vilken stam passar?

Sv: vilken stam passar?

och det blir ju lite dubbelmoraliskt eftersom dp tydligen lämnar korta framben:(
tror ni don frederico lämnar maffig avkomma på mitt sto??? vill inte ha för kraftig individ, gaspadin ser fin ut tycker jag men gaspari har den kraftiga halsen jag har lite svårt för....
homosassa själv har jag aldrig sett, letar här på buke men kan inte se korten på han...och på allbreed funkar inte kortet heller.

Alla D-hästar har en tendens att ge grova halsar, men det är inget som gör avkommorna sämre. Jag tycker du ska tänka i lite vidare banor när du väljer hingst - du måste kompromissa på något. Typ är viktigt, men knappast viktigare än temperament, ridbarhet och gångarter, som väger upp det mesta.

såg att don frederico hade väldigt låg procent på dräktighet tyckte jag...rotspons låg betydligt högre...
ni som har sett dessa hästar mer än mig, rotspon ser mycket lättare ut i typen...tror ni han lämnar högställda med snygg exteriör?

och det blir ju lite dubbelmoraliskt eftersom dp tydligen lämnar korta framben:(

Typ bedöms utifrån proportioner, ädelhet och ridhästmodell. DP lämnar överlag ganska ädla avkommor som är mycket välproportionerliga och av mindre modell. Jag har hört om avkommor som har fått "taxben", men jag har inte sett någon sådan. De flesta som är visade får betyg 8 och över på typen.

självklart inte, men det känns som att alla dessa hingstar har bra gångarter och ridbarhet...eller har jag missuppfattat dig?
temperament har jag inte hittat så mycket om faktiskt...

självklart inte, men det känns som att alla dessa hingstar har bra gångarter och ridbarhet...

De flesta dressyrhingstar har mycket bra gångarter, men ytterst få nedärver dem. Där sticker DF, Rotspon mf ut. Rotspon lämnar nog något ädlar avkommor än DF och du har säkert chans på en snygg avkomma! (jmfr Rosevelt, tex, dösnygg... )

Om du är väldigt inne på typen finns ju även Londonderry. Sämre gångartsförärvare i mitt tycke, men mycket typstark.

Senast ändrad av en moderator:

hm, ja gångarterna vill jag ju gärna få med för mitt lånesto låg på medel på dom och det vill jag ju gärna förbättra...
det kanske lutar åt rotspon eller don frederico ändå om dom nedärver bra. hade dom bara 4 betäckningar var under 2006...låter lite....?? rotspons son rascalino ser ju också väldigt trevlig ut. londonderry var ju också fin, kan ju bli kanon men det kan ju också bli ett ganska stissigt föl eftersom jag också har fullblod....

Rotspon är väldigt fin. Han ger väldigt bra avkommer med ston som har 50/50-fbl. Har själv ett sto som är 50% fbl.
Rascalino är också väldigt fin, han fick 153,37 i dressyr (1:a). Om man vill ha en hingst med "wow" stam så finns det Santino (Sandro hit-Pik bube-Donnerhall).
Men om jag skulle varit dig skulle jag nog ha tittat på Florenstan I. Han hittar du på http://www.bollerup.se

Lycka till!

ok. florestan hittade jag bara en liten filmsnutt på, men han såg ju väldigt ädel och högrest ut i mina ögon:love:
santino hittade jag inte någon bild på allls???
på bollerup hittade jag bara priset och ingen info om han...

ok. florestan hittade jag bara en liten filmsnutt på, men han såg ju väldigt ädel och högrest ut i mina ögon:love:
santino hittade jag inte någon bild på allls???
på bollerup hittade jag bara priset och ingen info om han...

Du får nog ringa dem om priset. Han står på fryst, det brukar bli dyrare än färskt, men det kan vara värt det.

vem tänkte du på nu? jag hittade priset på florestan men inte så mycket info om själva hingsten....
santino hittade jag inte alls överhuvudtaget.

den santino jag hittar verkar vara e flemming...:confused:

vem tänkte du på nu? jag hittade priset på florestan men inte så mycket info om själva hingsten....
santino hittade jag inte alls överhuvudtaget.

Florestan är en av världens mest kända dressyrhingstar. Googla så får du fram massor av info.

jo, jag menar att jag hittade priset men inte infon på bollerups sida....eftersom du skrev att jag fick ringa om priset..... på google har jag allt hittat han....
däremot får jag inte ihop det med santino..

hade inte du betäckt med don primero i år? hur stort är ditt sto?

jo, jag menar att jag hittade priset men inte infon på bollerups sida....eftersom du skrev att jag fick ringa om priset..... på google har jag allt hittat han....
däremot får jag inte ihop det med santino..

Jag tror inte Santino finns i Sverige, så det blir nog ingen "grön" avkomma med honom. Ett tips är att åka runt på lite fölvisningar nu i helgen eller nästa, så ser du lite grann vad olika hingstar ger! :)

ok, var ser jag vart dom är?
såg att det är en i uppsala men det känns så långt....vet inte om min sambo hakar på den iden:D

Silvermoon är en trakehnerhingst och pappa till Matiné - du kan kolla på www.horse.dk och söka på Silvermoon, så lär du få fram några avkommor.
Silvermoon är godkänd i ASVH och du hittar mer info om honom på hans faktablad http://faktablad.equipe.nu/factsheet/register.aspx?id=105&action=show Han har ganska många avkommor, förutom Matiné har han ämnat Dansko´s Success som vunnit GP med Lars Pedersen och Melissa Taylor, Shiva, plac Intermediarie II, Kirby, plac Intermediarie I o P St G, Indian Silver, Imagine, Vortinggårds Maestro, alla med plac DMsv och Advance Overgård, plac HMsv. Alla dessa är födda i Danmark där han har ca 200 registrerade avkommor.
Själv tycker jag Don Erico kan vara ett bra alternativ, visserligen ännu inte godkänd i ASVH utan i Mecklenburg. Han är e Don Frederico - Espri, är väldigt ädel och högställd. Han rör sig själv bra och hoppar dessutom, och av hans första fölårgång blev ett elitföl med höga gångartspoäng. Han har inte så många föl än - han är ung och stod på naturlig betäckning i Tyskland förra året. Nu är han i Sverige och verkar via semin. Du hittar mer info om honom om du går in på www.klinga.se.

tackar! han såg jätte trevlig ut! många har lovordat don frederico men har inte sett någon som betäckt med han här, varför? det stod att don f var nr 2 i världsrankingen i dressyr blup, vet någon vem som ligger etta? lite nyfiken bara....

don erico såg ädel och fin ut, hittade dock inte några siffror på gångarter, ext, dressyr/hopp mm. någon som vet?

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 059
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar