Vilket avmaskningsmedel före betessläpp?

M

MissDaisy

Nu kommer den här tiden när man måste komma ihåg de olika funktionerna på de olika medlen, något som man förträngt sen sist.........
Jagade runt stan igår efter banminth men apoteken har varit dåliga på att ta hem medlet!
Finns det nåt likvärdigt medel??? Jag blir snart tokig på att inte få tag i avmaskningsmedel.......

Du behöver bara komma ihåg vilken substans du använde förra året, och så tar du den andra. Du ska använda samma substans HELA säsongen, det är inte något speciellt innan betet.

Pyrantel har samma innehåll som Banminth. Det är bara framtaget av en annan tillverkare. Det borde dom veta på apoteket. Jag har hittat bra info om olika avmaskninsmedel, om någon är intresserad. Detta är vad dom hjälper mot:

Ivomec - stora-, små blodmaskar, magmask, spolmask, fölmask, lungmask, liten magmask, springmask, nackbandmask & styngflugelarver.

Banminth & Pyrantel - blodmask, springmask, spolmask, samt vid dubbel dos mot bandmask

Axilur - stora blodmasken, spolmask, springmask, lungmask & bandmask. Fölmask/trådmask om dosen ökas.

Equimax(engångsbehandling) - bandmask & blodmask

Rintal - stora blodmasken, springmask & spolmask

Neguvon - spolmask. Magmask om dosen upprepas

:)

OBS!!! Axilur och Rintal har blodmasken utvecklat resistens mot och är inte medel man använder mot denna längre. Och det är blodmasken man bekämpar under betet.

Pyrantel heter numera Fyrantel.

Det finns flera medel med samma innehåll som Ivomec, nämligen Eraquell, Bimectin och Noromectin.

Tackar för era tips! :bow: ska alla i stallet använda samma medel???

vi ska avmaska idag med Fyrantel dubbel dos.
alla hästar i stallet som ska gå på samma bete avmaskas med samma medel och på samma dag.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 956
Senast: Trissa
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 119
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård