Vilket bett på 3-åring?

axel

Trådstartare
Jag tycker mig se många 3-åringar som rids på bridongbett.

Är det ngt nytt?
Vad anser ni är nyttan med det- ni som föredrar det? 2 eller 3 delar?

Jag som är av den gamla stammen har använt ett relativt tjockt som unghästen törs ta ett litet stöd på.

• Gilla
Reactions: fio
Jag tycker mig se många 3-åringar som rids på bridongbett.

Är det ngt nytt?
Vad anser ni är nyttan med det- ni som föredrar det? 2 eller 3 delar?

Jag som är av den gamla stammen har använt ett relativt tjockt som unghästen törs ta ett litet stöd på.
Är inte det nån trend från TL? Att betten ska vara smala o ta lite plats i munnen. Länge sedan Hedwig var unghäst men jag tror att jag hade ganska smala bett på henne eftersom det då var vad de skulle ha. Hon har iofs aldrig varit någon som inte vågat ta stöd på bettet..snarare tvärtom, använt det som ett stödhjul fram..:cautious:Sen red jag någon ung PRE som hade ett tjockt bett o jag tänkte nämen fy så tjockt o bytte till ett smalt. Kan säga att jag klev av efter tio minuter o bytte tillbaka till det tjocka.:o Han hatade det där smala, skarpa. Bästa är väl att prova vilken typ av bett hästen verkar mest nöjd med.:)

Jag har för mig att Fio menar att tyskarna vill ha det gamla som både är tjockare o längre.

När det är dags kommer jag nog att plocka fram mina gamla... hederliga

Jag har för mig att Fio menar att tyskarna vill ha det gamla som både är tjockare o längre.

När det är dags kommer jag nog att plocka fram mina gamla... hederliga
Ja, trenden i Sverige har ju ett tag varit smalare, mindre, kortare. Tyskarna vill gärna ha tjockare och längre. Min erfarenhet är precis som @Hedwig säger att det är olika vad olika hästar tivs med. Jag har haft flera unga hästar som uppskattar bett med lite tyngd i.

Jag hade ett ganska smalt, tredelat tränsbett på min när hon precis reds in, det var det bettet hon fick när hon började vänjas vid att ha bett som tvååring. Hon har en väldigt liten mun, så det var svårt att hitta ett som inte var för stort och klumpigt när hon var så liten, detta var det som passade, annars hade jag egentligen helst velat ha ett tvådelat.

Hon växte dock ur det pyttebettet (det var hon och B-ponnyerna) ganska snabbt efter att hon blev insutten, och hade sen ett tvådelat Happy Mouth efter det, jag intalade mig att det där med äppelsmaken skulle bidra till att hennes första riktiga kontakt med bettet under ridning skulle vara positiv, men hon tuggade så sanslöst mycket på det att hon hade tuggat sönder det efter bara några månader. Bytte då till ett helt vanligt, gammaldags tjockare tvådelat tränsbett (som jag ridit min andra ponny på i alla år), det var efter vintervilan som nybliven fyraåring, och det har hon haft sen dess.

Ja, trenden i Sverige har ju ett tag varit smalare, mindre, kortare. Tyskarna vill gärna ha tjockare och längre. Min erfarenhet är precis som @Hedwig säger att det är olika vad olika hästar tivs med. Jag har haft flera unga hästar som uppskattar bett med lite tyngd i.
Kommer du ihåg Kronans bett? Undrar vad KI o Polisen använder? Troligen lite olika, men på det stora hela så är nog tanken densamma.

Jag hade ett tredelat med parerstänger. Rätt tunt eftersom hästen är nätt med en liten mun. prövade att ha ett grövre men det gillade hon inte alls.

Idag är hon fyra år, vi har prövat oss fram med olika bett, och idag har hon ett golden wing som hon verkar trivas väldigt bra med.

Min ena tre åring går som best på ett ganska smalt tredelat med parerstänger. Han tar modigt stöd och är jämn i munnen utan att vara hård. Det har helt enkelt fungerat bäst på honom från början. Min andra unghäst fick jag mixa en del innan jag hittade något "bra" bäst var novabett, även om han fortfarande inte tog det till 100% utan behövde mycket tid på sig att lita på bettet. Men han avskydde det tjockare äldre två delade betten. ;) Så det är ju olika från häst till häst som med allt annat :)

Hur yttrar det sig det när de avskyr bettet?

Hästen kan inte stänga munnen eller blir tjafsig. En hästmun är inte gjord för att ett bett ska få plats. Man får titta hästen i munnen och se efter vad som kan få plats och använda bett utefter det. Jag har aldrig träffat någon häst som får plats med ett tjockt bett. Däremot har jag sett massor med hästar med tjocka bett och hårt åtdragna nosgrimmor för att munnen ska hållas stängd. Jag är väldigt glad åt trenden med smalare bett och det är nog majoriteten av hästarna också.

Kl

När min var unghäst provade jag först ett normaltjockt tredelat men det gillade hon inte alls. Hon hade svårt att få plats med det och grejade hela tiden med bettet och kom inte till lugn och arbete. Jag bytte till ett smalare tredelat med koppar ringar på och det accepterade hon på en gång och blev lugn och harmonisk. Numera varierar vi med ett tredelat smalt bett med koppar ringar och ett smalt rakt och hon går lika bra på båda.

Hästen kan inte stänga munnen eller blir tjafsig. En hästmun är inte gjord för att ett bett ska få plats. Man får titta hästen i munnen och se efter vad som kan få plats och använda bett utefter det. Jag har aldrig träffat någon häst som får plats med ett tjockt bett. Däremot har jag sett massor med hästar med tjocka bett och hårt åtdragna nosgrimmor för att munnen ska hållas stängd. Jag är väldigt glad åt trenden med smalare bett och det är nog majoriteten av hästarna också.

Kl

När min var unghäst provade jag först ett normaltjockt tredelat men det gillade hon inte alls. Hon hade svårt att få plats med det och grejade hela tiden med bettet och kom inte till lugn och arbete. Jag bytte till ett smalare tredelat med koppar ringar på och det accepterade hon på en gång och blev lugn och harmonisk. Numera varierar vi med ett tredelat smalt bett med koppar ringar och ett smalt rakt och hon går lika bra på båda.
Jag håller inte med om att bettet inte kan ha sin plats även i en liten mun.
I de allra flesta fall där hästen känner obehag o fixar med bettet så sitter det för lågt. Även det en modern nyck.
Sen är det också ryttarens hand som är en stor bov.

Kl

Då har nog alla mina hästar genom åren varit undantag då för ingen av dem har behövt gapa med tjocka bett. Och ingen av dem har haft någon hårt åtdragen nosgrimma för att hålla munnen stängd.

På nuvarande hästen med liten mun har jag testat smalt bett, men hon trivs inte på det. Hon följer inte alls trenden utan är glad för sitt tjocka 2-delade bett. Hennes unga dotter som är under inridning går lugnt med sluten mun på ett tjockt 2-delat bett. Utan någon nosgrimma alls.

Då har nog alla mina hästar genom åren varit undantag då för ingen av dem har behövt gapa med tjocka bett. Och ingen av dem har haft någon hårt åtdragen nosgrimma för att hålla munnen stängd.

På nuvarande hästen med liten mun har jag testat smalt bett, men hon trivs inte på det. Hon följer inte alls trenden utan är glad för sitt tjocka 2-delade bett. Hennes unga dotter som är under inridning går lugnt med sluten mun på ett tjockt 2-delat bett. Utan någon nosgrimma alls.

Alla hästar ser ju olika ut i munnen och det viktiga är att man som människa tar hänsyn till vad hästen trivs med. Sedan om det innebär ett tjockt eller smalt bett spelar ingen roll, huvudsaken är att hästen trivs :) Det är lika viktigt att bettet sitter på det ställe där hästen vill ha det som att bettet har den utformningen som hästen vill ha. De är ju trots allt inte gjorda för att ha bett i munnen och då måste man självklart ta hänsyn till hästens komfort.

Jag håller inte med om att bettet inte kan ha sin plats även i en liten mun.
I de allra flesta fall där hästen känner obehag o fixar med bettet så sitter det för lågt. Även det en modern nyck.
Sen är det också ryttarens hand som är en stor bov.

Som jag skrev i inlägget ovan är det självklart lika viktigt att bettet ligger på rätt plats. Jag förespråkar alltid att hålla bettet löst och sakta föra det upp och ner i hästens mun och sätta det där hästen själv håller fast det. Ett bett som hästen inte håller fast någonstans kommer iallafall aldrig in i mina hästars munnar någon mer gång. De har då tydligt visat att de inte gillar det så varför skulle jag som människa då envisas med att stoppa in det i munnen på henom.

Visst är det trender, men hästarna har också förändrats. När jag började på ridskola anno 70-tal var hästarna mycket kraftigare än dagens många moderna sporthästar. Min egen sparris passade jag på att mäta när han var hos tandläkaren. Mellan första parets kindtänder är han fem centimeter.
Det gamla klassiska 12-13 cm två eller tre-delat är helt enkelt för stort. För att inte tala om nån kron-etta, det är ju en halv diskbänk.

Som jag skrev i inlägget ovan är det självklart lika viktigt att bettet ligger på rätt plats. Jag förespråkar alltid att hålla bettet löst och sakta föra det upp och ner i hästens mun och sätta det där hästen själv håller fast det. Ett bett som hästen inte håller fast någonstans kommer iallafall aldrig in i mina hästars munnar någon mer gång. De har då tydligt visat att de inte gillar det så varför skulle jag som människa då envisas med att stoppa in det i munnen på henom.
Föra upp o ner???
Jag sätter in det där jag anser att det bör vara o sen ger jag kraftfoder. Har aldrig varit med om att hästen visar misstycke.

Föra upp o ner???
Jag sätter in det där jag anser att det bör vara o sen ger jag kraftfoder. Har aldrig varit med om att hästen visar misstycke.

Ja man bör iallafall ta reda på var hästen trivs med att ha bettet och vad för bett hästen trivs med om man nu ska ha något i hästens mun. Något annat tycker jag faktiskt är elakt. Hur kan du veta exakt på vilken millimeter hästen trivs bäst med att ha bettet eller vilket bett hästen föredrar om du inte frågar den som vet bäst, dvs hästen?

Att din häst inte visar missnöje kan lika gärna bero på att den har funnit sig i att den inte har något val. Hade du frågat den så kanske du hade fått ett annat svar än vad du får idag. Eller så har du enbart haft tur att dina hästar har gillat just det bettet på just det stället som du har satt det. Att man ska fråga och lyssna på sin häst ser jag som själva kärnan i förhållandet mellan häst och människa.

Så du menar att trots att hästen är tillfreds så ska jag börja mecka?

Du är helt ute med cykeln när du tror att jag inte har känsla för mina hästar.Dock brukar jag inte fråga dem om saker. De brukar inte svara på svenska.... ;) Jag läser av dem.

Alla hästar ser ju olika ut i munnen och det viktiga är att man som människa tar hänsyn till vad hästen trivs med. Sedan om det innebär ett tjockt eller smalt bett spelar ingen roll, huvudsaken är att hästen trivs :) Det är lika viktigt att bettet sitter på det ställe där hästen vill ha det som att bettet har den utformningen som hästen vill ha. De är ju trots allt inte gjorda för att ha bett i munnen och då måste man självklart ta hänsyn till hästens komfort.

Fast detta svaret tycker jag blev lite av "god dag yxskaft". Självklart ser inte alla hästar likadana ut i munnen och självklart passar inte en typ av bett till alla hästar. Ingen har väl påstått motsatsen?

Jag reagerade på ditt påstående att du aldrig sett någon häst trivas på ett tjockt bett och att man måste dra åt nosremmen hårt för att de ska hålla munnen stängd med ett tjockt bett. Och jag har inte alls upplevt dessa problem utan har alltså en helt annan erfarenhet än dig. Jag tycker det är en styggelse att det enbart finns bridongbett i handeln idag. Ju smalare bett, desto skarpare bett.

Sedan kan jag undra vad du menar med "föra bettet upp och ned"? Det har jag aldrig hört talas om. Jag brukar använda lite betfor och mycket beröm i samband med de första tränsningarna av den unga hästen. Det brukar aldrig vara några problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat