta bolag eller inte.
Vet inte om det är värt risken riktigt..
Hos Folksam betalar jag nu strax över 8000kr om året.
Då är hon försäkrad i 40´ i A1 samt 40´ i A2. Alltså 80 000kr
Samt vet. vård 50 000kr.

Nu kikar jag på att sänka liv och öka vet. vården.
Ett alternativ är Dina Försäkringar.
Om jag har henne i 10´ A1 och 120 000 vet. vård skulle kostnaden bli 2600kr
I Folksam 10´ A1 samt 100 000 vet vård = 6500kr.

Alternativ 2.
Dina Förs - 30´ A1 och 120´vet = 4925kr
Folksam = strax under 8000.

Har läst igenom Dina Försäkringars villkor och jag kan inte hitta några väsentliga skillnader mot andra bolag.

Hon har varit försäkrad i Folksam sedan uppfödarens tid.

Vågar man byta?

All ändring står på det brev du får vid förfallodatum, fram till dess är det exakt samma villkor/premie.
Känner faktiskt inte till något bolag som gör på annat sätt :confused:

Orsaken till höjningen är helt riktigt för att veterinär kostnaderna har stigit och If har fast självrisk så vi drabbas hårdare än de bolag som har + %
Klart vi har koll på vad övriga bolag tar, finns en marknadsavd precis som på övriga bolag
Lite trist att den du pratade med inte förklarade det.
Och nej normalt (kan finnas något speciellt fall det låter jag vara osagt) men normalt kan ingen ”förhandla” om sin premie, har inget med storleken på kunden att göra.
Själv tycker jag det är en fördel att alla behandlas lika.

Håller helt med dig på de sista du skrev det gäller att vara medveten om vad det är för försäkring man tecknat och kolla villkor.

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 353
Senast: 360
·
Hästvård Har tittat på en ponny i dag som jag blev totalt nerkärad i :love: Den är i dag A1-försäkrad i Agria utan reservationer men jag kommer...
2
Svar
30
· Visningar
3 507
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka