Vilken tårdrypande historia...

A

annax

Först vill jag säga att jag är osäker på om den här tråden hör hemma i isis-forumet, lägger in tråden här då det är specifikt islandshäst det gäller. Om moderator tycker att tråden hör hemma någon annanstans så är det fritt fram att flytta tråden.

Vill också säga att jag inte försöker sälja hästen ifråga så tråden syftar inte till att vara en annons.

Hursomhelst...spanade på saluhäst-annonserna idag här på Bukefalos. Eftersom jag har en förkärlek för skimlar läste jag en annons om en häst med just denna färg. Det visade sig att hästen hade en liten sorgsen historia bakom sig, vilken var följande (har tagit bort namn & orter i texten för att anonymisera):

"Hästen D är en unik häst med en unik historia. Han kom direkt från Island till ort i Sverige i juni 2003 som en knappt inriden 5-åring. Tanken var att han skulle vara en av ett tjugotal hästar som används för att låta turister få en chans att rida i den underbara naturen som finns i norra Sverige.

Nu ville ödet annorlunda - hästen D rymde från hagen den 17 juli!

När ägarna försökte locka honom med godis och andra hästar bestämde han sig för att pröva sin lycka på egna hovar och sprang till fjälls. Efter många rykten om var han befann sig så hittades han tillslut av samer vid fjället H den 5 mars, efter 234 dagar. Han var för svag för att kunna ledas hem utan han flögs hem i ett nät hängande under en helikopter. Hästen D var utan skor och undernärd men i övrigt oskadad.

Hans tid på fjället hade satt sina spår och han hade svårt att lita på människor efter det. Nu började ägarna att rida in honom på nytt men det visade sig inte vara helt lätt. Efter en tid utan några stora framsteg bestämdes det under sommaren 2005 att han skulle få tillbringa tiden fram till nästa sommar i annan stad hos annan ryttare. Under de närmsta 9 månaderna tränar den nya ryttaren intensivt med hästen D, som gör stora framsteg.

Han har byggt en bra kondition och utvecklat sina 4 gångarter.

Tyvärr har vi tvingats konstatera att han inte kommer att bli en turridningshäst. Han är snäll men envis och behöver lära känna sin ryttare, som ska vara lugn, kunnig och minst lika envis, för att det ska bli ett bra ekipage.

Hästen D behöver få en ägare och ryttare som kan fortsätta att utveckla honom och ge honom den tid och kärlek som han så väl förtjänar."

När jag läste detta ville jag åka och hämta hästen bums! Jag vill ta hand om hästen och ge honom den omtanke och omvårdnad som gör honom till en glad häst igen. Dessvärre finns varken tid eller pengar just nu.

Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste ha känts för denna lilla pålle alldeles ensam där på fjället under hela vintern - och tro mig, området han har vistats i är inte direkt gästvänligt på vintern. Det är ett mirakel att han har överlevt!

Jag hoppas verkligen att han får ett kärleksfullt nytt hem!

Sv: Vilken tårdrypande historia...

Det var även artiklar i tidningarna med bilder och det är en otrolig historia. Hoppas verkligen att han hittar ett bra hem

Sv: Vilken tårdrypande historia...

Har också sett den annonsen :eek: !

Så hemskt! Ville också hämta hem den på direkten!! Han var ju också så fin :love: !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5