Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

Sv: Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

KL

Tråden är ganska gammal men blir lite nyfiken på hur stor TS häst är nu?

Jag är 174 själv och trivs bäst på hästar som ligger runt 170 och uppåt. Men jag passar faktiskt på det mesta och ser oftast lagom ut på allt.

155-165. Jag är 173. Jättehästar med jättegång är bara krångligt, jag gillar små smidiga hästar man kan sitta på.

KL

Jag är själv ganska liten, och det är kanske därför jag gillar stooora hästar. Lite kompensation för mina egna korta ben. :) Nuvarande fuxen är dock pytteliten, bara 155cm eller så. Dessutom har han en lång kropp med ganska korta ben (gammal hannoveranarstam, e. Aristokrat - samma typ), så det känns verkligen som att man är alldeles för nära marken, men inte på det där skojiga ponnysättet.

Men jag älskar honom ändå, även om jag går och slänger ögon på JÄTTEhästen i stallet som är 18hands3 (vad är det? Ungefär 190cm?). Hans huvud är större än min arm är lång! :eek:

Om jag finge välja, skulle jag ha en ädel, långbent sak med inte supermycket massa, på ungefär 170cm.

Min häst är 1,60 den innan var 1,59. Det tycker jag är lagom storlek i stallet men i ridningen är det bara hästen och inte storleken som spelar någon roll. Det hänger på personliga åsikter.. ;)

Jag själv är en kortis, knappt 160 och nuvarande foderpållen är detsamma. Får ofta höra att vi passar bra ihop. Och jag kan väl hålla med. Men... jag tycker ändå bättre om att sitta på en större häst, även om jag inte riktigt når om den :o

Size matters...

Stort och långbent ska det vara om jag får välja fritt. Medishäst är på dryga 1.70 och det är helt ok. Jag är själv kort, tragiska 1.57, så jag kanske behöver kompensera - precis som någon annan skrev här ovan ;).

Men även om jag tycker det är absolut snyggast med stora maffiga hästar, så håller jag med om att det som kort ryttare är lättare att rida ponnyer. Du behöver inte arbeta lika mycket för att hålla ihop hästen, sitter bättre, och "når allting". Trots detta vill jag ha stooort!

kl*

Jag har också problem med häst. Jag har nämligen hittat en häst nu som jag är otroligt intresserad av att få med mig hem, men jag är 175 och hästen är 163.

Han är en halvblod så han är inte "arabädel" men inte så biffig heller. Typisk halvblod i typ.
Är jag inte för lång?

Btw för att kapa tråd/forum så är det en hopphäst jag talar om :)

Jag tror faktiskt inte det - om du inte har gigantiskt långa ben eller lång överkropp + en häst som går med nosen i backen. Se bara på Ludger B, hans ben måste vara tre meter långa och sedan tillkommer överkroppen. Visst ser mannen lång ut när han står bredvid hästen, men det är inte ofta han river med skänklarna. Det ser harmoniskt ut när han rider; absolut inte som en jätte på en ponny.

Hoppning är ju ingen bedömningssport som dressyr är (men kolla bara på Kittel och Scandic - hästen ser ju ut som en C-ponny när Kittel sitter i sadeln, men de får fina poäng ändå), så om du trots din avundsvärda längd rider balanserat och inte har problem med skänklarna, tror jag inte att du har något att oroa dig för.

(Annars får du gärna skicka 8 cm hit... jag är 162cm och hade gärna sluppit att lägga upp precis alla byxor jag köper. :D)

Hahaha okej jo jag har problem med att hitta ridbyxor som passar mig, lång och smal.. haha

Däremot har jag ju ganska långa ben. Överkroppen är inte särskilt stor men benen är rätt långa. Däremot red jag D-ponny förra veckan och det gick balanserat och bra så jag vet inte om jag har så mycket att vara orolig för!

men jag tar gärna imot åsikter från flera personer, om jag är förlång eller lagoM! :D

Min häst är i dagsläget ca 164cm och av nätt modell. Jag själv är 169cm.
Min idealhöjd på en häst är 170+ men då av modell -långa ben och nätt kropp.
En häst i stallet är 185cm i mankhöjd ungefär och han är av precis rätt modell enligt mig, men är ju något i största laget ;) Hans ägare är runt 180 själv så de passar super ihop.

Får jag välja och vraka vill ha en häst i just den storleken, 1,75-1,80. :)
Så jag blir avundsjuk om din häst blir så hög :devil:

Jag som är rätt lång (1,77 ca) har en liiiiten häst som jag hade hoppats skulle bli lite större men kräket vägrade växa en enda cm från det att jag köpte honom som treåring. :mad:
Han är 1,62-1,63 ca men å andra sidan Rejäl, med mycket massa, mycket nacke och mycket åsikter... :angel: På så vis är jag rätt nöjd att han inte är en dm högre också - då hade han fått bo hos en karl tror jag.

Idealet längdmässigt för mig är en häst på ca 1,70. Beroende på typ och ridbarhet såklart. Över 1,75 börjar bli alldeles för stort. Är orolig för hållbarhet, att allt blir långsammare, tyngre och svårare att påverka, och tar mycket längre tid eftersom de har så mycket kropp att liksom "växa i" - och så givetvis alla praktiska aspekter såsom transport osv.
Mellan 1,65-1,75 är mitt intervall om jag får önska. Om under 1,70 så krävs en del massa för att jag inte skall bli alltför lång.

Jag har nämligen hittat en häst nu som jag är otroligt intresserad av att få med mig hem, men jag är 175 och hästen är 163.

Han är en halvblod så han är inte "arabädel" men inte så biffig heller. Typisk halvblod i typ.
Är jag inte för lång?

Du får väl ta ett par foton uppsuttet och visa oss så vi kan tjoa "Ludger!" eller "Helena!" om dina långa ben. :D

Hahaha okej!! xD jag kanske gör så då ;d

Får jag välja och vraka vill ha en häst i just den storleken, 1,75-1,80. :)
Så jag blir avundsjuk om din häst blir så hög :devil:

:) Tur att det finns folk som vill ha denna storlek då! En av bröderna är numer såld, den äldre, och jag har en som rycker lite i lillebror också men inget helt klart ännu. Men skönt att folk vill ha dem "trots" storleken. Dock inga kolosser utan fin typ!
Den äldste blir nog absolut störst men lillebror är numer bara ngr cm från tvåårsstoet som vi har här hemma och han är bara ett år! Tippar på framtida storlek på 1.72-1.73 Gällande tvååringen så tippas hon bli mellan 1.67-1.70 men jag tror snarare på 1.65-167.

Vette katten vilken hingst man ska använda till mammahäst för att få ner storleken på 1.65?

Det beror ju på massa, kroppstyp och hur den bär upp ryttaren helt klart.
Bilder på mig och min finns i bildtråden under dressyrgnägg - du och jag är ungefär lika långa (jag något längre) och min häst (också ett halvblod, men rätt rejäl) 1,62-1,63.

Jag känner mig lång stundtals - det kan jag inte sticka under stol med, men nu när vi inte hoppar längre så tänker jag inte på det så ofta.

Okej jag ska genast kika in det! :D

*kl*

Jag är 166, lång överkropp - korta ben.

Jag har just nu två halvblod med massa, den ena 165 och den andra ca 166 och växande (blir troligtvis 167-168 som färdig) och jag tycker de är bra storlek för tävlingssyfte i dressyr och hoppning, men drömmen är faktiskt att ha en mindre häst - ponny skulle vara underbart mycket smidigare...

Undrar om jag skulle se helt fel ut på en ponny typ 145 cm eller så... hm... *funderar*

------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter några minuters funderande kom jag fram till att det säkert inte skulle se sämre ut än ex.:

Jan Brink på Briar http://www.hastmagazinet.com/pic/news/pic560.jpg
Ludger Beerbaum på Goldfever http://www.cyberhorse.net.au/tve/athens2004/270804/450pics/2goldfever8.jpg

;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka