Vilken spännande mat har du smakat?

Ännu en spinoff till "vad har du inte gjort?". :D
Denna gång, vad har du ätit för spännande?
Jag har provat lammhjärna och det var överraskande, fantastiskt gott i en curry på restaurang.
Jag är till min stora frustration lite feg när det kommer till spännande mat. Men jag har provat grillade grisfötter, dom säljs som varma snacks på Tobago, ungefär som popcorn. Man drar liksom av huden och sen biter man isär benet och äter märgen.
Det smakar mest som väldigt flottig och mustig höna. Inte så hemskt som man skulle kunna tro, men inte så gott att jag ville ta två.
Sen har jag ätit syrskor, men dom smakar mest dammigt knäckebröd typ.

Även provat småbitarKängru, struts och kamel och om det var orm eller alligator? De tre första är som vanligt kött och det sistnämda bara segt
 
Bäver - smakade träigt.
Känguru - Gott!
Alligator - Eh? Hint av typ lite algigt vatten?
Skorpion - Vet inte hur mycket kött det egentligen är på en skorpion men det smakade bränd kyckling.
Orm - Smakade som dåligt tillagad kyckling
Haj - Smakade inget alls naturellt. Nästan som mild pastasmak?
Bananblomma - God, fiskkonsistens, smakar dock extremt lite när den är naturell.
Salak (ormfrukt) - God! söt, lite sur.
Jackfruit - Bananmango smak.
Bergamott (frukten) - God.
Fikonkaktus - Syrlig vattenmelon typ.
Longan - smakade ganska rosigt.

Har säkert glömt några 😅
 
Jag blev till min stora förskräckelse bjuden på njurpaté på en restaurang i Amsterdam.

Eftersom jag blev just bjuden och restaurangen dessutom hade en stjärna (eller om det var flera) i Guide Michelin-stjärna kunde jag inte gärna avstå utan att framstå som hemskt oartig och tölpig. Det visade sig vara det godaste jag någonsin ätit.
 
Jag är en fegis när det gäller mat, men ett minne från Fiji dyker upp. Vi blev hembjudna till en familj långt ut på landet, de bodde i några träskjul och skulle absolut bjuda på mat. I en grön röra låg hela små minifiskar 🤢 Jag som bara äter filead vit fisk, ungefär. Jag åt artigt halva portionen och var sen väldigt mätt 😇
 
Hákarl, isländsk surhaj (alltså fermenterad haj). Smakar som ett mellanting mellan surströmming och lutfisk. Känner inte att jag behöver smaka igen.

Har också ätit vad jag tror var gasell eller antilop (springbok på afrikaans) på en sydafrikansk restaurang i Belgien. Det var gott, lite samma smak och konsistens som rådjur.
 
När vi ändå var inne på sjömat;
Val (på Svalbard) och sjöpung. Val var mer okej än jag hade trott, men sjöpung är ingen höjdare...

Känguru, struts och liknande gillar jag. Vet inte om det är så ovanligt dock, finns på Ica här. Gott kött! (Det finns även krokodil då och då, och jag har för mig att jag sett orm. Känner mig lite osäker på varifrån det kommer och hur de hanteras så jag har aldrig köpt det.)

Kamelmjölk (både glass gjort på och serverat som kardemummamjölk). :d

Rätt säker på att jag ätit get också, i någon form av kryddig gryta. Tror inte att jag sett det serveras på speciellt många ställen i Sverige även om det känns som ett rätt normalt matdjur? :confused: Samma sak med kanin, det lagar jag då och då men måste köpa direkt från uppfödaren.

Köpte en gång chokladdoppade syrsor till exet, men jag var för feg för att prova. Skyller på extrem skaldjursallergi, det ska vara samma med de landlevande kitin-skalen sägs det. :idea:
 
Ännu en spinoff till "vad har du inte gjort?". :D
Denna gång, vad har du ätit för spännande?
Jag har provat lammhjärna och det var överraskande, fantastiskt gott i en curry på restaurang.
Haggis var överraskande ätbart :)

Gåslever typ kokt, ej som "leverpastej" med salt. (ätit pastejen också men det är ju inte spännande)

(jag har ätit ngra trista saker också men det lät som att det skulle vara en positiv tråd :) tex ngt levande som inte var ett ostron, som jag dock inte åt. Men om någon vet vad mer från havet som rör sig som kan hamna på ens fat får de gärna säga! :))
 
Kanske inte jätteexotiskt men rökt hjärta från gris, nöt, lamm och älg (alla hemrökta). Alla är fantastiskt goda, älg absolut bäst. Hjärta är bra och billig mat.

En väldigt trevlig restaurang här har ofta kycklinghjärta som en av sina smårätter! Jag associerar det tyvärr för mycket med kattmat när man ser dem hela på det sättet, men det är ju definitivt fint kött som borde få sin rätta uppskattning. :) Rökt har jag ätit rådjurshjärta och ren.
 
Fasanägg. Är ju en hönsfågel så märkte ingen skillnad på fasanägg och vanliga ägg.

Kallrökt kanin. Betydligt godare än det låter.

Silkeshönskyckling. Tydligen en delikatess på vissa ställen, lite udda med svart skinn och mörkt kött.
 
Fasanägg. Är ju en hönsfågel så märkte ingen skillnad på fasanägg och vanliga ägg.

Kallrökt kanin. Betydligt godare än det låter.

Silkeshönskyckling. Tydligen en delikatess på vissa ställen, lite udda med svart skinn och mörkt kött.

Oh, nu fick jag fler saker på min smakmässiga bucketlist! Var får man tag på kallrökt kanin och silkeshöns? :idea:

Vaktelägg har jag ätit, både pocherade och picklade.
 
Andouillette är kanske det som lämnat mest bestående minne. Borsten från grisen satt kvar och det var lite oväntat.
Haggis har jag käkat vid flera tillfällen. Dvs varje gång jag får chansen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 013
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp