vilken stam passar?

Sv: vilken stam passar?

Har inte sett några avkommor live, utan bara på bild. Men de har genomgående haft mycket bra typ och fin ytstrålning. Jag tror att Okeanos kan matcha stammen på ditt sto eftersom han är en stor hingst med massa och mycket bra gång.

Ett tips är att åka ut och kolla på lite fölmönstringar nu under sensommaren!

Kom förresten på en till hingst som jag gillar; Bocelli. Han är också ganska ny men det finns BLUP på honom. Han leder dessutom gångartstatistiken från årets treårs tester.

ja det var det jag såg på bilderna jag såg på avkommorna:)
fast så jättehög måste den inte bli då jag inte är jättelång....men man kan ju inte få allt!

jaha, vart hitta du den blup indexen? kollade på ihbc.se och där var det tomt i blup raden....finns det andra ställen kanske?

Flera nämner Okeanos, Biggles. Jag måste säga att oavsett vilken hingst du senare väljer så måste jag rekomendera Tullstorp som hingststation. Seriösa, dessutom får man korrekt info om hingstarnas fertilitet. Bara gott om dem, bra f- villkor.

försökte plöja igenom tråden om färger...men gud va lång den va! och hittade bara ovanliga färger och korsningar....så får jag bara fråga vad det kan bli för färg på fölet med denna mamman som är brun om jag väljer brun/mörkbrun/svart eller fux?

försökte plöja igenom tråden om färger...men gud va lång den va! och hittade bara ovanliga färger och korsningar....så får jag bara fråga vad det kan bli för färg på fölet med denna mamman som är brun om jag väljer brun/mörkbrun/svart eller fux?
Svårt, nästan omöjligt att säga , beror på gener längre bak. Betäckte själv med en svart hingst på ett mkt mörkt sto och fick en fux Hurra!

Kan hända att de inte fått in de färska siffrorna från treårs än. Men i senaste Ridsport stod det att det är på G. Där finns också statistiken med från treårstester för alla hingstar som har 15 eller fler bedömda avkommor. På asvh.se bör de nya blupen dyka upp.

Din häst har en ganska rak hasvinkel, och det har även Okeanos, så jag tror inte riktigt på den kombinationen. jag skulle välja en storlinjerad hingst med längd på korset och en liggande bog med bra hals. Gärna lättare i typen, men glöm inte att du har fullblod bakom som säkert kan att slå igenom. Bocelli kanske kan funka? Eller halvbrorsan Ravell? Mycket fullblod i båda. Bland importhingstarna hade jag dräglat över Rotspon och Don Frederico.

ok, jag är lite dålig på att se sånt:(
men jag har allt kollat på don frederico och rotspon...dom hade höga dressyr index och det var det enda i siffror jag hittade. kollat på danzas också men tydligen ger han inte så högresta avkommor om jag läst mig till det rätt...
kompisen sa nåt om att hon hade lite "svag" rygg och att jag behövde en med bra rygg...att hon lätt blev lite svankig....men vet inte riktigt vad hon menade med svag rygg...lång kanske?
men vad jag läst mig till hos hingst hållare skulle danzas vara ganska komplett men hur han exteriört passar med min vet jag inte.
don frederico verkar super det jag ser, men hittar inte så mycket siffror att jämföra med och på flyinges sida hittar jag inte så mycket specifikt om gångarterna eller exteriört. står i och för sig att han passar väl ihop med fullblod i första led och det har ju min låne häst!
rotspon ser också jätteläcker ut - jag fastnar alltid för de svarta hingstarna...bara synd att jag inte har ett svart sto....
båda verkar ju ha ganska bra hoppindex också...vet ni vad dom brukar lämna för avkommor och om dom skulle passa bra med detta stot?

don frederico lämnade tydligen ganska grova avkommor.....

ok, trodde jag var lite otippat.....fast jag hade ropat hurra om jag fick ett svart föl också:)

kompisen sa nåt om att hon hade lite "svag" rygg och att jag behövde en med bra rygg...att hon lätt blev lite svankig....men vet inte riktigt vad hon menade med svag rygg...lång kanske?

Jag tyckte den såg ganska normal ut, men undvik i så fall hingstar med svag rygglinje, som Bocelli. Rotspon och DF är några av världens bästa dressyrhingstar och lämnar mycket kompletta avkommor för tävling. Mycket goda gångartsindex och eftertraktade hästar på marknaden! De står dock på fryst, så det kan bli en kostnadsfråga. Danzas rör sig mycket bra, han kan vara ett gott val. Highlander är en lättare hingst som har mycket fin trav och galopp, men lite sämre skritt. Han kan säkert också passa!

ja i och för sig....vill bara inte att avkomman blir för tung.

hur ser man att dom har svag rygglinje? är det just att dom blir lite svankiga och ser lite omusklade ut över ryggen eller?
ok, så danzas, don frederico och rotspon är bra val än så¨länge då...
vad tror ni om biggles?
alla andra don hingstarna då? tyckte jag hittade en massa don hingstar...primero mm.
och hur väljer man mellan dom tre första jag nämnde, dom ser ganska lika ut:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 059
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?