vilken stam passar?

Sv: vilken stam passar?

de niro, don romantic??

Kan säkert bli bra. Tror inte på Biggles, verkar inte ha nedärvt sig så bra. Don Primero ger små avkommor, så du bör ha god storlek på stoet och fullblod/fullblodskorsningar brukar inte vara så jättehöga.

ok. hon är nog 1.67 tror jag och jag vill nog helst inte ha större.
vad tror du om de niro, vet du nåt om han också?
tyckte biggles avkommorna så trevliga ut, men håller kanske inte samma klass som frederico och dom menar du eller?
om jag nu står emellan rotspon, don frederico, danzas, de niro och don primero (dom flesta svarta:angel: )har jag fått till ett bra gäng med passande hingstar då eller? har jag missat någon självklar stjärna som ska få vara med på min lista?
såg en skimmel som hette silver moon...är det något? first wish såg också trevlig ut...

ok. hon är nog 1.67 tror jag och jag vill nog helst inte ha större.
vad tror du om de niro, vet du nåt om han också?
tyckte biggles avkommorna så trevliga ut, men håller kanske inte samma klass som frederico och dom menar du eller?
om jag nu står emellan rotspon, don frederico, danzas, de niro och don primero (dom flesta svarta:angel: )har jag fått till ett bra gäng med passande hingstar då eller? har jag missat någon självklar stjärna som ska få vara med på min lista?
såg en skimmel som hette silver moon...är det något? first wish såg också trevlig ut...

Rotspon, Don Frederico, Don Romantic, Don Primero och De Niro tillhör världens bästa gångartshingstar. De är helt i en klass för sig när det gäller nedärvning av dressyregenskaper. Biggles är inte ens en avelsstjärna i Sverige. Danzas tillhör samma blodslinje som hingstarna ovan (undantag Rotspon som företräder Rubinstein), men han är oprövad än så länge. Ser dock mycket trevlig ut. First Wish har fått väldigt många avkommor, så jag tror det är smartare att välja en annan hingst. Jag tycker du ska ta med Highlander på listan över kandidater också. Hans första föl ser lovande ut. Silvermoon är en trakehnerhingst och pappa till Matiné - du kan kolla på www.horse.dk och söka på Silvermoon, så lär du få fram några avkommor.

Jag är numera tveksam till Don Romantic (tidigare en klar favorit) med anledning av hans nackproblem. Det är inte helt klargjort exakt vad hans skada är men många misstänker att det är slingerrelaterat.
Rotspon är mkt fin, Don Frederico är underbar men jag misstänker att han kan ge rätt rejäla hästar, Don Primero har imponerande bluppoäng men jag har sett rätt många små och med korta framben (de har dock rört sig fantastiskt) De Niro ger också mkt fint.
Jag betäckte med en De Niro son (De Noir) som verkar ha gett mkt fina föl i Danmark men själv tycker jag att han travar något bakom sig med bakbenen.
Det primära är egentligen hur hingsten förärver sig och alla som du räkna upp har förärvt sig mkt bra. Det är bara att se vilken av dem som kan matcha ditt sto på bästa sätt.

Jag är numera tveksam till Don Romantic (tidigare en klar favorit) med anledning av hans nackproblem. Det är inte helt klargjort exakt vad hans skada är men många misstänker att det är slingerrelaterat.

Oh, tell me more! Visste inte att han hade nackproblem. När/var/hur har det yttrat sig?

Kanske jag skulle ha dragit detta per pm då jag inte har några säkra exakta källor, moderator får isåfall radera mitt svar.

Vad jag förstår (Nota Bene -detta är alltså ENDAST ryktesvägen, läst på forum etc så det behöver INTE vara sant!) så har D.R. dragits med en långvarig skada som tidvis hindrat honom från att ridas (därför han man inte kunna se honom på tävlingar etc.). Det flesta rykten har sagt att det gäller en nerv som är i kläm i halsen men jag har även hört de som tror att det sitter i länden. Blue Hors har lagt ner mycket pengar för att försöka ta reda på vad som egentligen är fel på hästen men vad jag förstår har det släppt ytterst lite information om detta.
Jag klipper in lite åsikter som vädrats ang. D.R. på heste-nettet;

"En wobbler er hest, der har en nerve, der sidder i klemme i halsen. Det er ikke sikkert at det nogensinde kommer til udtryk, men hvis noget udefra provokerer det vil hesten blive slinger.
Hvis ikke hesten bliver provokeret, så vil den oftest gå gennem tilværelsen som en hest, der er lidt stiv i halsen, svær at stille/bøje. Men ellers opdager man det ikke. Wobblere kan eftersigende opereres idag og blive 100% symptomløse. Mest udsatte er meget elastiske heste med lange halse."

D.R. är ju en underbart elastisk häst med lång hals vilket naturligtvis är önskvärt men han ligger ju onekligen i riskgruppen...

"om jeg har forstået på Charlotte så betegnes Wobler også sommetider som en nerve i klemme i nakken, og derfor uroen om hvad det skyldes og om den defekt Don Romantic har er arvelig eller pådraget..."

Det enda positiva inlägget jag kunde hitta var detta;

"For mig er det hele blevet afmystificeret, da jeg i juni måned så Andreas ride opvisning på hingsten ved Blue Hors' følskue, hvor Esben forklarede, at Don Romantic - efter mange måneders behandling til flere hundrede tusinde kroner - nu var blevet behandlet af en svensk kiropraktor og havde fået rettet op på sin skade."

Personligen känner jag att jag inte vågar satsa på en hingst där man inte vet om skadan kan vara ärftlig eller ej. Den dag Blue Hors går ut och berättar exakt vad det är för skada och vad den beror på gör jag en ny bedömning. Skulle det (gud förbjude) vara en ärftlig skada så lär danskarna få ett STORT avelsproblem med tanke på hur många ston han fått.....

Nu är jag ingen stjärna på danska men i en annan tråd står detta;
"Jeg har hørt noget om at Don Romantic har hanetrit, en af grundene til han slet ikke er med i sporten?
Er det noget han avler videre?"

"Hvis ja, hvorfor er det så lige han er så populær blandt avlere?
Det er korrekt, han har hanetrit. Det er nu ikke udelukkende derfor han ikke rides, den har problemer i ryg/lænd også, som ingen rigtig kan blive klog på."

"Men personligt finder jeg det også vældig vældig underligt at folk finder ham så fantastisk, med de skavanker han trods alt render rundt med. Muligt de først kommer til udtryk i næste generation efter første årgang, eller næste igen.
Men hans far er jo heller ikke uden benstillings og hovproblemer."

"Det er når hesten går som en hane på bagbenene Dvs løfter/bøjer benet unormalt højt op. Det er lidt en underlig lidelse, som man ikke altid ved, hvad skyldes. Du kan læse mere her:www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/ id=938/sprog=1/grp=7/menu=12/
Men Romantic blev faktisk opereret fordi man troede at han måske havde hanetrit, men det viste sig at det ikke var årsagen til hans problemer.
Årsagen er fortsat ukendt og ikke løst, dog skulle der være noget med en nærve i nakke/hals eller ryg, men i følge Andreas Helgstrand rides Romantic dagligt"

"Jeg må indrømme at jeg også undrer mig meget over den store efterspørgsel.
Jeg er meget bekymret over sammenhængen mellem en nerve i klemme og hanetrit. Det startede jo med at være en nerve i halsen, og med min begrænsede viden så er det et andet ord for wobbler/slingerhed. Det matcher desværre alt for godt med hans "hanetrit".

Sedan får ni söka själva, det ryms inget mer!

Senast ändrad:

Ja, det har jag också tytt det till efter förklaringen att han lyfter bakben onormalt högt.

Oj, vad tråkigt för Bluehors - det är ju en sådan fin hingst! Men det drabbar väl ingen fattig...

Har dock svårt att tro att man skulle kunna fastställa någon ärftlighet.

I trådarna jag läste hade minst en avkomma drabbats av hanetrit (tuppspatt) och någon också av slinger. Men det kan ju självklart också komma från stoet.
Jag tycker Blue Hors har skött detta illa i och med allt hysch-hysch.

I trådarna jag läste hade minst en avkomma drabbats av hanetrit (tuppspatt) och någon också av slinger. Men det kan ju självklart också komma från stoet.
Jag tycker Blue Hors har skött detta illa i och med allt hysch-hysch.

Ja, det håller jag med om. Rakhet hade ju effektivt tagit död på alla rykten direkt.

jag har väldigt svårt att hitta någon info med bilder och så om de niro....vet ni var jag kan hitta det?

jag hitta han på classic sires sida till slut....
men asså kan ni hjälpa mig lite här nu....jag letar och letar och har hittat dressyr index och hopp index på dessa hingstar, även om det står lite olika på olika sidor. men hur ska jag kunna hitta den som passar "mitt" sto bäst när jag inte hittar jämförbara siffror på tex typ, gångarter mm? tycker det står i olika siffror var jag än tittar, beroende på vilket land dom står i:confused: väldigt förvirrande!
men om nu don romantic har lite nack problem, kan man inte välja don schufro i stället som han är efter....om jag fattat det hela rätt så är han efter donnerhall han me, som nästan alla andra jag tittat på...
eller varför har ingen förslagit honom, borde inte han vara med på listan?

Han har pungbråck så han är inte godkänd här. Betäcker du i Danmark är det dock inget problem vad jag har förstått.

jaha, ja jag såg ju ett pris i danska kronor. men varför kan han användas i danmark och inte här? hur påverkas man av det, ärftligt?

är sir donnerhall och donnerhall samma hingst eller två olika?

jag har hittat blup index på don primero, de niro och don schufro på min lista just nu... och där leder ju don primero...
vet ni något om vad dom andra har för positiva och negativa egenskaper på just typ och ben? gångarterna är ju bra på dom allihop så där är det väl bara att välja och vraka, men behöver en med bra typ och ben.

och det blir ju lite dubbelmoraliskt eftersom dp tydligen lämnar korta framben:(
tror ni don frederico lämnar maffig avkomma på mitt sto??? vill inte ha för kraftig individ, gaspadin ser fin ut tycker jag men gaspari har den kraftiga halsen jag har lite svårt för....
homosassa själv har jag aldrig sett, letar här på buke men kan inte se korten på han...och på allbreed funkar inte kortet heller.

jag har hittat blup index på don primero, de niro och don schufro på min lista just nu... och där leder ju don primero...
vet ni något om vad dom andra har för positiva och negativa egenskaper på just typ och ben? gångarterna är ju bra på dom allihop så där är det väl bara att välja och vraka, men behöver en med bra typ och ben.

De Niro och Don Primero är avelsvärderade i hingstkatalogen. Kommer inte ihåg Ds:s poäng, men den danska bedömningen kan du se på www.horse.dk och sök på Don Schufro i hingstbasen.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 059
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar