Vilket foder har ni erfarenhet av?

B

Becca85

Jag har letat efter ett nytt foder till min häst. För där jag köper har stängt. Och de sorter som jag har fastnat för är Salsa hästfoder och Dodson och Horrell. Har ni någon erfarenhet av dem som ni kan tipsa om.
Jag har gett honom eggersman innan och hittar igen som säljer det här. Han är ett havblod och rids i skogen och lättare träning om det blir lättare för er att säga vilket som kan passa honom.
Så ska jag också kolla sen när jag får hö analysen och se vilket som kan passa då.

Sv: Vilket foder har ni erfarenhet av?

Har du ett vettigt hö så klarar du dig oftast på bara havre och mineraler.

Alla de sorter du räknade upp har ju olika blandningar för olika typer av hästar i olika arbeten, så det är jättesvårt att komma med vettigt tips på rak arm.

Jag hade mills havrefria musli till min pålle förut. Vet. tyckte att han borde klara sig på havre, korn och betfor. Jag visste sedan innan att han blev knäpp av havre men vet.sa att det blir de bara om man inte lyckas ge rätt mängd av varje fodersort. Jag tänkte att det var värt att prova. Det blir ju så himla mkt billigare! Jag köper både havre och kornkross hos grannbonden för 1,25 kr/kg. Jag har en hbl.val. och han får nu 1lit.kornkross och 1,5 lit. havrekross 3ggr per dag. Klarar sig utmärkt på det och är inte det minsta knäpp. Han får 5 dl (torr) betfor oxå till varje mål. Lite mineraler och vitlök till det. Skall tilläggas att han är 19 år och var jättetunn efter att ha genomgått tre behandlingar mot erlichias/borelia. Han har fått lusernpellets oxå, 6dl/dag fram till i våras men det har jag tagit bort nu.

Min häst har ätit ett foder ifrån Dodson&Horrell i sex år nu, och jag är extremt nöjd! :)

Dodson&Horrell är kanon, har använt det i flera år och tänker aldrig byta...

Huntres vilken sort har du och varför ?

Vilya vilken sort har du och varför.

Vill veta det så man kan jämföra lite mellan de olika sorterna.

Många har kollat men hatr inte svarat. Skulle bli tacksam om någon kunde säga något om de olika sorterna, vad som är bra eller dåligt.

Gav pållan 2 olika sorters müslifoder från D&H förut. Funkade riktigt bra. Gav build-up då det sägs fylla ut över just ryggen och tycker det fungerade helt ok på pållan. Gav leisure mix också.
Vi ville få upp pållan i hull och gav då leisure mix för att det var rikt på bland annat olja.
Tycker att det var ett mycket fräsht och bra foder. Enda anledningen till att vi slutade ge det var för att det bara var Täby här omkring som sålde D&H. Om det var slut så blev pållan alltså utan + att det är lättare att ta sig till typ granngården med lite bättre öppningstider.

Ok tack så mycket Getaway_hon har också funderat på just de sorterna. Så du körde en kombination av de fodrena, kanske något att ha i åtanke......

Jag använder Salsa havrefri müsli med krafft groov. Ingen havre här inte!
Tycker Salsan är bra och "ser" god ut. Katterna äter det gärna också?!
Vill du ha en egen blandning så kan de fixa det. Kallas Stallmix.
// Linda

Jag fick intryket att man bara kunde beställa stallmixen om man hde ett större stall och man ville ha en egen blandning som täckte upp sitt hö. Inte att man som privat person kunde köpa det...eller.... har jag missförståt ???

Vilka är det som stängt ner? Om du inte vill skriva här så skicka gärna PM

Jag vet inte vad det heter för jag fick fodret med köpt från varberg utav ägaren, har hästen på foder. Och hon var snäll att ta med när jag behövde nytt. Men vet du någon häromkring som säljer Eggersman så blir jag jätte gald, du kan ju pma om det stället isf.

Är det ingen mer som har testat något av de här fodrerna ?????

Hm, kanske ute i Eldsberga? Jag tror inte J i Sennan har vad jag vet iaf.

Apropå Dodson & Horrel har jag en kompis som använder detta, hon tycker det är ett kanon bra foder och hästarna älskar det!
Själv använder jag Fibergi Bas och tycker det är ett bra och prisvärt foder, mina hästar skulle antagligen vägra äta annat ;) Köper det i Sennan för 160;- för 25 kg

Becca85 skrev:
Huntress vilken sort har du och varför ?

Jag ger min häst "Pasture Mix" ifrån D&H. Det är ett jättebra müslifoder, som inte ger så mycket energi. Jag har också gett "Fiber P" ifrån samma företag. :)

Ok Huntress då vet jag, så att jag har lite mer att gå på. Det är lite svårt att välja när det finns så mycket och olika sorter.

Fröken_Skåne, jag har varit till han i sennan och frågat, han hade inte eggersman. Och det var han som tipsade om slasa och dodson.
Vart har du din häst då. Kanske är någonstans man känner igen.

Becca85 skrev:
Ok Huntress då vet jag, så att jag har lite mer att gå på. Det är lite svårt att välja när det finns så mycket och olika sorter.

Jo, jag vet. Men dom har himla bra broschyrer tycker jag, så dom kan jag tipsa om! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar