Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

Sv: Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

jag tycker riktigt stora hästar blir vanligare och vanligare, vi har två stycken där jag står som är närmare 1.80 höga men de är riktigt lätta och fina även om det ändå är stora hästar.
min häst är ca 170 cm hög (har vuxit som satan sen jag köpte honom och ffa sen han kom, nästan 6 cm) och har i stort sett bara långa ben och är mkt ädel. passar mig perfekt, kort och kompakt och drar 135 i täcken.
har haft en storing på 165 och en på 170 innan men de var grövre och större än nuvarande.

Min treåring, eller han är inte ens tre än, men han blir det om en månad, är >170 cm... jag vet inte riktigt hur hög han är nu, men sist han mättes ordentligt (för ett par månader sedan) så var han 171 cm. Enligt "folk" så kommer han att växa meeer... :o

Jag har börjat rida honom och grejen är att när jag hanterar honom, tränar honom och rider honom så tänker jag inte ett smack på att han är stor. Bara när han bråkar... ;)

Hur som helst, jag har ju förstås inte börjat rida honom "på riktigt" med dressyrjobb än så det är lite svårt att säga hur det kommer att vara, MEN jag har ridit stora bjässar tidigare och jag kan ju säga att hur "stora" de känns när man tränar har inte med höjden att göra... Jag har ridit hästar på 170 + som känts mycket "mindre", smidigare och mer lyhörda än hästar på 150 cm! Så enligt mina erfarenheter så har höjden ingen roll i själva känslan under ridningen. Däremot måste ju en stor häst vara lika snäll som den är stor när man snackar hantering... det är inte kul att som liten människa leda en bjässehäst som är brötig och går på en eller drar åt andra hållet.

Jag måste väl erkänna att om jag hade fått välja så hade min unghäst gärna fått vara lite mindre. Runt 165 hade varit mer lagom tycker jag, just för att allting måste vara så mycket större; x-full grimmor är lite trånga på honom (han är grov också), öronen går upp i taket på transporten, boxen måste vara stooor, det är pall som gäller när jag ska borsta honom o.s.v... dessutom är övriga i stallet lite tveksamma ibland till att leda ut honom och sådär trots att han är snäll. Med andra ord, allt blir nog lite enklare om hästen är lite mer lagom-stor eller rent av liten. Men A och O är ju uppfostran, hellre världens största häst bara den är SNÄLL och lydig än världens minsta häst om den är helt vrång, sparkas och bits... ;)

Om jag fick välja(svårt när man köper unga hästar att veta hur stora de kommer att bli) skulle ca. 175 vara lagom för min längd.

Nu har jag en på 168 med fullblodsmanke o numera slimmad, så den är på gränsen. Den andra blev megastor-184. Skitjobbigt med all utrustning.
allt måste förlängas/ sys om.

Nu låter det som om denna är oproportionerlig, men det är den inte. På håll ser den ut som en 170-häst.
XL-tränsens nosgrimmor har sidofästena för tätt o den får dessa för nära ögonen. Tyglarna är åt :devil: för korta när den ska ha så lång tygel som den behöver. Nästan inga täcken sitter bra- bogknäppningen hamnar för högt upp o då givetvis längden- även ner på sidorna.

Den har gått från 145 till 165+ o all utrustning har fått bytas ut med åren- jäkligt dyrt.
Den kan inte ha min förra hästs utrustning trots att den var 178.
Kort o gott- en stor häst, men helst inte för stor.

Senast ändrad:

ja precis, om min stora blir rädd eller upphetsad och börjar hoppa omkring så har man inte mkt att säga till om, man flyger efter som en vante. mens araben kan i princip konstra hur mkt som helst och är ändå inga problem att leda.

här om dan blev han skrämd av en flock bromsar :crazy: (hatar dom jäkla fanskapen!) och sprang till lite, var bara att släppa grimskaftet..... som tur var är han så lydig så han stannade snällt när jag ropade "arrow STÅ!!!!" och väntade tills jag kunde få tag i honom igen. :D

Förr brukade man väl säga att man skulle ha en häst som var 10 cm lägre än en själv? Då skulle jag ha en på 1,55. Då hade jag kommit upp själv. :o (utan hjälpmedel alltså)

Då skulle jag behöva en häst på 194cm i mankhöjd... :rofl:

Nej för mig passar hästar på 170-175, lite maffigare i utseendet fast lätta i ridningen, tycker det ser helt proportionerligt ut.

Unghästen är 171cm (var 167cm på Kvalitén, de mätte om honom 6-7 ggr för de trodde han var mycket större, dessutom presenterades han som en häst av den större modellen inne på gångartbedömningen :p)

26747699.jpg

Halvkass bild från Mars, han är betydligt maffigare nu. Här är jag dessutom halvt stående då jag rider lätt (har inte riktigt så lång överkropp egentligen)

Gammeltösen är 156cm men kan kännas nog så stor att rida. Inte pga maffighet (faktiskt ganska smal över ryggen) utan för att hon är stark, het och har en enorm kroppskontroll dvs man kan inte överlista henne genom att få henne ur balans :grin:

22017110.jpg

26752452.jpg
Lite sommartjocka är vi bägge två här men jaja..

kan ju tillägga att även om Danne inte är extremt hög med sina 171cm så har jag haft min del av utrustningsbekymmer. Här har ni den person som spenderade hela förra Falsterboveckan med att mäta alla transportskyyd som såldes (måttband var medtaget) för att hitta de som var absolut högst. Och de passar precis, grabben har väääldigt långa ben nämligen (de flesta var 10-15cm för korta..)

Läste nu att det stod lägre, inte längre som jag trodde.. (fattade inte varför du inte skrev högre utan just längre) Då är 174cm rätt höjd för mig och det är ju det jag tycker själv oxå. Bara ingen fullblodsmodell för då hamnar mina långa ben nedanför magen..

Senast ändrad:

Hästen jag har är 168 men krallig och känns större...själv är jag 165, men sedan har jag ju även en 2 åring som är ca 175 hög redan...så den blir nog en jätte....

*kl*

Min häst är 161cm och jag är 168cm. Jag tycker att hon passar mig utmärkt! Tycker inte om att rida för stora hästar, även om de är lätta i typen är dom för stora.. Red en lite räka på 155cm förra veckan och hellre det:).

Min påll och jag:
28285246.jpg

Tycker nästan att du ser lite liten ut på henne så jag fördtår att du inte vill ha ngn större :laugh:

Funderar lite på om det inte kan ha och göra lite med hur vi själva ser ut, mer än längden alltså.

Jag då t e x som är 184cm lång och har 92cm i beninnerlängd behöver ju en häst som är lite maffigare i kroppen, annars kan de vara hur hög som helst för jag kommer fortfarande ha för långa ben och se för lång ut.

Däremot så kan jag rida på en mindre häst som är maffig utan att det ser helt knasigt ut, framförallt om jag sitter i tex en hoppsadel då mina ben blir "kortare". I och med att min överkropp är så liten så ser det proportionerligt ut iaf.

Däremot, den som har korta ben passar normalt sett bättre med en tunnare modell, fortfarande oavsett höjd. En sådan person kan se mindre ut på en kraftig d-ponny än på en 170 häst som är tunn..

Dock kan man se folk (oftast män) ute på tävlingar som inte har särskilt långa ben och som kanske inte är så långa direkt MEN som har mycket överkropp och då ser de ändå för stora ut för hästarna även om de rent längdmässigt borde passa.

Slutsats:

Långa ben och kort överkropp = bäst med maffig häst, höjd är inte lika relevant.

Långa ben och lång kropp = Maffig häst med högre höjd

Korta ben och kort kropp = tunnare häst av modell mindre

Korta ben och lång kropp = tunnare häst men med lite höjd

Nå vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar eller är jag rätt på det? Vilken kategori hamnar ni och era hästar inom. hur ser det ut rent proportionellt?

Min häst är 167 och jag är 173... Om man jämför med några i tråden kanske jag är lite stor :D, men jag skulle inte vilja att han var större. Han är svår nog att sitta på och kontrollera ändå :p. Jag tycker att det är vanligt med bjässehästar, men jag undrar hur bra det är för hästen som ras generellt med jättemått? Det är väl en allmän sanning att stora hundar är mer skadebenägna än små, och egentligen borde samma princip gälla hästar.

Przewalskihästen och tarpanen är väl båda i B-ponnysize, och egentligen är väl hästens exteriör anpassad för bra mycket mindre mått än en gängse ridhästs?

Senast ändrad:

Jag har inte tänkt så tidigare men tycker att det nog stämmer bra. Jag är 165 och har mer överkropp än ben och jag passar bättre på lite tunnare hästar, red faktiskt en på 167 som tom kändes liten ibland, trots att jag annars föredrar betydligt mindre hästar. Tror att om man har lite kortare ben behöver man en mindre hästkropp för att kunna nå om.

nej precis, min gammla som bara var 164 men bred över ryggen och djup i bålen såg jag nästan mindre ut på.

min är ju inte heller grov, han har fullblodspappa och är inga problem med utrustning o så.

Jag tycker din häst är supergrov exteriörmässigt :eek: Skulle aldrig gissa att han är 50% fullblod om jag inte visste att det var just Oldtimer, som ger rätt grova hästar.....Antar att det är relativt hur man uppfattar exteriör. :laugh:

KL

som flera sagt: höjden på hästen är inte måttstocken i sig, utan ryttarens byggnad och hästens byggnad. Jag är 1.79 och är smal och har kort överkropp och lååånga ben. Jag har ridit allt från 1.58 hästar till 1,77 hästar, och de har alla passat, även om den mindre hästen så nådde skänkeln givetvis längre ner, men jag var tillräckligt lätt och smal och hästen "rätt" byggd för att bära upp det. Jag vill idealt sätt ha en häst runt 1.70, inte större, som är lätt i typen, det är den typen av häst jag gillar bäst. Tycker det är lättare att vara lång om man har kort överkropp än tvärtom, en väldigt lång överkropp blir känsligare för det inverkar så mycket på tyngdpunkten och balansen hos hästen och som ekipage i helhet, så det är svårare att hitta rätt. Till en sån ryttare tycker jag att en kralligare häst passar bättre - behöver inte vara hög, men som sagt, stadig i kroppen för att kompensera för en ryttare med lång överkropp.

1.80 hästar och större skulle jag aldrig titta åt. de blir för stora och det påverkar hållbarheten, för att inte nämna som Charlotte, problem med grejor och transport och hela köret.

Min nuvarande häst är 1.70 och lätt i modellen. drar dock 155 i ute täcken och 145 i innetäcken. rätt "normal".

Senast ändrad:

Förr brukade man väl säga att man skulle ha en häst som var 10 cm lägre än en själv?

Nja, snarare är det en gammal generell måttstock för minimi måttet på hästen i förhållande till ryttaren. men som sagt - andra variabler väger in så riktigt så enkelt är det inte, dock tycker jag det generellt som sagt, är en bra måttstock för de som frågar sig om de är för stora/långa på hästen osv.

jag definerar grovhet som benstommens tjocklek. han såg ut som ett tanigt fullblod som unghäst, resten är muskler (och just nu fett:p)

grov tycker jag är när hästen måste ha xfull i allting, skydden inte når runt benen o så. att den har mkt massa i form av muskulatur har ju eg inte med själva exteriören, stommen, i sig att göra utan det är något som ändras genom livet. :) krallig eller maffig.

Senast ändrad:

Ja, jag är ju 178 cm och köpte en häst på 161 cm.... När jag berättade om det tyckte folk att jag var tokig som köpte en sådan liten häst med tanke på min längd... Men han bär upp långa ryttare fantastisk bra och jag har ALDRIG känt mig stor. Nu har han även växt lite (i muskler o lite behövligt fett) så nu är han säkert 163-165

När vi köpte honom (april -08)
Photo_48335_876513.jpg

Nu
27849033.jpg

Precis :bow:

Hjälpte mycket till ute hos min faster (bukefalist btw) för några år sedan. Hon har ett shiresto, Luna, som är mega stor, 180+ och var då inte fyllda 3. MEN, hon var grymt snäll! Minns hennes första utställning vi åkte på med alla bråkiga, bitska welshponnyer och Luna som traskade efter oss som en hund.

Men vi hade en valack i förra stallet, en grov valack på 176 som var oerhört brötig, stark och bråkig. Jag hade jobbet att ta in honom från hagen några dagar i veckan och han försökte dra i från mig, trängas och stegra. Då går jag hellre med en hel flock Lunor än denna häst, faktiskt.

jag definerar grovhet som benstommens tjocklek. han såg ut som ett tanigt fullblod som unghäst, resten är muskler (och just nu fett:p)

grov tycker jag är när hästen måste ha xfull i allting, skydden inte når runt benen o så. att den har mkt massa i form av muskulatur har ju eg inte med själva exteriören, stommen, i sig att göra utan det är något som ändras genom livet. :) krallig eller maffig.

vi har nog olika definition som sagt. Jag ser din häst som grov i själva exteriören, oavsett muskler eller hull.

Jag har 3 hästar, en i varje storlek.

Valacken är störst med sina 167 cm, (dock megamanke), men han känns stor att rida och många upplever honom som stor.

Sto nr 1, har inte mätt henne, men hon ligger nog säkerligen runt 1.60 om inte mer. (gissningar från folk), känns stor att rida.

Sto nr 2, Minstingen med sina ca 1.54 cm, dock bär hon upp lång ryttare och är maffig i typen, mycket steg i den lilla hästen...

Jag tycker att alla tre passar som handen i handsken, dock kan valacken kännas något stor när han får för sej att leka 3-årig fullblodshingst och är mer ovan mark än på...:angel: Han är så vansinnigt lätt i röva och kan kröka kroppen som en, ja, jag vet inte vad...:cool:

Jag skulle inte vilja ha en större häst... Tycker att mina är alldeles perfekta!

Jag är 1.67 (vid senaste mätningen) btw.

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Är själv 159 cm lång och rider sen ett par år tillbaka nästan bara hästar på 168 cm och uppåt (det bara blev så).

Man lär sig rida dem och det behöver inte kännas stort eller högt heller.

Förra hästen var 168 cm och nuvarande som rids är lustigt nog också 168cm,
de är väldigt olika i typen dock så den här jag rider nu känns mycket större än stoet men han är fortfarande inte stor (i mina ögon) att rida utan bara vid hanteringen ibland... Varierar med att rida två större herrar på 174 cm och 176 cm ibland men de är mest "långa i kroppen" och känns inte heller så stora.

Har nog med vanan att göra och i ditt fall så tror jag inte du behöver oroa dig
-du vänjer dig under tiden han växer färdigt....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka