Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

Sv: Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

JAg har aldrig varit ett fan av stora hästar just till mig själv, även om jag tycker att det finns minst lika många underbara individer där osm hos lite mindre hästar, det är just bara själva ridandet som jag föredrar att ha ltie mindre hästar, högst 165cm för min del.

Jag är 168cm med korta ben och gillar inte när man hamnar med skänklarna på mitten, så nånstans runt 150-155cm är min favorit storlek, sen beror det ju förståss på hästen på andra sätt också men generellt så gillar ajg dom lite mindre.
Min nuvarande dam är bara 150cm, fast ajg trodde hon var 155cm när jag provred för hon känndes enorm, och då var hon inte ens i bra form eller musklad rätt så jag är övertygad om att hon komemr kännas ännu maffigare när hon sätts igång igen o är i bra form (ska föla nu snart).

Vad jag tycker är intressant är att ingen blinkade när jag ahde D ponny som 17 åring, fast jag var samma storlek som nu, större snarare i 'tjocklek' så att säga, men bara för att man är vuxen så förväntas man att ha STOR häst helt plötsligt.

Och visst, jag kommer kanske itne kunna alltid få samma poäng som halvblod, men jag gillar mina små araber så det skiter jag i ;)
Plus, titta på Chocco och liknande riktigt bra dressyr araber.

Egentligen måste jag itne ha arab, men dom tenderar att ligga precis i den höjden jag gillar (älskar connemaror också) men har en visss kärlek för dom så varöfr inte liksom.

det vart långt, men iallafall, storlek är ju inte allt, men visst det spelar ju roll.
(jag skyller på att ajg borde sova är är lite smått komatos)

OJ, vad alla vill ha stora hästar, jag vill ha en så liten plutt som möjligt. Max 1,50 - men gärna mindre. Är 1.61, ganska tunn och med korta ben, känns inte som jag räcker till om hästen är större än 1,50 (kanske kan sträcka mig till 1,55...)

kl
Hmm.. nu går min gosse ihop med jämnårigt sto som beräknas bli runt de 1.70 och han är mycket större!:eek: med mkt grövre ledgångar och längre ben överlag..
Undrar hur stora boxar jag måste bygga om alla hennes barn ska bli så här stora:confused:

Min häst är ca 163cm nu, men hon är bara 4 år så jag hoppas att hon växer lite till. Jag ser gärna att hon blir 167-170 cm ungefär, hon är ändå väldigt nätt i kroppen och lättriden.
Jag hjälper en i stallet med hennes hästar ibland och de är båda över 180cm. Stoet tror jag är 181 ungefär och valacken som är 6 år är 184 än så länge. Det är liiite stort för mig :p men runt 170 är alldeles lagom om hästen inte är byggd som en stridsvagn ^^
jag är btw 169cm

Vi har EN häst till hela familjen, ett fullblod som är 160 och fullblodsnätt i kroppen. Han är bara sex och har varit hos oss i ett halvår, sedan en månad i hårdare träning. Jag är 185 och är för stor, traditionellt sett. Men jag har hur kul som helst med honom. Dessutom har jag ridit i USA, och där är normen snarast kring 160 för en westernhäst. Dressyr håller vi på att träna honom i och det fungerar, hoppning gör jag inte annat än en och annan gren ute i terrängen. Hustrun som är dryga 170 sitter som gjuten på honom och även dottern med sina 145 cm (ökar snabbt!) rider honom utan problem, även hoppning. Min egen önskehäst är nog lite större, typ dryga 170. Vill gärna kunna sitta upp och av i all terräng.

Jag är lång, 178 cm, och jag vill absolut inte ha en häst över 170.

Har ofta blivit så att jag har fått rida stora hästar av olika typ just pga av min längd. Antingen har de varit bjässar, tunga som saknat framåtbjudning helt eller långa, spinkiga och obalanserade. Självklart är alla stora hästar inte så men jag hann aldrig träffa någon annan så jag bestämde mig för att köpa en liten häst.

Nu har jag ett kralligt halvblodssto på 164 cm och hon passar mig perfekt! :love:
Jag tycker att jag varken känner mig stor eller ser stor ut på henne.

Är du jäkligt klen:p kan jag köpa längden om man rider... ibland.

Det är stor skillnad på en quarterhäst vs. ett fullblods muskelmassa.

Köp en egen större o det kommer att kännas stadigare:bow:

Jag är 172 och min häst är 165 och kraftig modell. Passar perfekt:)
Skulle inte vilja ha ngn som är över 170

Det ideala för mig är hästar som är runt 1.70 och uppåt. Har ridit en herre på 1.85 och jag tyckte inte han var för stor. Dock blir det ju problem med utrustning såsom täcken och transporter.

Minst 1.70 är min idealhäst :D

EDIT: Är 1.80 själv

Jag är 160 lång (kort :D) och har en maxad d-ponny och en storhäst på runt 167 (har inte mätt henne)

Just praktiskt är det ju självklart lättare med ponnyn, där når man ju överallt när man borstar :D Sen i ridningen tycker inte det är så värst stor skillnad, ibland kan ponnyn vara knepigare att rida än den stora :p

Innan jag fick storhästen propsade jag på att min storhäst skulle vara runt 160, ville inte ha någon stor drummel som jag bara åkte omkring som en vante på.. Men där fick jag ändra mig, sitter som ett smäck på min (stora enligt mig) stjärna :D

*kl*

Min häst är ca 155-158cm i mankhöjd och jag är 165 cm. Helt perfekt enligt mig!

När jag köpte häst för ett år sedan ville jag ha en mellan 160-170 cm. Men det blev en förvuxen ponny :p, och nu kommer jag bara på fördelar med det :laugh:!

+ För det första är jag inte så stor/lång, så jag kan ha en liten häst!
+ Lätt att komma upp på
+ Får plats i de flesta boxar
+ Behöver ingen stor transport
+ Når bra när man borstar
+ Slipper rida in i alla grenar när man är ute i skogen
+ Standardstorlek i grejer
och massor av fler bra grejer med liten häst....

Men som nämnts tidigare i tråden, mankhöjden avgör ju inte hur den är att rida. Jag känner mig inte ett dugg liten på min häst och ser inte liten ut heller. Red däremot en häst på ca 165+ för några år sedan, och det kändes som en liten seg ponny. Red även en häst på 175+ för några år sedan, och han var världens snällaste och ganska väluppfostrad, inte så fasligt stor att rida på. Det svåra var bara att komma upp i sadeln;)!

Jag rider ponny och det passar mig perfekt :)
Är 160 cm kort med korta ben. Tycker D-ponnys är i perfekt storlek ;).

Min nuvarande är bara 143 men rätt krallig och känns maxad att rida. Skulle kunna tänka mig en övervuxen connemara som mest, så dryga 155 men annars trivs jag bra på ponny!

Ja, de små hästarna är faktiskt precis lika bra som de stora (om inte bättre :angel:) Och jag har verkligen ändrat mina åsikter om hästens mankhöjd sedan jag köpte min plutt!

(Och det tog ett bra tag innan jag fattade att din var en ponny, när jag följde 05-tråden. Trodde han var som min, ca 155-160. Och du ser i vilket fall som helst väldigt lagom ut på honom :laugh:! (Dessutom är han supersöt :love:))

Går väl alltid att sälja stora hästar?! Själv rider jag på ett sto som är 165 cm, jag är 158 cm och jag vill absolut INTE ha större häst. Ser oproportionerligt och fånigt ut om hästen inte är extremt nätt. Men dressyrhästar blir ju ofta grövre/muskulösa med åren.

Min prinsessa är 180 cm, förra medryttarhästen var runt 178 cm och min gamla kuse var 175 cm. Vill absolut inte ha en häst under 168 cm men jag är 180 cm själv så det kan ju förklara saken ;-)

Jag är 1.80 lång och den perfekta höjden för mig är 175. 170 är ok men inte mindre än så, då känner jag mig för lång!

KL*

Min häst är 162cm (ca) och jag tycker han är precis lagom för mig (också 162cm), större hästar blir jag höjdrädd på :p

Känns det bra så är det inget konstigt bra du inte blir ör tung för din ponny!:)

Känns det bra så är det inget konstigt bra du inte blir för tung för din ponny!:)

Jag vill inte ha för stora hästar, men gärna med mycket gång i istället...:laugh:

Min valack är 1,67 (men med gigantisk manke).

Min lilla tjej är bara 152 cm över havet, men känns helt perfekt, hon är högrest och har mycket massa så hon känns absolut inte liten...Men lite ponnykänsla är det allt i damen, (humör som en ialla fall...:o)

Jag är ca 1,67 så båda passar mej bra!

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka