Vilket foder har ni?

I

isaaak_

Vad har ni för foder till era dressyrhästar? varför har ni just det? Hur mycket får dom? (och hur stora dom är o hur mkt dom tränas)
För/nackdelar? skriv så mkt ni kommer på! :)

Sv: Vilket foder har ni?

okej jag kan börja :) jag har en maxad c-ponny som tränas o tävlas upp till FEI nationell nivå. Han har haft mkt ideér för sig o har varit/är en "problemhäst" som reser sig o bråkar mkt. Finns inga fel på honom så vi provade att byta foder, o det är det bästa vi har gjort med den ponnyn! Nu är han betydligt snällare o bråkar nästan aldrig!
på en dag får han;
*7-8 kg hö (minskar på höt på sommaren då han äter gräs)
*5 dl Equine Sebsitive (Dodson & Horrell)
*3 dl ers (ers=Exercise Recovery Stamina) pellets (Dodson & Horrell)
*30 ml Rosechips (vid igångsättning 15 ml djävulsrot), från Dodson & Horrell (Både Rosechips o djävulsrot ger avslappning i muskler)
*1 mått BioGlucomin
*30 ml B-vitamin (vid päls-sättning/fällning)
*8-9 dl betfor
*Ca 1 l morötter

Hur mycket betfor tror ni att han behöver? det känns lite mkt när man hör många andra som ger typ 3 dl? Men jag vet många som ger mycket också? vad tror ni, med tanke på den nivån han tränas o tävlas, o hur stor han är? han är lätt i typen men inte spinkig..

Jag är supernöjd med Dodson & Horrell!

okej jag kan börja :) jag har en maxad c-ponny som tränas o tävlas upp till FEI nationell nivå. Han har haft mkt ideér för sig o har varit/är en "problemhäst" som reser sig o bråkar mkt. Finns inga fel på honom så vi provade att byta foder, o det är det bästa vi har gjort med den ponnyn! Nu är han betydligt snällare o bråkar nästan aldrig!
på en dag får han;
*7-8 kg hö (minskar på höt på sommaren då han äter gräs)
*5 dl Equine Sebsitive (Dodson & Horrell)
*3 dl ers (ers=Exercise Recovery Stamina) pellets (Dodson & Horrell)
*30 ml Rosechips (vid igångsättning 15 ml djävulsrot), från Dodson & Horrell (Både Rosechips o djävulsrot ger avslappning i muskler)
*1 mått BioGlucomin
*30 ml B-vitamin (vid päls-sättning/fällning)
*8-9 dl betfor
*Ca 1 l morötter

Hur mycket betfor tror ni att han behöver? det känns lite mkt när man hör många andra som ger typ 3 dl? Men jag vet många som ger mycket också? vad tror ni, med tanke på den nivån han tränas o tävlas, o hur stor han är? han är lätt i typen men inte spinkig..

Jag är supernöjd med Dodson & Horrell!

Bara nyfiken på vad ni bytte ifrån för foder?

förut körde vi med havre och en pastamix som någon sa att vi kunde testa att lägga till för att han skulle lugna sig lite.. det är bara det vi har bytt, o så la vi till Djävulsrot/Roseship. Så nu blir det aldrig mer havre på den hästen! :)

Till min D-ponny som tränas i dressyr, till ungefär FEI nivå får att äta

8-9 kg hösilage, ibland mer om hon vill ha.
3 dl Krafft protein - måste blötas upp, annars får hon kolik.
2 dl Betfor (torr) så det blir väll 4 dl?
1 kg Mustang Müsli Active

Salt
B-vitamin
Fosforbalans
Tokosel

Ja mustang är det enda fodret hon inte blivit fet och lat av så jag är nöjd med det, hon är tvärtom mer laddad och sugen på att jobba.

Tyvärr så är det dåligt med protein i vårat hösilage, så jag måste ge henne av kraffts produkt, Krafft Protein, som måste blötas rejält mycket då hon inte kan äta så stort pelletrat foder - kolik.

min får hö, lusernhack, vetekli och eggersman müsli. och vitaminer, tokosel, magnesium och jäst.

för tillfället får han equi deluxe müslin, men ska nog gå tillbaka till kräuter müsli igen, equi deluxen har stigit så sjukt mkt i pris nu. och eggersman är ju inte direkt billigt i utgpkt heller. :p

han är ca 178, fullblod/halvblod, stor och maffig. men rätt lättfödd, och inte så beroende av fodret för att få energi till att arbeta. så hans foderstat består mestadels av hö och lusernhack, och knapt 2 kg müsli när han går som hårdast. vid lite lättare jobb 1,5 kg. vill jag ha lite extra power så lägger jag till et halvkilo high energy müsli.

Min korsningsponny (förvuxen, 156cm) är i full tävlingskondition och tävlas för närvarande på LA:5-LA:6 nivå men försöker komma vidare :angel: äter det här på en dag;

10kg hösilage
0,5 kg havre
0,5 liter blöt betfor
1 dl krafft mineral
0,25 kg Krafft pluss

Han är hyfsat lättfödd samt har mycket egen motor.

Om min häst äter mer än 10 kg hö så blir han enormt fet, vilket inte heller är hälsosamt...

Han får 2 kg morgon, 2 kg lunch, 5 kg insläpp och 5 kg kväll. MINST.

Och han är minst lika högpresterande som era.

men hur mkt hö hästen får är ju väldigt induviduellt. hur stor hästen är, hur mkt den går o tränas, vad det är för hö/ensilage o.s.v. O det är ju inte bra om hästen får så stor mängd hö på en gång heller.. isf skulle jag ge den många ggr om dagen i mindre portioner. O man behöver ju inte stoppa i hästen hö bara "för att". Vissa hästar måste ha mkt hö, vissa kan man absolut inte ge mkt. En del blir ju som tunnor bara genom att kolla på gräs ;D

mitt 10 åriga sto är ca 166 cm,rids 6 gånger i veckan normalt arbete, är ganska normalfödd, mot svår.
Hon faller ganska lätt ur utan den ganska stora givan silage + alfaalfan, sen får hon munkpeppar som är lite lugnande och bra för hormonerna, grunden får hon som just grundmat eftersom de ingår i hyran och müslin köper jag till, mkt energi men långsam som är lite lugnande för hennes nerver + bra med protein för musklerna!
* 16 kg hösilage
* 1,5 kg krafft grund
* 0,5 kg stay power müsli från dodson & horrell
* Munkpeppar
* Alfa alfa (två väl packade vita krafft kilon)
* b-vitamin vid pälssättning/fällning
* salt på sommaren

Senast ändrad:

När ska folk inse att hästar inte blir feta av hö, dom blir feta av för mycket energi :crazy: Precis som människor.....

Min är en 5-årig lusitanokorsning, hingst, under uppbyggnad på alla sätt. Rätt tunn i modellen och tappar rätt lätt.

Äter för nuvarande:

17 kg hösilage (knappt, han äter inte upp riktigt allt)
1,5 kg Krafft Rehab
0,6 kg Betfor
0,3 kg Soja
30 ml V.S.L
ca 1,5 msk salt

Är mycket nöjd med Rehaben, han rundar på sig kanon. Sojan är för att vi har dåligt med protein.

Men eftersom vi har mycket energi i höet så blir min häst fet av för mycket hö?

Min häst äter ett halv kilo havre om dagen, det är inte mycket på en häst i full tävlingskondition. 10 kg hösilage, skulle jag ge honom mer så blir han sjukligt fet...

mitt sto på, 158cm får:
morgon:
1kg havrefri müsli
1,5 kg lusern hack
5dl betfor
3kg hö

lunch:
2kg hö

eftermiddag:
1kg havrefri müsli
3kg hö

kväll:
1kg havrefri müsli
2kg lusern hack
5dl betfor
1dl mineraler
6 ml E-vitamin med selen
3kg hö

precis! det är inte sant att hästar inte blir feta på hö. har man ett hö med mkt energi så är det solklart att hästen blir fet om den får stora mängder - och många hästar blir väldigt slöa av att enbart få hö.. och i år är nästan allt hö väldigt proteinfattigt eftersom det regnade så dom inte kunde ta en första slått, och då blir det väldigt tokigt om hästen nästan bara ska äta hö..

dessutom är det ganska många hästar som helt enkelt inte vill äta mer än 10 kg hö. min d-ponny tex får så mkt hö han vill ha, men äter sällan mer än högst 9 kg. och han är för tunn så han måste få olika kraftfoder. även för min dressyrhäst som älskar mat finns det ett stopp..

jag tycker ingen i tråden ger för lite hö. när en stor häst får 6-7 kg hö, vilket var vanligt då jag började med hästar, DÅ kan man snacka om att ge för lite hö...

Ja, men det är ju för att höet är näringsrikt den blir tjock, inte för att höet är hö.

Många verkar dock ha uppfattningen att hästar blir bukiga och tjocka för att dom äter hö. Dom har liksom missat att det är energiöverskottet som orsakar överhullet, inte höet.

bukiga blir dom för att hö oftast innehåller för lite proteiner..... energiöverskott ger en häst som är jämntjock äver det hele, inte bukighet.

Min går på fri tilltång på ensilage. Men annars så får han ca.2 L Dodson & Horrell Build up då han tappar i vikt lätt. Tycker det är super och det är inget foder som sätter sig i huvudet på hästen.

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix