Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Sv: Vilket försäkringsbolag bör jag byta till? (Diskussion)

Men alltså. Om bolaget ändå inte ger ersättning för saker och ting kan man ju inte förlora så mkt på att byta? Agria verkar helt crap, vet många som är missnöjda.
Frågan är ju om man ens skulle våga köpa en häst försäkrad i Agria. Man verkar ju stå utan skydd oavsett hur man gör. Jag förstår om folk tar risken med att byta bolag från Agria, man kan ju vinna endel men inte förlora så mkt...

Hej!

Jag hade if på min förra häst och hade gärna haft dom igen- men kommer inte bryta försäkringen min pålla haft från födseln för det.

Jag hade vissa problem med If ett tag, då min vet fick ringa dom upprepade gånger för att jag skulle få ersättning, men vid vanligare åkommor var det aldrig några problem. Jag försökte faktiskt byta bolag när det var som värst- men hade då fått reservation på alla de skador hästen haft fram tills dess- dvs inte värt det!

Nya försäkringsbolaget (jag har glömt vilket vi har) har också varit utan problem.

Om du byter- kolla noga så du inte åker på några reservationer som "inte syns på pappret"- om nya bolaget redan vet att du haft en reservation innan kan de skriva ner det och sen inte ersätta för det om problemet kommer tillbaka (utan att det står i försäkringsbrevet!)- det har tydligen hänt..

/Lavinia, som inte byter försäkringsbolag- jag har haft mycket otur med mina hästar och har inte råd med "det fanns innan denna försäkring tecknades".

KL
Jag ahr sveland till sambons häst. Mina islänningar jag precis sålt stod också i sveland, min föling fick en transportskada och fick operaras totalt gick hela kalaset på 82000kr varaqv jag betalade 1900kr. Var inte tjafs, de betalade så jag ahr varit helnöjd med dem.

Jag hade med Agria på min när jag köpte honom men jag bytte samma dag som jag köpte honom. Jag har alltid haft folksam och de har varit så himla hjälpsamma och bra att ha o göra med. Agria är det en del av mina vänner som haft STORA problem med, skulle aldrig för mitt liv ha nåt av mina djur försäkrade i det kassa bolaget. Det är ju mardrömmen att stå där och att de inte ersätter ett skit för att de anser det ena med det tredje och de är himla duktiga på att sprida reservationer till höger o vänster. Men IF har jag också bara hört gott om :) så det blir nog kanon

*KL*
Jag har haft Agria i 15 år till mina hästar och hittills inte haft några problem med att få ut ersättning för sådant som är ersättningsbart enligt villkoren. Då har kusarna ändå haft diverse problem med benen m.m. De få gånger jag har behövt prata med dem har jag alltid fått ett trevligt bemötande.

kl

Jag har if till min häst. Aldrig behövt nyttja den dock tack o lov så kan inte säg så mycket om det :) Tänkte bara kommentera för det var nån som skrev att det var mycket dyrare på if än agria. IF höjde min premie ganska rejält denna perioden och då ringde jag och kollade med agria motsvarande försäkring och där var den 2500 kr dyrare, + att jag hade fått göra en tillägsförsäkring för att få med allt det jag har på If.

obs. jag har inga andra försäkringar på IF heller så jag har ingen mängdrabatt, alltså inte därför priset varierade så mycket.

*kl*
Har haft/har If och Agria. Jag byter aldrig försäkring på en äldre häst, det är lätt att det blir efterräkningar om det skulle "hända något".

Har aldrig haft några problem med Agria, de har betalat utan att gnissla. Däremot så tycker jag att deras medarbetare på kundtjänst blivit mycket sämre de senaste åren. Då har vi haft diverse krämpor som Agria reglerat: buköppning, benbitsoperation mm.

If är också bra, men deras premie blev dyrare än Agrias när jag ringde och frågade på en av hästarna. If:s kundtjänst är ännu sämre än Agrias, där jag fått goddag yxskaft-svar de flesta gånger jag ringt.

*kl*

Jag har haft en av mina hästar försäkrade i Agria sedan hon köptes. Tog över säljarens försäkring just p.g.a. att jag ej ville byta bolag och riskera att en gammal skada ej skulle ersättas.

Jag har alltid blivit bra bemött, fått bra rabatt då hästen hållt sig skadefri i många år, och haft bra kontakt med mitt ombud vid frågor. Var tyvärr tvungen att avliva hästen nyligen, och fick ett väldigt gott bemötande då jag ringde och frågade om livskadeanmälan. Samma sak när en kille ringde upp och ville ha kompletterande uppgifter om utbetalningskonto, han beklagade och var jättetrevlig.

Ville bara påtala att det finns många nöjda Agria-kunder också...

Jag bytte från agria till if förra året när agria fick för sig att försämra sina villkor massor. Har aldrig behövt använda försäkringen varken där eller hos if så kan inte säga om dom är lätta att ha och göra med. Därimot har jag fått en premiehöjning på nästan 30% + en höjning av självrisken på en tusing för i år så jag måste ringa och fråga vad f*n dom håller på med då jag nu på bara ett par år kommer att ha betalat mer för livförsäkringen än vad hästen faktiskt är försäkrad för :crazy:.

Det underliga är just att det är premien för livförskringen som har chockhöjts och inte veterinärvården och det är ingen "dyr" häst jag har.

Har inte hört så mycket skumt om nåt annat bolag än Agria men jag har dom själv till mina katter och det har fungerat utmäkt så jag ska inte säga varken bu eller bä egentligen.

Sen tror jag det där med att byta bolag inte är så farligt egentligen. Finns det nån som har hört någon som verkligen blivit nekad ersättning av den anledning vi menar här? Jag diskuterade det med Folksam (inte mitt bolag) och de slog inte ner på sånt förutsatt att hästen hela tiden varit försäkrad i något bolag. Det var å andra sidan en säljare som sa det....

jag har bytt från ett bolag till just Agri när vi köpte senaste hästen. Inga problem någopnsin!

Dessutom så vet besiktar man ju hösetn vid byte av bolag så är allt på det klara.

Min prinsessa är nu försäkrad i Agria, men jag vill byta så snabbt som möjligt! Har inte fått någon som helst hjälp av dem och när de gav mig en reservation för ringorm, (som kom från gården jag flyttade till då en häst där hade obehandlad ringorm :mad:) Agria hävdade att hon fått det hos uppfödaren (innan vi tog hem henne) men uppfödaren hade inte ringorm på någon av sina! Det var droppen! :mad:

Så nu vill jag veta vad jag ska byta till och varför! :laugh:

Mina grundkrav om det går är:

- Vill ha henne A1 försäkrad som nu, allt ska vara täckt!
- Dom ska hjälpa till med i stort sett alla kostnader (även recept osv)
- BRA service vid frågor och när man tecknar försäkringen.
- Bra villkor för betalning, dvs hur man delar upp för månad eller halvår.

+ Hur blir det med min reservation? Jag vägrar betala 2000kr för att Agria ska få se att min häst inte har några hudsjukdomar (vet intyg), när hon fick ringorm som är en vanlig och lättbehandlad sjukdom.
jag har if på hundarna och ena hästen. Den andra hästen står i Agria beroende på att hon är för gammal för att jag ska kunna byta, annars hade jag gjort det. Ena hunden var försäkrad i agria första året (uppfödarrabatt). Sedan när första betalningen för premien kom var den på över 4000 kr (helår). Jag ringde till if som visade sig ha en premie på strax över 2000 helåret för precis samma försäkringstyp:eek: Det skiljde alltså 2000 spänn i årspremie. Tack och adjö sade jag till agria.

De få gånger jag har behövt utnyttja försäkringen hos if så har det aldrig varit några problem.

Jag vet minst två som har fått stå för både liv- och veterinärvård själva just för att sjukdomsorsaken anses ha funnits innan försäkringens tecknande.

Själv har jag råkat ut för det två gånger, i o f s inga dyra hästar, men veterinärräkningen är ju inte roligare för att livvärdet var litet.

Måste man alltså ha hästen försäkrad från födseln i samma bolag? Hur gör man med importer?

Jag har alla mina andra försäkringar i Länsförsäkringar, men när jag klickar på häst där så kommer Agria upp. Det är jag inte så förtjust i. Skulle helst vilja ha en fast självrisk. Det är det bara If som har?

Nej det måste man inte. Men man måste inse att det är en otrolig risk att byta bolag och att köpa importer. Det är i vissa fall liktydigt med att inte ha någon försäkring alls.

Fast självrisk är det inget bolag som hållt fast med sedan de började, det har med marknaden att göra. Det är ohållbart i längden, så bolagen har det några år och går tillbaka till rörlig, varpå nästa bolag går över till fast självrisk för att sedan återgå till rörlig igen.

Hitta ett bolag du trivs med och håll fast vid det, oberoende av villkor. Och som hästägare måste man inse att man i vissa fall är helt utan försäkring, trots att man gjort allt som står i ens makt för att skydda sig.

Måste man alltså ha hästen försäkrad från födseln i samma bolag? Hur gör man med importer?

Att ha en häst i samma bolag hela tiden är det mest ultimata, då täcker ju försäkringen även sk "dolda fel", ex KS och lösa benbitar.

När man försäkrar importer är man lite mer restriktiva. "Fel" som man kanske släpper igenom på en svenskfödd häst får en import ofta reservationer på. Vi har importerat (utan reservationer) och jag har pratat mycket om detta med mitt ombud.

Jag har alla mina andra försäkringar i Länsförsäkringar, men när jag klickar på häst där så kommer Agria upp. Det är jag inte så förtjust i. Skulle helst vilja ha en fast självrisk. Det är det bara If som har?

Agria är Länsförsäkringars djur försäkringar, det är alltså samma bolag.

Agria hävdade att hon fått det hos uppfödaren (innan vi tog hem henne) men uppfödaren hade inte ringorm på någon av sina! Det var droppen! :mad:
.

Fick din häst möjligen ringorm under karensen?

Min försäkrades in med reservation för mugg.
Så fort muggen var borta så besiktade jag om henne och då togs reservationen bort.
Jag tänker att det borde vara likadant med ringorm?

Det är en risk att köpa import.
If var det enda bolag som bara krävde besiktning vid nytecknande, de andra bolagen hade lite andra krav ex röntgen om hästen köptes för en summa större än 60 000kr, plus lite annat om hästen hade varit i sverige kortare tid än sex månader.
Jag anser att om bolagen inte kräver röntgen vid nytecknande så skall de inte komma och förvägra ersättning om hästen blir dålig pga röntgenfynd.

Det stämmer att If idag är det enda bolag med fast självrisk, dyrast är de också men jag valde dem iaf.
Fast självrisk är värt - allt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 353
Senast: 360
·
Hästvård Har tittat på en ponny i dag som jag blev totalt nerkärad i :love: Den är i dag A1-försäkrad i Agria utan reservationer men jag kommer...
2
Svar
30
· Visningar
3 507
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka