Sv: vilken stam passar?
Kanske jag skulle ha dragit detta per pm då jag inte har några säkra exakta källor, moderator får isåfall radera mitt svar.
Vad jag förstår (Nota Bene -detta är alltså ENDAST ryktesvägen, läst på forum etc så det behöver INTE vara sant!) så har D.R. dragits med en långvarig skada som tidvis hindrat honom från att ridas (därför han man inte kunna se honom på tävlingar etc.). Det flesta rykten har sagt att det gäller en nerv som är i kläm i halsen men jag har även hört de som tror att det sitter i länden. Blue Hors har lagt ner mycket pengar för att försöka ta reda på vad som egentligen är fel på hästen men vad jag förstår har det släppt ytterst lite information om detta.
Jag klipper in lite åsikter som vädrats ang. D.R. på heste-nettet;
"En wobbler er hest, der har en nerve, der sidder i klemme i halsen. Det er ikke sikkert at det nogensinde kommer til udtryk, men hvis noget udefra provokerer det vil hesten blive slinger.
Hvis ikke hesten bliver provokeret, så vil den oftest gå gennem tilværelsen som en hest, der er lidt stiv i halsen, svær at stille/bøje. Men ellers opdager man det ikke. Wobblere kan eftersigende opereres idag og blive 100% symptomløse.
Mest udsatte er meget elastiske heste med lange halse."
D.R. är ju en underbart elastisk häst med lång hals vilket naturligtvis är önskvärt men han ligger ju onekligen i riskgruppen...
"om jeg har forstået på Charlotte så betegnes Wobler også sommetider som en nerve i klemme i nakken, og derfor uroen om hvad det skyldes og om den defekt Don Romantic har er arvelig eller pådraget..."
Det enda positiva inlägget jag kunde hitta var detta;
"For mig er det hele blevet afmystificeret, da jeg i juni måned så Andreas ride opvisning på hingsten ved Blue Hors' følskue, hvor Esben forklarede, at Don Romantic - efter mange måneders behandling til flere hundrede tusinde kroner - nu var blevet behandlet af en svensk kiropraktor og havde fået rettet op på sin skade."
Personligen känner jag att jag inte vågar satsa på en hingst där man inte vet om skadan kan vara ärftlig eller ej. Den dag Blue Hors går ut och berättar exakt vad det är för skada och vad den beror på gör jag en ny bedömning. Skulle det (gud förbjude) vara en ärftlig skada så lär danskarna få ett STORT avelsproblem med tanke på hur många ston han fått.....
Nu är jag ingen stjärna på danska men i en annan tråd står detta;
"Jeg har hørt noget om at Don Romantic har hanetrit, en af grundene til han slet ikke er med i sporten?
Er det noget han avler videre?"
"Hvis ja, hvorfor er det så lige han er så populær blandt avlere?
Det er korrekt, han har hanetrit. Det er nu ikke udelukkende derfor han ikke rides, den har problemer i ryg/lænd også, som ingen rigtig kan blive klog på."
"Men personligt finder jeg det også vældig vældig underligt at folk finder ham så fantastisk, med de skavanker han trods alt render rundt med. Muligt de først kommer til udtryk i næste generation efter første årgang, eller næste igen.
Men hans far er jo heller ikke uden benstillings og hovproblemer."
"Det er når hesten går som en hane på bagbenene Dvs løfter/bøjer benet unormalt højt op. Det er lidt en underlig lidelse, som man ikke altid ved, hvad skyldes. Du kan læse mere her:
www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/ id=938/sprog=1/grp=7/menu=12/
Men Romantic blev faktisk opereret fordi man troede at han måske havde hanetrit, men det viste sig at det ikke var årsagen til hans problemer.
Årsagen er fortsat ukendt og ikke løst, dog skulle der være noget med en nærve i nakke/hals eller ryg, men i følge Andreas Helgstrand rides Romantic dagligt"
"Jeg må indrømme at jeg også undrer mig meget over den store efterspørgsel.
Jeg er meget bekymret over sammenhængen mellem en nerve i klemme og hanetrit. Det startede jo med at være en nerve i halsen, og med min begrænsede viden så er det et andet ord for wobbler/slingerhed. Det matcher desværre alt for godt med hans "hanetrit".
Sedan får ni söka själva, det ryms inget mer!