Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

Sv: Vilken storlek vill ni ha på era hästar?

Min ponny är 145,1 cm hög och jag är 171 cm lång. Kraftig kille som tar upp mycket längd av ryttaren. Känns varken konstigt eller ser konstigt ut :)

Jag är 157 cm, och min häst är 150 cm. Egentligen "skulle" hon varit 153 cm när jag köpte henne, men 150 cm får jag henne till när jag mäter.

Lagom för mig är 150-160 cm, max typ 163 cm och allra helst ca 155 cm.

Kan lägga till att jag är kraftig/överviktig.

150 cm (under inridning= inte färdigmusklad):
1.jpg

hej..

Jag har ett väldigt stort sto som kanske många har sett. Hon är över 183cm. Mätte henne senast då hon var 4år och fick den höjden, sen dess har jag inte mätt henne. Hon är nu 12år.

Men jag har inga problem med hur stor hon är alls faktiskt, även om jag bara är 166cm själv. Tex har jag lärt henne att ta ner huvudet vid borstning, tränsning, knoppning mm.
Sen får jag såklart använda en liten stubbe som pall när jag kliver upp på henne.:angel:
Ridningen är heller inga problem även om jag har ganska korta ben så har hon en framåtbjudning som heter duga.

Skrev in förut i 08-tråden, mätte min brontosaurus idag, resultatet blev 157fram och 162 bak. Så jag undrar med hur stor min "lilla" bäbis blir.

//p

Min häst är 162 cm och det tycker jag är lagom. Jag är 158 cm och vill helst inte ha större hästar än 165 cm. Någonstans från 155-163 tycker jag är okej, annars känner jag mig som en myra... :)

Men upplever du att höjden eller längden i släpen är för låga? Vad har du för släp? Har haft o träffat flera hästar 180+ och takhöjden, om man utgår ifrån ett modell större, modernt släp, har inte varit något problem. Är din häst lång med?

Men upplever du att höjden eller längden i släpen är för låga? Vad har du för släp? Har haft o träffat flera hästar 180+ och takhöjden, om man utgår ifrån ett modell större, modernt släp, har inte varit något problem. Är din häst lång med?

Ja och nej, måste jag nog svara på din första fråga. De flesta släp är för låga i taket. Innan vi köpte min nya transport så hade vi en som var väldigt låg i taket. Men jag märkte aldrig av att min häst hade ont av det. Det var dock bara öronen som vek sig på henne när hon sträckte på sig i transporten.

Men jag tycker nog inte att jag har märkt av att längden på transporten skulle påverka henne. Då hon själv är ganska normal lång i kroppen.

Samma sak när det gäller tex låga dörrar man ska passera, hon har lärt sig att bara sänka huvudet lugnt och smyga in. ang smygandet så kommer det ifrån när hon ägdes av en annan tjej som hade henne i ett för trångt stall. Där körde hon i höften i en trång dörr och är därefter försiktig. :crazy:

Nu har jag en ny Opus Boogie extra bred och hög.

//p

Jag tycker om stora hästar, gärna runt 1,75 eller mindre men maffiga. Själv är jag 1,63 men tycker helt enkelt om mycket häst. Dock har det slumpat sig så att jag har två små plutthästar;). Den ena är 1,60 men känns större när hon sätter i gång med sina gigantiska gångarter! Den andra är 1,64 men hon är väldigt mycket häst utan att egentligen vara riktigt grov. Men med hennes temperament vill jag inte att hon ska vara större :).

Jag har ridit stora hästar en hel del också (inte 185 cm dock), men föredrar iaf lite mindre hästar :)

Min sjuåring är 180+ och det var kanske inte meningen... Men han växte och växte och växte. Nu har jag en helt underbar individ, och även om han är stor så jobbar vi hårt på att han ska vara lätt och enkel att rida. Just nu är vi helt inriktade på dressyr och vi gör framsteg. Han känns faktiskt inte ens speciellt stor att rida :)

Men, det är lite meckigt med storlek på hans grejer osv. Det händer ofta att xfull är för stort och full är för litet... 165 är tältartat, medan 155-160 är lite smått... När det gäller transport finns det ett antal han inte vill gå in i och inte vill stå i... Det måste vara en lagom stor (= extra stor) och ljus trailer för att han ska vilja stå där.. Han står totalt blixt stilla i Henra medan han aldrig i sitt liv skulle gå in i en värmlandsvagnen (den gröna gamla ni vet..) Den är dessutom alldeles för kort mellan bommarna...

Slänger in en bild på hur vi såg ut för nästan precis ett år sen :)

28253706.jpg

Helst.. ca 1.40-1.45? :angel:
Fast jag har ridit ett litet väldigt nätt fullblod som är nästan exakt lika hög som jag, 158-159 cm ca, som känns precis lagom hon med :idea:

Men, som sagt är det faktiskt mest typen och hur hästen är att rida som spelar roll. Mitt halvblodssto på inte ens 1.65 känns som mer häst att rida än kompisens fullblod på 1.70+.

Har fö också en åring som är en sådär 158 i manken och dryga 1.60 bak, men hoppas att han håller sig närmare 1.70.. helst under.

Jag tycker att hästar mellan 160 och 170 är ganska lagom. Nu är mina hästar mellan 147 och 170. Hade tidigare en på 178 han var lång på alla håll och kanter så han blev lite tungriden. Jag är själv 171 :)

Jag tänker ju främst på det praktiska som utrustning, trailer etc

Funderar över vilken storlek ryttare vill ha på sina hästar?
Min kille är nämligen ett år och nu 1.58. Enligt andra så kan han komma att bli 1.75-1.80:eek:
För mig är det gigantiskt stort!
Finns det ens en marknad för såå stora hästar?
Jag själv är nämligen bara 1.59 så risken är ju stor att han kommer bli för stor för mig sen.

Jag är lika lång (!):D som du och trivs allra bäst på hästar kring 1.65.
Kommer de över 1.65 är det nödvändigt att de själv har mkt framåtbjudning, speciellt om de dessutom är "kralliga".
Dock är det stor skillnad på typen, är hästen modern, högställd och ädel så fungerar det för mig ända upp till ca 1.70. Över 1.70 upplever jag är för stor häst för mig.

Min 08 är ju ca 1.50 fram och 1.58 bak och dessutom lätt i typen så jag hoppas att han får en lagom höjd. Skulle ha dra iväg så är det bara att hålla tummarna att han får behålla sin "ädelhet".

Jag tänker ju främst på det praktiska som utrustning, trailer etc

Ja den store blev ju lite väl stor i en vanlig transport och det tycker jag kan vara ett probem. Har man dessutom bara B- körkort så kör man knappast lagligt med en sån häst i.
Utrustning däremot hade jag inga direkta problem att hitta.:)

Jag är 166 och skulle ALDRIG skaffa en häst över 160cm! Dessutom vill jag ha lite massa också, dock inte kallblod..

Idag har jag en connemara på 156cm i mankhöjd, helt perfekt!

Min häst är 173-4 ngstans och jag är 171. Det passar mig bra för han består ändå mest bara av ben :D En grövre häst i den storl hade kanske varit i det största laget, men det beror ju också på vilken typ av häst det är. Lättriden eller inte?

Nu är min häst också rätt lång i kroppen så det blir lite svårigheter med det i stället..

4320_79182719789_735854789_1850972_7498953_n.jpg

KL*

Jag är runt 168 cm lång, jag vill ha en häst som är så liten som möjligt, jag tycker Inte om stora, stora hästar.
Runt omkring 165 cm skulle jag säga, min som jag har nu är 147 och är ganska lagom till mig, men hon är rund som en tunna!

Jag vill ha hästar mellan 170-175. Min nuvarande är ca 167 och min förra var 172 men kändes större. (min förra tränare hävdade att han inte var en cm under 178 :D) Jag vill inte ha en 180+ häst. Så jäkla meckigt hur knoppar man och borstar? Jag gillar inte pallar och sådant i stallgången. Jag är 175.

KL

Min häst är 162 cm och jag 168 cm, jag tycker inte det hade skadat om han var 165-170. Jag har inget emot mindre hästar, tvärtom, men jag hatar att känna mig stor, och eftersom jag gillar hästar som inte är allt för tunga så får de vara runt 165 cm för att jag inte ska se/känna mig stor ut. (Syrrans nordis är 150 cm och jag ser liten ut på honom)
19augusti2008051.jpg

Den här hästen jag brukar rida ibland är 180 cm och rätt krallig. Men känns inte på något vis stor och är härlig att rida. Sen att han har en egen x-large specialbox, inte går in i vilket släp som helst och är svår att hitta utrustning till är en annan femma :p
KM2008009.jpg

GM.jpg

3aug06010.jpg

Min lilla plutt var 155 cm och jag kände mig stoor i slutet. (åh vad jag saknar honom:love:)

Så jag föredrar runt 165-170 cm

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka