Vilken storlek på täcke till halvblodsföl ?

moon

Trådstartare
Väntar föl inom några veckor......behöver man införskaffa ett föltäcke ifall värmen inte tar fart & vi får massor av regn, vilket inte är ovanligt för Sverige.
Isf vilken storlek ska man välja till en nyfödd ?

Sv: Vilken storlek på täcke till halvblodsföl ?

Vi fick föl i januari och jag hade de första 3-4 veckorna ett hundtäcket till honom(PRE unge, samma stl som halvblods unge) i stl 75 sen så hade jag ett täcke från h_ _ _ bo stl 85 och det har han haft i 2 månader och det har passat mkt bra. Det var litet i halsen och kort i sidorna annars så alla andra täcken har sett ut som ett riddartäcke på honom.

Lycka till med täckes letandet!!

Om man får i Januari som i inlägget ovan detta förstår jag att man väljer att ha täcke, men nu när det är på väg o bli varmare och bättre väder ska det inte vara något problem för fölungen att gå utan. Fölpälsen är ju ganska så tålig och sen om det regnar tycker jag det är bättre att ta in fölet så att den inte behöver gå i regn o rusk, eller behöva lägga sig ner för att vila i en blöt mark.
Våra har dagar när det regnar fått komma ut under nån timma medan vi har mockat o gjort i ordning, sen har dom snällt fått gå in igen för att fölungen inte ska bli kall....

Vi hade ett hundtäcke storlek 65 tror jag det var, första dagen. Vår fölunge var född i mars och han skakade första dygnet och fick därför ha täcket men sedan klarade han sig bra utan :)

19366463.jpg

Vet inte var ni övriga bor, men där jag bor är det fortfarande mycket snö, 50 cm snö i hagen och kalla dagar.
Jag skall få föl nu i dagarna, så jag tackar jätte mycket för tipset med hundtäcke! Det skall införskaffas =)

Små föl ska helt enkelt inte vara ute om det är uselt väder! Skippa täcke och ha dem istället ute korta stunder många gånger på dagen så fölungen aldrig försöker lägga sig ner är mitt tips.

Jag fick tidigt föl förra året och det fanns aldrig behov av täcke mer än under första natten när hon kom ut och då funkade det med en liten filt och min dunjacka! ;)

ostergarden

Jag håller med Cyllene.
Många kortare utevistelser, då rör sig ju fölet dessutom hela tiden.

Håller med dig och andra som inte har föltäcken. Äger inte ens något. Inget av mina föl har haft täcken på sig när jag sålt dem som åringar.

Hej! Jag va i lite samma situation som dig då jag fick föl för 1 vecka sedan... Jag är inte nåt stort fans av täcke på föl MEN i nu rådande vinter(!) så har jag också införskaffat täcke till min fölis....
Vi har fortfarande ett snötäcke på marken här i Roslagen och det är definitivt kallt på backen....:(
Jag har en bit till stallet så jag åker dit på morgonen och vid bra väder=ingen nederbörd av nåt slag så har sto och föl varit ute från 9.30-18. Inga problem MEN jag har då haft ett täcke på fölis, i storlek 70 cm ( 60 cm va för litet). Jag har ett paintföl. Har ett täcke i storlek 80-100 cm men det drunknar hon i....:crazy:
Det viktiga är att täcket sitter bra= ingen risk att fölet ¨klär av sig¨ så jag har för säkerhetsskull satt på en vanlig elastisk täckesgjord som jag sytt in...
Idag då det snöade-blötsnö så fick hon också ha ett täcke på men då va hon bara ute i 2 1/2 timme. Jag är stort fans av att ha fölena ute så mycket som möjligt-särskilt i början så benen får räta ut sig ordentligt och iår så kastar jeg hellre på ett täcke med tanke på att det är snö/kallt i backen...
Då jag haft dom ute kort stund så har fölis självklart varit utan täcke så hon får känna hur det känns att springa utan kläder!:D
Stort lycka till och gå på DIN magkänsla när du bestämmer för eller mot täcke på fölisen:D

Fattar jag rätt att du lämnat en fölunge - en vecka gammal ute - hela dagen med snö på backen??

Du skriver "inga problem".
Kom ihåg det om fölet får lunginflammation om en vecka.
Förblir fölet friskt så har du TUR.
Har man inte möjligehet att ha fölen ute så korta stunder så de inte lägger sig på kalla marken, ska man väl inte heller betäcka innan juni??

Väntar föl inom några veckor......behöver man införskaffa ett föltäcke ifall värmen inte tar fart & vi får massor av regn, vilket inte är ovanligt för Sverige.
Isf vilken storlek ska man välja till en nyfödd ?

Jag har använt mig av ett vanligt ländtäcke, det har funkat bra! Lite trixigt att spänna det i bogen, men det går! Sedan har jag haft en resårgjord snodd två varv runt magen.... Då har dom även hela magen täckt. Fast dom ska inte vara ute några längre stunder i dåligt väder, dom vill vila ofta, och blir snabbt kalla om det är dåligt väder. Lycka till! ;)

precis min tanke, täcke eller ej kallt blir det att ligga på marken, då får man ordna på annat sätt. Har aldrig haft täcke på mina , de får vara ute efter väder, dock har nåt prematurt föl haft täcke men då har det varit för andra saker. Jag släpper mina en halvtimme då och då och så fort fölis börjar bli trött får de gå in och sova. Det rör sig om en kort tid innan de blir så pass ok att de kan gå ute mer.

benen rätar inte ut sig fortare för att de är ute mkt, det har att göra med lagom motion och bra underlag snarare kan de bli MER krokiga för att de inte vilar tillräckligt ute

Du skriver "inga problem".
Kom ihåg det om fölet får lunginflammation om en vecka.
Förblir fölet friskt så har du TUR.
Har man inte möjligehet att ha fölen ute så korta stunder så de inte lägger sig på kalla marken, ska man väl inte heller betäcka innan juni??

Kan bara hålla med dig CK!

Skulle ej ens komma på tanken att ha ett föl ute så många timmar per dag ens vid uppehåll. Vid regn 2½ :eek:

Av en äldre man med livslång erfarenhet av uppfödning, fullblod senare år, fick jag rekommendationen att föl i början, skall vara ute lika länge som det tar att stoppa en pipa och röka den ;). Fast det kan vara mer än en gång per dygn. Bara inte längre per gång.

Faran finns dessutom att hovarna slits för mycket. OCH risken stor för sjukdom med denna kalla mark.

Till TS. Vad gäller täcken har jag köpt största hundstorleken från H**ks.

Små föl ska helt enkelt inte vara ute om det är uselt väder! Skippa täcke och ha dem istället ute korta stunder många gånger på dagen så fölungen aldrig försöker lägga sig ner är mitt tips.

Instämmer i detta. Ett friskt föl behöver inte täcke - däremot måste man anpassa längden på utevistelsen till väder och vind. Mitt sto fölade i slutet av januari för några år sedan och då rådde vinterväder med 10 minusgrader. De första veckorna fick de gå ut kortare stunder (mellan 10-30 minuter, hade koll så fölet inte skulle lägga sig ned) en 4-5 gånger om dagen, därefter ökade jag på tiden successivt och utifrån vädret. Även i stallet var det kallt (runt 0), men det var inga problem så länge fölet hade torr halm att ligga i.

KL

Vi har aldrig haft täcke på något föl, men vi betäcker dem heller inte tidigare än att de fölar i slutet av april. Har det varit skitväder har de fått komma in, framförallt första levnadsveckan då det är känsligast.
Däremot var jag tvungen att ha mitt sto ute när hon fick sitt första föl, för att häst:devil: inte gick att fånga in! Hade aldrig varit problem att fånga in henne, men då blev hon så otroligt beskyddande mot fölet att jag inte fick komma nära i hagen. Det började ösa ner och hon var i en så pass stor hage att jag verkligen inte fick in henne. Jag försökte lurpassa på henne när fölungen lade sig ner, men då var hon direkt där och fick upp den och vallade den med sig. Jag var helt förtvivlad, två dagar gammal bebis som knatade runt i regnet, jag vakade i över ett dygn tills hästskrället till mamma kom till sina sinnen och lät sig fångas.
Men fölungen överlevde och jag lärde mig att den märren INTE får släppas annat än på ridbanan första veckan!

Senast ändrad:

Usch - vad jobbigt !

Vi har som tur är ridhus så om det kommer tidigt föl (eller faktiskt sent som också hänt) så får de rastas i ridhuset första tiden. Ibland har de tom bott i ridhuset på nätterna. Väldigt praktiskt.

Ja, det var verkligen frustrerande. Märren är dessutom sån att hon hatar att vara själv, så i mina försök att få in henne tog jag in alla beteshästar från hagen bredvid den hagen där hon fick gå med bebben, med hopp att hon då skulle vilja komma in. Men icke, hon var hur nöjd som helst att gå själv hela natten i regnet...:devil: Men allt gick ju bra som tur var!:)

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 219
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 624
Senast: lizzie
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka